שתף קטע נבחר
 

פוליטיקאיות בפייסבוק: מי הכי ביטחוניסטית?

בבחירות 2015, כמעט בכל מפלגה יש אישה אחת לפחות בחמישייה הראשונה. חברה המתמקדת בניטור מידע ברשתות החברתיות בחנה את הפעילות במדיה החברתית של 12 הנשים הממוקמות בחמישייה הראשונה בכל אחת מהמפלגות. מי הח"כית הכי נשית בפייסבוק, ומי הכי מאוזנת? מי הכי אהובה מבחינת לייקים ומי הכי ביטחוניסטית? חשיפה

תמונת פרופיל חדשה ומחייכת - זה הפוסט האחרון, נכון לעכשיו, שהעלתה אתמול (א') ח"כ שלי חימוביץ' (העבודה). מדובר בפוסט לא שגרתי, לא עבורה ולא עבור הפוסטים שמעלות מדי יום הפוליטיקאיות האחרות הנמצאות במקומות הראשונים ברשימות השונות לכנסת הקרובה.

 

לכתבות נוספות בערוץ מדיה

 

>>> עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

 

Vigo, חברת בת של "יפעת בקרת פרסום" המתמקדת בניטור מידע ברשתות החברתיות, בחנה את הפעילות במדיה החברתית של 12 הנשים הממוקמות בחמישייה הראשונה בכל אחת מהמפלגות. הבדיקה נעשתה בכמה רמות: באילו זירות הן פעילות; אילו מדדי מעורבות הן מייצרות (לייקים, תגובות, שיתופים); ומספר התכנים המועלים מדי יום.

 

כמו כן, התבצעה בדיקה ברמה האיכותית - מבחינת סוג התכנים: האם המועמדות פוזיטיביות בתכנים ומביעות תמיכה בגורם או אישיות מסוימים; האם הן נגטיביות כנגד גורם או אישיות; והאם כתיבתן מאוזנת - למשל, התמקדות במצע חברתי, כלכלי, מדיני, סביבתי, ולאו דווקא בעד או נגד אישיות מסוימת.

 (מקור: חברת Vigo) (מקור: חברת Vigo)
(מקור: חברת Vigo)
 

לצפייה בתמונה גודל המלא

 

בנוסף, נבדק טון וסגנון הפנייה במדיה החברתית, והתמקדות במידת החדרת תכנים. בבחירות 2013 אמנם 3 נשים עמדו בראש מפלגות, אולם רק 7 נשים מוקמו בחמישיות הראשונות של המפלגות. לכן, בבחירות הקודמות נמדדו רק המפלגות שהיו בעלות סיכוי ריאלי לעבור את אחוז החסימה. בבחירות 2015, כמעט בכל מפלגה יש אישה אחת לפחות בחמישייה הראשונה.

 

הפסיקו להיות אמהות

הנשים הראשונות מבצעות פעילות מרשימה במדיה החברתית, וזוכות למדדים דומים לאלה של מקביליהן הגברים. המאפיין הייחודי בבחירות הנוכחיות הוא ש"נעלמו כל גינוני נשיות ומשפחתיות". הנשים לא משתפות בחיי המשפחה שלהן; לא מזכירות את בני זוגן או את ילדיהם (עד כדי שלא ברור כמה ילדים יש לכל אחת מהן); הן כמעט והפסיקו להיות "אמהות" ו"נשים". זאת לעומת הגברים, שדווקא משתפים בחיי המשפחה שלהם.

 

עם זאת, מירי רגב משתפת במתכונים ומעלה תמונות שלה מאימוני כושר, ושלי יחימוביץ' משתפת בכך שנגנבו אופניה. יש רק שני מקרים יוצאי דופן בנקודה זו: רחל עזריה ("כולנו"), שכן מציגה את משפחתה ובעלה בעמוד הפייסבוק שלה; וסתיו שפיר, שפרסמה אתמול את התמונה שלה ושל בן זוגה. אבל שתיהן משתמשות בדף פייסבוק אישי ולא של "פוליטיקאי". שאר הנשים, כאמור, נמנעות באופן שיטתי מהעלאת תכנים למדיה החברתית.

רחל עזריה מ"כולנו". היחידה שמציגה את בעלה ומשפחתה בפייסבוק (צילם: רותם סלע) (צילם: רותם סלע)
רחל עזריה מ"כולנו". היחידה שמציגה את בעלה ומשפחתה בפייסבוק(צילם: רותם סלע)
 

רוב הנשים מציגות מצע שהוא קודם כל חברתי, למעט איילת שקד, שהפכה ל"ביטחוניסטית" לאחר ההצהרה, ש"רק אם תיק ביטחון הפנים יינתן לה לאחר הבחירות, תסכים 'הבית היהודי' להיות חלק מהקואליציה". נשות ה"מרכז" מציגות טון פוזיטיבי ומחבק, ואילו נשות הימין והשמאל מציגות יותר הצהרות בטון אגרסיבי ונגטיבי כנגד המחנה השני. אבל שמאל, ימין או מרכז - נשים מכל קצוות הקשת הפוליטית נמצאות הרבה בשטח ומדווחות ממנו.

 

1. מירי רגב, "הליכוד", מחזיקה נכון לעכשיו בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה בהכי הרבה 'אהבתי' - מעל 203 אלף לייקים. היא נוהגת לשתף במסעות הבחירות שלה, חולקת את החוויות, אבל בעיקר חותרת כנגד בוז'י הרצוג באופן אישי ותוקפת אותו. היא לא משתפת באירועים משפחתיים שלה, "מחביאה" את משפחתה וכל סממן נשי או רגשני, והסגנון שלה עממי ואגרסיבי במיוחד.

 (מקור: חברת Vigo) (מקור: חברת Vigo)
(מקור: חברת Vigo)
 

לצפייה בתמונה בגודל המלא

 

2. אחריה במספר ה"אוהבים את דף הפייסבוק" נמצאת שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני, שמצטיירת כהכי אנושית והכי נשית מבין יתר הנשים - במקביל לפרסום פוסטים בעלי אג'נדה חברתית ברורה. בנוסף לשינוי תמונת הפרופיל שלה, היא שיתפה את הגולשים בכך שגנבו לה את האופניים, והנימה שבה היא פונה לגולשים היא אישית במיוחד. כל פוסט שלה נפתח בשורה "היי זאת שלי". יש לה, נכון להיום, יותר מ-136 אלף לייק לעמוד.

 

3. איילת שקד, עם כ-108 אלף לייקים, היא ה"ביטחוניסטית" שבחבורת הנשים. היא לוחמנית במיוחד, הסגנון שלה מתלהם, היא תוקפנית, ונזהרת מגינונים של נשיות, זוגיות או אמהות. מעניין שדווקא היא נוהגת להתאפר בקפידה.

 

4. ציפי לבני, עם כ-103 אלף לייקים במקום השלישי, תוקפת בעיקר את נתניהו. הסרטון האחרון שהעלתה, "ביבי עם שמיכת הפוך", הוא לשיטתה הוכחה לכך שנתניהו "דורך על עניים". היא מצהירה הצהרות, וגם אצלה לא קיים כל גינון מיוחד של נשיות או תיזכור של בעלה או ילדיה. היא מנסה להתקרב לציבור באמצעות אירועים: ביום חמישי הקרוב הזמינה את הציבור לאחד מסדרת המפגשים "מהפך על הבר", בו תפגוש את הציבור באחד הברים באזור השרון.

 

5. זהבה גלאון, מרצ, מדשדשת אחרי הנשים האחרות עם כ-70 אלף לייקים. גם היא מתריסה, אבל יותר מרוככת.

 

רביב טל, מנכ"ל "ויגו", מסכם: "קהל הגולשים, שמורכב במחציתו מנשים, מספק שיפור משמעותי לייצוג הנשים במערכת הבחירות הנוכחית. הנשים הראשונות מצליחות ליצור שיח בנושאים חברתיים, להיות נוקבות, להאשים ולהצטייר כשוות ערך. אך בשל העובדה שהנשים לא מיוצגות כמיעוט סקטוריאלי, לא מתאפשרת להן לקדם אג'נדה נשית. כך יוצא שלמרות שהנשים מקדמות נושאים חברתיים, דווקא השוויון המגדרי נותר ללא מענה. כראייה, 12 הנשים הראשונות העלו יחד 870 פוסטים המקדמים נושאים חברתיים שונים, אולם פחות מ-10 מהם (1%) התייחסו לשוויון מגדרי ולקידום אג'נדה נשית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שלי יחימוביץ'
צילום: מוטי קמחי
צילום: ירון ברנר
איילת שקד
צילום: ירון ברנר
מירי רגב
רביב טל מנכ"ל Vigo
מומלצים