קיה פיקנטו 1.0 אוט' במבחן: הזול משתלם
מכונית המיני המחודשת של קיה משווקת כעת לצד ה-1.2 הפופולרית, גם בגרסת 1.0 ליטר אוטומטית ופחות מאובזרת. האם תג-מחיר נמוך ב-10,000 שקלים הופך אותה כדאית יותר מלהיט המכירות של ישראל?
- שנת השקה: 2011 (מתיחת פנים ב-2015)
- קטגוריה: מיני
- מתחרות לדוגמה: יונדאי i10, מיצובישי ספייס סטאר, סקודה סיטיגו, פיז'ו 108
- מחיר התחלתי: 64 אלף שקל (ידני, 69 אלף לאוטומטי)
- מחיר לרכב המבחן: 69 אלף שקל
- מערכות בטיחות מתקדמות: אין
1. תא נוסעים ותפעול
סביבת הנהג בפיקנטו 1.0 ליטר זהה לדגם ה-1.2 היקר יותר שבחנו לאחרונה. העיצוב נותר עשיר למראה ופחות בסיסי מהמקובל בקטגוריה הזולה בישראל, למרות הימנעות מגימיקים ייחודיים. איכות ההרכבה מצוינת ביחס לקטגוריה וכך גם הנדסת האנוש (כולל מתגים חדשים למחשב הדרך על ההגה). איכות החומרים סבירה, עם פלסטיקים נוקשים (מדי) למגע.
המרווח בתא מספק לארבעה - כולל לברכיים, לראש ולכתפיים. תנוחת הנהיגה טובה - אך חבל שחסרה אפשרות כיוון גלגל הגה למרחק. תא המטען ממוצע בגודלו לקטגוריה, ובעל סף הטענה גבוה מדי.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
גם כאן אין שינוי דרמטי ביחס לדגם ה-1.2 ליטר. כיול המתלים רך יחסית, ומציע בעיר שיכוך מהמורות טוב. נסיעה בכבישים בינעירוניים ובמיוחד במהירויות גבוהות יותר, מאופיינים בקופצנות מיותרת ותנודות מרכב מעייפות - כצפוי מרכב קטן, קל יחסית ובעל בסיס גלגלים קצר.
לפיקנטו היגוי בעל משקל ודיוק טובים לתמרונים עירוניים. ממדים קטנים, ראות טובה ורדיוס סיבוב קטן, מייצרים מכונית מצוינת לדרכים צפופות. בידוד הרעשים מרשים פחות, עם הרבה רעשי כביש כמעט בכל מהירות, ומעט יותר רעשי רוח מהרצוי במהירות גבוהה.
3א'. יכולת דינמית ובטיחות
דגם ה-1.2 הרשים עם יכולת דינמית גבוהה יחסית לייעוד, ה-1.0 ליטר לא שונה. קיה הצליחה ליצור מכונית מיני עם יכולת דינמית גבוהה יחסית, אחיזת כביש טובה ואפילו יציבות גבוהה במהירויות בינעירוניות - עקב אכילס של מכוניות קטנות עם בסיס גלגלים קצר. לתחושת הביטחון מסייעת גם יציבות טובה תחת בלימה, עוצמת בלימה טובה ודוושת בלם בעלת תחושה טובה.
אלא שבניגוד ל-1.2 היקרה יותר, מתיחת הפנים השמיטה כרית בטיחות שביעית ב-1.0, והותירה אותה עם חיישני לחץ אוויר בלבד בטור מערכות הבטיחות שאינן נדרשות על-פי חוק (ABS ובקרת יציבות). הפיקנטו תוכננה להיות זולה כמובן, ובהתאם נעדרת אבזור בטיחות מתקדם מכל סוג. בעיקר חבל שקיה ויתרה על מערכת בלימת חירום אוטונומית בעיר, אבזור חשוב במיוחד שחלק ממתחרותיה כן מציעות.
במבחן הבטיחות שנערך לדגם על-ידי Euro NCAP עם שש כריות אוויר בשנת 2011, זכה לציון של ארבעה כוכבים (חמישה בגרסאות המצוידות בבקרת יציבות - חובה בישראל), תוך שהוא זוכה לניקוד גבוה בסעיפי ההגנה על נוסעים.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
מנוע ה-1.0 ליטר לא מבטיח הרבה על הנייר - 66 כ"ס ו-9.7 קג"מ ב-3,500 סל"ד, וביצועים לא מרשימים: 15.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 152 קמ"ש. אבל תיאוריה לחוד ומציאות לחוד - בהתחשב במחיר ובקטגוריה, הפיקנטו מרגישה זריזה ונמרצת בתנאים עירוניים. תחת האצות מתונות היא גם שקטה למדי, גם אם המנוע הזעיר לא מציע צליל מרשים במיוחד כמצופה מיחידת שלושה צילינדרים. מנגד, הוא גם לא רועד במיוחד.
מחוץ לעיר חסרון הכוח הופך מורגש במיוחד בעקיפות ודרכים הרריות, אך גם כאן אפשר לשמור על קצב התנועה בקלות - כל עוד אתם מוכנים לסחוט את דוושת התאוצה. תצרוכת הדלק לא הרשימה, ובמסלול מבחן של למעלה מ-300 ק"מ רגועים עמדה על 14 ק"מ לליטר, נמוך ביחס למצופה מרכב בקטגוריה. עובדה זו השפיעה משמעותית על הציון בסעיף זה.
ציון ירוק | 159 |
דרגת זיהום | 4 |
5. אבזור ומחיר
גרסת ה-1.0 האוטומטית מוצעת באבזור דומה לדגם ה-1.0 הידני (וגרסת ה-1.2 הבסיסית שנמכרת בעיקר לציי רכב). בתמורה ל-69 אלף שקל, תקבלו ארבעה חלונות חשמל, מערכת שמע מקורית עם חיבורי USB ו-AUX, מחשב דרך ומראות צד חשמליות. היבואנית מוסיפה לכך חיישני חנייה אחוריים וחיבור בלוטות' בהתקנה מקומית, ללא תוספת תשלום. בסך הכל מדובר בחבילת אבזור-מחיר מושכת, ועדיפה על דגם ה-1.2. הפיקנטו כאן גם משתלמת יותר ממתחרתה מבית, יונדאי i10, שמוצעת עם שילוב מנוע-גיר זהה אך עם פחות אבזור ובמחיר גבוה במעט (70 אלף שקל).
ציון כולל וסיכום
+ איכות, יכולת דינמית, אבזור-מחיר
- תצרוכת דלק, ביצועים, מערכות בטיחות
ולבסוף: קיה פיקנטו היא מכונית מיני מצוינת, גם כאשר מוותרים על 19 כ"ס ובוחרים במנוע ה-1.0 ליטר. יש עם זאת להזכיר כי הדגם המוזל ובעל המנוע הצנוע יותר, צורך יותר דלק, מציע ביצועים נחותים ואינו מציע כל מערכת בטיחות מתקדמת.
מאידך, עבור מי שרוצה פיקנטו ונוהג רק בעיר, פער מחיר של 10,000 שקל מצדיק עצמו. קיה פיקנטו גם בגרסה זו היא מכוניות המיני הזולה המומלצת בישראל, רק חבל שהיא אינה מצוידת יותר.
מנוע | 3 צילינדרים, 12 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 66 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 9.7 קג"מ ב-3,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, ארבעה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 359.5 ס"מ |
רוחב | 159.5 ס"מ |
גובה | 148 ס"מ |
בסיס גלגלים | 238.5 ס"מ |
משקל | 950 ק"ג |
נפח תא מטען | 200 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישקים | 165/60-14 |
100-0 קמ"ש | 15.9 שניות |
מהירות מרבית | 152 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 18.5 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 14 ק"מ לליטר / 24%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 126 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 4 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 69 אלף שקל |
אחריות | 84 חודשים (48 אחרונים חלקית) |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |