שתף קטע נבחר

 

גזל מהחשבון: בניגוד לרצונך גם בעלך יבוטח

במשך 9 חודשים גבתה הפניקס מלריסה כאלפי ש', עבור ביטוח חיים לבעלה למרות שבפירוש לא ביקשה זאת. כשלריסה עצרה את התשלומים, הפניקס פנתה להוצל"פ. לריסה נאלצה לפנות לביהמ"ש כדי לעצור את הטירוף והוציאה על כך אלפים נוספים. ומה פסקה השופטת? היא דווקא נתנה לחברת הביטוח רוח גבית להונאת המבוטח הבא והשאירה את לריסה עם הפסד כספי

איך הייתם מגיבים לו הייתם מגלים שהשכן שלכם לקח משלוח שהונח מול דלת ביתכם. הייתם חושדים בו שהוא גנב? אם יש לכם לב טוב הייתם חושבים שהוא טעה.

 

מטרידים אתכם בספאם טלפוני? כיתבו לנו >>

 

ביטוח נסיעות לחו"ל: מהי התביעה הכי נפוצה?

הרופא הבורר בביטוח: לחצו עלי חזק

 

הבעל שם טוב אמר כי אדם בעל לב טוב נבחן לפי המחשבה הראשונה שעולה לו בראש כשהוא תופס מישהו נכשל בדבר עבירה. אם המחשבה הראשונה היא שלילית, אזי יש לחשדן עוד הרבה מקום לעבודת תיקון המידות.

 

עכשיו תארו לעצמכם שהשכן ממשיך לקחת משלוחים המיועדים אליכם, למרות שאתם מבקשים ממנו פעם אחר פעם להפסיק. נראה לי שגם הבעל שם טוב היה אומר כי השכן הוא זה הזקוק לעבודת תיקון המידות.

 

איך זה בתחום הביטוח? מיד נראה.

 

לריסה גרינברג מבוטחת מזה עשרים שנה בפוליסת בריאות בחברת הביטוח הפניקס. לפני שלוש וחצי שנים התקשרה אליה סוכנת ביטוח של הפניקס והציעה כי תרכוש תוספת לפוליסת הבריאות. גרינברג נעתרה לבקשה. הסוכנת ראתה כי טוב והציעה כי תרכוש בנוסף גם פוליסת ביטוח חיים חדשה על חיי בעלה. גרינברג סירבה. כל הפצרותיה של סוכנת הפניקס לא הועילו. גרינברג התבצרה בסירובה.

 

חלף חודש. גרינברג נדהמה לגלות כי הפניקס משכה מחשבון הבנק שלה סכום של 350 שקל בנוסף לסכום שנגבה עבור התוספת לפוליסת הבריאות. גרינברג פנתה אל הפניקס. 350 שקל הם הפרמיה החודשית של פוליסת ביטוח חיי בעלך, הסביר לה מוקדן השירות.

 

גרינברג התמלאה זעם. אני לא רציתי ולא רוצה את הפוליסה הזו, הודיעה למוקדן. לא עזר דבר. במשך 9 חודשים המשיכה הפניקס לגבות מחשבון הבנק של גרינברג 350 שקל לחודש. כל פניותיה, בקשותיה והפצרותיה של גרינברג כי יפסיקו את הגזל לא הועילו. לבסוף נמאס לה והיא ביטלה את הוראת הקבע שנתנה להפניקס.

 

אלא שהפניקס לא הרפתה מהגזל החודשי. הפניקס הגישה נגד הבעל תביעה על הפסקת תשלום הפרמיות ואף פתחה כנגדו תיק בהוצאה לפועל.

 

"גרסת המבוטחת הייתה עקבית, אחידה וסדורה"

גרינברג הרגישה חסרת אונים. בצר לה לקחה הלוואה ושילמה לעורכת דין 5,900 שקל כדי שתעזור לה להתמודד עם המכונה הדורסנית והמשומנת היטב של הפניקס. עורכת הדין טיפלה בתביעה שהוגשה נגד הבעל, הביאה לסגירת תיק ההוצאה לפועל ואף סייעה בידי גרינברג לנסח תביעה נגד הפניקס בבית המשפט לתביעות קטנות בחדרה.

 

בתביעה דרשה גרינברג כי בית המשפט יורה להפניקס להשיב לה את הגזל בסך 3,214 שקל, את התשלום לעורכת הדין בסך 5,900 שקל וכן פיצויים על עוגמת נפש ובזבוז זמן בסך 20,000 שקל. התביעה הונחה על שולחנה של השופטת רקפת סגל מוהר.

 

כל הכספים שנמשכו מחשבונה של המבוטחת, נמשכו על דעתה ובאישורה, כך בלי בושה טען נציג הפניקס בדיון.

 

האם הקלטתם את השיחה בין המבוטחת לסוכנת שלכם, הקשתה השופטת.

 

כן, השיב נציג הפניקס, אבל לא עלה בידי להשיג את קלטת השיחה. מכל מקום, הוסיף הנציג, התביעה מיותרת. כבר לפני שנה פנינו אל המבוטחת מתוך נכונות לפצות אותה עבור הסכומים שנגבו ממנה. אלא שהיא לא חזרה אלינו עם תשובה ובחרה להגיש תביעה ולבזבז את זמנו היקר של בית המשפט.

 

אין בדברים אלה כל אמת, השיבה גרינברג. הפניקס התעלמה מפניותיי אליה כל השנים. הם פנו אלי לראשונה רק יום לפני הדיון במשפט.

 

השופטת סגל מוהר שמעה עדויות ועיינה במסמכים שהוגשו לה. "גרסת המבוטחת הייתה עקבית אחידה וסדורה", קבעה השופטת, "ונשמעה לי משכנעת. אני מאמינה לה כי היא מעולם לא נתנה את הסכמתה לחיוב חשבונה על ידי הפניקס עבור ביטוח החיים של הבעל".

 

השופטת הוסיפה וקבעה כי הפניקס לא הוכיחה שהיא פנתה אל גרינברג כבר לפני שנה והציעה להשיב לה את כספה ולפצות אותה. השופטת ביקרה קשות את הפניקס על שלא הביאה בפניה את קלטת השיחה בין הסוכנת למבוטחת והביעה תמיהה על כך שסוכנת הביטוח אשר "מכרה" לגרינברג את ביטוח החיים לא התייצבה בבית המשפט כדי להעיד על תהליך המכירה.

 

משפט צדק? עדיף צדק סיני

בסופו של דיון פסקה השופטת כי גרינברג הוכיחה שהמשיכות שביצעה הפניקס מחשבונה בסך של 3,214 שקל בוצעו שלא כדין והורתה להפניקס להשיבם למבוטחת.

 

השופטת לא שכחה כי התנהלותה המקוממת של הפניקס אילצה את גרינברג להוציא 5,900 שקל על עורכת דין. השופטת אפילו קבעה כי הוצאה זו הייתה הכרחית והוכחה לפניה בפירוט. אולם לדעתה "בית המשפט לתביעות קטנות מיועד לתביעות אזרחים שאינם מיוצגים על ידי עורכי דין ולכן אין זה נהוג לפסוק פיצוי בגין שכר טרחה לעורכי הדין שסייעו להם".

 

ומה עם פיצויים על עוגמת נפש ובזבוז זמן? גרינברג דרשה פיצויים בסך 20,000 שקל. השופטת פסקה 3,786 שקל בלבד.

 

גרינברג זכתה במשפט. אבל בחשבון הסופי היא הפסידה. הפניקס גרמה לה נזק כספי בסך כולל של 9,114 שקל (3,214 שקל שנגזלו מחשבונה ו- 5,900 שקל שנאלצה לשלם לעורכת הדין).

 

השופטת לעומת זאת פסקה לה בסך הכול 7,000 שקל. חשבון פשוט מראה כי גרינברג יצאה עם הפסד כספי של 2,114 שקל והרבה עצבים שהוצאו על בזבוז זמן ועוגמת נפש. עם תוצאה עגומה שכזו, אולי באמת כדאי להפקיד את עתידנו הפנסיוני והביטוחי בידי ממשלת סין שרכשה בימים אלה את הפניקס (בכפוף לאישור המפקחת על הביטוח). מי יודע, אולי צדק סיני עדיף על צדק ישראלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כך עובדת שיטת הגזל מחשבון המבוטח
צילום: shutterstock
מומלצים