"הממשלה מחוקקת - והמחירים יעלו"
החוק שאמור להוריד מחירים בסופרמרקט, ייכנס לתוקף בשבוע הבא. שחקנים גדולים וקטנים חושבים שהוא לא ימנע עליית מחירים. ספקים: "זה יביא לקרטל המחירים הגדול אי פעם, בחסות הממשלה", קמעונאים: "החוק לא טוב - לא לרשתות, לא ליצרנים ולא לצרכנים. זה חוק שנועד להרדים את הציבור. ככה לא מנהלים מדינה"
"כרגע המחירים של רוב המוצרים לא יעלו, אבל חוק המזון, שנכנס לתוקף ב-15 בינואר, עלול להביא לעליית מחירים", כך אמר לנו קמעונאי היום, כשבוע לפני כניסת החוק לתוקף. "היצרנים הגדולים לא מתכננים כרגע התייקרויות, אבל הם מתכוננים לנזקים שהחוק יגרום להם. גם הפחתה של מספר המבצעים זו התייקרות וזה מה שהולך לקרות".
- חוק המזון: שאלות ותשובות באתר רשות ההגבלים העסקיים
חוק המזון: המלצות להקלות לספקים הגדולים
כך שומרים על השמנת: מליווי ניסוח חוק המזון בכנסת - לניהול הרגולציה בתנובה
במהלך 2014, קמעונאים ויצרנים כאחד הורידו מחירים בסופר, במטרה להתמודד עם צרכנים שנמאס להם לקנות ביוקר ושהכנסתם הפנויה הצטמצמה. "הממשלה לא עשתה שום דבר יעיל כדי להוריד את יוקר המחיה וחוק המזון לא רק שלא יעזור - אלא יזיק", הם טוענים. כבר זמן רב שהם טוענים כי החוק שקידמה הממשלה כפתרון ליוקר המחייה בשוק המזון, לא יוריד מחירים, אלא עשוי להוביל לעליית מחירים.
"קרטל מחירים בחסות המדינה"
בחוק המזון יש בעיות רבות שכבר עמדנו עליהן בעבר, אבל לא ניתן לחזות מה הוא באמת יחולל בשוק, אלא אחרי שייכנס לתוקף. הסעיף בחוק המדבר על שקיפות מחירים: חובת הרשתות לפרסם מחירים של כל סניף וסניף באינטרנט, ייכנס לתוקף רק במאי. הוא יביא לשקיפות, אך גם כפי שקמעונאים טוענים: "להאחדת מחירים לכיוון האמצע, בין סניפים זולים ליקרים"; וכפי שספקים טוענים: "לקרטל המחירים הגדול אי פעם, בחסות המדינה. כל רשת תראה את המחירים של המתחרה ותיישר קו - ולא בטוח שכלפי מטה".
זה ניסיון של הממשלה להקל על יוקר המחיה.
"הממשלה והכנסת לא הצליחו להקל על יוקר המחיה. פתיחת השוק לייבוא עזרה מעט, אבל הדולר עולה עכשיו. הכנסת הגבינה הלבנה לפיקוח עזרה מעט, אבל מה זה לעומת מדף שלם שמגה מייקרת"?
אל תטעו, לקמעונאים, יבואנים ויצרנים יש אינטרס לצאת נגד חוק המזון, שכן הוא מגביל את צעדיהם, אבל יש קונצנזוס בעניין מקיר לקיר. רשתות גדולות וקטנות כאחד ויצרנים גדולים וקטנים כאחד – כל מי שפנינו אליו, חש שהחוק יגרום לנזק יותר מאשר יביא תועלת.
הגדולים מתכוננים, הקטנים לא ירוויחו
בשופרסל, רשת המזון הגדולה והחזקה בישראל, מסרו ל-ynet שלא מתוכננת כרגע עליית מחירים. בעבר אמר מנכ"ל שופרסל כמה פעמים כי הרשת מוכנה ומזומנה לקראת החוק הזה.
ברשת גדולה אחרת אמרו: "הממשלה דחפה לחוק הזה כדי לשים פלסטר על בעיה חמורה. הרשתות הקמעונאיות מדממות. החוק הזה לא יעזור לצרכנים ואף אחד לא יכול להגיד איך ייראה השוק בעקבותיו. זו תקופה של אי ודאות וזה בטח לא טוב לצרכנים. הגדולים יצלחו את החוק הזה בשלום, הקטנים יפרפרו, כמו תמיד".
לא נשאר לאנשים כסף לקנות מזון אחרי 1 בחודש
רמי לוי אמר ל-ynet: "החוק הזה לא טוב לאף אחד. לא לרשתות, לא ליצרנים, לא ללקוחות. זה חוק שנועד לסתום פיות. להרדים את הציבור. היתה מחאה חברתית, אמרו בואו נראה שאנחנו עושים משהו. הרסו את שוק המזון. כולם יחד צריכים לוותר על החוק. הוא יעשה ההיפך מהורדת מחירים. כבר היום הוא פוגע בנו ובצרכנים. ככה לא מנהלים מדינה.
"היום לא נשאר לאנשים כסף לקנות מזון אחרי כל הוראות הקבע שלהם ב-1 בחודש, ובעתיד אנחנו נראה צמיחה עוד יותר קטנה. המחוקק רוצה לדעת איזו כותרת יקבל. הם לא חושבים לטווח הארוך".
החוק נכנס לתוקף ב-15 בינואר. איך הוא כבר פוגע בך?
"החוק אוסר על ספקים לקבוע מחירים לצרכן (הממונה על ההגבלים העסקיים התיר לגדולים להתערב במחירים לצרכן, בתנאי שמדובר בהורדת מחירים לצרכן מ.ק). כבר היום אני לא יכול לנהל מו"מ כדי להוזיל מוצר עוד יותר לצרכן. אם אני מקבל הנחה קבועה של 40%, ואני רוצה לעשות סידור אחר , יותר טוב, מגבילים אותי. אז מי נפגע פה? אם מגבילים את מתן ההנחות זה לא מטיב עם אף אחד, לא איתי כרשת שהמטרה שלה זה למכור בזול, לא עם הספק שרוצה שיקנו את המוצרים שלו ולא עם הצרכנים".
זה יעזור ליצרנים קטנים?
"לא. יצרן גדול שמייצר 500 מוצרים יכול לפגוע ביצרן קטן שמייצר 40 מוצרים בכך שיוריד למחיר הפסד מוצר אחד. ליצרן הקטן אין יכולת כזאת והיצרן הגדול ינצח אותו".
החוק מתיר לספקים גדולים לנהל מו"מ על מחירים בתנאי שיורידו מחירים לצרכן.
"נו ולקטנים אסור. אז איך זה עוזר לספקים הקטנים"?
"בגלל החוק צריכים יועצים משפטיים וזה עולה כסף"
לפי כל הגורמים שדיברנו איתם, הסכמי הסחר בין הרשתות לספקים נפתחו ולרוב ייסגרו מחדש רק אחרי כניסת החוק לתוקף. "אף אחד לא יודע איך להתנהג", מסביר לוי.
"כל צד התחיל להביא למו"מ יועצים משפטיים. זה אבסורד וזה גם עולה כסף. איך אפשר לנהל ככה עסק? במו"מ האחרון שניהלתי אני הבאתי יועץ משפטי והספק הביא יועץ משפטי. כדי שלא תהיה עבירה על החוק. באנו לנהל עסקים, לא לעבור על החוק. כל דבר צריך לעצור, ולהעביר שאילתא לממונה על הגבלים עסקיים, שיענה על זה רק מחר או עוד כמה ימים. ובינתיים אף אחד לא נהנה מזה. החתמתי את העובדים שלי על טפסים שחלילה לא יעשו משהו בתמימות ויחשבו לעוברים על החוק".
אתה חושש משקיפות המחירים באינטרנט, שהחוק יחייב בהמשך?
החוק אוסר על רשתות לפתוח סניפים במקום בו יש להן כבר סניפים פעילים. זה בא בעיקר כדי לבלום את שופרסל. זה טוב לך?
"זה לא רע לי אבל למה צריך את זה? המצב ברשתות השיווק מביא לזה במילא, לא צריך חוק. רשתות שעשו את זה סובלות מקניבליזציה וסוגרות את אחד הסניפים".
"חוק המזון יפגע במבצעים. תהיה העלאת מחירים"
מנכ"ל של רשת מזון אחרת אמר ל-ynet: "כל רשתות המזון בבעיה. כולם עובדים על רווח תפעולי של 1%-1.5%. חוק המזון יפגע ברמת המבצעים. נכון שהממונה מאשר לעשות מבצעים אבל הוא לא מאפשר לערוך מבצעים כפי שהיו. למשל מבצעי מימוש. בא הספק אומר לך אני אתן לך מבצע עומק אבל רק על המכר שלך. לא על זה שתקנה עכשיו מלאים. זה דבר שאסור מ-15 בחודש. זה שם על כולנו משקולות גדולות בנושא של מבצעים".
"בבריטניה הרגולטור קרא לרשתות השיווק הגדולות, ואמר להן כי יש להן שנה להוציא אמנה שכולן יחתמו עליה, או שהוא יחוקק חוק. אמנה שכוללת התחייבות לשקיפות מחירים ועבודה מול מגדלים מקומיים - והם עשו את זה. פה סתם חוקקו חוק בלי להבין על מה הם חותמים בכלל".
אתה חושב שהספקים הגדולים יעלו מחירים בקרוב?
"תנובה תעלה מחירים לדעתי כשתושלם העסקה שלה עם הסינים. "גם העלאת שכר המינימום בעייתית – אין מאיפה לשלם, לכן אני חושב שבסופו של דבר תהיה העלאת מחירים, וברגע שהדולר יחצה את הארבעה שקלים תהיה העלאת מחירים של היבואנים.
"החוק שבא לשרת את הצרכנים, יעשה עבודה גרועה מאוד. מי שמסתכל על החוק בסך הכל רואה שלא תרם בכלום למעט הנושא של בקרה על שטחי מדף של ספקים גדולים. היה אפשר להוציא תקנה מטעם הממונה לפקח על שטחי המדף ולא לחוקק חוק ששם משקולות על כולם, כי מי שחוקק אותו מעולם לא קודד מחירים בסופרמרקט".
חברת מזון גדולה: "נתגבר על החוק הזה"
נציגה של חברת מזון גדולה שדיברנו איתה אמרה ל-ynet שהחוק לא טוב לחברה. "את חושבת שלא נתגבר על המכשול הזה? ברור שנתגבר. יש דרכים. נשתדל שהצרכנים לא ייפגעו אבל החוק הזה מעצם מהותו מגביל את היכולת שלנו להוריד מחירים לצרכן, בכך שהוא מגביל את המו"מ שלנו עם הרשתות. ניסו להגביל את ההשפעה שלנו בסופר, אבל התוצאה תהיה הגבלת ההנחות לצרכן. בינתיים אין לנו כוונה להוריד מחירים ונשתדל לשמור על מבצעים גם לנוכח המכשול הזה שנקרא חוק המזון".
החוק שאמור לסייע ליצרנים קטנים, לתת להם שטחי מדף בולטים יותר, להצר את ההשפעה של הספקים הגדולים בסופר, לא מוצא חן גם בעיניהם.
יצרן וופלים "מן": "לא בטוח שזה יועיל לנו"
אבי פקר, מנהל השיווק של מפעל הוופלים והעוגיות מן, אמר ל-ynet: "אנחנו לא מתנגדים לחוק, אבל אנחנו לא בטוחים שישיג את מטרתו הראשונית. אנו לא בטוחים שהמהלך יטיב עם היצרנים הקטנים ולא עם הצרכנים.
"החוק יביא לפתיחה של הסכמי הסחר עם הרשתות, כשהחשש הוא שהרשתות ינסו להעמיס את ההוצאות הנוספות על היצרנים הקטנים - כפיצוי על ההגבלות שלהם. יש גם ניסיון להגביר כל הזמן את התחרות בין תוצרת מקומית לבין מוצרים מיובאים, כדי להוריד מחירים. לא פעם מדובר במוצרים שלא עומדים בכללי משרד הבריאות הישראלי ולעתים מוצרים אלה מסובסדים בחו"ל, כך שברור שהם יהיו זולים יותר"
החוק יחליש את הספקים הגדולים?
"הספקים הגדולים לא יסכימו לוותר על נתח השוק שלהם. הם יילחמו בכל החזיתות והיצרנים הקטנים ימצאו את עצמם נלחמים בניסיון לתת מענה בכל החזיתות ולהתמודד עם היצרנים הגדולים".
תקבלו יותר מקום על המדף?
"לא יודעים. 'מן' היום נמצא בכל הרשתות. אנחנו מקווים שכן. תלוי באיזה מדף, כמה מותג פרטי יש על גביו, אם זה מדף עליון או תחתון. יש בחוק מספיק פרצות שהרשתות וגם היצרנים הגדולים יוכלו לנצל, עם כל ההקלות שקיבלו ועדיין ממשיכים לקבל עד הרגע האחרון. לא בטוח כמה זה יטיב עמנו".
אתה חושב שתהיה עליית מחירים?
"כן. אנחנו לא נעלה מחירים. ייתכן שהרשתות יעלו את המחיר. הסכמי הסחר ייסגרו רק אחרי כניסת החוק לתוקף. גם אנחנו נמצאים בערפל".