גם רנו מזהמת את הסביבה - פי 25 מהמותר
שערוריית זיהום האוויר של פולקסווגן מגיעה גם לרנו. היצרנית הצרפתית מואשמת כעת כי רנו אספאס דיזל פולט כמות זיהום גבוהה פי 25 מהמותר בתקנות האיחוד האירופי. רנו בתגובה: מכחישים את הממצאים
האם רנו רימתה בנתוני פליטת המזהמים של האספאס החדש? יצרנית הרכב הצרפתית הגדולה רנו מוצאת עצמה תחת התקפה. בדיקות שערך ארגון הגנת סביבה גרמני העלו כי המיניוואן הפופולרי אספאס שאינו משווק בישראל כיום, פולט פי 25 מזהמים מסוכנים מכפי שמותר בתקנות. כל זאת כאשר ברקע מהדהדת אחת הפרשות החמורות ביותר בתעשיית הרכב - חשיפת תוכנת הטעיית בדיקות זיהום האוויר ב-11 מיליון מכוניות קונצרן פולקסווגן, ופליטת מזהמים גבוהה פי עשרות מונים מהמוצהר של כלי רכב מתוצרתו.
- בעקבות דיזלגייט? פולקסווגן איבדה הבכורה לטויוטה
- פולקסווגן רימתה? פיז'ו מבטיחה נתוני אמת
- בהלת הדיזל - הגרמנים יבדקו 23 מותגים נוספים
גוף הלובי להגנת הסביבה DUH הגרמני ערך מחקר ובו נמצא כי כאשר מנוע ה-1.6 ליטר של האספאס - שאמור לעמוד בתקן הזיהום המחמיר יורו 6 שנכנס לתוקף בראשית 2015 - פועל בטמפרטורת עבודה רגילה, הוא פולט יותר מפי 25 חלקיקי תחמוצת החנקן (NOx) מהמותר לפי תקנות האיחוד האירופי. הבדיקה מצאה פליטה של 2.06 גרם של החומר הרעיל לכל ק"מ, לעומת פליטה מרבית מותרת של 0.08 גרם לפי התקנות.
ברנו, המודעים היטב להשלכות השליליות של פרשת דיזלגייט בה מעורבת פולקסווגן, מיהרו לדחות את הטענות שהעלה ה-DUH. בהודעה רשמית שפרסמה היצרנית נכתב כי האספס - שאינו משווק או מיועד לשיווק בישראל - עומד בדרישות התקינה האירופית. לדברי היצרנית, הפרוטוקולים ששימשו למבחן אינם תואמים לדרישות האיחוד, התוצאות במחקר אינן חד-משמעיות ודורשות "אמצעי בחינה נוספים".
ביצרנית הדגישו גם כי אינם מבינים כיצד הושגו התוצאות האמורות, שכן האספאס עבר מלבד בדיקות התקינה גם בחינה בלתי-תלויה של מכון המחקר של ה-ADAC, ארגון הנהגים הגרמני החשוב, שמצא בחודש אוגוסט האחרון שרמת הזיהום של הדגם תקינה.
זו אינה פעם ראשונה בה ה-DUH טוען לרמות זיהום לא תקינות מכלי רכב מונעים בדיזל. בפעם הקודמת הנאשמת הייתה ג'נרל מוטורס, שבמכונית מתוצרתה מדגם אופל זפירה עם מנוע דיזל נמצאו פליטות מזהמים חריגות. ג'נרל מוטורס מיהרה להכחיש את הממצאים, ואף גיבתה את התנגדותה בדו"ח של מכון התקנים הגרמני, לפיו רמת הזיהום של הדגם עומדת בדרישות התקינה.
פרשת דיזלגייט החלה לפני כחודשיים, לאחר שפולקסווגן הודתה במרמה באמצעות תוכנת מחשב המשנה את אופי פעולת המנוע בזמן מבחני זיהום סטטיים. בעקבות חשיפת הפרשה, התפטר מנכ"ל היצרנית. לפי הערכות בתעשייה, הפרשה עשויה להוביל להפסד של קרוב ל-40 מיליארד יורו בעלויות קריאות לתיקון, קנסות ופיצויים ללקוחות.