מרכז "ראש צוואר" ברמב"ם: כל המומחים תחת קורת גג אחת
תפיסת טיפול חדשה במרכז "ראש צוואר" החדש שמוקם ברמב"ם: "כל המומחים הרלוונטיים מגיעים עד מיטת החולה באותו יום, ומקיימים דיון על מצבו כאילו היה ראש ממשלה", מסביר מנהל מחלקת אף אוזן וגרון ברמב"ם, פרופ' זיו גיל
מרכז "ראש צוואר" חדש פותח שעריו לטובת הציבור. זאת במסגרת החלת פרוגרמה שבמסגרתה מוקם מרכז רב תחומי, שמחליף את חלוקת המחלקות הישנה.
"המטופלים רגילים שמוטלת עליהם המשימה לקבוע תור לכל אחד מהמומחים השונים שמטפלים במחלתם או בתסמיניה. הם בהלם כשהם מבינים שאצלנו כל המומחים הרלוונטיים מגיעים אליהם, באותו יום, ומקיימים דיון אינטראקטיבי על החולה, כאילו היה ראש ממשלה", מסביר מנהל מחלקת אף אוזן וגרון ברמב"ם, פרופ' זיו גיל.
הפרויקט שהוצג בפסגה המדעית של ועידת רמב"ם שהתקיימה בשבוע שעבר, מייצר שינוי במבנה הארגוני של המחלקה ולא פחות חשוב מכך – בתפיסה של מתן שירות למטופל. "זאת במטרה להביא לניצול מקסימלי של משאבי המחלקה, לשפר את איכות הטיפול, ולהביא ל"חווייה נפעמת של המטופל, לא פחות מכך", מדגיש פרופ' גיל.
קראו עוד
"לתת תקווה לחולה גם כשהטיפול האחרון נכשל" הכירו: הטכנולוגיה שתרפא אתכם בעתיד דו"ח: באיזה חדר מיון בישראל תחכו הכי הרבה זמן?
אילו שינויים הוטמעו במערכת?
אחד השינויים החשובים הוא שהצמדנו לכל חולה אחות שמנהלת את הטיפול בו, כלומר "קייס מנג'ר". מדובר באחות בכירה שהמטופל מקבל את מספר הטלפון הנייד שלה, והיא מלווה אותו בכל האינטראקציות שלו בבית החולים.
היא זמינה עבורו לפניות בכל קשת הנושאים, החל בבעיות של כאב ועד לבעיות סוציאליות, ותפקידה להביא אותו במינימום זמן, למגע עם המומחה הרלוונטי. בצורה כזו, סיכויי ההצלחה של הטיפול עולים.
האחות מלווה את המטופל עד ההבראה ומעבר לכך. אגב, זהו מנגנון שלא יכול להתקיים ברפואה הפרטית, שבה העניין מסתכם בקשר ישיר בין חולה לרופא אחד.
מה המשמעות של הקמת המרכז עבור המטופלים?
המשמעות היא שכאשר מגיע אלינו לטיפול אדם שסובל למשל מגידול סרטני בראש או בצוואר, הוא לא ייאלץ לפנות לרופא אף אוזן גרון, לרופא אונקולוג, למומחה לכירורגיה פלסטית, לעובדת סוציאלית וכיו"ב, על מנת לקבל מכל אחד את המלצתו.
המטופלים שלנו זקוקים למומחים מעד שמונה דיסציפלינות שונות. אנו נדאג שכל המומחים הרלוונטיים יגיעו לחדרו של החולה, וידונו במצבו כצוות שמטפל במחלת ראש צוואר. זהו מודל ייחודי והוא הרבה יותר נכון עבור החולה, ומטרתנו היא לספק לו את הטיפול המיטבי גם אם יש לו רק את סל הבריאות הבסיסי ללא ביטוחי בריאות פרטיים או משלימים.
מעבר לכך, השירות הזה יהיה טוב יותר לחולה מכל שרות ביטוחי פרטי אחר, כיוון שבקשר רופא - חולה אין לאף אחד אינטרס כלכלי, בניגוד למה שקורה במערכות הפרטיות.
בנוסף, מדובר בתחום מאתגר כיוון שמחלות באזורים אלו עלולות להביא לשינויים ולפגיעה בפונקציות מרכזיות בתפקודו של החולה, כמו אכילה, דיבור, מראה הפנים ועוד. אלו נושאים רגישים וחשוב שהחולה יקבל טיפול ידידותי ונוח מחד, ומקצועי מאוד מאידך.
מי מועמד לטיפול?
הפרויקט מתאים לכל מי שסובל ממחלה הקשורה בראש ובצוואר וזקוק לטיפול, בין אם מדובר בניתוח, בטיפול שמרני, או בטיפול אחר. אלה יכולים להיות אנשים שסובלים למשל מגידולים סרטניים או מגידולים שפירים במקומות כמו בלוטות הרוק, בלוטת התריס, מיתרי הקול, בסיס הגולגולת ועוד.
אנחנו ערוכים לטפל בכל בעיה שקשורה בראש או בצוואר. חולים מכל מקום בארץ יכולים לפנות אלינו ואנו מתחייבים לתת לחולים מענה ראשוני מיד, כבר באותו יום, וגם בהמשך להיות זמינים עבורם 24/7, ולאפשר בחירת מנתח ובחירת רופא מטפל, ממש כאילו היו בעלי הביטוח הפרטי היקר ביותר, ואף יותר מכך. והכל במסגרת סל הבריאות הבסיסי".
איך מודדים הצלחה בפרויקט?
מדדי שביעות הרצון של המטופלים במחלקה, מעידים על כך ש-95% מהמטופלים כיום, מעידים שימליצו לקרובים שלהם על המרפאה. ישנם עוד מדדים בתחום היעילות והחיסכון, ששיפרנו ללא תקציבים מיוחדים.
למשל, עלייה במדד הנצילות של חדר הניתוח. מתוך שעות חדר הניתוח שעומדות לרשותנו, בשנת 2012 ניצלנו רק 75%. בשנת 2014 ניצלנו 105%, כלומר אין יותר בזבוז משאבים, ואנחנו אפילו מצליחים לנצל את חדר הניתוח מעבר לשעות הרשמיות שבהן הוא עומד לרשותנו.
המשמעות היא קיצור תורים והמתנות. מספר הניתוחים עלה מ- 900 בשנת 2013, ל-2300 ב 2014. במקביל הכפלנו את מספר החולים שאנו רואים במרפאות ל-16 אלף בשנה ועם זאת קיצרנו את התורים מ 30 יום ל 10 ימים בממוצע בלבד וכל זאת בלי להוסיף כוח אדם.
איכות הטיפול השתפרה ואנו מוצאים עדות לכך בעובדה שמשך ימי האשפוז הממוצע, ירד ליומיים בשנת 2014. זאת על אף שאנחנו מבצעים ניתוחים יותר ויותר מורכבים.
מספר החולים הזקוקים לניתוח חוזר, ירד דרסטית ואחוז הסיבוכים הקשורים בניתוח הוא מהנמוכים בעולם. כל הנתונים והביצועים שלנו שקופים ומוצגים באתר האינטרנט של המחלקה ברמב"ם ונגישים לכל אדם.
האם יהיו פרויקטים נוספים?
אני מקווה שזו רק סנונית ראשונה של הוכחת היתכנות לשיפור ביצועים במערכת הבריאות שלנו. אני יכול לומר בוודאות שכל מחלקה בבית חולים אוניברסיטאי שמעוניינת בכך, יכולה להגיע להישגים דומים או טובים יותר בתוך 12 חודשים של עבודה אם תפעל נכון.
התנאים הבסיסיים לכך הם ארגון, מניעה של ניגוד אינטרסים של רופאים עם המערכת הפרטית והסרה של חסמים בפני החולים.