"'בחזרה לעתיד' - אין סיבה לשנות שום דבר"
הבמאי רוברט זמקיס הגיע לפסטיבל טוקיו ביום "בחזרה לעתיד" הבינלאומי, וניצל את החגיגה דווקא כדי להצהיר: "לא יהיה סרט רביעי בסדרה". בנוגע לפרויקטים אחרים הוא דווקא אופטימי. "מקווה להמשיך לעשות סרטים כל עוד יתנו לי, אני מלא תקווה לגבי העתיד של הקולנוע", אמר בראיון
לפני קצת יותר משלושה חודשים הצהיר רוברט זמקיס כי לא ישתף פעולה עם רימייק לסרט "בחזרה לעתיד" שיצר בשנות ב-1985 - גם אם אולפני יוניברסל יפעילו לחץ. הוא התחייב כי גרסה מחודשת לקלאסיקת האייטיז לא תתאפשר על ידו בימי חייו (אך צפה כי כזו תגיע לדאבונו אחרי מותו). מי שקיווה לשינוי בגישה לרגל יום בחזרה לעתיד הבינלאומי החל היום, התבדה כשזמקיס שב והדגיש כי לא רק שבכוונתו לסכל כל רימייק, הוא מתנגד גם לסרט המשך שישתלב בסדרה.
"המשכון ל'בחזרה לעתיד 4' לא יהיה", הכריז הבוקר (ד') הבמאי זמקיס, שהגיע כאורח לפסטיבל טוקיו. תשובה נחרצת זו לשאלה האם בכונתו להחזיר לחיים את סדרת הסרטים הפולחנית, שמצליחה לרגש ולעורר מיצי נוסטלגיה - גם היום כשהיא חוגגת שלושים שנים להיווסדה. הוא קובע כי הסרטים שיצר טובים כפי שהם ואין צורך לשנות אותם. "אני מאמין שהטרילוגיה עשויה מאוד טוב, וכך היא תישאר", הוא מסביר ומוסיף כי אין בכוונתו לעמוד בהבטחתו מ-2009 ולהחזיר למסך את רוג'ר וג'סיקה ראביט שפרצו לעולמנו ב-1988. "לא יהיה גם המשכון לסרט 'מי הפליל את רוג'ר ראביט', זה לא קורה".
המפגש עם זמקיס מתקיים בעיתוי מעורר התרגשות - ה-21 באוקטובר, 2015. זהו אחד התאריכים המפורסמים בתולדות הקולנוע, שכן זהו היום בו צץ מרטי מקפליי (מייקל ג'יי פוקס) עם מכונית הדלוריאן שלו בעת מסעו לעתיד ב"בחזרה לעתיד 2" מ-1989. על כן הוכרז יום זה באופן רשמי כ"יום בחזרה לעתיד", והוא נחגג גם אצלנו בחלק מהסינמטקים וגם ב-YES VOD. "זה נהדר להיות כאן בטוקיו דווקא ביום עתידי זה מכל הימים - אפשר לראות את זה כצירוף מקרים, ואפשר גם לקלוט את זה כהתכוונות קוסמית", אומר זמקיס, "זה מדהים, שלושים השנים האלה חלפו ביעף".
זמקיס החתום על "פורסט גאמפ" עטור האוסקרים, הגיע כאמור ליפן כדי לכבד בנוכחותו את טקס הפתיחה של פסטיבל הקולנוע של טוקיו ה-28, שיפתח מחר (ה'). זמקיס יציג באירוע את סרטו החדש "על חבל דק", שנעשה בתלת ממד וכבר מוקרן בישראל, ועוסק בלהטוטן הצרפתי פיליפ פטי, שהלך ב-1974 על חבל בין מגדלי התאומים - זאת ללא אישור מהרשויות.
"זאת הפעם הראשונה שאני עושה סרט על אדם אמיתי", קבוע הבמאי, "פיליפ הוא אמן מלא תשוקה שלא חשש לקחת סיכונים והוא גם אופטימיסט חסר תקנה, ואני מזדהה עם התכונות הללו. כל אחד מאתנו צריך להיות אופטימי ולקחת סיכונים".
הצד הפחות אופטימי הוא שמגדלי התאומים בניו יורק כבר לא קיימים, אז הראיון עם זמקיס מתקיים בקומה ה-47 של המקבילים שלהם בטוקיו. מגדלי התאומים הם דמות מרכזית ב'על חבל דק' ורצינו להציג אותם עם הרבה כבוד ואהבה", מדווח הבמאי, "בכל פעם שדיברנו עם פיליפ הוא דיבר על המגדלים, כאילו הם עדיין ניצבים, וכאילו הם הפרטנרים שלו. אז הצגתי את המגדלים דרך עיניו של פיליפ".
קונספירציה? כך חזה "בחזרה לעתיד" את אסון התאומים ב-11 בספטמבר
את פיליפ פטי מגלם בסרט השחקן האמריקני ג'וזף גורדון לוויט, שנצפה כשהוא מדבר במבטא צרפתי כבד. "הוא לא רק שחקן מדהים, הוא גם שחקן פיזי, שיכול לשנות את גופו. הוא יעשה את הכל כדי לגלם דמות", מנמק זמקיס את שיקולי הליהוק שלו, "כשהתחלנו לעבוד על הסרט, ג'וזף אמר לי שהוא רצה ללכת באמת על חבל, וזאת דוגמא למחויבות שלו כשחקן וכאמן. הוא רצה לבלות כמה שיותר עם פיליפ, כדי שיוכל להתבונן בו ולהכיר אותו באמת. הוא שחקן מאוד מחויב ומשקיע. אגב, ג'וזף מדבר צרפתית מצוינת".
בשנים האחרונות אתה יותר ויותר מתעמק בחידושים קולנועיים טכנולוגיים.
"אני תמיד מאמץ טכנולוגיות חדשות, אבל אצלי הטכנולוגיה תמיד משרתת את הסיפור. הקולנוע יכול להציג ספקטקל בצורה שאף אמנות לא יכולה להציג, וכבר שהתחלתי לעבוד על 'על חבל דק' ידעתי שזה לא רק סיפור מרתק ודמות מסעירה ומעניינת, אלא שמדובר גם בספקטקל קולנועי. התלת ממד עזר לי לספר את הסיפור של פיליפ. אני מקווה להמשיך לעשות סרטים כל עוד יתנו לי, אני מלא תקווה לגבי העתיד של הקולנוע. הטכניקה הדיגיטלית נעשית יותר חזקה ומשמעותית והיא מאוד כלכלית - היא מאפשרת לעשות סרטים מעניינים עם סיפור ודמויות הרבה יותר מרתקים".