המכונית החשמלית הנמכרת ביותר השנה היא...
שוק הרכב החשמלי גדל בקצב איטי מכפי שהעריכו מומחי תחבורה לפני מספר שנים. ובכל זאת, למעלה מ-200 אלף מכוניות חשמליות נמכרו בחצי השנה הראשונה. ומי מובילה את השוק?
הרכב החשמלי אמור היה להפוך ב-2015 לחלק בלתי נפרד מעולם הרכב, אך הפריצה הגדולה והמתוכננת עדיין לא הגיעה. גם היום, לאחר שבמדינות רבות - כולל בישראל - נהנים רוכשי רכב חשמלי מהטבות מיסוי משמעותיות, שלא להזכיר כמובן עלויות שימוש נמוכות, הרכב החשמלי נותר חסר משמעות מבחינת נתח שוק. ולמרות צמיחה מרשימה בסין, שוק הרכב הגדול בעולם כבר מספר שנים, רק 204 אלף מכוניות חשמליות מכל המותגים נמכרו בחצי השנה הראשונה. לשם השוואה, באותה תקופה עלו על הכביש במדינות העולם לא פחות מ-30 מיליון כלי רכב "רגילים". במילים אחרות, שוק הרכב החשמלי תופס כיום פחות מאחוז מכלל המכירות, נמוך משמעותית מהנפח שצפו לו.
ומי שולטת כיום בשוק הזעיר? ניסאן היפנית-צרפתית היא יצרנית הרכב החשמלי המצליחה מכולן, עם נתח שוק של כ-13% - 27,084 מכוניות - רובן מדגם ליף (25,068 יחידות). ולאחר היעלמות הרנו ZE החשמלית של בטר פלייס, זו גם המכונית חשמלית היחידה המשווקת כיום בישראל. יש עם זאת לזכור כי "משווקת" היא מילה יחסית. שתי יחידות בלבד נמכרו ממנה עד כה השנה.
המכונית | מסירות | המותג | מסירות |
1. ניסאן ליף | 25,068 | 1. ניסאן | 27,084 |
2. טסלה מודל S | 21,552 | 2. טסלה | 21,552 |
3. מיצובישי אאוטלנדר PHEV | 17,104 | 3. BYD | 20,409 |
4. BYD קין | 16,477 | 4. מיצובישי | 19,393 |
5. ב.מ.וו i3 | 10,554 | 5. פולקסווגן | 15,402 |
6. רנו זואי | 8,528 | 6. ב.מ.וו | 13,127 |
7. פולקסווגן e-גולף | 7,150 | 7. רנו | 12,256 |
8. פולקסווגן גולף GTE | 6,604 | 8. פורד | 9,719 |
9. שברולט וולט/אופל אמפרה | 6,362 | 9. זויטה | 9,263 |
10. בייג'ינג אוטומוטיב סדרה E | 5,803 | 10. שברולט | 8,192 |
טסלה האמריקאית ממוקמת במקום השני בעולם עם 21,552 מכוניות מה-S, הדגם היחיד של החברה בינתיים. במקום השלישי השנה ממוקמת יצרנית הרכב הסינית BYD, עם 20,409 יחידות - רובן מדגם הקין (Qin), מכונית סדאן עם הנעת כלאיים נטענת משקע החשמל. הקין ממוקמת עם זאת רק במקום הרביעי בדירוג הדגמים עם 16,477 יחידות, כאשר לפניה מיצובישי אאוטלנדר PHEV עם 17,104 יחידות.
בישראל נמכרים כיום מלבד הליף החשמלית, גם שני רכבי כלאיים נטענים משקע: האאוטלנדר PHEV וגרסת פלאג-אין של טויוטה פריוס. זאת לצד מספר גדול יחסית של דגמי כלאיים ממותגים שונים (בעיקר טויוטה), שאינם מאפשרים טעינה ממקור חיצוני. אלו אינם נכללים בדו"ח המסירות של כלי רכב חשמליים.