שתף קטע נבחר
 

מנכ"לית אינטל: "אחריות חברתית היא חלק מהפעילות העסקית"

באינטל ובקוקה קולה ישראל מעודדים התנדבות של העובדים עם בני נוער, בחברת הביטחון G4S נמנעים מהשתתפות במכרזי הפסד ובשיכון ובינוי פועלים לעידוד קיימות. מנכ"לים של חברות מובילות מספרים כיצד הם תופסים את המונח "אחריות תאגידית" ומה הם עושים לקידום הנושא

פעילותן של עשרות חברות במשק למען החברה והסביבה תיחשף בעוד כשבוע, במסגרת פרסום דירוג "מעלה" השנתי , המדרג עסקים גדולים במשק לפי מידת האחריות התאגידית שלהן. המדד יתפרסם במסגרת "יום האחריות החברתית בעסקים", שייערך ב-9 ביוני זו השנה השנייה על ידי ארגון מעלה ועמותת ציונות 2000.

 

מעלה הוא ארגון גג של חברות גדולות במשק העוסק בעידוד ניהול אחראי בעסקים בישראל. בדירוג, שמתפרסם מאז 2003, משתתפות השנה כ-90 חברות. רגע לפני, שוחחנו עם ארבעה מנהלי חברות גדולות, שקיבלו בשנים הקודמות דירוג גבוה על קידום הנושא, כדי לשמוע כיצד הם תופסים את המונח אחריות חברתית ומה הם עושים לקידום הנושא בחברה שבראשה הם עומדים.

 

מנכ"לית אינטל: "הכל מתחיל בחינוך"

בחברת אינטל ישראל תומכים ומעודדים התנדבות של העובדים, בדגש על הוראת מדעים בקרב בני נוער, לצד פעולות יזומות לשילוב אוכלוסיות בתת תעסוקה דוגמת המגזר הערבי והחרדי. "אחריות תאגידית עבורי היא הסתכלות הוליסטית על הפעילות העיסקית לצד האחריות הסביבתית והמעורבות בתחומי החברה והקהילה", מסבירה מנכ"לית החברה מקסין פסברג.

 

"מעבר לפיתוח וייצור מוצרים חדשניים, אנו מחויבים לפתח פתרונות טכנולוגיים חסכוניים באנרגיה, תוך צמצום טביעת הרגל הסביבתית. מעבר לשורת הרווח, מדובר בטיפוח סביבת עבודה עם עובדים מצליחים וחדורי מוטיבציה המעורבים בקהילותיהם, בהעצמה של בני אדם ובהרחבת ההזדמנויות הכלכליות באמצעות חינוך וגישה לטכנולוגיה - כל זאת כחלק בלתי נפרד מההתנהלות העיסקית שלנו".

 

עובדי אינטל בפעילות התנדבותית (דוברות אינטל) (דוברות אינטל)
עובדי אינטל בפעילות התנדבותית(דוברות אינטל)

פסברג החלה את הקריירה כמורה ומעידה שתחום החינוך קרוב אליה היום כפי שהיה אז. "ממוצע הגידול השנתי לביקוש משרות חדשות בהיי-טק עומד על 6% בעוד שממוצע הגידול השנתי של בוגרי הפקולטות להנדסה עומד על 1% - והפער גדל מדי שנה", היא מספרת. "הבנתי שהכל מתחיל בחינוך ועלינו לעשות מעשה".

 

היא מפרטת כי בשנה האחרונה התנדבו כ-500 מעובדי החברה בפעילויות לקידום המוטיבציה ללימודי מתמטיקה ומדעים מוגברים בהם מתן הרצאות, שיעורי עזר פרטניים והשתתפות בתוכניות לעידוד נערות ללימודי מדעים וטכנולוגיה. בנוסף התחייבה החברה להשקיע 20 מיליון שקל בקידום החינוך המדעי-טכנולוגי בשנים 2012 -2016.

 

"אני מאמינה בשותפות היוצרת השפעה וביחד עם משרד החינוך ושותפים נוספים הוקמה 5 פי 2 - יוזמה לאומית לקידום החינוך המדעי-טכנולוגי, בה חברים כ-100 ארגונים משלושה מגזרים", אומרת פסברג. "אבל בשורה התחתונה, מעורבות העובדים היא הבסיס לכל הפעילות שלנו בתחום החינוך".

 

מנכ"ל קוקה קולה: "win-win אמיתי"

פרויקט הדגל של קוקה קולה ישראל בתחום האחריות התאגידית, הוא פעילותה בתחום הגדלת המודעות למיחזור בקרב ילדים ומשפחות. מנכ"ל החברה טל רבן, מספר כי "החלק החשוב במילים "אחריות חברתית" עבורי, הוא המילה אחריות. אני מאמין שחברות שפועלות בתוך קהילות חייבות לגלות אחריות ולפעול על פי חוק בכל היבט, לסביבה, לעובדים ולמקורות שאנחנו משתמשים בהם - אבל אם אפשר גם הרבה מעבר לזה".

 (צילום: אביב חופי) (צילום: אביב חופי)
(צילום: אביב חופי)

"הנושא המרכזי בחברה הוא הפן הסביבתי", הוא מוסיף. "לפני 5 שנים החלטנו לעודד את המיחזור כחלק מתפיסה שיווקית, לפיה המותג קוקה קולה לוקח לעצמו תפקיד להניע אנשים למחזר. זה לא בהכרח ממקום פונקציונאלי, של אם לא תמחזר יבוא שוטר - אלא ממקום של חוויה ותועלת, לפיהן אם ממחזרים - יש אירועים ודברים נפלאים קורים".

  

בנוסף מתנדבים עובדי החברה לסייע לעמותת "ספיישל אולימפיקס", המקיימת תחרויות ספורט לילדים ובני נוער בעלי לקויות שכליות. רבן מספר כי כמחצית מהזמן שמקדישים העובדים לפעילויות ההתנדבות הוא על חשבון החברה.

 

"אנחנו מאמינים שמי שנותן מקבל בחזרה ולכן הזכות לגלות אחריות ולסייע למי שצריך נותנת המון בחזרה", מציין רבן. "זה win-win אמיתי. עשיה חברתית נכונה נותנת פירות בתדמית ובתפיסה של הצרכנים וערך מוסף עצום לעובדים ולמנהלים, שרואים את עצמם כמשתתפים ומרגישים שהם עושים למען החברה שהם חיים בה".

 

 

קוקה קולה בצילומי סרטון ל"ספיישל אולימפיקס" ()
קוקה קולה בצילומי סרטון ל"ספיישל אולימפיקס"
  

 

מנכ"ל G4S: "לא נהיה בעבודה לא ראויה"

בחברת פתרונות האבטחה G4S, פועלים רבות לקידום סטנדרטים של אתיקה ותנאי עבודה הוגנים לעובדי ענף השמירה. "אחריות חברתית עבורי מתחילה באכפתיות", אומר מנכ"ל החברה מיקי אדיב, המשמש גם כיו"ר ארגון מעלה. "עולם העסקים קשה ותחרותי, ולפעמים לא זוכרים שצריך להיות אכפתי, אחרת הכל נעשה באופן מכאני. זה הבסיס לפעילויות בתחום הסביבה, הוגנות כלפי העובדים, עבודה מול הספקים ועוד". 

 

אדיב מציין כי עבורו, מדובר בתפיסת עולם כוללת. "מבחינתי, כל עוד יש פוקוס על העקרון, כל השאר נגזר ממנו", הוא מסביר. "לטעמי, אין דבר כזה "חברה אחראית" - מי שצריך להיות אחראי בחברה הוא המנהלים. אם לאנשים לא אכפת, שום תכנית לא תעזור. מהניסיון שלי, מהות האחריות התאגידית היא מודעות".

 

כך למשל, בחברה נמנעים מהשתתפות במכרזי הפסד, שעשויים לפגוע בזכויות העובדים. "אנחנו לא משתתפים בהגדרה במכרזים שהמחיר שלהם לא יאפשר לנו לשלם לעובדים את כל תנאיהם", הוא מסביר. "זה מקשה על התחרות, אבל העיקרון המנחה הוא שלא נהיה בעבודה לא ראויה - גם במחיר של הכנסות ורווחים.  

"לעובדים ולמנהלים אני אומר - תחשבו במושגים של הילדים שלכם, מה הייתם חושב אילו הבת שלך היתה עובדת בתנאים הללו", הוא מוסיף. "באופן זה אנחנו בוחנים את התנאים במכרזים - גם אם ההתקשרות מאושרת על ידי היועץ המשפטי והמחלקה הכלכלית, המבחן האחרון של כל מנהל ומפקח הוא להסתכל על העבודה ולחשוב אם היא מתאימה לבת שלו. אם לא - לא נעבוד שם".

   

פעילויות נוספות של החברה מתבטאות בהפעלת תכניות התנדבות ותרומה לקהילה, והגדלת הנגישות לאנשים עם מוגבלויות. "אנחנו מנסים לעורר בעובדים אכפתיות בנושא הנגישות כי אם יש 6,000 אנשים אכפתיים - אז העשייה תהיה גדולה לאין שיעור. ברגע שמסבירים לאנשים שעליהם לחשוב שאותו מוגבל הוא בן משפחה - היחס שלהם משתנה. חשוב שהשומר בקניון יידע לטפל בנכה ולכן יצרנו תכנית להדרכת שירות ועבודה עם אנשים עם מוגבלויות". 

 

יו"ר שיכון ובינוי: "כשמתחילים - עולים פתרונות חדשים"

בחברת שיכון ובינוי קיימת פעילות רבה בתחום הקיימות. "אחריות חברתית עבורי היא קודם כל להיות קשוב למחזיקי העניין שלי ולרצונותיהם", אומר יו"ר שיכון ובינוי, משה לחמני. "מחזיקי העניין הם מגוונים מאוד - מצד אחד בעלי המניות, המנהלים והעובדים בארגון ומצד שני, גם הלקוחות, הספקים, הרגולטורים והתושבים שגרים בסמיכות לפרויקטים שלנו.

 

"בכל עת אנו חושבים על האופן בו אנו יכולים להביא ערך אמיתי למחזיקי העניין השונים ולבצע פעולות לטובת כולם. זה נשמע מסובך ולעיתים בלתי אפשרי, אבל ברגע שמתחילים לחשוב כך, עולים פתרונות חדשים ודרכים חדשות לעשות את אותן פעולות שעשינו במשך עשרות שנים, אבל בדרך טובה יותר ובעיקר מתחשבת יותר".

 

בין פעילות הקבוצה בתחום האחריות התאגידית, לחמני מציין כי הנושא שקרוב לליבו במיוחד הם עובדי הקבוצה. "העובדים שלנו הם ותיקים ברובם, אנשי מקצוע מנוסים שמלווים את הפעילות במשך שנים רבות. אנו כל הזמן מנסים לחשוב על דרכים להפוך את יום העבודה שלהם לנעים ופורה יותר, ועל דרכים לפתח אותם ברמה מקצועית וביכולות האישיות".

 

"אחת הדוגמאות שאני גאה בהם ברמת היכולות האישיות היא סדנאות העשרה שהעברנו לכלל העובדים בנושא ניהול פיננסי עצמי מוצלח", הוא מוסיף. "חשוב לי שהתעסוקה אצלנו תתפס כתעסוקה איכותית ולטווח ארוך. אנחנו מגדירים בפני כל עובד את מסלולי הקריירה שפתוחים בפניו ומסייעים לו להגשים אותם. אנו מבינים ומאמינים שהמשאב האנושי הוא הנכס העיקרי והחשוב ביותר שלנו כארגון".

שדה סולארי בקיבוץ שדה בוקר של שיכון ובינוי  (צילום: אבשלום שושני) (צילום: אבשלום שושני)
שדה סולארי בקיבוץ שדה בוקר של שיכון ובינוי (צילום: אבשלום שושני)
 

לחמני מוסיף כי החברה פועלת רבות בתחומי הקיימות, גם בפרויקטים שבהם היא משתתפת כמו בניית מתקני התפלה או הרכבת הקלה, וגם בהדרכת העובדים בבית. "אנחנו מעבירים סדנאות קיימות וקורסים מקצועיים חדשים שלאו דווקא קשורים לתחום העיסוק המקצועי. אנחנו משתדלים גם לסייע לעובדים לנהל אורח חיים בריא יותר ולהפריד בין זמן העבודה לזמן המשפחה. הפעילויות רבות, אך מבחינתנו הן רק תחילת הדרך".

 

מנכ"ל מעלה: "משהו בעולם השתנה"

מעלה הוא ארגון גג ללא מטרות רווח, שכולל כ-110 מהחברות הגדולות במשק ועוסק בעידוד ניהול אחראי בעסקים בישראל. הארגון החל לפרסם מאז 2003 אחת לשנה את מדד מעלה בבורסה, שמדרג את החברות בארגון בהתאם לפעילותן לקידום אחריות תאגידית. ההשתתפות בדירוג וולונטארית ומחייבת נכונות של החברה לדווח על נתונים מקיפים בדבר פעילותה.

 

השנה יציינו את דירוג מעלה במסגרת "יום אחריות חברתית", שמצוין בשיתוף עמותת ציונות 2000, הפועלת לצמצום פערים חברתיים באמצעות עידוד קהילות וארגונים לפעולה. יום זה יכלול פעילויות שונות, שמטרתן להעלות את המודעות לנושא בקרב עסקים בישראל כמו סדנאות והרצאות. היום ייפתח בטקס פתיחה חגיגית של המסחר בבורסה, במהלכו יוצג דירוג מעלה ויוענק אות הגיוון בעסקים ע"ש דב לאוטמן ליוזמות בנושא.

 

"בדירוג משתתפות חברות בולטות במשק, שפועלות רבות בתחומי אחריות תאגידית", מסביר מומו מהדב, מנכ"ל מעלה. "הכוונה היא להתייחסות להשפעות הסביבתיות והחברתיות של החברות. הרציונל של חברות הוא קודם כל להרוויח, אבל הקשר עם העובדים, המשפחות שלהם המוצרים שמייצרים והליכי השיווק - כל אלו משפיעים על כל מה שקורה מסביב. באחריות חברתית יש לקחת השפעות חברתיות ולנהל אותן - ממש כפי שלוקחים מדדים כספיים".

 

"משהו בעולם השתנה", מוסיף מהדב. "דברים היום יותר שקופים וחברות בעלות דימוי שלילי משלמות מחיר בתדמית, באהדה של הלקוחות וברצון של עובדים לעבוד בהן. אמנם הציבור לא מוכן לשלם עבור מוצר של חברה אחראית יותר, אבל הוא כן מעניש את מי שנתפס כנעדר אחריות חברתית. זה גם תורם במרדף אחר בולטות - שיווק עם תוכן, שימור עובדים טובים לאורך זמן, שידור מסר חיובי שדואג לסביבה ושמתייחס ללקוחות בהוגנות - אלו הדברים שמבדילים היום בין חברה גדולה לחברה מובילה".

 

למידע אודות הפעילויות לחברות במסגרת יום האחריות החברתית בעסקים 2015

 

הכתבה בשיתוף ארגון מעלה לאחריות תאגידית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דוברות אינטל
מנכל"ית אינטל ישראל, מקסין פסברג . "התנדבות העובדים - הבסיס לפעילות שלנו בחינוך"
דוברות אינטל
מנכ"ל קוקה קולה, טל רבן. "עשיה חברתית נכונה נותנת פירות"
צילום: סיוון פרג'
יו"ר קבוצת שיכון ובינוי, משה לחמני. "מגדירים לכל עובד מסלול קריירה"
צילום: סיוון פרג'
צילום: אורן שלו
מנכ"ל מעלה מומו מהדב. "ניהול השפעות חברתיות בדומה למדדים כספיים"
צילום: אורן שלו
יח"צ
מנכ"ל G4S מיקי אדיב. "הכל מתחיל באכפתיות"
יח"צ
מומלצים