BBB ברמת ישי: עובדים לא קיבלו שכר
הזכיין בסניף של רשת המסעדות BBB בצפון התחלף - ו-25 עובדים לא קיבלו שכר של חודש וחצי ופיצויי פיטורים. במקביל הם גילו כי ההפרשות לפנסיה - שנוכו להם מתלושי השכר - לא הגיעו לקרן. העובדים: "היינו מצפים לאחריות חברתית מרשת המגלגלת מיליונים"
כ-25 עובדים שהועסקו בסניף של רשת המסעדות BBB ברמת ישי שבעמק יזרעאל, ממתינים כבר תקופה ארוכה למשכורת המגיעה להם, עבור מחציתו של חודש נובמבר ועבור חודש דצמבר. עוד טוענים העובדים, כי החברה ניכתה הפרשות לפנסיה - אבל אלו לא הגיעו כלל לקרן - דבר המהווה עבירה פלילית.
לכתבות נוספות בערוץ הקריירה
- אגד: עובדים הגיעו בלי מדים - ונשלחו הביתה
- "שולחן ברח": כך נראה תלוש של מלצר מנוצל
- המסעדה מכריחה עובדים לקנות מנות שהוחזרו
- מלצרים: צפרה דרשה מאיתנו 200 ש' על מדים
>>> עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
הסניף פועל תחת חברת "ביט מסעדנות", שבבעלות יוסי דדון וכפיר מדרכי. העובדים בסניף, רובם סטודנטים, מספרים כי הם קיבלו שכר עבור מחציתו הראשונה של נובמבר באיחור של 10 ימים, ב-20 בדצמבר, כאשר בעלי החברה הבטיחו לשלם להם את ההפרש בהמשך - אך זה לא קרה. ימים ספורים לאחר מכן הם התבשרו במפתיע, כי הסניף עובר לבעלותו של זכיין אחר וכי הם מפוטרים.
שניים מהעובדים, שהועסקו כאחמ"שים בסניף, שמואל כרסנטי וניצן טויבי, מספרים כי "הודיעו לנו שהסניף עובר לזכיין חדש והוציאו מכתבי פיטורים לכל העובדים, מבלי שזימנו אותנו לשימוע לפני פיטורים. פשוט שמו צילומים של מכתבי פיטורים בסניף והודיעו לנו כי הבעלים הקודמים יערכו איתנו פגישה בינואר, שבה ישלמו לנו את יתרת המשכורות ופיצויי פיטורים".
בפגישה, שהתקיימה ב-11 לינואר, בנוכחות הבעלים ובא כוחם, נאמר לעובדים כי לאחר מכירת הסניף והחלפת הזכיינות - לא נותרו כספים עבור המשכורות שלא שולמו, כמו גם עבור הפיצויים שונים המגיעים להם. במקום זאת, העובדים התבקשו להגיש בקשה לפירוק החברה, כדי שיקבלו את הכספים המגיעים להם מהביטוח הלאומי.
העובדים, שסירבו לבקשה, עדיין ממתינים לכספים המגיעים להם עבור מחציתו השניה של חודש נובמבר וכן עבוד חודש דצמבר כולו. אם לא די בכך, הם גם גילו כי הכספים שנוכו להם מתלושי השכר לצורך הפרשות לפנסיה - לא הגיעו כלל לקופות מאז אפריל 2014, ואילו לעובדים שהחלו לעבוד לאחר תאריך זה לא נפתחה בכלל קופה.
"מופקרים מול רשת גדולה"
רוב העובדים נקלטו אצל הזכיין החדש שמפעיל את הסניף - אבל עדין ממתינים לכספים. השבוע התאגדו כ-18 מהם בהסתדרות, בתקווה כי הדבר יעזור. בנוסף, הם העלו פוסט בנושא לפייסבוק ולדברי העובד קיבלו בעקבות זאת פנייה מהרשת - אבל עד כה לא נמצא פיתרון למצוקתם. יש לציין כי על פי הסכם הזכיינות, האחריות הבלעדית בנושא התשלומים לעובדים מוטלת על הזכיין.
"הסכם הזכיינות מנקה את הרשת מאחריות לדאוג לעובדים של כל סניף וסניף", מסבירים כרסנטי וטויבי. "עם זאת, היינו מצפים שתהיה לה אחריות חברתית בסיסית כלפי עובדיה, בתור רשת המגלגלת מיליוני שקלים ויוצאת במבצעים ומתנות ללקוחות ששווים ערך לכל הפחות לכל המשכורות של כולנו גם יחד".
הם מוסיפים, כי "בינתיים אין לקיחת אחריות - לא מצד הרשת ולא מצד הבעלים הקודמים של הסניף. העובדים הם אנשים עם משפחות, סטודנטים וצעירים שזוהי פרנסתם. מצאנו את עצמנו קטנים ומופקרים מול ביורוקרטיה, מול עורכי דין, מול אינטרסים, מול בעלי חברות, מול רשת גדולה. אבל אנחנו לא מוכנים לוותר ובטח שלא לשתוק".
בעלי חברת ביט מסעדנות, מחזיקים בבעלותם במקביל מניות בחברה אחרת בשם מערן מוריה (ביחד עם בעלת מניות נוספת), שהיא המפעילה של סניף אחר של הרשת, בחיפה. יש להדגיש כי מדובר בשתי חברות נפרדות ומבחינה משפטית אין האחת חבה בחובות האחרת - אלא שהדבר לא משנה את התחושה של חלק מהעובדים, שחשים מקופחים.
הזכיינים: "החברה נקלעה לקשיים"
עו"ד נדב מאיוסט, המייצג את חברת "ביט מסעדנות", מסר בתגובה: "לצערם של בעלי החברה, החברה נקלעה לקשיים תזרימיים מהם לא הצליחה להתאושש גם לאחר הזרמת כספים אישיים לטובת הניהול השוטף. בשל הקשיים, לא שילמה החברה את המשכורת האחרונה וחלק מהמשכורת הקודמת, וכן התעכב תשלום חלק מזכויות העובדים.
"למרות אי הנעימות, כינסה החברה את העובדים לשיחה במעמד בעליה בה הוסבר המצב והפתרונות האפשריים, והסכימה לעשות כל שביכולתה בכדי לסייע להם. בנוסף, במסגרת החלפת הבעלים דאגה לכך שמי שירצה, ייקלט לעבודה אצל המעביד החדש.
"כפי שהוסבר לעובדים, אנו סבורים שהדרך הנכונה עבורם הינה להגיש בקשת פירוק ולהמתין לקבלת התשלום במסגרת ביטוח זכויות עובדים של הביטוח הלאומי. בדרך זו יקבלו את מלוא זכויותיהם. למיטב ידיעתנו חלק מהעובדים בחרו בדרך זו, וחלקם עדיין מתלבטים.
"אנו מבינים לליבם של העובדים וכואבים את מצבם, מצבנו, ולכן, נסייע להם בכל דרך אפשרית לזרז את ההליך ולקבל את כספם בהקדם האפשרי, לרבות לאפשר שחרור כספים מקופת הפנסיה, וזאת כמובן ללא כל תנאי וללא קשר לדרך בה יבחרו לפעול".
באשר לעובדה, כי בבעלות בעלי החברה גם מניות בסניף של הרשת בחיפה, מסר מאיוסט כי "לצד העובדה שמדובר באישות משפטית נפרדת, כל נסיון לקשור בין הסניפים מהווה הוצאת לשון הרע".
דוברת BBB, דניאלה רייבנבך, מסרה בתגובה: "מדובר בזכיין רשת אשר חייב חלק ממשכורות נובמבר ודצמבר לעובדי סניף רמת ישי. הנהלת BBB מטפלת באופן אישי בעובדים ודואגת שיקבלו את המגיע להם ועושה כל מאמץ שיגיעו להסדר איתו. כמו כן החל לפעול ברמת ישי זכין חדש לרשת".