שתף קטע נבחר

מענק של מיליונים למחלבה שמייצרת לשופרסל

חברת מחלבות רמת הגולן זכתה במענק ממשרד הכלכלה בגובה 10 מיליון ש' למחלבות קטנות ובינוניות, כדי לסייע להן להתחרות במחלבות הגדולות. רק שהמחלבה מייצרת מוצרי חלב לרשת הקמעונאית הגדולה בישראל והמהלך של משרדי הכלכלה והאוצר יצא לדרך במקביל להשקת המותג הפרטי של שופרסל

מרכז ההשקעות של משרד הכלכלה, אישר הבוקר (ב') מענק של 10 מיליון שקל למחלבות רמת הגולן עבור הגדלת ייצור מוצרי חלב. מחלבות רמת הגולן זו החברה שמייצרת את מוצרי החלב של שופרסל, למעט גבינת גאודה – מוצר ייבוא. בין היתר, המחלבה מייצרת לשופרסל חלב טרי, שוקו ושמנת. שלא במסגרת המותג הפרטי, המחלבה מייצרת חלב עמיד ורטבים.

 

מטרת המענק: "עידוד התחרות". ואכן מחלבות רמת הגולן מתחרה בתנובה, שטראוס וטרה, אך לא כמחלבה קטנה, אלא תחת החסות של הרשת הקמעונאית הגדולה ביותר בישראל - שופרסל. בעצם המענק הזה אמנם מגיע ישירות למחלבות רמת הגולן, אך בעקיפין הוא ניתן לשופרסל.

 

מוצרי מחלבות רמת הגולן תחת המותג הפרטי של שופרסל (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מוצרי מחלבות רמת הגולן תחת המותג הפרטי של שופרסל(צילום: מוטי קמחי)

מוצרי מחלבות רמת הגולן (צילום: סטודיו דן אלכסנדר) (צילום: סטודיו דן אלכסנדר)
מוצרי מחלבות רמת הגולן(צילום: סטודיו דן אלכסנדר)

 

שופרסל רוצה למכור יוגורט תחת המותג הפרטי

הודות למענק, המחלבה תשקיע 50 מיליון שקל בפתיחת קווי ייצור חדשים והמשרד בעצם יממן 20% מהיקף ההשקעה. לפי המשרד מדובר ב"הגדלה פי 3 של ייצור החלב עבור המותג הפרטי של שופרסל והתחלת ייצור יוגורט". שופרסל הודיעה בעבר שהיא שואפת למכור גם יוגורט תחת המותג הפרטי שלה.

 

עוד נמסר מהמשרד כי: "בהתאם לתנאי המענק שאושר היום, הגישה החברה תכנית עסקית איכותית שבמסגרתה התחייבה להרחיב משמעותית את פעילותה, לרבות הרחבת קווי ייצור לחלב ופיתחת קווי יצור חדשים ליוגורט. ייצור החלב, העומד כיום על כ-5 מיליון ליטרים בשנה, צפוי לגדול לכ-15 מיליון ליטרים בשנה, ובנוסף, תחל המחלבה לראשונה בייצור יוגורט, בהיקף של כ-4 מיליון ליטר בשנה.

 

5 מוצרי חלב בסיסיים שמחירם מבוקר על-ידי המדינה אך לא מפוקח

המהלך של משרד הכלכלה, להיטיב עם מחלבות בינוניות באמצעות מענק, נעשה במקביל להשקת המותג פרטי של שופרסל בתחום החלב, שנעשה כאמור, בשיתוף מחלבה בינונית. המהלך שנקרא: "מסלול לקידום התחרות בענף מוצרי החלב", נעשה בתיאום עם משרד האוצר. ונאמר אז כי "המענק יינתן בדרך של הקצאה תחרותית".

 

במסגרת המהלך, נמסר כי המשרד גיבש רשימה של חמישה "מוצרי חלב בסיסיים ריכוזיים" שהמחיר שלהם יהיה מבוקר על-ידי המדינה, אם כי לא מפוקח. את המחיר יקבעו המחלבות. כדי לקבל את המענק, המחבות יתבקשו להתחייב למכור במחירים נמוכים: חלב מפוסטר, גבינה לבנה, גבינת קוטג', יוגורט לבן ומעדני קרם.

 

"המחלבות גם ימדדו על-פי מחיר מכירה שיציעו (את המחיר לצרכן קובעים הקמעונאים) ולפי היקף החדירה לשוק", אמר אז ל-ynet מנהל מרכז ההשקעות, נחום איצקוביץ'. לטענתו: "מחלבה או שתיים יזכו במענק, לא יותר מכך. יתכן שיהיו מחלבות שיציעו מחיר פנטסטי, אך היקף החדירה שלהן לשוק קטן. אנחנו רוצים לתת מענק למי ששווה לתת לו מענק, למי שיכול להתחרות".

 

ככשאלנו הם יש מחלבות שחשבתם עליהן בעת רקיחת התוכנית, הוא השיב: "אנחנו מונעים את השתתפות המחלבות הגדולות ואת המחלבות הקשורות אליהן".

 

כששאלנו: אם שופרסל עודדה את המהלך הזה, ענה: "אני לא יודע את התשובה בעניין הזה, אבל גם אם אסם תחליט להקים מחלבה חדשה גדולה והיא לא נמצאת בשוק החלב, או חברת HP תחליט להיכנס לשוק החלב, אז אם הן יעמדו בקריטריונים, של ניסיון בתחום החלב, הן יכנסו. יהיו גם קריטריונים מקצועיים, הכסף יגיע עם ביצועים, לא רק שגר וקצת. שגר ושכח. מי שלא יבצע, יקבל מקדמות, אבל לא את מלוא הסכום".

  

עוד תנאים לקבלת המענק

לפי התנאים, משקיעים שמחזור המכירות שלהם בתחום מוצרי החלב בישראל נמוך מ-400 מיליון שקל ומעוניינים להקים או להרחיב מחלבות באזורי עדיפות לאומית, יהיו זכאים להגיש בקשה למענק של כ-50 מיליון שקל להקמה או הרחבה של מחלבות קטנות ובינוניות. המשקיעים יהיו חייבים להקים או להרחיב מחלבה באזור עדיפות לאומית ואלו שייבחרו, יזכו במענק של עד 20% מהשקעות ההון שלהם.

 

בחירת המחלבה נעשתה על-ידי בחינת התכנית העסקית, בהתאם לאמות המידה והכללים שנקבעו בהוראה. הסיוע יועד רק לבעלי ניסיון של 10 שנים בייצור מוצרי חלב, או כאלה שיוכיחו ש"שכרו מומחים המחזיקים בידע והניסיון הנדרשים שילוו את המשקיעים בכל תקופת התכנית".

 

ייבוא גבינות צהובות ללא מכס + מחיר בפיקוח

עד כה משרד הכלכלה פעל בעיקר "להסרת חסמי ייבוא", קרי, סייע ליבואנים לייבא ארצה מוצרים ללא מכס. כיוון שכשמתירים ייבוא ללא מכס, אין לדעת אם היבואנים יגלגלו את ההנחה לצרכן, אחד ממכרזי הייבוא של משרד הכלכלה, כלל מחיר מפוקח.

 

היבואנים שהתמודדו במכרז זה, על ייבוא מכסת גבינות צהובות ללא מכס, התבקשו למכור במחיר קבוע מראש לצרכן. מדובר בעצם בפיקוח ממשלתי - האמצעי היחיד שנראה כי מבטיח שהמחיר יישאר קבוע/נמוך לאורך זמן. תחרות עזה גם היא עוזרת להורדת מחירים, אבל לא תמיד. כך לדוגמא, מקרה גבינת נעם של טרה, שנמכרת במחירים דומים לאלו של גבינת עמק של תנובה, למרות התחרות שניטשת בין שתי המחלבות.

 

יש יוזמה למקצים תחרותיים בשווקי מזון נוספים

שר הכלכלה אריה דרעי, מסר כי: "בכל מקום בו תידרש התערבותו כשר הכלכלה, להגדלת התחרות – יינתן הסיוע הנדרש ליצרנים הקטנים והבינוניים".

 

ממשרד הכלכלה נמסר כי: "הצעת החברה תעודכן בכתב אישור שיסדיר את התחייבויות החברה וערבויותיה לענין קיום ההצעה". עוד נמסר כי: "לאור הצלחת המסלול, סיכם לאחרונה מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, על פרסום מקצים תחרותיים בהיקף של עשרות מיליוני שקל בשווקי מזון נוספים שזוהו כלא תחרותיים במיוחד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים