הוסכם הלילה: לכל אזרח יהיה דירוג אשראי
ההצעה לתיעוד של היסטוריית האשראי של כל אזרח במדינת ישראל חזרה להליך חקיקה מזורז ותועבר בצמוד לחוק ההסדרים. זאת אחרי שהושגה הסכמה בין משרדי האוצר והמשפטים. הצעת החוק של השר משה כחלון, נועדה להקל על הלקוחות לעבור מבנק לבנק
החוק לפיו לכל אזרח יהיה דירוג אשראי אישי, יעבור בצמוד לחוק ההסדרים ותקציב המדינה, כך הוחלט הלילה. החוק, שקובע כי יש להקים מאגר שיכיל נתונים אודות ההיסטוריה הפיננסית של כל אזרח, על מנת שלקוחות יוכלו לעבור ביתר קלות מבנק לבנק בהתאם לתנאים שמציעים להם, נחשב לאחת מאבני היסוד של הרפורמה בבנקאות שמקדם שר האוצר, משה כחלון. עד כה נמנע העברתו במסגרת הליך החקיקה המקוצר של חוק ההסדרים על ידי היועץ המשפטי לממשלה, שטען כי לוח הזמנים הצפוף של אישור תקציב המדינה אינו מספיק על מנת לנסחו כראוי.
- כרטיס האשראי נגנב לכם בחו"ל? זה יעלה ביוקר
- הוצא מחוק ההסדרים: העברת הכנסות הטוטו למדינה
- מחירי העופות צפויים לרדת ב-25%
אם לא יסתיימו הליכי החקיקה, כתיבת החוק תושלם בוועדת הכספים
במהלך הלילה הושגה הסכמה בין משרדי האוצר והמשפטים, אשר תאפשר לחוק לעבור במסגרת הליכי החקיקה המזורזים של חוק ההסדרים ולא בהליך החקיקה הרגיל שבו ניתן לעקבו עוד שנים ארוכות.
חוק ההסדרים יכלול בשלב זה החלטת ממשלה שמורה לשרת המשפטים לפרסם בהקדם תזכיר חוק בנושא "כך שיקודם, ככל הניתן, במקביל לחוק התכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016". אם לא תספיק שרת המשפטים להגיש תזכיר חוק לועדת השרים לענייני חקיקה במועד שיאפשר את הכלתו בחוק ההסדרים שיעבור בכנסת, מורה ההחלטה כי "תוגש טיוטת החוק לוועדת השרים בהקדם האפשרי לאחר מכן, במטרה לשלב את הצעת החוק בהמשך הליכי חקיקת התכנית הכלכלית".
בפועל, קובעת ההחלטה כי אם משרדי המשפטים והאוצר לא יסיימו את הליכי החקיקה עד למועד הנחת חוק ההסדרים לקריאה ראשונה במליאה, כתיבת החוק תושלם מאוחר יותר ותשתלב בהליכי החקיקה במהלך העבודה על החוק בועדת הכספים.
היטלי פיתוח: בחקיקה ראשית במקום בחקיקת רשויות מקומיות
עוד נודע במהלך הלילה כי יוזמת האוצר לערוך רפורמה בהיטלי הפיתוח שגובות הרשויות המקומיות נכנסה גם כן לחוק ההסדרים. היטלי הפיתוח אלה המסים שגובות הרשויות המקומיות מרוכשי דירות ויזמים בגין סלילת כבישים, כריית תעלות ביוב וחשמל והנחת תשתיות נוספות הנלוות לבניית דירות חדשות.
כיום נקבעים ההיטלים הללו באופן פרטני עבור כל רשות ורשות על ידי פקיד אחד במשרד הפנים ומעוגנים בחקיקת עזר של אותה רשות. ברשויות מסוימות התייקרו היטלי הפיתוח שיעור חד ביותר ותרמו תרומה משמעותית להתייקרות דירות בתחומי הרשות, בעוד שברשויות אחרות לא עודכנו היטלי הפיתוח באופן שעיכב בנייה חדשה באזור.
דרך חוק ההסדרים מתכוונים באוצר להפוך את שיעורי ההיטלים למס ברור יותר, עם מתודולוגיה סדורה לקביעת התעריף, אשר יעוגן בחקיקה ראשית ולא בחקיקת עזר. על ידי כך מקווים להביא להפחתה של היטלי הפיתוח באזורים מסוימים וגם לאפשר העברה של עבודות פיתוח ליותר רשויות מקומיות.
רפורמת הקורנפלקס - בהליך חקיקה רגיל
אתמול הורה היועץ המשפטי לממשלה להוציא מספר רב של חוקים מהמסגרת של חוק ההסדרים ולהחזירם להליך החקיקה הרגיל. בהם, החוק שמטרתו העברת כל הכנסות המועצה להסדר הימורים בספורט (טוטו) לקופת המדינה וחלוקתם דרך תקציב משרד התרבות והספורט. החלטות נוספות שיישארו במסלול חקיקה רגיל הן הרפורמה בענף הביצים, הגבלת כהונתם ושכרם של בכירי החברות הממשלתיות, ואיחוד של רשויות מקומיות קטנות.
למרות ההוצאה של צעדים רבים ממסגרת החוק, הוא צפוי עדיין להיות נרחב יותר מאשר חוק ההסדרים של שנת 2013-2014. הצעדים השונים שנכללים בחוק מתרכזים בארבעה תחומים עיקריים: יוקר המחיה, דיור, הגדלת הפיריון במשק ובחלוקת משאבים.
בתחום יוקר המחיה כולל החוק את הרפורמה לקידום היבוא של מזון יבש ("רפורמת הקורנפלקס"), את הפחתת העלות של כפל ביטוחי בריאות, את הרפורמות בענפי העופות, הצאן והדגים, ואת הרפורמה במעמד סוכני הפנסיה.
בתחום הדיור יכלול החוק את הצעה לקצר את משך הזמן שבו יכולים יורשי דירה למכור אותה בפטור ממס שבח והקלה במס למוכרי קרקע פרטית שיש לה תכניות בנייה מאושרות.
פרק חשוב בדו"ח יעסוק ביישומן של המלצות ועדת ששינסקי 2. עיקרי ההמלצות הן הטלת תמלוגים בשיעור של 5% מההכנסות על כל מי שמשתמש במשאבי טבע של המדינה, וגביית מס רווחי יתר מחברות רווחיות במיוחד בשיעור של 25%-42%. צעדים נוספים שייכללו בחוק הם הקמת רשות חשמל חדשה, וצעדים שיקלו על מפעלים להתחבר לרשת להולכת גז טבעי.