שתף קטע נבחר

 
צילום: ירון ברנר

תל אביב מאבדת את הלב

רוני נטש את רובע העסקים, חן לא מוצא שוכרים ומירית קיבלה הצעה לשכן אריתריאים. המרכז העסקי והצעיר בסכנה - והחצים מופנים בעיקר לראש העיר. האם חולדאי והרכבת הקלה ישאירו חור שחור בלב העיר הלבנה?

"מה שחיזבאללה וחמאס לא הצליחו לעשות - פרויקט הרכבת הקלה יעשה". קבוצה בשם "אוהבי תל אביב" העלתה באחרונה דף בפייסבוק, שבו היא טוענת כי עבודות הרכבת הקלה בגוש דן יגרמו להרס ושיתוק מוחלט של עירם. בפוסטים שעלו עד כה בעמוד הועלו קריאות לראש העיר רון חולדאי ולשר התחבורה ישראל כץ "לעצור את הטירוף". חולדאי, שצפוי לסגור עם תום הקדנציה 20 שנה בתפקיד, מעדיף בשלב זה למלא פיו מים, וממעט להתבטא בנושא הפרויקט שעלול להנחית מכת מוות על רובע משגשג בעירו.

 

החשש של רבים הוא שהעבודות ברובע העסקים של העיר יגרמו לנטישה של חברות קטנות וגדולות מעשרות המגדלים שפועלים באזור. כבר עכשיו ניתן לראות חנויות ריקות, ולדברי עובדים במגדלים ברחובות בגין, הרכבת ויהודה הלוי, כמה חברות הודיעו שהן לא מחדשות את חוזה השכירות שלהן בשל חוסר ודאות.

 

בעלי עסקים מוחים על העבודות    (צלמים: ליאור פז אבי חי יוגב אטיאס)

בעלי עסקים מוחים על העבודות    (צלמים: ליאור פז אבי חי יוגב אטיאס)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

ראש העיר חולדאי. הטענות מופנות בעיקר כלפיו (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
ראש העיר חולדאי. הטענות מופנות בעיקר כלפיו(צילום: עידו ארז)

דוגמאות לפגיעה ביציבות הבשילו כבר במגדל רובינשטיין ובבית סונול, והחשש הוא שזו רק ההתחלה. בנק הפועלים בדק בשנים האחרונות כמה הצעות להעביר את המטה שלו על מאות עובדיו משדרות

רוטשילד למקום אחר. המהלך טרם התממש אולם עם תחילת העבודות על הרכבת קיימת אפשרות שהצעה טובה תוביל את החברה להעתיק את מקום מושבו של המטה.

 

רוני זוהר, הבעלים של קרן "פלטינום קפיטל 38" שמתמחה בהשלמת הון עצמי ליזמי נדל"ן, שוכר משרדים בבית סונול. ברקע התעצמות העבודות סיפר זוהר כי יעזוב בקרוב את האזור. "המגדלים שאני מכיר, מי שיכול היה לחתוך מהם, כלומר לעזוב, עשה את זה. יש גם מקרים של חברות שלא מאריכות חוזים. בקומה שלי יש עורכי דין שעזבו בגלל העבודות של הרכבת הקלה".

 

זוהר סיפר עוד: "ירדתי באחד הימים השבוע לאכול מתחת למגדל שלי בשלוש בצהריים, ומה שראיתי זה רק פקקים. אף בן אדם בר-דעת לא יעשה את זה לעצמו. מה שיקרה זה שמחירים של 80 שקל למטר היום יצנחו ל-50-40 למטר. אנחנו החלטנו לא לחדש את החוזה, ומחפשים לעבור למקום אחר כמו הבורסה ברמת גן או לאזור יגאל אלון כי באים אלינו הרבה משקיעים למשרד. גם אלה אזורים פקוקים, אבל לא באותה הרמה".

"מי שיכול היה לחתוך, עשה את זה ועזב". נטישה עקב עבודות הרכבת ()
"מי שיכול היה לחתוך, עשה את זה ועזב". נטישה עקב עבודות הרכבת

"המהלכים עשויים לרוקן את המקום". עסק שעומד למכירה בתל אביב ()
"המהלכים עשויים לרוקן את המקום". עסק שעומד למכירה בתל אביב

ויש גם הסבר אקדמי לכך שפרויקטים כדוגמת הרכבת הקלה עלולים להיות טראומתיים עבור אזורים עירוניים. "כשאנחנו מגיעים לתל אביב מדובר באזורים שהרבה אנשים שוכרים בהם דירה – אין סיבה להמשיך ולסבול וסביר להניח שימהרו להתפנות", אמרה פרופ' כרמלה יעקובי-וולק, דיקנית בית הספר לעיצוב במסלול האקדמי המכללה

למנהל. "אם יש לי עסק באבן גבירול אני איאחז בו, אבל אם אני מעצבת צעירה ליד יהודה הלוי סמוך לעבודות – אעתיק את העסק לאזור אחר".

 

פרופ' יעקובי-וולק אמרה עוד כי "אותם אנשים שנותנים חיוּת ורוח למקום, כמו מעצבים צעירים, בתי עסק מקומיים או משפחות צעירות, פשוט קמים והולכים. ההשלכות של זה הן תופעה שיוצרת 'מרחבים ריקים' ולא פעילים בתוך העיר. הבעיה שהם לא נשארים כמו גטאות אלא שואבים את העיר לתוכה, בעיר כמו תל אביב שכבר יש בה בעיות אוכלוסייה, כמו בנושא הפליטים ובעיות תשתית והזנחה של מבנים ישנים כיוון שסדרי העדיפויות התקציביים של ראש העירייה מעמידים את דרום העיר במקום אחרון. מהלכים אלה עשויים לשאוב את העיר ולרוקן את המקום ואז לאושש אותו זה יהיה מאוד קשה מאוד ויקר מאוד".

 

"זו תהיה בכייה לדורות" 

חן נחשף לעבודות שמתבצעות בתחנת אלנבי. בבעלותו כמה דירות באזור, והחשש שלו כבר בא לידי ביטוי מהטענות שהופנו לעברו על ידי חלק מהדיירים השוכרים. "הייתה לי דיירת שאמרה לי 'אני עוזבת, אתה שיקרת אותי ולא אמרת לי שתהיה פה רכבת'. אני נשבע שלא ידעתי, זה נחת עליי כרעם ביום בהיר, והיא פשוט עזבה. כשהצעירים ילכו, תישאר פה רק האוכלוסייה המוחלשת ודיירים מבוגרים בדמי מפתח. אני רוצה להאמין ולקוות שהצעירים לא יעזבו כי זו תהיה בכייה לדורות".

 

המשכיר הוותיק הוסיף: "אני כאן 15 שנה ובשנים האלה ראיתי את האזור הזה משתקם. הוא היה כמו תחנה מרכזית וראיתי כמה זמן לקח לעשות את השינוי וזה מאוד קשה. אנחנו כבעלי דירות כבר מקבלים הצעה להשכיר את הדירות לפליטים. מבחינת העירייה אתה לא מעניין אותם, אתה אפס, אתה אוויר, אתה כלום. רון חולדאי לדעתי עושה פה חטא מאוד גדול, הוא לדעתי כבעל הבית של העיר הזאת היה צריך לעמוד על שתי הרגליים ולהגיד 'חברים יקרים עושים רכבת', אבל לא יכול להיות שאנשים ימשיכו לשלם ככה ארנונה בזמן שאין להם חיים והם לא מקבלים את השירותים. לא מובן לי האטימות הזה וזה מאוד מוזר לי מבן אדם שרוצה להיות ראש ממשלה ושוקל להיכנס לפוליטיקה".

 

פיצוץ גשר מעריב

פיצוץ גשר מעריב

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

תחילת העבודות בתחנת ארלוזורוב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תחילת העבודות בתחנת ארלוזורוב(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: אסף מגל) (צילום: אסף מגל)
(צילום: אסף מגל)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

הדיירים של מירית הרצפלד, בעלת נכסים ברחוב יהודה הלוי, עזבו את משכנם עם תחילת העבודות. מאז הדירה עומדת ריקה, ולדברי הרצפלד היא כבר קיבלה הצעה לשכן בה אזרחי אריתריאה. "אם זה ימשיך ככה בעלי נכסים שאין להם טווח נשימה יכניסו לדירות האלה פליטים ועובדים זרים וזו תהיה בכייה לדורות, זה יהפוך לתחנה מרכזית וההשלכות יהיו קשות - אף אחד לא יוכל להוציא אותם משם וכל החלק הזה של העיר ילך לאיבוד".

 

עוד אמרה הרצפלד כי "אנשים הגיעו לכאן כי זה אזור שוקק חיים סמוך לרוטשילד ועכשיו אף אחד לא רוצה לגור בלכלוך ורעש. הדיירים משלמים ארנונה לעירייה אבל בפועל יש להם תנאים נוראיים. אני חוששת מנטישה המונית ונלחמת על גורלו של האזור הזה אבל העירייה לא עוזרת בשום דבר. כל מה שהיא עושה זה לטעון שמדובר בפרויקט לאומי".

 (צילום: אסף מגל) (צילום: אסף מגל)
(צילום: אסף מגל)

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

פרופ' יעקובי-וולק לוקחת כמקרה בוחן התרחשות שאירעה בעבר בניו יורק. לדבריה, "בצד המזרחי של מנהטן החלה ב-2007 חפירת הרכבת התחתית, זה חלק שבו יש איכות ורמת חיים גבוהה. זה פרויקט שייגמר בשנת 2017. במסגרתו התשתיות נהרסו, העבודות גררו רעש, זיהום ואבק אין סופי וזה עוד לפני שמדברים על נגישות לשם. כל המפגעים האלה פגעו בתושבים שגרים במקום ובטח בכל העסקים. בחלק הזה חצי מהעסקים עברו או נסגרו בחמש השנים האחרונות בגלל הירידה בהכנסות, אלו נתונים של משרד המסחר המקומי.

 

הדיקנית ציינה עוד כי "נוח לרשויות לחשוב שאנשים מסתגלים אבל עובדה שחצי מהעסקים נסגרו שם. גם כאן, מי שיחזיק מעמד שנה אחת לא יחזיק מעמד חמש שנים - כשתשתיות ייפלו כל יומיים לא יהיה אפשר להתקיים. אני מאמינה שהתחזית תהיה שחורה, אם הייתה אסטרטגיה מפוכחת שמכירה בעובדות ובתחזית השחורה

שאנשים בורחים ועסקים נסגרים אז הייתי רגועה כי מתמודדים עם מציאות, אבל זה לא המצב. העירייה לא מוכנה אפילו להגיד שזאת תהיה קטסטרופה ושהעיר תשלם מחיר יקר, היא לא מוכנה ליצור תוכנית אסטרטגית כדי למנוע את המחיר שהעיר תשלם כי זה לא רק מחיר אישי של תושבים זה גם מחיר עירוני, אפשר להחליט שכל הסטודנטים יגורו שם בחינם - ככה מתחילים לבנות את האזור".

 

התחזיות העירוניות, כפי שכבר נאמר, כבר מתממשות בשטח. א', בעל נכסים באזור העבודות מנסה להציע את מרכולתו, אבל הטלפון פשוט לא מצלצל. "פרסמתי מודעות להשכרה של נכסים, ואנשים לא מתעניינים ולא מגיעים. שיניתי את נוסח המודעות ונקבתי במחירים זולים רק כדי שיבואו, אבל אף אחד לא מתקשר. זה מתסכל, אני פשוט חרד".

 

הוא הוסיף כי "יש תחושה גדולה של בעלי עסקים שאנשים לא מגיעים למרות שניתן להגיע והם רוצים שהציבור יבוא. יש תחושה שאנשים מדירים רגליים בגלל השלטים שצומת מעריב סגור- וזה לא נכון הוא לא סגור הרמטית. יש תחושה בציבור שזה הפך להיות אזור אסון. אנחנו מנסים לעצור את כדור השלג הזה, לא מבין למה פיצצו את גשר מעריב אם לא עובדים באתר הזה. זה סתם עשה נזק".

 

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "לעניין בעלי העסקים והתושבים שעלולים להיפגע בזמן העבודות - אנו עוקבים אחר הנושא ופועלים מול הממשלה לגיבוש מדיניות ותוכנית סיוע מתאימה. ראש העירייה הודיע לא פעם כי העירייה תהיה שותפה למציאת פתרונות והנחה את אנשי העירייה לגבש עבודה מקצועית בנושא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
סיוט בתל אביב?
צילום: ירון ברנר
מומלצים