שתף קטע נבחר
 

השביתה במרפאות ש.ל.ה של הכללית נמשכת; "לקוחות נתקלים בדלתות סגורות"

כ-3,000 עובדים במרפאות השיניים "כללית סמייל, ומרפאות "כללית משלימה" ו"כללית אסתטיקה", ממשיכים לשבות זה השבוע השני. רופאי שיניים המועסקים בכללית סמייל טוענים כי הקופה לא מעדכנת את הלקוחות במתרחש: "אלפי אנשים הגיעו השבוע לדלתות סגורות בכל הארץ"

השבתת 162 המרפאות של של חברת הבת של שירותי בריאות כללית, ש.ל.ה, נכנסה היום (א') לשבוע השני. השביתה, שמקיפה את רשת מרפאות השיניים "כללית סמייל", ומרפאות "כללית משלימה" ו"כללית אסתטיקה", צפויה להמשך עד יום רביעי הקרוב לכל הפחות - אז צפוי בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב לדון בבקשת ההנהלה להוציא צו מניעה זמני נגד השביתה.

 

 

בשביתה לוקחים חלק כ-3,000 עובדי המינהל ועובדי המקצועות הפרא-רפואיים של החברה, בהם מטפלים, סייעות, שינניות וטכנאי רנטגן, המצוים בסכסוך עבודה כבר מחודש מאי. העובדים פתחו בשביתה בתחילת השבוע שעבר,  ומאז פעילות המרפאות מושבתת לחלוטין, כולל עבודת הרופאים בהן.

 

העובדים, המוחים על תנאי העסקתם, טוענים כי המו"מ על חידוש ההסכם הקיבוצי נקלע למבוי סתום ומאיימים בשביתה ללא הגבלת זמן. השביתה מקיפה את כל המרפאות שמפעילה החברה, למעט טיפולים תחת הרדמה בחדרי ניתוח וטיפולים ברפואה משלימה לחולי סרטן בבית החולים לין בחיפה.

 ( ) ( )
( )
 

אמש (שבת) פנתה הנהלת בית החולים לבין הדין האזורי לעבודה בבקשה להוציא צו מניעה זמני מיידי נגד השביתה. הבוקר קבעה השופטת אופירה דגן-טומכר, כי הדיון ייערך רק ביום רביעי הקרוב בשעות הצהריים, כך שהשביתה עתידה להמשך עד אז.

 

לקוחות לא יודעים שיש שביתה

בינתיים, רופאי שיניים המועסקים בכללית סמייל מספרים כי הקופה לא ממש טורחת לעדכן את הלקוחות במתרחש. "אלפי אנשים הגיעו השבוע לדלתות סגורות בכל הארץ", סיפר רופא שיניים בקופה. "מההנהלה החלו לשלוח אסמסים לביטול, אבל כמובן שלא מספיקים להגיע לכולם. זה ביזיון. חלק מהמטופלים מעוטי יכולת, רבים מהם ילדים".

 

לדבריו, הרופאים תומכים במחאת העובדים: "המצב נוראי. הנהלת כללית סמייל מתייחסת אלינו בבריונות איומה, עם משכורות רעב. אי אפשר עוד לשתוק ולאפשר להנהלה להתעמר בנו שנה אחרי שנה".

 

עובדת אחרת כתבה בעמוד הפייסבוק של ועד עובדי החברה: "מטופלים מדווחים כי הם מתקשרים למוקד של הכללית ושם מפנים אותם למרפאות לקבלת עזרה ראשונה. כשהלקוחות חוזרים למוקד בטענה שאין מענה בשיחה, המוקדניות מדווחות כי כנראה אלה לא שעות פעילות המרפאה... בעשר בבוקר???". 

 

"בקיצור, למטפלים שלנו אין למי לפנות", כתבה העובדת, "ההנהלה מזלזלת במאות מטופלים שלה ומתחמקת ממתן מענה... חצופים. אפילו מתביישים לומר מדוע יש שביתה. בקצב הזה עליהם להבין כי גם קופת חולים כללית תתחיל לגרוף הפסדים במעבר לקופות חולים אחרות, שמכבדות את העובדים שלהן. בושה וחרפה להנהלת ש.ל.ה. איפה האחריות שלה כלפי האנשים שכל חודש מזרימים כסף לקופה שמסבסדת אתכם. אתכם במאבקכם הצודק. אנחנו העובדים לא מתייאשים, סומכים על הוועד שלא יתקפל".

 

אם חולה לא מגיע - אין תשלום עבורו

יו"ר ועד העובדים הארצי של החברה, יוסף תומר, הסביר כי העובדים נאבקים לשיפור תנאי שכרם במסגרת חידוש ההסכם הקיבוצי, שהסתיים כבר בסוף 2014. בין היתר, הוא פירט, הוועד ביקש תוספות שכר מדורגות של 200 עד 400 שקל לכ-2,000 עובדות מינהל וסייעות בקופה, המחזיקות במשרות חלקיות ועובדות בשכר מינימום. ביום חמישי נדמה היה שהושגה פריצת דרך בנושא - אבל תומר טוען כי המו"מ התפוצץ כיוון שההנהלה היתה מוכנה לספק את התוספות רק על חשבון התגמולים שמקבלים העובדים.

 

דרישה נוספת של העובדים היא לשנות את תנאי העסקתם של העובדים התפוקתיים - כמו מטפלים, שינניות וטכנאיות רנטגן. עובדים אלו מרוויחים לפי מספר המטופלים שלהם, כך שאם חולה לא מגיע - הם לא יקבלו עבורו תשלום. בנוסף, הוא ציין, כי עובדים אלה לא מקבלים תגמול נסיעות ודמי הבראה - וכי ההנהלה מסרבת לדון בנושא זה.

 

"אפילו בית המשפט הבין עד כמה המאבק שלנו צודק ולכן דחה את בקשת ההנהלה לאלתר", אמר תומר, "אנחנו לא נרפה עד שנשיג את מה שאנחנו מבקשים. מצג השווא של ההנהלה לגבי המצב הכלכלי של החברה - לא יעבוד. בקופת החולים דורשים מאיתנו כספים כדי לסגור גרעונות והעובדים שלנו, שהם כבר שנות דור איתנו, נשארים בלי כלום".

 

ש.ל.ה: "עדכנו את המטופלים"

מהנהלת ש.ל.ה נמסר בתגובה: "בשל הפגיעה המתמשכת שנגרמת למטופלי ש.ל.ה בעקבות השביתה עליה הכריז ועד עובדי ש.ל.ה בשבוע שעבר, פנתה הנהלת החברה לבית הדין בבקשה למתן צו מניעה, שתשמע בפני ביה"ד ביום רביעי הקרוב. ההנהלה גם נערכה למתן פיתרון למקרים דחופים באמצעות המוקד הטלפוני. במקביל פנינו לכלל המטופלים על מנת לעדכנם ולקבוע מועד חלופי. 

 

"עובדי ש.ל.ה מועסקים בהתאם להוראות הסכם קיבוצי החל בחברה ושנחתם עם ההסתדרות, אשר מקנה להם תנאי עבודה משופרים וטובים מהנהוג בענף. למרות זאת, ועד העובדים הגיש 120 סעיפי דרישות שמשמעותם בפועל היא פתיחת ההסכמים הקיבוציים בעלות של עשרות מיליוני שקלים לחברה בכל שנה כאשר הובהר לנציגות העובדים כי החברה אינה יכולה לשאת בהוצאות אלה".

 

"בימים האחרונים חלה התקדמות במשא ומתן והושגו הסכמות לגבי חלק מהנושאים הכספיים והארגוניים. בנוסף, הצגנו לוועד שורה של הצעות כלכליות משמעותיות לשיפור השכר. צר לנו על שהוועד בחר לנקוט בצעדים ארגוניים דווקא כאשר הושגה התקדמות במספר נושאים שעל הפרק ובמהלך משא ומתן יומיומי שמתנהל כבר זמן רב.

 

"למרות הפסקת העבודה אנו רואים עצמנו מחויבים להמשיך לקיים מו"מ לחתימת הסכם הוגן ומיטיב לעובדים ששומר על חוסנה הכלכלי של החברה. אנו משוכנעים שסביב שולחן המו"מ נוכל לפתור את כלל המחלוקות. אנו מקיימים מו"מ מדי יום במטרה לסיים את המשבר. אנו קוראים להסתדרות ולוועד העובדים לנהוג באחריות ולהפסיק את הפגיעה בשרות למטופלים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים