צלילת מטוס ב-8 דקות: "הכול מוקדש להצלה"
אחרי אסון התעופה באלפים הצרפתיים מנסים עובדי תעופה ישראלים לשפוך אור על ההתרחשויות האפשריות בדקות האימה. "באירועים קריטיים הטייס מטפל בתקלה, ורק אחרי הנחיתה מספרים לצוות ולנוסעים מה היה", סיפר קברניט באחת החברות. דיילת באל על: "אירועי חירום זה הסיוט שלנו"
כשמונה דקות חלפו מהרגע שבו החל המטוס של חברת התעופה הגרמנית ג'רמנווינגס להיכנס למצב של סחרור ועד לרגע שבו הוא צנח על הקרקע. כמה שעות אחרי ההתרסקות בדרום הרי האלפים בצרפת, שגבתה את חייהם של 144 נוסעים, בהם הישראלי אייל באום, ושישה אנשי צוות, מנסים עובדי תעופה ישראלים לנתח במה עסקו הטייס והדיילים באותן דקות מצמררות. "במצב חירום קרדינאלי לא מדברים עם הדיילים ולא עם הנוסעים, כל המשאבים בתא הטייס מופנים לטיפול בתקלה ולהצלת חיי הנוסעים", אמר ל-ynet קברניט באל על.
מנכ"ל חברת התעופה הגרמנית, תומס וינקלמן, אמר לאחר היוודע האסון במסיבת עיתונאים שכינס כי המטוס שעשה את דרכו מברצלונה לדיסלדורף נבדק שלשום (ב') בידי צוות טכני. הוא ציין עוד כי שעה לפני הנחיתה המתוכננת החל המטוס לאבד גובה. וינקלמן אמר כי "כ-45 דקות לאחר ההמראה המטוס חרג ממסלולו. בעת איבוד הקשר בין המטוס למגדל הפיקוח הוא היה בגובה של 6,000 רגל והצניחה אל הקרקע ארכה כשמונה דקות".
נוהלי החירום בחברות התעופה הישראליות קובעים באופן חד-משמעי כי על הטייסים להסתגר ב"קוקפיט", ולעשות כל שביכולתם על מנת להציל את חיי הנוסעים. קברניט באחת החברות הסביר כי "באירוע שנמשך שמונה דקות, שזה לא זמן רב, לא אמור להיות כל קשר עם הדיילים והנוסעים. הנוהל קובע כי באירועים פשוטים מעדכנים את הצוות תוך כדי תפעול התקלה ואחר כך את הנוסעים, אבל באירועים קריטיים כדוגמת אובדן מנוע, הנמכת חירום, תקלות עשן או אש, קודם כל מטפלים בתקלה. רק אחרי הנחיתה הטייס מספר לצוות מה היה, ורק אם יש זמן מעדכנים את הנוסעים".
הטייס הבכיר ציין עוד בעקבות ההתרסקות בדרום של מטוס האיירבוס A320 כי "מטוס לא צולל ב-90 מעלות גם אם הוא איבד את כל המנועים שלו. הצלילה מתרחשת במהירות מסוימת ובעוצמה שהיא לא אינסופית, למרות שהמונח המקצועי הוא 'צלילה'. ייתכן שזהו פרק הזמן שלקח למטוס להגיע אל הקרקע מהגובה שבו הוא טס".
"חלמתי שהמטוס מתרסק בדובאי"
לירון, דיילת בחברת אל על, סיפרה כי צוות האוויר מגלה לעתים על התרחשות תקלה קריטית באוויר רק לאחר נחיתת המטוס. לדבריה, "באחת הטיסות שלי אני ושאר הדיילים הרגשנו לפני הנחיתה שמשהו לא בסדר. ניסינו לדבר עם הטייס בקשר פנים ולא הייתה תשובה, אז התיישבנו במקומות והרגענו את הנוסעים. רק לאחר שנחתנו וכשהנוסעים ירדו מהמטוס, הטייס סיפר לנו שהיינו בנחיתת חירום בגלל שהוא נכנס לוורטיגו
(לא הבחין בין שמיים לארץ. א"ב) והטייס האוטומטי לא עבד".
הדיילת סיפרה עוד כי בקורס שאותו עברה מוקדשים חודש וחצי לאירועי חירום ושבועיים בלבד לשירות לנוסע. "אירועי חירום זה הסיוט של כל דייל", אמרה לירון ששיתפה בחוויות קשות שעברה באחרונה. "פעם אחת חלמתי שהמטוס שלי מתרסק לתוך בניין בדובאי ובפעם אחרת חלמתי שאני מתרסקת לים. זה דבר שמלווה כל דייל אוויר".
כחלק מהכשרתם התקופתית נבחנים הטייסים במצבי חירום באמצעות סימולאטורים. לפי הנוהל, כפי שהסביר טייס באל על, הטייסים מתורגלים במצבי החירום כשברקע עומדים חיי הנוסעים. "בסימולאטור אנחנו מצליחים לתת מענה לכל תקלה", אמר הטייס. "אחרי ההשתלטות הראשונית הבוחן מדמה את הפרסר ואת הנוסעים, ואנחנו צריכים לדווח להם מה קרה כשזה נגמר – ממש כמו במצב אמת".