טויוטה פריוס+ במבחן: מיניוואן יעיל וחסכוני
מול מיניוואנים מונעי דיזל נחשקים באירופה, בוחרת טויוטה בפתרון אופייני לה - הנעת כלאיים. את הבסיס מעניקה הפריוס, ומה עם תצרוכת הדלק הנמוכה?
- שנת השקה: 2012 (מתיחת פנים ב-2015)
- קטגוריה: מיניוואנים קומפקטיים
- מתחרות לדוגמה: אופל זפירה, סיטרואן C4 פיקאסו, רנו סניק, שברולט אורלנדו
- מחיר התחלתי: 170.5 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 171.5 אלף שקל
- מערכות בטיחות מתקדמות: אין
1. תא נוסעים ותפעול
טויוטה פריוס+ עבר השנה מתיחת פנים קלה שהתבטאה בעיקר בחרטום חדש מלפנים. השינוי בתא הנוסעים זניח, והוא עדיין מציע מרווח תיאורטי בלבד לשבעה (מאחור רק לילדים קטנים), אך חלל מכובד לחמישה נוסעים, שגם נהנים מהאפשרות לכוון את כל המושבים בנפרד (כולל קדימה-אחורה). המרווח בשתי השורות הראשונות נדיב בכל המדדים (אם כי מרווח הכתפיים מאחור בינוני). תא מטען מציע כרגיל בקטגוריה נפח זעיר עם מושבים אחוריים ניצבים או מכובד כאשר הם מקופלים. רצפת התא גבוהה יחסית למקובל, ופוגעת מעט בנוחות.
הנדסת האנוש מצוינת לרוב, אם כי מסך המולטימדיה קטן מכפי שהורגלנו בטויוטה, ולכן המערכת פחות נוחה לשימוש. איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד, והתא מציע כמות מכובדת של תאי אחסון מסוגים שונים כמקובל בקטגוריה, אך חלקם פחות שימושיים עקב נפחם המוגבל.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של הפריוס+ נוקשה יחסית, אך מוצלח בדרך כלל. מעט במפתיע, ספיגת השיבושים בעיר טובה דווקא, בעוד שמחוץ לעיר הרכב מעט נוקשה מהרצוי. המושבים נוחים ונוחות הנסיעה למרחקים טובה. בידוד הרעשים - מנוע ורוח - מצוין ומקנה חווית נסיעה נעימה במיוחד. מנגד, צמיגים נוקשים יחסית (לטובת חסכון בדלק) מייצרים יותר מדי רעש.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית מכובדת, עם שליטה טובה בתנודות המרכב (זוויות גלגול), אחיזת כביש גבוהה וכושר בלימה מרשים - הן מבחינת תחושה והן מבחינת עוצמה. מנגד, ההיגוי מעט איטי וחסר דיוק, אם כי הוא מציע משקל טוב.
רכב המבחן צויד בשבע כריות אוויר (אחת לברכי הנהג) ובקרת יציבות אלקטרונית. הפריוס+ אינו מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות, שבאופן תמוה אינן קיימות גם אצל אף אחד מהמתחרים - מוזר עוד יותר בהתחשב בכך שקטגוריה זו מיועדת בראש ובראשונה למשפחות בכלל והסעת ילדים (בפרט). כמו-כן, למרות שהושק עוד בשנת 2011, הפריוס+ לא נבחן עד היום על-ידי ה-Euro NCAP. בשל כך והיעדר מערכות בטיחות מתקדמות, ציונו נפגע משמעותית בסעיף זה.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
מערכת הכלאיים של הפריוס+ זהה לזו בפריוס הרגילה (ולאוריס סטיישן שבחנו לאחרונה). גם כאן מדובר בשילוב מוצלח מאוד בין מנוע בנזין למנוע חשמלי. יחידת הכוח הוותיקה משלבת מנוע 1.8 ליטר (99 כ"ס) ומנוע חשמלי (82 כ"ס) - או 136 בחישוב כולל. מערכת הכלאיים מגיבה היטב ומעניקה תחושה נמרצת למדי. המנוע החשמלי מניע את הפריוס+ עד למהירות של כ-50 קמ"ש במצב EV (ואף יותר בנהיגה רגילה במישור ובמורד), אך יש לזכור כי טווח הנסיעה החשמלי במצב EV חסר משמעות עד זעיר.
זו עדיין אחת ממערכות הכלאיים הטובות בנמצא: דימום והנעת מנוע הבנזין כמעט ואינם מורגשים, הביצועים טובים למדי, פעולת המערכת שקטה מאוד ותצרוכת הדלק שנרשמה במסלול מבחן הייתה מצוינת: 20.8 ק"מ לליטר, נמוך ב-15% בלבד מנתון היצרנית (24.4 ק"מ לליטר).
ציון ירוק | 115 |
דרגת זיהום | 02 |
5. אבזור ומחיר
הפריוס+ מוצע בישראל ברמת אבזור אחת. בתמורה ל-170.5 אלף שקל, תקבלו מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל "6.1, חיבורי USB ו-AUX, קישור בלוטות', שליטה קולית, בקרת אקלים, בקרת שיוט, חישוקים קלים וכניסה והנעה ללא מפתח. מדובר באבזור סביר ובתג מחיר עסיסי יחסית. אלא שמול מתחריו הישירים הוא בהחלט תחרותי. רכב המבחן צויד בנוסף במצלמת נסיעה לאחור בהתקנה מקומית, שמחירה 900 שקל.
ציון כולל וסיכום
+ תצרוכת דלק, נסיעה שקטה, נוחות
- מרווח בשורה שלישית, מערכות בטיחות
ולבסוף: טויוטה פריוס+ הוא מיניוואן קומפקטי יעיל, איכותי יחסית, שקט ובעל תצרוכת דלק מרשימה - גם בהשוואה למתחריו מתודלקי הסולר. מנגד, הגדרתו כמיניוואן "שבעה מושבים" היא מעט אופטימית.
מנוע בנזין | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,798 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 99 כ"ס ב-5,200 סל"ד |
מומנט מרבי | 14.5 קג"מ ב-2,800 סל"ד |
מנוע חשמל | מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH) |
(הספק / מומנט) | 82 כ"ס / 21.1 קג"מ |
הספק משולב | 136 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / שבעה |
אורך | 464.5 ס"מ |
רוחב | 177.5 ס"מ |
גובה | 157.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 278 ס"מ |
משקל | 1,500 ק"ג |
נפח תא מטען | 232 ליטר (כל המושבים ניצבים) |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 205/60-16 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 11.3 שניות |
מהירות מרבית | 165 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 24.4 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 20.8 ק"מ לליטר / 15%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 96 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר | 171,500 שקל |
כריות אוויר | שבע (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |