בינה מלאכותית ברכב - טויוטה בדרך
יצרנית הרכב היפנית הכריזה על שיתוף פעולה במחקר טכנולוגיות בינה מלאכותית למכוניות, שיאפשרו בין היתר למכונית לקבל החלטות בעצמה
טויוטה הכריזה על הקמת שתי מעבדות מחקר בשיתוף אוניברסיטאות עילית בארה"ב - MIT במישיגן וסטנפורד בקליפורניה. המעבדות יופקדו על פיתוח מכוניות חכמות ובינה מלאכותית שיסייעו למערכות בטיחות מתקדמות, בדרך להפחתת מספר ההרוגים בתאונות דרכים. מעשית מדובר בניסיון מתקדם לפיתוח מערכות שיופקדו באופן מלא על הנהיגה, וינטרלו את טעויות הנהג הפוגעות בבטיחות. במילים אחרות ונוספות - צעד נוסף בדרך למכונית אוטונומית לגמרי.
המיזם החדש, שימומן על-ידי טויוטה בסכום של 50 מיליון דולר על-פני חמש שנים, ינוהל על-ידי ד"ר גיל פראט, שניהל עד לאחרונה את DARPA - הסוכנות האמריקאית למחקר מערכות הגנה מתקדמות. לצידו יכהן מנהל המחקר והפיתוח של טויוטה, קיוטאקה איסה, ותחתיהם יכהנו פרופסורים מאוניברסיטאות סטנפורד ו-MIT, שיערכו מחקר עם הסטודנטים הלומדים בהן. שתי האוניברסיטאות מקיימות מחקר בתחום מזה שנים, וב-MIT אף הקימו לאחרונה מסלול ניסוי ענקי לבחינת רכב אוטונומי.
- הרכב האוטונומי של אודי מהיר יותר מנהג אנושי
- גוגל נכנעה: תדווח על תאונות רכב ללא נהג
- צפו: עיר עם מכוניות נשלטות מחשב
- בעתיד המכונית תחליט אם תחיו או תמותו?
בטויוטה מסבירים כי המטרה היא לפתח מערכות בטיחות מבוססות בינה מלאכותית, שיאפשרו למכונית לקבל החלטות מושכלות בדומה למוח האנושי, ולא רק להגיב כפי שקיים במערכות בטיחות כיום - דוגמת בלימת חירום אוטונומית המבוססת על רדאר או מצלמה.
ביצרנית מציינים כי סיבה נוספת למיזם הטכנולוגי נעוצה בהתבגרות האוכלוסיה - בעקבותיה חלקים גדולים בציבור סובלים מקשיי התניידות באופן כללי, ומיכולת נהיגה ירודה באופן פרטני. מערכות בינה מלאכותית יוכלו לסייע גם לאנשים אלה, בין אם על-ידי הפחתת עומס הנהיגה, נסיעה אוטונומית ללא התערבות אדם או בדרכים אחרות.
פארק ניסוי לרכב ללא נהג של אוניברסיטת MIT:
טויוטה הביעה בעבר הסתייגות מהפקעת סמכויות הנהיגה מנהגים בשר ודם, והכריזה מספר פעמים על-כך שאינה מעוניינת במכוניות אוטונומיות. זאת, בניגוד בולט לרוח הנושבת בתעשיית הרכב. יצרניות רכב וטכנולוגיה שונות, בהן גוגל, מרצדס, פורד וב.מ.וו, כבר הודיעו על תוכניות להשקת מכוניות אוטונומיות או בעלות יכולות חלקיות לנהיגה בלי התערבות נהג.
המכשול - סוגיות חוק ומוסר
מדובר בהמשך ישיר לחלק ממערכות הנוחות והבטיחות שהופכות נפוצות כיום - בעיקר ברכבי היוקרה - דוגמת בקרת שיוט אדפטיבית שיודעת להאיץ ולבלום בהתאם למהירות הרכב מלפנים, מערכות לסיוע בשמירת נתיב עם היגוי אקטיבי ואחרות. מערכות אלו מהוות את הבסיס לרכב אוטונומי, וכאשר משולבות כולן יחד ניתן להציע רכב שכמעט ואינו נדרש להתערבות נהג.
אחדים מהחסמים העיקריים כיום לרכב ללא נהג, הם לאו דווקא הטכנולוגיה, אלא חקיקה וסוגיות תרבות ומוסר. מחוקקים עדיין לא יודעים כיצד להחליט לגבי אחריות במקרה של תאונה בה מעורב רכב ללא נהג. כמו כן, במידה והמכונית תוכל להחליט לגבי מעורבות בתאונה - האם להתחמק ממכשול ולהרוג הולך רגל כדי להציל את הנוסעים בה, או להרוג את הנוסעים כדי להימנע מפגיעה בעובר אורח. סוגיות אלו מערבות בעיות משפטיות ואתיות, ועדיין רחוקות מפתרון.