חייבים לדעת: 10 הדיברות לנוסעים לחופשה
עם ישראל יוצא בימים אלה בהמוניו לחופשת הקיץ בחו"ל. עם כל הכיף וכדי שלא תיהרס לכם החופשה, יש כמה דברים שחייבים לדעת בטרם העלייה למטוס. עו"ד אהוד פאי עם כל השאלות והתשובות. חופשה נעימה
1. מה עושים כשהמזוודה לא מגיעה?
אין ספק שמדובר באחד הדברים היותר מעצבנים שיכולים לקרות כשמגיעים לחו"ל, אך חשוב לדעת כי אם גילתם לאחר הנחיתה שהמזוודה אבדה לכם, חובה לגשת באופן מיידי עוד בהיותכם בשדה התעופה אל נציגי הקרקע של חברת התעופה, ולדווח על אובדן מזוודה, להקפיד למלא טופס הודעה ולשמור עותק. רצוי גם למסור לנציגי החברה את מספרי הטלפון הישירים שלכם ואת הכתובת בה תשהו בחו"ל.
אם אחרי 24 שעות ממועד הנחיתה המזוודה עדין לא הגיעה לידכם, מומלץ להתקשר לחברת התעופה ולבדוק מולה מה הסכום שתהיו זכאים לקבל ממנה עבור רכישת מוצרים בסיסיים. הקפידו לשמור את כל הקבלות עבור רכישות אלה, על מנת לדרוש לאחר מכן החזר עליהן. כדאי לדעת שלא תהיו זכאים להחזר עבור מוצרים שהם לא בגדר בסיסיים, כך שלא כדאי להתפרע עם ההוצאות ולבנות על קבלת מלוא הכסף מחברת התעופה.
שימו לב, אם בכוונתכם להטיס ציוד בעל ערך יקר כגון מכשור רפואי, תכשיטים, ציוד סקי וכיו"ב, יש למסור לנציגי חברת התעופה לפני העלייה למטוס "הצהרת ערך מיוחדת", שבגינה אמנם תדרשו לתשלום נוסף, אך אם המזוודה תאבד לכם לאחר שמילאתם את אותה הצהרה, תהיו זכאים לקבל פיצוי גבוה יותר מאשר סכום הפיצוי הרגיל שניתן בדרך כלל מחברות התעופה - שאינו מכסה לרוב את הנזק שנגרם בפועל. כמובן שגם מומלץ (בגדר חובה) לרכוש ביטוח כבודה מתאים לציוד שברצונכם להטיס.
2. מה כדאי לעשות אם נגנב לכם ציוד במטוס?
במרבית הטיסות, נוהגים הנוסעים לאחסן את חפציהם האישיים במדפים שמעל למושבים, ולאחר מכן לתפוס תנומה ולשכוח מציוד זה שיכול גם לכלול ציוד יקר (כגון ארנק, מחשב נייד, פלאפון וכיו"ב). אך חשוב לדעת, כי קיים הבדל בין גניבת רכוש מבטן המטוס (זו שמסרתם לפני שעליתם למטוס), לבין גניבת רכוש מכבודת היד (זו ששמתם בתאי האחסון במטוס).
כאשר רכוש נגנב מהמזוודה שנמסרה לחברת התעופה בטרם העלייה למטוס, תחול בדרך כלל האחריות עליה, והיא תידרש לפצות על הרכוש שנגנב, אם כי לא תמיד בשווי הריאלי. אך כאשר רכוש נגנב מכבודת היד במהלך טיסה, ייתכן ויהיה קושי ממשי לדרוש מחברת התעופה החזר או פיצוי עבורו, היות ובדרך כלל יראו בנו הנוסעים כאחראים עליו.
במידה ובכל זאת בחרתם להטיס בכבודת היד ציוד יקר, מומלץ לבדוק היטב לפני הנחיתה כי כל הוא במקומו, ואם נמצא חלילה כי הוא נגנב במהלך הטיסה, יש לדווח על כך מיידית לנציגי חברת התעופה ולדרוש לסייע במציאתו (היות ולאחר הנחיתה יהיה הרבה יותר קשה למצוא אותו). כמו כן מומלץ לתעד (לצלם) את התיק ממנו נגנב הרכוש ישר עם היוודע הדבר, וככל ויש בסביבה עדי ראייה אשר ראו את התיק הפרוץ, יש לבקש את פרטיהם.
3. מה מגיע לכם אם הטיסה איחרה או בוטלה?
במידה והתביישתם במשך שעות על ספסלי שדה התעופה או אם הגעתם לשדה והודיעו לכם על ביטול הטיסה, כדאי שתדעו שיכול להיות שאתם זכאים לפיצוי של אלפי שקלים.
במהלך 2012 חוקק בישראל חוק שירותי תעופה הידוע גם בכינוי "חוק טיבי", שנועד בין היתר, להקנות לנוסעים מספר הטבות במקרים של ביטול או עיכוב טיסות, ומנגד גם מחיל על חברות התעופה חובה ליידע את הנוסעים בדבר זכויותיהם לקבלת הטבות אלה.
אם הטיסה המריאה באיחור של 5-8 שעות, תהיו זכאים לקבל מזון ושתייה בהתאם לזמן ההמתנה, שתי שיחות טלפון, ושירותי לינה והסעה, אם נדרשת שהייה של לילה. בנוסף, על חברת התעופה ליידע אתכם כי אתם זכאים לבטל את כרטיס הטיסה ולקבל את כספכם בחזרה (במידה ואתם מחליטים שלא לממש אותו) או לקבל כרטיס טיסה חילופי.
באילו מקרים זכאים לפיצוי כספי וכמה? אם הטיסה בוטלה או המריאה באיחור של יותר מ-8 שעות, הנוסע זכאי לקבל פיצוי כספי על ביטול הטיסה ששיעורו תלוי במרחק האווירי שבין נקודת המוצא לנקודת היעד. לדוגמה אם המרחק הוא עד 4,500 ק"מ (למשל טיסה לאמסטרדם או פריז) הפיצוי הוא 2,070 שקלים, ואם המרחק הוא מעל 4,500 ק"מ (כמו תאילנד או ארה"ב), תהיו זכאים לקבל 3,100 שקלים.
עם זאת, אם הטיסה בוטלה עקב כוח עליון או נסיבות שלא היו בשליטת חברת התעופה כגון מזג אוויר סוער או שביתה מוגנת או מצב חירום, לא תהיו זכאים לקבל את הפיצוי הכספי, אך עדין כן תהיו זכאים לקבל שירותי סיוע, כגון מזון ומלון. כמו כן, גם אם הודיעו לכם על ביטול הטיסה 14 יום לפני המועד, לא תהיו זכאים לקבל פיצוי כספי.
4. מה לעשות אם מאבדים דרכון בחו"ל?
לפני צאתכם לחו"ל, מומלץ ראשית לצלם את כל מסמכי הנסיעה, לרבות דרכונים וויזות, לשלוח עותק סרוק שלהם לדואר האלקטרוני ולשמור עותק במקום שאינו גלוי לעין בתוך המזוודה. כמו כן, כדאי להשאיר עותק של מסמכי הנסיעה אצל איש קשר בארץ, ולהצטייד בכתובת ומספר הטלפון והדואר האלקטרוני של נציגות ישראל במדינה אליה אתם נוסעים.
אם נגנב דרכונכם בחו"ל, עליכם לגשת מידית לתחנת המשטרה המקומית הסמוכה אליכם ולהגיש תלונה ולקבל אישור על הגשתה. עם אישור זה יש לפנות אל שגרירות ישראל ולהצהיר על אובדן הדרכון. השגרירות תנפיק לכם במקום הדרכון תעודת מעבר זמנית (שתוקפה עוד שנה) שרק עמה תוכלו לחזור לארץ. חשוב לדעת שאם יש בידכם תעודת מעבר תידרשו לקבל אשרת כניסת לכל מדינה בעולם אליה תגיעו.
אם הגעתם לשדה התעופה והדרכון שלכם לא בתוקף (למרות שמרבית המדינות דורשות כתנאי לכניסה אליהם שהדרכון יהיה בתוקף לחצי שנה מינימום), כדאי לדעת שניתן להאריך את תוקפו של הדרכון בנתב"ג, אם כי בעלות גבוהה בהרבה מזו של נציגויות משרד הפנים ברחבי הארץ.
5. למה שווה לעשות ביטוח נסיעות?
יש לא מעט אנשים שמקלים ראש בנושא זה ונוסעים מבלי לדאוג לבטח את עצמם קודם לכן, אך לאחר מכן נקלעים לבעיה בחו"ל או נאלצים לשאת בהוצאות יקרות מאוד (שעלולות גם לסבך את בני המשפחה). לכן, כדאי לא לשכוח לעשות ביטוח לפני צאתכם לחו"ל הכולל גם ביטוח כבודה (מומלץ גם שלא להסתפק בביטוחים החינמיים, הכוללים לרוב את התנאים וסכומי הפיצוי המינימליים בלבד).
כמו כן, חשוב לשים לב שהביטוח המוצע לכם הוא ביטוח מקיף המתאים לאופי הטיול אליו אתם נוסעים (לציין במפורש בשיחתם עם סוכן הביטוח לאן אתם הולכים לנסוע ומה אתם הולכים לעשות ולתעד שיחה זו), ובמידה והמקומות אליהם אתם עתידים לנסוע כוללים גם סיכונים מיוחדים, מומלץ לכלול בביטוח גם איתור וחילוץ במידת הצורך.
6. מה עושים אם נפצעתם במהלך הטיסה?
נשפך עליכם בטיסה קפה רותח או שעגלת המזון נתקעה לכם בברך? כדאי לדעת כי במקרים כאלה בהם נגרם לנוסע פציעה בטיסה או תוך כדי פעולת עליה או ירידה מהמטוס, מוטלת אחריות כמעט מוחלטת על חברת התעופה לפצות על הנזק שנגרם.
עם זאת, במקרים כאלה, להבדיל ממקרים של ביטול טיסות בהם ניתן לדרוש מחברת התעופה פיצוי כספי ללא הוכחת נזק, נדרש הנוסע להוכיח את הנזק שנגרם לו וגם כשהוא נגרם כתוצאה מאירוע תאונתי המוגדר "כמאורע בלתי צפוי, או בלתי רגיל, או התרחשות שהינם חיצוניים לנוסע - אשר גרם לחבילה, פציעה או מוות".
כדי שחברת התעופה לא תהיה אחראית לנזק שנגרם, עליה להוכיח כי אשמת הנוסע היא שגרמה או תרמה לנזק שנגרם לו, או אם היא תצליח להוכיח כי היא נקטה בכל האמצעים בכדי למנוע את הנזק.
במקרים שחלילה נגרם לנוסע נזק בטיסה בשל מחלה (לדוגמה התקף לב או אירוע מוחי), לא תישא חברת התעופה באחריות. כך לדוגמה בפסקי דין שנתנו על-ידי בתי משפט בישראל, נדחו תביעות שהגישו נוסעים נגד חברות התעופה, אשר במהלך הטיסה נפגעו מתסמונת ה- DVT (תסמונת פקקת הוורידים העמוקים), ונקבע כי חברת התעופה אינה מחויבת במקרים כאלה בתשלום פיצויים, היות ולא מדובר באירוע תאונתי שהתרחש במהלך הטיסה.
7. קיבלתם מלון ברמה ירודה ושונה ממה שהובטח לכם?
הובטח לכם מלון חלומי והגעתם לאתר בנייה או למלון מלוכלך וברמה ירודה? בנושא זה נקבע בפסקי דין רבים, כי על סוכנות הנסיעות והספקים חלה חובה לבדוק את בתי המלון שהם משווקים ומוכרים, ובאחריותם גם לאמת את המידע שהם מוסרים ללקוחותיהם. במקרים כאלה נוהגים בתי המשפט לבחון כל מקרה לגופו, ואינם מהססים במידת הצורך להטיל אחריות על סוכני הנסיעות או הספקים, ולחייבם בתשלום פיצוי גם במקרים והם מציינים בתנאי ההזמנה עליהם חותם המזמין, כי לא יהיה להם כל אחריות לרמת בית המלון.
אז מה מומלץ לעשות במקרה כזה? ראשית עוד לפני שנסעתם לחוץ לארץ, מומלץ כבר במעמד הזמנת החופשה, להקליט את שיחתכם עם סוכן הנסיעות, על מנת שיהיה תיעוד של הבטחות בעל פה שנתנו לכם (לדוגמה אם הובטח לכם שתקבלו חדר עם נוף לים או מלון קרוב למרכז העיר).
אם גיליתם לאחר מכן שהחדר או המלון שקיבלתם אינו תואם את מה שהובטח, מומלץ לפנות מידית למי שהזמנתם ממנו את החופשה להעלות בפניו את אי שביעות רצונכם, ולתת לו הזדמנות לתקן זאת. כמו כן, חשוב מהרגע הראשון לתעד הכול (במיילים, הקלטות וכיו"ב), גם את פנייתכם אל נציגי המלון או אל סוכני הנסיעות, וכן לצלם או להסריט את המלון או את החדר שקיבלתם, על מנת שיהיה ביכולתכם לאחר מכן לדרוש פיצוי או החזר.
8. מה לעשות במקרה של רישום יתר (overbooking) במלון?
במיוחד בחודשי הקיץ עשויים להתרחש מקרים בהם מועברים נוסעים מהמלון שהוזמן על ידם למלון חילופי בשל "רישום יתר". מקרים כאלה מתרחשים לרוב, משום שסוכן הנסיעות בדרך כלל לא יכול לספק אישור מידי עבור המלון, ורק לאחר ההזמנה, הוא מעביר בקשה לבית המלון להזמנת חדר, וכעבור מספר שעות או ימים ספורים, ולאחר שבית המלון בודק אם יש לו חדר פנוי מהסוג שהוזמן, הבקשה הופכת להזמנה סופית ומאושרת בפועל.
לעתים, עד לאישור הסופי של ההזמנה על-ידי בית המלון, כל החדרים בו כבר נתפסים, ובמצב כזה, צפוי הסוכן להתקשר אליכם ולהודיע שהמלון שהזמנתם נמצא בתפוסה מלאה, ויציע מלון חילופי. חשוב לזכור כי במקרים כאלה בהם הועברתם למלון חלופי בעקבות רישום יתר, מחויב הסוכן להציע לכם מלון ברמה זהה או טובה יותר מהמלון המקורי ובסביבתו.
על מנת להימנע ממצבים כאלה, מומלץ להיכנס לאתרי האינטרנט של סוכנות הנסיעות, ולבדוק אם יש חבילות נופש שעליהם מצוין "באישור מיידי". משמעות הדבר היא שהזמנות אלה יקבלו אישור מיידי, מבלי שיהיה צורך להפנות בקשה לבית המלון. בנוסף מומלץ מספר ימים לפני הגעתכם למלון, להתקשר אליו בעצמכם ולבקש לקבל במייל או בפקס אישור המעיד כי יש על שמכם חדר בבית המלון בתאריכים הרלוונטיים, לרבות סוג החדר ומספר האנשים.
9. מה לעשות ולא לעשות בבדיקות ביטחוניות?
כל נוסע שמגיע לשדה תעופה מחויב לעבור בידוק ביטחוני טרם עלייתו למטוס. התהליך כולל בדיקות גופניות ובדיקות של המטען, ומטרתו להבטיח אל שלומם וביטחונם של הנוסעים ושל הטיסה. עם זאת קיימים מקרים בהם הנוסעים נתקלים בבדיקות לא נעימות שעשויות אף להיות פולשניות, ולעיתים העניין מגיע עד לתביעות על עלבון והשפלה שלטענת הנוסעים הן חוו במהלך הבדיקות.
מה מומלץ לעשות כדי להימנע ממצבים כאלה? ראשית לא בכדי מנחים את הנוסעים להגיע לשדה שלוש שעות לפני הטיסה. היות ולוקחים בחשבון גם את הבדיקות הביטחוניות שעליהם לבצע. לכן, ככל ותגיעו מאוחר יותר לשדה, ותתחילו להיות לחוצים ועצבניים שמא תפספסו את הטיסה, הדבר עשוי להקרין על תשובותיהם במהלך התשאול הביטחוני של אנשי הבידוק, שלא ימהרו לבצע את הבדיקות בלחץ, היות ומדובר בבדיקות המצריכות יסודיות.
שנית, יש לזכור שהבידוק כולל גם שיקוף מזוודות ובדיקות של תיקי היד, וככל וקיימים בהם חפצים שעשויים להתריע במערכת הבידוק, יידרש הנוסע לפתוח את התיק או המזוודה, מה שעשוי להאריך משמעותית את כל הבידוק ולגרום למתח. לכן, מומלץ להימנע ככל הניתן מלהטיס חפצים כאלה, ואם בכל זאת נדרשתם במהלך הבידוק לבצע פעולה כזו או אחרת, כגון פתיחת מזוודה או חיפוש גופני, כדאי לשמור על איפוק ולהימנע מויכוחים עם גורמי הביטחון, שבמקרה הזה, ידם על העליונה ולהם סמכויות רבות לפעול במקרים כאלה.
10. מה חובה לדעת על כללי התנהגות בטיסה?
בשנה האחרונה אירעו מספר מקרים חמורים הקשורים להתנהגות לא ראויה בקרב נוסעים ישראלים בטיסות. הבולט שבהם היה פרשת השוקולד בישראייר.
חשוב לזכור כי התנהגות פרועה בטיסה, אינה זהה להתנהגות שכזו במסעדה או במקום פומבי אחר, היות ומטוס הוא מקום סגור ובדרך כלל גם צפוף והומה אדם,
ולכן התרחשויות בלתי צפויות בו עשויות להוביל לאירועים חמורים יותר מאשר במקום "רגיל" על הקרקע.
בנושא זה קיימים כללים רבים במסגרת חוקי תעופה ישראליים ובינלאומיים המטילים חובות על הנוסעים, כגון - חובת ציות והתנהגות נאותה, ומסמיכים את הקברניט וצוותו לנקוט באמצעי ביטחון סבירים לרבות מעצר או חיפוש, אם היה להם "יסוד סביר להניח" כי נוסע עומד לבצע מעשה העשוי לסכן את ביטחון הנוסעים או את הסדר הטוב בו.
לכן מומלץ מאוד שגם אם נקלעתם לוויכוח עם צוות האוויר או עם נוסע אחר, לא לצעוק או להתלהם, כי אחרת צוות הטיסה עשוי בסיומה להוביל אתכם לידי המשטרה המקומית של המדינה אליה תגיעו. זו תידרש לחקור אתכם, ולא תהסס לעצור אתכם במידת הצורך.
- מאמר זה נכתב על ידי אהוד פאי, עורך דין לענייני תעופה ותיירות
- אין בכל שנאמר במאמר זה, בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי