יש לכם היברידית מהעבודה? מעכשיו תשלמו יותר
רשות המסים מייקרת את שווי השימוש לרוכשי כלי רכב עם הנעת כלאיים, ומוסיפה הטבה למכוניות חשמליות והיברידיות נטענות משקע - שכמעט וכלל לא מוצעות בישראל
חדשות רעות למי שבחר ברכב היברידי ממקום העבודה: רשות המסים פרסמה צו חדש הקובע הפחתה נמוכה יותר בתשלום שווי השימוש לרוכשי רכבי כלאיים. מה-1 ביולי ועד ל-31 בדצמבר 2017, שווי השימוש יופחת ב-500 שקלים, לעומת 560 עד כה. פירוש הדבר הפסד הטבה שנתית של 720 שקלים.
מנגד, ברשות המסים הגדילו את ההטבה לרוכשי מכוניות כלאיים נטענות ("פלאג-אין הייבריד"), שאת מצבריהן ניתן לטעון גם באמצעות חיבור לשקע החשמל. מכוניות אלו יזכו מעתה להפחתה של 1,000 שקל משווי השימוש, במקום 500 עד כה.
בישראל נמכרות שתי מכוניות בלבד העונות לקריטריון החדש - מיצובישי אאוטלנדר PHEV שעולה 225 אלף שקלים וטויוטה פריוס פלאג-אין, גרסה נטענת משקע של מכונית הכלאיים הוותיקה. לזו האחרונה טווח של כ-20 ק"מ בין טעינות, וביתר הזמן היא נוסעת באופן דומה לפריוס רגילה. מחירה 175 אלף שקלים, ועד היום נמכרו ממנה יחידות בודדות. ה-PHEV מסוגלת לכ-50 ק"מ חשמליים לפי נתון היצרנית, ונמכרו ממנה השנה 23 יחידות בלבד (51 בכל שנת 2014).
בנוסף, רוכשי רכב חשמלי יזכו להטבה בגובה 1,000 שקל בשווי השימוש - שלא ניתנה כלל עד היום. אלא שנכון לעתה בישראל נמכרת מכונית חשמלית אחת בלבד, ניסאן ליף, שמחירה החל מ-140 אלף שקלים. גם ממנה נמכרו עד כה בישראל יחידות ספורות - שש יחידות בלבד בשנת 2014 כולה ומספר לא ידוע בשנת 2015.
מהטבת המס לרכב כלאיים רגיל, כלומר ללא אפשרות טעינה משקע, נהנים יותר רוכשים. בישראל נמכרות כיום מספר מכוניות כלאיים בטווח מחירים גדול יחסית - בעיקר ממותגי טויוטה (יאריס, אוריס, פריוס, קאמרי ואבאלון ודגמי לקסוס שונים), אך גם הונדה (אינסייט, ג'אז ואקורד), אינפיניטי (Q70) וב.מ.וו (סדרה 3). ממכוניות אלו נמכרות יחד מדי שנה אלפי יחידות, חלק נכבד מהן בשוק הליסינג.