שתף קטע נבחר
 

13 דברים שלא ידעתם על שברולט קורבט

ב-30 ביוני 1953 ירדה מפס הייצור הקורבט הראשונה, שהפכה מאז לאחת ממכוניות הספורט המצליחות בהיסטוריה. 13 עובדות מפתיעות שלא ידעתם על גיבורת התרבות האמריקאית

שברולט קורבט בת 62 היום, גיל בו נשות ישראל יוצאות לפנסיה - אבל הקורבט כך נראה רק הולכת והופכת צעירה מיום ליום. ממכונית שנראית נהדר אבל נוסעת נהדר (הרבה) פחות, למישהי שסוף-סוף מצליחה בשנים האחרונות לערער את ההגמוניה של מכוניות הספורט האירופיות.

 

מאז ירדה הראשונה מפס הייצור ב-30 ביוני 1953, פתוחת גג ובצבע לבן, היא הפכה לאגדה ולסמל - תרבותי לא פחות מאשר מוטורי. אז לרגל יום ההולדת, קבלו כמה עובדות שלא ידעתם על מכונית הספורט של אמריקה.

 

זורה ארקוס דונטוב והקורבט דור שני ()
זורה ארקוס דונטוב והקורבט דור שני

 

1. היהודי הנודד: לזורה ארקוס דונטוב, אבי הקורבט, יש סיפור חיים מרתק, עוד בטרם הגה את מכונית הספורט הנצחית. הוא נולד להורים יהודים ממוצא רוסי שגרו בבלגיה, ולאחר שהוריו התגרשו הם השתקעו בברלין. עם עליית הנאצים לשלטון, נמלט הוא, אשתו ומשפחתו לצרפת, שם שירת עם אחיו בחיל האוויר הצרפתי. עם נפילת צרפת נמלטו דרומה למחוז בורדו, שם הסתתרו במשך חמישה ימים בבית בושת - עד שהפליגו לפורטוגל תחת דרכון ספרדי ומשם לארה"ב.

 

לבן זה מסורת: דור ראשון והקורבט החצי מיליון, מיליון ומיליון וחצי ()
לבן זה מסורת: דור ראשון והקורבט החצי מיליון, מיליון ומיליון וחצי

 

2. תלבשי לבן: אצל האמריקנים יש הרבה מקום לסמלים ומסורת, כך למשל עם צבע הקורבט. המכונית הראשונה שיוצרה הייתה בצבע לבן, כך גם הקורבט החצי מיליון, המיליון (שגורלה לא שפר עליה) והמיליון וחצי.

 

קורבט דור רביעי. איחרה את שנת 1983 ()
קורבט דור רביעי. איחרה את שנת 1983

 

3. השנה הנעלמת: אם מישהו יציע לכם לרכוש קורבט משנת 1983, כדאי שתסרבו. זאת משום שמעולם לא יוצרה באופן רשמי קורבט בשנה הזו. המעבר לדור הרביעי של המכונית התגלה כמורכב, ג'נרל מוטורס השתהתה ולמרות שייצור הדור השלישי הסתיים ב-1982, המחליפה ירדה מפס הייצור באיחור. אגב, גם קורבט ידנית משנת 1982 צריכה להדליק נורה אדומה, שכן בשנת דגם זו יוצרו רק גרסאות אוטומטיות.

 

גם לסוסיתא יש כזה ()
גם לסוסיתא יש כזה

 

4. סוסיתא וקורבט: קשה לחשוב על שתי מכוניות כל כך שונות זו מזו, אבל עדיין יש להן משהו משותף - מרכב שמיוצר מפיברגלס. הבחירה בחומר הזה עבור הקורבט לא נעשתה בהכרח בשל שיקולי משקל, אלא מסיבה אחרת לגמרי. בשל הקיצוב בצריכת המתכת לתעשייה שהונהג בשנות מלחמת העולם השנייה, היה עדיין יקר לייצר מכונית ממתכת. מאז השימוש בו הפך לאחד מסימני ההיכר של הדגם.

 

סמל לאומי בקנטאקי ()
סמל לאומי בקנטאקי

 

5. סמל לאומי: לכל מדינה יש סימן היכר רשמי. אז בקנטאקי, אם תהיתם, זו הקורבט - שהוכרזה על-ידי המושל המקומי ביוני 2010 כסמל לאומי. שזה כמובן הרבה יותר הגיוני אם זוכרים ששם היא גם מיוצרת.

 

החלון המפוצל. הפך מבוקש ()
החלון המפוצל. הפך מבוקש

 

6. חלונות מפוצלים: לארי שינודה, מעצב הרכב האמריקני-יפני (שחתום גם על המוסטאנג בוס 302) וזורה ארקוס דונטוב התווכחו לגבי עיצוב החלון האחורי של ה-C2, הדור השני של הקורבט. הפשרה? חלון אחורי מפוצל בו תמך שינודה הופיע לשנה אחת בלבד - 1962. מה שהפך כמובן את השנתון הזה למבוקש במיוחד בקרב אספנים.

 

זוכת הלה-מאן 2001 ו-2002 ()
זוכת הלה-מאן 2001 ו-2002

 

7. פרארי ומזראטי אוכלות אבק: לאורך כל שנות הדגם סומנו עילית מכוניות הספורט האירופיות כיריבות של הקורבט, החל ביגואר XK120 של שנות ה-50, דרך בדגמי פרארי ה"עממיים" כמו ה-308 בשנות ה-70 ועד לפורשה 911 כיום. הדור החמישי של הקורבט הצליח להתמודד ואף לגבור על רבות מהן במסלול המירוצים. למרות שכבר הוחלף באותה עת, הוא רשם בשנים 2001 ו-2002 נצחונות מול מתחרות אירופיות בקטגוריית ה-GT במירוץ הסיבולת היוקרתי של לה-מאן.

 

שברולט קורבט, במיוחד להרץ ()
שברולט קורבט, במיוחד להרץ

 

8. השכרה מהירה: לחברת הרץ יש חיבה למכוניות ספורט. אחת מהן היא הקורבט, שכמו פורד מוסטנג העממית זכתה לגרסאות השכרה מיוחדות. לא סתם עוד קורבט, אלא דגם שנצבע בשחור-צהוב כמו צבעי חברת ההשכרה.

 

סמלי קורבט לאורך השנים ()
סמלי קורבט לאורך השנים

 

9. הדגל בסמל: התג המקורי שהיה אמור לפאר את הקורבט היה דגל ארה"ב מוצלב עם דגל שחמט. אלא שברגע האחרון גילו ב-GM ששימוש כזה אינו חוקי, אז במקומו הוכנס דגל החבצלת של שברולט.

 

10. לנהוג עם כוכבים: לשברולט קורבט רומן ארוך שנים עם סוכנות החלל האמריקנית והאסטרואנוטים שלה. זה התחיל בשנת 1961 כאשר אלן שפרד, האמריקני הראשון בחלל, קיבל במתנה קורבט חדשה מאז הציעה שברולט דרך סוכניה מכוניות קורבט חינם או תמורת תשלום סמלי לכל אסטרונאוט אמריקני שרצה.

 

11. כבשה בעור זאב:מגבלות זיהום האוויר והצווים הממשלתיים לחסכון בדלק שהונפקו במחצית הראשונה של שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80, הובילו לכך שמכוניות ספורט נאלצו לחיות עם מגבלות הספק - והקורבט לא נמלטה מכך. למשל בשנת 1980, קורבט שנמכרו בקליפורניה הציגו הספק של 180 כ"ס בלבד ממנוע 5.0 ליטר. פחות מעשור קודם לכן, בין השנים 1970 ל-1974, הקורבט בעלת המנוע הגדול ביותר אי פעם (7.4 ליטרים) הציעה 275 כ"ס.

 

12. הדגם שקדם לדגם: יצרנית דגמי המכוניות המיניאטוריות "הוט ווילס" הוציאה לשוק דגם של קורבט דור שלישי עוד בטרם הוצגה המכונית האמיתית. האגדה מספרת שלארי בראדלי, מעצב רכב ב-GM מאוחר יותר עובד הוט ווילס, גנב את תוכניות העיצוב בטרם עזב.

 

13. גלגולו של שם: השם "קורבט" מגיע משם סוג של אוניית מלחמה מהירה ממלחמת העולם השנייה. אגב, לא שונה בהרבה ממכוניות אחרות בתקופתה - למשל פורד פאלקון ומוסטנג מכונות על-שם מטוסי קרב, ופונטיאק קטלינה נקראת על שם מטוס ימי. אגב, שם הקוד בפיתוח המכונית היה בכלל משום מה - אופל.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים