חשש מהחפירות בת"א: "יהיה פה תוהו ובוהו"
פרויקט הרכבת הקלה יוצא לדרך, ולתושבים והעובדים בעיר מצפות לפחות שש שנים של קדיחות, רעש, אבק וחסימות כבישים. "להתחיל לעבוד שעה קודם? זו דרישה מקוממת", אמר עובד במרכז ת"א. בעל עסק: "פשוט אכלנו אותה"
שש השנים הקרובות, שבהן יתנהלו עבודות להקמת תשתית הרכבת הקלה בגוש דן, מעוררות חששות כבדים אצל בעלי העסקים, עובדים ודיירים המתגוררים על התוואי שסלילתו תחל ב-2 באוגוסט. "כולם מדברים על זה ומתים מפחד", סיפר היום (ב') עובד בבניין משרדים ברחוב מנחם בגין.
למצגת המלאה על הקו האדום שיחצה את גוש דן - לחצו כאן
מחלון מרפסתו של רז קובו ברחוב לבונטין בתל אביב כבר ניתן לראות את תחילתן של עבודות התשתית של הרכבת הקלה. הודעת משרד התחבורה ונת"ע (נתיבי תעבורה עירוניים) שהוצגה במסיבת עיתונאים בבוקר, הוא מסביר, הפחידה אותו ואת השכנים שלו.
"הולך להיות כאן הרבה רעש והרבה מאוד בלגן", הוא אומר. "כמי שגר בתל אביב רעש זה מובן, אבל אני ושאר השכנים לא יודעים באיזו עוצמה יישמעו העבודות ואם זה יימשך גם בשעות הלילה. נחיה ונראה".
לדבריו, מאז שהוצב שלט המבשר על תחילת העבודות, הפכה סלילת תוואי הרכבת לשיחת היום בבניין: "אנחנו חוששים ומודאגים, אבל זה חלק מלגור בעיר הגדולה. אני עם רכב וכנראה שהוא יישאר בחניון הרבה יותר זמן ממה שאני רגיל. נצא איתו כמה שפחות ורק מחוץ לעיר כשאין ברירה".
ברחוב מקווה ישראל הסמוך נערכו מבעוד מועד לתחילת העבודות. נציגי נת"ע, מספרים הדיירים, החלו כבר לפני כחודשיים בהתקנת מזגנים וחלונות כפולים לדיירים כדי למנוע רעשים. למרות זאת, אומר רפי שמתגורר בבניין, "אנחנו שוקלים לעבור דירה ומודאגים מאוד".
יעקב ישראלי, בעל עסק ברחוב מקווה ישראל ודייר ותיק בשכונה, הגדיר את הפרויקט "תוהו ובוהו". לדבריו, "כבר הורידו עצי תמר ומתחילים לחפור. כל הסוחרים חוששים וכל העצמאים אכלו אותה. אף אחד לא שיתף אותנו בהחלטות שהתקבלו. תהיה לנו בעיה להביא סחורה לחנויות כי כל הכבישים הסמוכים ייסגרו. חברת נת"ע הבטיחה לנו שהם יביאו לנו סבלים שיעבירו את הסחורה בעגלות מעמדת פריקה שהם יבנו. תיבת נוח פראיירית לעומת מה שיהיה כאן. מה נעשה? זה מה יש, פשוט אכלנו אותה".
איתי שופטן, עובד ומתגורר ברחוב יהודה הלוי, אמר: "כששמעתי שרוצים שנתחיל לעבוד שעה קודם רציתי לבכות. זאת דרישה מקוממת אבל בסופו של דבר נצטרך לעשות את זה. אנשים עם ילדים יצטרכו עכשיו למצוא פתרונות יצירתיים. גם לקחת את הילדים לגן וגם להספיק להגיע. למי שגר רחוק זאת תהיה בעיה רצינית".
מה מחכה לכם?
בשנת 2021 תוכלו לנסוע מבת ים ומפתח תקווה למרכז תל אביב בקלות רבה. עד אז, אתם צפויים להיתקל בפקקים וברחובות סגורים. ב-2 באוגוסט יחלו עבודות החפירה של הקו האדום ויימשכו שש שנים. במסיבת העיתונאים המליץ מנכ"ל נת"ע יהודה בר און לנהגים לצאת שעה קודם לעבודה, וציין כי חנייה בחניוני חנה וסע שיוקמו מחוץ לתל אביב תעלה 15 שקלים ליום. משם ייצאו שאטלים למרכז העיר. עלות כל קווי הרכבת הקלה נאמדת ב-120 מיליארד שקלים, מהם 20 מיליארד לקו האדום המוקם כעת.
הקו האדום יחצה חמש ערים: בת ים, תל אביב, בני ברק, רמת גן ופתח תקווה, ועל פי התכנון הוא יהיה פעיל החל משנת 2021. שר התחבורה ישראל כץ אמר במסיבת העיתונאים: "הרכבת תוכל לשמש גם כמחסה בעת מלחמה". לגבי היעד הבהיר: "משוכנע שנעמוד בו".
תאריך תחילת העבודות נבחר בשל העובדה שהתנועה בחודש אוגוסט דלילה יחסית, מכיוון שהתלמידים נמצאים בחופשה והורים רבים יחד איתם. החל מ-2 באוגוסט ייכנסו לתוקף שינויים בהסדרי התנועה בעבודות על תחנות הרכבת שיוקמו בתל אביב ברחובות יהודית, אלנבי וקרליבך וברמת גן ברחובות אבא הלל וביאליק-ז'בוטינסקי. ברחובות ארלוזורוב ושאול המלך בתל אביב יחלו העבודות בחודש אוקטובר. ברחובות בן גוריון ואהרונוביץ' תחל העבודה בחודש דצמבר.
אחת התחנות המשמעותיות תוקם בצומת קרליבך. במסגרת ההקמה, ייהרס גשר מעריב מיד עם תחילת העבודות. מנכ"ל נת"ע יהודה בר און אמר במסיבת העיתונאים כי תנועת כלי הרכב הפרטיים תיחסם ותהיה בלעדיות אך ורק לתחבורה הציבורית.
בשל העבודות יוקמו חניוני "חנה וסע", שבהם יהיו 3,500 מקומות חנייה ובספטמבר יוגדל המספר ל-4,000. הבשורה הרעה היא שנהגים שיחנו שם ישלמו 15 שקלים ליום חנייה. מועד הפעלת החניונים יהיה ב-2 באוגוסט במיקומים הבאים: תל ברוך, אצטדיון המושבה בפתח תקווה וחניון גני יהושע. ב-15 באוגוסט תחל הפעלת חניון מבוא מודיעין.
שירותי שאטלים מהחניונים לערים יפעלו בימים א'-ה' בשעות 22:00-06:00 בתדירות של כל חמש דקות בשעות השיא. השאטלים יקבלו עדיפות בנתיבי תחבורה ציבורית, ובנת"ע מבטיחים אכיפה משטרתית ייעודית לאורך נתיבי התחבורה הציבורית. הובטח גם כי הגישה לבתי העסק לא תיפגע וכן יסייעו להם בפרסום.