איך הורים הורסים לילדים את היצירתיות?
אנחנו דורשים מבית הספר "לצאת מהקופסה" ולעודד יצירתיות, אך הראשונים לבטל אותה כשכבר נמצאת בפתח. למה כל כך קשה לפתח חשיבה יצירתית בבית הספר? ואיך ההורים מקשים על המורים לעשות זאת?
רמת היצירתיות של ילדים הולכת ופוחתת. במחקר מתמשך שבוצע בארצות הברית על כ-250 אלף ילדים נמצא, כי בעוד רמת ה-IQ הממוצעת של הילדים עלתה בממוצע משנת 1984 ועד היום, רמת היצירתיות שלהם ירדה בצורה משמעותית.
כיום כ-85% מהילדים לא מגיעים לרמת היצירתיות שהייתה לילד ממוצע בשנת 1984. במידה ונתון זה אינו מטריד אתכם, אוסיף כי בכנס שבו השתתפו 1,500 מנהלים בכירים מחברת IBM הם הסכימו כי יצירתיות היא המנבא הטוב ביותר להצלחה עתידית.
האם לנו כהורים יש דרך לקדם יצירתיות בתוך בית הספר? התשובה היא כן. ממש בקרוב ילמדו ילדי כיתות ב' על תיבת נוח, וברבים מבתי הספר יתנו להם את ההזדמנות לבנות בעצמם דגם של התיבה. משימה זו היא הזדמנות מצוינת (ונדירה) שבה המורים מאפשרים לילדים לדמיין, ליצור ולייצג את הסיפור התנכ"י באופן שהם מבינים אותו עם חומרים נגישים תוך יצירה ומשחק.
עוד בערוץ הורים:
חודשיים הכנות ליום הולדת בלרינות
אוכלת בשביל שלושה? תזונה בהריון תאומים
השאלה היא - למה ההורים נוטים לבטל את האפשרות הזו? את הדגמים שהילדים בונים מציגים בתערוכה בית ספרית. כשאני מתבונן בתערוכות אלו אני רואה יותר מדי תיבות שנראות טוב מדי: בעלי החיים מסודרים סימטרית, מקלות הארטיק מודבקים ישר וללא נזילות דבק, והטפטים מודבקים ללא בועות.
הגימור המושלם בעבודות "מעלה חשד" שלא ילדים בני שבע בנו את התיבות כי אם מבוגרים. בשנה שעברה, בשיחה עם אחת האמהות שהתגאתה בתיבה של בתה, היא סיפרה שאחרי שבתה סיימה את בניית התיבה, היא עצמה רק "סידרה" את התיבה כדי שזו תיראה טוב. היא הוסיפה ואמרה - "לא הייתי רוצה שהיא תגיע עם התיבה הכי מצ'וקמקת בכיתה".
להפסיק לעבוד במקום הילדים
ברור שצריך לעזור ולעבוד עם ילדים על משימות הניתנות בבית ספר, אך ישנו פער גדול מאוד בין לעבוד עם הילדים לבין לעבוד במקום הילדים. יש פער גדול בין לסייע לילדים לבטא את הרעיונות שלהם ביצירה, לבין לבנות עבורם תיבה.
כאשר אנו עובדים עם הילדים, הם לומדים לעבוד עם חומרי יצירה וכלי עבודה זמינים, הם לומדים להציג את הרעיונות שלהם, ואיך מתמודדים עם בעיות וקשיים טכניים שנוצרים בשלבי הבניה. השילוב של כל היכולות הללו נקרא פיתוח יצירתיות.
תפקידינו כהורים לילדים בבית הספר
מורים רבים שאני נפגש איתם, כאלו שבאמת רוצים לפתח יצירתיות ולא רק ללמד את החומר הנדרש, מספרים על קושי אמיתי במתן משימות שמעודדות יצירתיות.
הם מספרים שהרבה יותר פשוט לבחון את התלמידים בבחינות רגילות שכן באופן זה קל יותר להעריך את יכולות התלמידים ולספק למנהלים והמפקחים מדדים ל"הישגי הכיתה", יתר על כן את הבחינות התלמידים פותרים לבד ללא ההורים, בעוד משימות מורכבות נעשות בחלקן על ידי ההורים.
לפייסבוק הורים של ynet כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו
אם נאפשר לילדים להכין בעצמם את משימות הבית, כולם ירוויחו מכך: לילדים יהיו פחות בחינות לפתור והם יוכלו לבטא את הרעיונות שלהם בדרך יצירתית. למורים יהיו פחות בחינות לבדוק, ויותר זמן ללמד בכיתה, ואנו נשלח ילדים מאושרים יותר לבית הספר.
איך אנו ההורים יכולים לעזור למורים לקדם יצירתיות בבית הספר?
1. יצירתיות כמו כל שריר בגוף מתפתחת תוך אימון והתנסות. אל לנו לבצע במקום ילדינו משימות שדורשות יצירתיות ולמנוע מהם התנסות ואימון זה.
2. "הראשון להיכשל הוא הראשון להצליח". הכישלון הוא חלק מובנה בתהליך היצירתי, אם ילדינו ילמדו להתמודד עם כישלון, ויראו בו חלק מתהליך הם יעזו ולא יפחדו לנסות ליישם רעיונות חדשים ומורכבים.
3. אנו צריכים להפסיק לבקש ציון על כל משימה. אין ספק שמורים מורגלים לתת ציון על כל פעולה שהילדים עושים בבית הספר, אך גם אנו נוטים לבקש לא אחת ציון עבור עבודות של ילדינו. מתן ציון על עבודה מבטיח ביצוע שיגרתי ולא יצירתי של המשימה. כאשר ניתנת משימה עם ציון ילדים משתדלים לרצות את המורה, למקסם את הציון ולא לבטא את הרעיונות שלהם.
4. גם מורים צריכים מילה טובה, רוב שיעורי הבית שילדים מקבלים לאורך השנה הם מהסגנון של: "ענו בחוברת על כל השאלות מעמוד 87-102". בפעמים הנדירות שבהם אחד מילדי מגיע הביתה עם משימה מאתגרת ויצירתית, אני מקפיד לשתף את המורה בתהליך ובהנאה של ילדי. אני מאמין שאם יותר ויותר מורים יראו את הערך המוסף שיש במשימות שכאלו, אולי ניראה פחות שיעורים מהסוג של "מלאו את החוברת" ויותר בנו תיבת נוח.
5. חינוך ילדינו הוא באחריותנו. עלינו פשוט לשאול את המורה, והמנהלת "מה עושים בבית הספר כדי לעודד יצירתיות?". לרגע שלא נתבלבל, אין לנו כל דרך להתערב באופן בו בית הספר פועל, אך יש לנו זכות וחובה לדרוש שבית הספר יעסוק בפיתוח יצירתיות ילדינו.
גם זו יצירתיות - צפו בילדים שמצאו דרך לצאת ממיטתם:
הכותב הוא מומחה לפיתוח יצירתיות, מנהל תכנית מצטיינים ברמת השרון, ומרצה למתמטיקה במכון טכנולוגי חולון