שתף קטע נבחר

 

טייס המשנה ריסק את המטוס בכוונה

דרמה בעקבות פענוח הקופסה השחורה: הטייס הגרמני אנדראס לוביץ, בעבר דייל, ניצל כנראה את העובדה שהקברניט הלך לשירותים, סירב לפתוח את דלת תא הטייס וריסק את המטוס בכוונה. "הנוסעים החלו לצעוק ממש לפני הפגיעה, ועד הרגע האחרון לא היו מודעים לכך שהם עומדים להתרסק"

לא תקלה טכנית ולא טעות אנוש: התפתחות דרמטית בחקירת התרסקות המטוס בהרי האלפים הצרפתיים. טייס המשנה במטוס הנוסעים הגרמני סירב לפתוח את דלת תא הטייס לטייס הראשי, וריסק את המטוס בכוונה תחילה. כך טען היום (יום ה') התובע הצרפתי במרסיי בעקבות פענוח הקופסה השחורה שתיעדה את השיחות בתוך תא הטייס במטוס של חברת התעופה הגרמנית "ג'רמן ווינגס". המטוס שעשה את דרכו מברצלונה לדיסלדורף בגרמניה התרסק בהרי האלפים הצרפתיים ועליו 150 נוסעים ואנשי צוות. איש מנוסעי המטוס לא שרד את ההתרסקות.

 

מה בקופסה: המכשיר שפענח את התעלומה

 

עוד חדשות בעולם :

סעודיה רוצה גם מבצע קרקעי. איראן מאיימת

רשימת אסירים מאושוויץ נמצאה בבי"ס פולני

 

"היה ניסיון מכוון להשמיד את המטוס", אמר התובע הצרפתי ברייס רובן. "הנוסעים התחילו לצעוק ממש לפני הפגיעה בקרקע. מהקלטות עולה שעד הרגע האחרון הם לא היו מודעים לכך שהם עומדים להתרסק". הוא חשף כי שמו של טייס המשנה הוא אנדראס לוביץ, אזרח גרמניה בן 28, וסיפר שחוקרי ההתרסקות שמעו אותו בהקלטה "נושם כמו שצריך". לדבריו, לפי שעה אין סימנים לכך שמדובר בפיגוע טרור.

 

אנדראס לוביץ, טייס המשנה הגרמני שהפיל את המטוס ()
אנדראס לוביץ, טייס המשנה הגרמני שהפיל את המטוס

שוטרים מחוץ לביתו של טייס המשנה הגרמני במונטאבור (צילום: AP) (צילום: AP)
שוטרים מחוץ לביתו של טייס המשנה הגרמני במונטאבור(צילום: AP)

מנכ"ל חברת האם "לופטהנזה" אמר במסיבת עיתונאים שכינס בגרמניה כי הוא לא יכול לשפוך אור על מה גרם למעשה של לוביץ וציין כי נושא המניע נמצא בחקירה. בתגובה לחששות שהביעו נוסעים בעקבות ההתרסקות ציין נציג החברה הגרמנית כי הטיסה היא עדיין אמצעי התחבורה הבטוח ביותר. "זה אירוע טרגי בודד", אמר איש החברה, "אנחנו מנסים לברר מה אירע כאן. אנחנו בוחרים את הצוות שלנו מאוד בזהירות". הוא הוסיף כי בדיקה שנעשתה העלתה שלא ניתן היה לפתוח את דלתות הקוקפיט אפילו "בנשק".

 

מוקדם יותר הודיעה חברת התעופה הגרמנית "לופטהנזה" כי טייס המשנה לוביץ התחיל לעבוד בחברת הבת שלה "ג'רמן ווינגס" בספטמבר 2013 מיד לאחר שסיים את הכשרתו, ומאחוריו 630 שעות טיסה. קברניט המטוס פטריק סונדרהיימר טס יותר מ-6,000 שעות והחל את עבודתו ב"ג'רמן ווינגס" מאז מאי 2014. קודם לכן הוא עבד ב"לופטהנזה" וב"קונדור".

 

חבריו של טייס המשנה: "חלומו היה להטיס מטוס"

לפי ההערכות, טייס המשנה ניצל את העובדה שהקברניט הלך לשירותים - ונעל את הדלת .על פי התובע הצרפתי, בהקלטות הקופסה השחורה נשמעו דפיקות של קברניט המטוס על דלת תא הטייס וקריאותיו ללוביץ לפתוח את הדלת. אלא שטייס המשנה לא פתח את הדלת וגרם להנמכת המטוס בצורה קיצונית עד להתרסקותו בקרקע.

 

התובע רובן סירב למסור פרטים על דתו של טייס המשנה או על מוצאו האתני, אך הוסיף כי הרשויות בגרמניה אחראיות על חקירת הנסיבות שהביאו את לוביץ להפיל את מטוס הנוסעים. "אני לא חושב שדתו של הטייס היא בהכרח מה שאנחנו צריכים לבדוק", אמר התובע הצרפתי.

 

בתקשורת העולמית כבר החלו לפרסם פרטים על טייס המשנה הגרמני. העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" דיווח כי לוביץ מגיע מהעיר מונטאבאור במדינת ריינלנד-פפאלץ בדרום-מערב גרמניה. העיתון הבריטי "מירור" דיווח כי לוביץ היה חבר במועדון דאייה מקומי באזור בשם LSC. לאחר החדשות על מותו פרסם המועדון מודעת אבל באתר האינטרנט שלו שבה נכתב: "אנדראס הפך לחבר במועדון מגיל צעיר כדי להגשים את חלום הטיסה שלו". בג'רמן ווינגס אמרו כי הטייס לוביץ שימש תחילה כדייל.

תא טייס באיירבוס A320 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
תא טייס באיירבוס A320(צילום: EPA)

מכריו של לוביץ במועדון הדאייה אמרו לסוכנות הידיעות AP שהוא לא גילה כל סימנים לדיכאון כשראו אותו בסתיו האחרון כשחידש את רישיון הדאייה שלו במועדון. "הוא היה מאושר מאוד מהעבודה ב'ג'רמן ווינגס' והצליח בה לא רע", סיפר פיטר רוקר ממועדון התעופה במונאבאור. "הוא שידר תחושה טובה".

 

"לוביץ היה אדם שקט, אך חברותי"

רוקר סיפר שלוביץ קיבל את רישיון הדאייה שלו בצעירותו ומאוחר יותר עבר הכשרה כטייס בחברת "לופטהנזה" הגרמנית. הוא הוסיף כי ככל הזכור לו, לוביץ היה "אדם די שקט, אבל חברותי".

 

שר הפנים הגרמני, תומס דה מזייר, גם אמר שאין כל אינדיקציות שמטוס הנוסעים הגרמני הופל באירוע טרור. לדבריו, בבדיקות שערכו סוכנויות המודיעין במדינה וחברת "לופטהנזה", ללוביץ לא היה בעברו שום קשר לטרור. ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי סיפר שהוא "נדהם מהחדשות האחרונות שהגיעו מפי החוקרים בצרפת". בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו שלח ראחוי שוב את תנחומיו למשפחות הקורבנות באסון התעופה. 50 נוסעים מבין 150 נוסעי המטוס היו אזרחי ספרד.


 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

עובדות חברת התעופה הגרמנית עמדו דקת דומיה לזכר הנספים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עובדות חברת התעופה הגרמנית עמדו דקת דומיה לזכר הנספים(צילום: AFP)

העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" דיווח הלילה כי אחד הטייסים במטוס האיירבוס A320 הגרמני של חברת "ג'רמן ווינגס" נותר נעול מחוץ לתא הטייס (קוקפיט). על פי העיתון, הטייס יצא מהקוקפיט דקות לפני שהמטוס החל לאבד גובה ובסופו של דבר התרסק.

 

"הטייס דפק על הדלת ולא נענה בתשובה. הוא היכה על הדלת בחוזקה, ועדיין לא הייתה תשובה", סיפר לעיתון האמריקני גורם המעורב בחקירת התרסקות המטוס בהתבסס על הקופסה השחורה שנמצאה ובה תיעוד השיחות בתוך תא הטייס. הוא הוסיף: "אפשר היה לשמוע איך הוא מנסה לפרוץ את הדלת". הגורם הבכיר אמר כי תחילה השיחה בין הטייסים הייתה מאוד רגועה, אך אז נשמע כי אחד הטייסים יצא מהקוקפיט ולא הצליח להיכנס שוב.

 

טייס שהטיס מטוס מדגם A320 במשך שש שנים אמר כי לתא הטייס יש מנגנון ביטחון למקרה שטייס אחד בתוך התא אינו יכול להטיס את המטוס עוד. לדבריו, בדרך כלל מי שינסה להיכנס לתא הטייס יבקש גישה ומצלמה מאפשרת לטייס לראות במי מדובר ולהחליט אם להכניסו. אם אין תגובה מתא הטייס נציג מצוות הטיסה יכול להקיש את קוד החירום ולבקש גישה שוב. אם עדיין אין תשובה הדלת נפתחת אוטומטית לאחר 30 שניות. אם מי שנמצא בתא הטייס מונע כניסת אחרים הדלת נשארת נעולה. לכן מעריכים בצרפת שטייס המשנה ריסק את המטוס בכוונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
זירת ההתרסקות
צילום: gettyimages
מומלצים