אחרי רכישת המיליארדים: עוד כשל ב-F-35
בעבר דווח כי החמקן אינו חמקן ועלול להתרסק אם יפגע בו ברק - וכעת נחשפה בעיה בהתאמת הפצצות באחת מהגרסאות של מערכת הנשק היקרה אי פעם. בשבוע שעבר ישראל רכשה ב-2.8 מיליארד דולר 14 מטוסים מגרסה אחרת
שבוע בלבד אחרי השלמת קניית המיליארדים של החמקן שאמור לשמש כראש החץ של חיל האוויר בדור הבא, שוב נחשפים כשלים בפרויקט. כשל בעיצוב מביא לכך שלא ניתן להטעין את מספר הפצצות הדרוש ב-F-35B, אחת הגרסאות של מטוס הקרב העתידני, הפרויקט היקר ביותר של הפנטגון. בעבר נטען כי מטוס החמקן כלל אינו חמקן, נחשפו בעיות תוכנה והתגלו בעיות בהתמודדות שלו עם מזג אוויר קשה.
לפי הדיווח במגזין "אינסייד דיפנס", "תא הנשק הפנימי" של החמקן קטן מכדי לטעון בו SDB II - פצצת קוטר קטן, דוגמת GBU 53 (חיל האוויר הישראלי משתמש בינתיים ב-GBU 39, מהגרסה הקודמת). לפי אותו דיווח, המטוס אמור לשאת שמונה פצצות בכל תא, אבל ניתן לשים בו רק ארבע.
גרסה B היא אחת משלוש הגרסאות של החמקן, שפותח על ידי לוקהיד מרטין. היא כוללת יכולת המראה קצרה ונחיתה אנכית, כמו מסוק, ומיועדת בעיקר לחיל הנחתים האמריקני. מחיר כל מטוס עומד על יותר מ-140 מיליון דולר. לא מדובר אמנם בגרסה שרכשה ישראל, אבל בעבר נטען כי חיל האוויר צפוי להתעניין בעתיד ברכישת חמקנים מגרסה זו - ובעיות רבות התגלו גם בחמקנים שכבר נקנו, על בסיס גרסה A. ב"דיילי מייל" נכתב כי הבריטים, לעומת זאת, כבר הזמינו 48 מטוסי F-35B, ואלו מטוסי הקרב היחידים שאמורים להמריא משתי נושאות מטוסים בריטיות - המלכה אליזבת' והנסיך מוויילס.
ג'ו דלהבדובה, דובר תוכנית F-35, אמר בראיון ל"אינסייד דיפנס" כי שינויים מבוצעים במטוס, כך שניתן יהיה לעמוד בלוח הזמנים. "זה לא נושא חדש עבורנו", אמר הדובר. "אנחנו עובדים עם האנשים הקשורים ל-SDB II מאז 2007. נושא ההתאמה ידוע ותועד, ונעשו התאמות גדולות וחשובות יותר, כך שהפצצות ישולבו במטוס. השינויים הקטנים שנותרו הושהו, עד שהמטוס הגיע לרמה מסוימת של בגרות, כדי להבטיח שהשינויים הנוספים לא יפגעו בפיתוח הפצצות".
"SDB II תוכל לפגוע במטרות נעות במרחק של יותר מ-80 ק"מ, וכך להפחית את סכנת צוותי האוויר להיפגע", נכתב על הפצצה באתר ריית'און, יצרנית הנשק. "גודלה הקטן של הפצצה מאפשר להשתמש בפחות מטוסים כדי לפגוע במספר יעדים זהה ביחס לעבר". בכיר בריית'און מסר כי בעיה דומה לא נצפתה ב-F-35A, המטוס שיועד לחיל האוויר האמריקני, וב-F-35C, גרסת הצי.
בשבוע שעבר חתמו משלחת משרד הביטחון בארה"ב ומנהלת פרויקט JSF במשרד ההגנה האמריקני על הסכם שבמסגרתו תרכוש ישראל 14 מטוסי F-35 ויתאפשר לה לרכוש 17 מטוסים נוספים. זאת בהמשך ל-19 מטוסים שכבר נרכשו ב-2010 ובהתאם לאישור ועדת השרים להצטיידות בשנה שעברה. הגרסה הישראלית של המטוס, F-35I, מבוססת על ה-F-35A ומכונה "אדיר".
היקף העסקה הנוכחית נאמד בכ-2.82 מיליארד דולרים וכולל בין היתר פיתוח ושילוב אמצעי לחימה ומערכות אוויוניקה ישראליות במטוסים. ממשרד הביטחון נמסר כי הקמת תשתית המערך בארץ צפויה להזרים עשרות מיליוני שקלים לחיזוק התעשייה המקומית. מטוס ראשון מסוג זה צפוי לנחות בישראל לקראת סוף 2016 ויתר המטוסים עד 2021.
הדיווח האחרון מתווסף לכשלים רבים אחרים בפרויקט לפיתוח מערכת הנשק היקרה בכל הזמנים, שעליהם נכתב בפירוט בעבר. בשנה שעברה נטען כי החמקן כלל אינו חמקן, וכי מערכות ההגנה של סין ורוסיה יוכלו לאתרו. לפני כן דווח כי בטיסות האימון נחשפו בעיות תוכנה, נמתחה ביקורת על קסדות ההיי-טק והתגלו קשיים בהתמודדות של המטוס עם מזג אוויר קשה, עד לחששות כי הוא עלול להתרסק אם יפגע בו ברק.
במטרה לבחון את התמודדותו בתנאי מזג אוויר קיצוניים, לוקהיד מרטין החלה בשורת בדיקות בבסיס חיל האוויר האמריקני במרילנד. מטוסי F-35B ייבחנו בטמפרטורות שמגיעות למינוס 40 מעלות מצד אחד, ול-49 מעלות מצד שני. המטוס, שעלות הפיתוח שלו עלתה ועלתה מדי יום ובשנה שעברה דווח כי הגיעה לסכום לא ייאמן של 398 מיליארד דולר, אמור להגיע למהירות מקסימלית של 2,100 קמ"ש והטווח המקסימלי שלו הוא 2,300 ק"מ.