שתף קטע נבחר

 

דיון בכנסת: איך ינהגו באופניים חשמליים?

בהמשך להמלצת המשטרה להסדיר שימוש בכלי הרכב ברישיון ורק מעל גיל 16, מתכנסת ועדת הכלכלה לדיון בנושא, בשיתוף נציגי הרשויות המקומיות שמבקשים: "העבירו לנו סמכויות בנוגע לכלי רכב על המדרכות"

מי יוכל לנהוג באופניים חשמליים ובקורקינט חשמלי, והאם יידרש רישיון מיוחד לשם כך? לאחר שמשטרת ישראל המליצה להחמיר את התקנות בנושא, מתכנסת הבוקר (יום ג') ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון מיוחד.

 

המשטרה הודיעה כי תמליץ שרכיבה על אופניים חשמליים תהיה ברישיון בלבד ורק מגיל 16. הרוכב יידרש לעבור מבחן רישוי ויידרש רישיון גם לכלי עצמו. מאגף התנועה מסרו כי בעקבות בחינת הנושא על ידי האגף, החליט מפקד האגף ניצב ירון בארי להמליץ על שינוי התקנות ולחייב רוכבי אופניים חשמליים ברישיון, וכמו כן, ברישיון לאופניים החשמליים עצמם.

 

ממלא מקום יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) ניהל את הדין שבו השתתפו גם נציגי משרד התחבורה, חברות הביטוח, ארגונים למאבק בתאונות הדרכים, המועצה לשלום הילד, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ונציגי רשויות מקומיות. הם דנים בהליכים הדרושים לקביעת תקנות חדשות לרוכבי האופניים החשמליים.

אופניים חשמליים. "פגיעה בגוף ובנפש" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אופניים חשמליים. "פגיעה בגוף ובנפש"(צילום: מוטי קמחי)

 

וקנין התריע: כי באין הסדרה, "ילדה בת 9 עולה על המכשיר הזה, זו סכנת נפשות מהמדרגה הראשונה", ולפיכך המטרה של כל הארגונים היא להסדיר את התקנות לגבי המכשיר. "אי אפשר לקחת כלי כזה במהירות 40 קמ"ש ולשים אותו על המדרכה והכביש. אנחנו לא בארה"ב שיש לנו מדרכות מטר וחצי".

 

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) לחצה: "תוך 30 יום צריכה להיות החלטה סופית. צריך שיהיו קנסות וצריך להעביר את הסמכויות לרשויות המקומיות". היא הבהירה כי אינה מתנגדת לרכיבה על אופניים, "הם מורידים את זיהום האוויר. אני רוכבת על אופניים בעצמי. אבל צריכים ליצור תשתית. זה כלי מצוין אבל לא בצורה כזאת".

 

סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי, ביקשה להעביר את האכיפה לידי הרשויות המקומיות: "תוציאו לדרך את הדבר הכי פשוט והכי נכון שנותן את הסמכויות לרשויות המקומיות על המדרכות בעיר. תשאירו את הכבישים למשטרה, אבל על המדרכות תנו לנו את הסמכות".

 

כלי רצח על הכבישים

באגף התנועה אמרו שרק עם שינוי התקנות ניתן יהיה להתמודד ביעילות עם מסוכנות האופניים החשמליים, במניעת פגיעה בגוף ובנפש. עוד ציינו כי מדובר בכלי רכב שבו נוהגים ילדים ונערים וכי חנויות למכירה ולתיקון האופניים החשמליים משדרגות את האופניים לנסיעה מהירה יותר. "מדובר בכלי רצח על הכבישים ויש להסדיר את האכיפה. השוטרים יאכפו את הנושא בעבירות מסכנות חיים ואילו פקחים של העיריות יאכפו עבירות קלות יותר".

 

בשנתיים האחרונות התרבו באופן דרמטי הדיווחים על פגיעות של רוכבי אופניים - הן חשמליים והן בלתי-ממונעים - בהולכי רגל בתל אביב ובסביבתה. דיווחים דומים הגיעו גם מערים אחרות ברחבי הארץ. הסימון הבלתי סדיר של שבילי אופניים ברחבי תל אביב, העובדה שהם נקטעים שוב ושוב על-ידי מדרכות וגם המיעוט של שבילי האופניים - גורמים להמוני רוכבים לנסוע על המדרכות, ומנגד גורמים להולכי רגל לצעוד על שבילי האופניים. השקת פרויקט "תל-אופן" רק הגדילה את מספר האופניים הדוהרים על המדרכות בהיעדר תשתית אופניים מתאימה.

 

בפברואר השנה נהרג אנטוניו רעיה, תושב גבעתיים בן 85, שנדרס על-ידי רוכב אופניים בתל אביב. הפוגע לא נתפס עד היום. מלבד הפגיעות החוזרות ונשנות בהולכי רגל וברוכבי האופניים עצמם, נרשמים גם חיכוכים ועימותים - לעתים אלימים - בין הולכי רגל לרוכבי אופניים בשל הצורך שלהם לחלוק יחד מרחב משותף המסכן את ביטחונם. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים