"יוטיוב שינה את דימוי הקולנוע שלנו"
הבמאי השבדי רובן אוסטלונד ביסס מספר סצנות בסרטו "כוח עליון" על קטעים שדלה מיוטיוב, ומביאים לצג המחשב סיטואציות מן המציאות. "אני לא ראיתי אדם נהרג במציאות, ולכן לא היה בסרטי אדם שמת", הוא קובע בראיון
הבמאי השבדי רובן אוסטלונד בן ה-40 מתקדם בשני סרטיו האחרונים לעמדה של יוצר בולט ומקורי. הוא החל את לימודי הקולנוע שלו במחצית השניה של שנות ה-20 לחייו, לאחר חמש שנים שבהם עסק בצילום סרטי סקי. עבודותיו הקצרות הראשונות היו תיעודיות, אך במעבר לקולנוע בדיוני הוא ממשיך להשתמש באספקטים של צילום תיעודי.
עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
שני סרטיו העלילתיים הראשונים - "The Guitar Mongoloid" מ-2004, ו"Involuntary" מ-2008 היו התבוננויות, לא מלוטשות, באינטראקציות אנושיות. סרטו השלישי "Play" מ-2011 עורר לא מעט מחלוקת בשבדיה, כשהציג חבורת נערים שחורים המתנכלת לנערים לבנים צעירים יותר, גונבת מהם את מכשירי הטלפון, ומטרטרת אותם ברחבי גטבורג (העיר שבה אוסטלונד חי). סרטו הרביעי "כוח עליון" (2014) בודק דינמיקות משפחתיות שליליות לאחר כמעט אסון מפולת שלגים באתר סקי. אבי המשפחה נמלט ומותיר את משפחתו - אישתו ושני ילדיו - מופקרים, אירוע שמערער את הזוגיות.
"סרטי הסקי הקנו לי סיבולת", אומר אוסטלונד, "לא פשוט לצלם סרטי סקי, גם אם אורכם היה חצי שעה, לא קל לצלם בגובה של מאות מטרים. זה גם משפיע על אורך השוטים. ככל שהגולש טוב יותר, כך השוט הארוך תופס טוב יותר את פעולותיו".
"כוח עליון" יכול להיחשב כסוג של פרודיה על הערכים הרומנטיים וההרואיים של סרטי ההרים של שנות ה-20 עם המשפחה הבורגנית, והאב המגלה אימפוטנציה נוכח המשבר המתפתח - טריטוריה שבה מתבצעת קריאת תיגר על הגבריות. "רציתי להדגיש את האבסורדיות של אתר הסקי. האופן בו הוא בנוי, הטכנולוגיה שיש בו. בתוך האתר יש מאמץ מתמיד של האדם לשלוט בטבע. כמו כן, זהו אתר סקי מודרני באלפים הצרפתיים מה שמקצין עוד יותר את המאבק הזה", הוא מסביר.
"חיפשתי נושא לסרט שיוכל להתרחש באתר סקי, אבל היה קשה למצוא סיטואציה שתהייה מעניינת מספיק. האירוע בסרט (מפולת השלג) מבוסס על קליפ שראיתי ביוטיוב לפני הרבה זמן של תיירים שיושבים במסעדה תחת כיפת השמיים, ורואים מפולת שלג על צד ההר. בהתחלה הם רגועים, ובסוף הם צורחים בפאניקה מוחלטת. זה היה מעניין עבורי לראות את שני המצבים הללו כל כך קרובים אחד לשני. הם בורחים מהמקום, אבל כשמתברר שלא היתה סכנה, הם חוזרים למקומותיהם מבוישים על שאיבדו שליטה. הסצנה הזו מאפשרת להתייחס לציפיות ג'נדריאליות - תפקיד הגבר, תפקיד האישה".
החיבור בין העלילתי לתיעודי ממקם את אוסטלונד בנקודה נוחה להשוואה ליוצרים כמו בן ארצו רוי אנדרסון (זוכה פרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה האחרון) או מיכאל האנקה האוסטרי, אך יש במאי שלישי שמשפיע עליו אף יותר - הבמאי הפרובוקטיבי אולריך זיידל, שגם הוא מאוסטריה.
"לא הייתי חובב סרטים מושבע, לא התעניינתי בהם יותר מדי", הוא מודה, "ראיתי כמובן את סרטיו של אנדרסון, אבל את סרטיו המסחריים. כשאתה גדל בשבדיה בשנות ה-70 וה-80 אתה רואה את הסרטים האלו, את הדרך שבה אנדרסון מציג אירועים טריוויאלים. כשהלכתי ללמוד קולנוע גיליתי את זיידל. בשבדיה יש עיתונאי שמתקשר אליך כל פעם אחרי שהוא רואה הופעה שלי בכלי התקשורת ודורש ממני, שאתוודה שגנבתי הכל מהמפלצת האוסטרית אולריך זיידל".
למשל ב"Play" אוסטלונד הואשם בגזענות, בהצגת עמדה לא נאותה מבחינה מוסרית. מנגד, ניתן לטעון שהוא העז לעסוק בבעיה שהשבדים נרתעים מדון בו בגלל ציוויי הפוליטיקלי קורקט. דווקא משום כך הוא מציע פרספקטיבה רעננה ובעלת ערך.
"הרעיון לסרט עלה לאחר שקראתי מאמר בעיתון על חמישה נערים צעירים (שביצעו מעשים דומים) בגטבורג", הוא נזכר, "מה שהיה מעניין לגבי השודדים זה הם היו שחורים. וכך מיד יש לך דימוי של חמישה נערים שחורים שודדים שלושה נערים לבנים. זה דימוי מעורר מחלוקת, דבר שמיד סיקרן אותי. כשעשיתי ראיונות עם השודדים עצמם הם אמרו לי שהם היו מאוד מודעים לאופן בו הם נתפסים כסטריאוטיפים גזעיים, והם השתמשו בהם ושיחקו איתם באופן מודע.
הטריילר של "Play"
"רציתי להציג את הפעולות של הנערים הללו מעמדה לא סנטימנטלית, לא ככאלו שיש להם בעיות בבית - מכיוון שזה לא היה נכון. הסרט קיבל ביקורת על כך, נטען שאינני מסביר את פעולותיהם מפרספקטיבה מקובלת של עוני שמייצר פשע. רציתי להראות כיצד הם מסתגלים לתפקיד, משחקים דמות".
"כוח עליון" הושפע ממספר קליפים ביוטיוב: המפולת, הסצנה של האב הבוכה, המוזיקה של האקורדיון המנגן את פרק הקיץ ב"ארבעת העונות" של ויויאלדי. אוסטלונד מתייחס להשפעת האינטרנט ובמיוחד יוטיוב כמקור השראה לסרטיו.
מפולת שלגים - מיוטיוב
בכי לדורות - מיוטיוב
מי נתן לך רשיון - מיוטיוב
"אני חושב שהדימויים החזקים ביותר שראיתי מצולמים על ידי חובבים ומופצים ביוטיוב.
זה משנה את הדרך בה אנו מסתכלים על דימויי קולנוע. לכל כך הרבה אנשים יש מצלמות ואתה רואה סצנות או סיטואציות שפעם לא היו מתועדות. כל פעם כשאני רוצה לצלם משהו שאולי מופיע ביוטיוב, אני עושה חיפוש בגוגל. אני חושב שהקולנוע נוטה לחזור ולהעתיק שוב ושוב מסרטים קודמים, ואילו עבורי זה מאוד חשוב שהקולנוע יהיה תואם את הדרך שבה אני מסתכל על מציאות. אני לא ראיתי אדם נהרג במציאות, ולכן לא היה בסרטי אדם שמת".
עם ההכרזה על המועמדויות לאוסקר, והגילוי המצער ש"כוח עליון" לא יהיה אחד מחמשת המועמדים הסופיים, עלה ליוטיוב קליפ שבו אוסטלונד מקבל את הבשורה באופן קשה במיוחד: התקף זעם המוביל לבכי נטול כל שליטה עצמית. לא במקרה, סצנה זו מזכירה את סצנת הבכי של אבי המשפחה ב"כוח עליון".
אוסטלונד ואריק המנדורף. עכשיו גם להם יש נוכחות ויראלית ביוטיוב
"כן, אנשים שראו את הסצנה חושבים שיש דמיון יוצא דופן", הוא מתבדח, "זה סוג ההומור שאני והמפיק אריק המנדורף אוהבים. לא להסתכל על המנצח כשהוא מקבל את המועמדות, אלא של מי שלא מקבל והוא מבולבל לגמרי. זה דבר מעניין הרבה יותר".