שתף קטע נבחר

פשרה: "איילון" תחזיר למבוטחים תשלום עודף

לקוח של חברת הביטוח גילה שחויב בתשלום עבור שבועות שבהם כלל לא היה מבוטח. בקשה לייצוגית שהגיש על סך כ-10 מיליון ש' הסתיימה בהסדר

הבקשה לתביעה ייצוגית הסתיימה בפשרה: מבוטח של חברת "איילון" גילה שחויב בתשלום עבור ימים שבהם כלל לא בוטח, והגיש לבית המשפט המחוזי בלוד תובענה על סך כ-10 מיליון שקל עבור לקוחות משמונה השנים האחרונות. בעקבות זאת אישר לאחרונה בית המשפט הסדר פשרה שבמסגרתו תשיב החברה את הכספים למבוטחים.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

ב-2013 לקח התובע הלוואה מהבנק לצורך רכישת דירה ופנה לחברת "איילון" במטרה לערוך ביטוח דירה וביטוח חיים. הוא חתם על ההסכמים בסוף דצמבר 2013, אולם תאריך תחילת הביטוח נרשם בתחילת החודש, ולהפתעתו חל חיוב התשלום של דמי ביטוח עבור כל החודש.

 

כעבור ארבעה חודשים הוא הגיש תובענה ייצוגית נגד "איילון" בשמו ובשמם של מבוטחים שרכשו פוליסות ביטוח החל מסוף מרס 2007. לטענתו, החברה הטעתה אותו ולקוחות אחרים, וגבתה מהם תשלום עבור תקופה שבה כלל לא היה להם כיסוי ביטוחי. התובע העריך את נזקו האישי ב-77 שקל, ואילו את נזקם הכולל של שאר המבוטחים ב-10 מיליון שקל.

 

מנגד טענה "איילון" שכל פעולותיה נעשו כדין, ותאריך תחילת הפוליסה של התובע נקבע לתחילת חודש דצמבר לבקשתו, על מנת שיוכל, לטענתו, לקבל הלוואת משכנתא מהבנק. לדבריה, מאחר שמדובר בפוליסת משכנתה שהוצאה לפי בקשתו, הכיסוי הביטוחי חל רטרואקטיבית, ומכאן שהתובע קיבל תמורה עבור דמי הביטוח ששילם.

 

במקביל ניהלו הצדדים משא ומתן לפשרה, ובמרס 2015 הגישו בקשה משותפת לאישור הסדר שלפיו "איילון" תשיב סכום כסף המשקף את הפרמיה שגבתה בתקופות שלפני ההתקשרות. "איילון" ביקשה לפצות את לקוחותיה שיימצאו זכאים לתשלום, דרך הפחתת דמי הביטוח החודשיים שלהם.

 

בכל הנוגע לחברי קבוצה זכאים שכבר אינם לקוחות, הוצע כי תישלח המחאה בנקאית לכתובתם, אלא אם מדובר בסכום של 20 שקלים או פחות. במקרה זה, יהיה עליהם לפנות לחברה תוך 30 יום ממועד פרסום המודעה על אישור הסכם הפשרה. כמו כן הוצע כי כל סכום שלא ייפדה על ידי הזכאים יועבר כתרומה למרכז שניידר לרפואת ילדים.

 

השופט פרופ' עופר גרוסקופף קבע כי "חברת ביטוח אינה רשאית לחייב מבוטח בדמי ביטוח בגין תקופה שבה לא העניקה לו כיסוי ביטוחי", והוסיף כי סיכוייה של התובענה להתקבל היו גבוהים. לטעמו מדובר בהסדר פשרה ראוי וסביר, שמטרתו היא השבה כספית מלאה ככל שניתן למבוטחים.

 

עם זאת נקבע ש"איילון" הוכיחה ששינתה את התנהלותה והפסיקה לגבות כספים עבור תקופות קודמות למועד ההתקשרות. לפיכך החליט השופט לאשר את הסדר הפשרה, והסכים למינויו של מועמד מטעם הצדדים לתפקיד הממונה על ביצוע ההסדר. לפי ההסדר, הממונה רשאי להמליץ גם על זיכוי לקבוצות מבוטחים שלא נכללו בהסכם.

 

השופט קבע ש"איילון" תשלם לתובע 5% מסכום ההטבה לקבוצה. את שכר טרחת העו"ד של הקבוצה העמיד השופט על 13.5%, כאשר מחצית ממנו תשולם על בסיס הסכום המוערך, והמחצית השנייה תשולם עם השלמת הסדר הפשרה. עוד נקבע כי "איילון" תפרסם על חשבונה הודעה בדבר אישור הסדר הפשרה בשני עיתונים נפוצים בישראל, תאפשר לעיין בו באתר אינטרנט, ותשלים את ביצועו עד לספטמבר 2016.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובע: עו"ד יוסף גיא, עו"ד גיל רון, עו"ד אהרן רבינוביץ, עו"ד עקב אביעד
  • ב"כ הנתבע: עו"ד תמי גרינברג, עו"ד אביב קלפנר
  • עו"ד חן ורשביאק עוסק בתביעות ביטוח
  • הכותב לא ייצג בתיק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים