שתף קטע נבחר
 

בוס קילל - ועובדת הוכרה כנפגעת תאונת עבודה

"את לא נורמאלית, את לא בריאה בראש, נפלת מהמיטה, מה את עושה, מה את מדברת, טמבלית, סתומה, מפגרת" - אלו הן חלק מהקללות שהטיח מעסיק בחברת היי-טק גדולה בעובדת תחתיו. בית הדין הכיר בה כמי שסובלת בעקבות זאת מבעיות נפשיות וכנפגעת תאונת עבודה

עובדת בחברת היי-טק גדולה, שספגה השפלה בשיחה טלפונית מצד המעסיק שלה - הוכרה כמי שסובלת מאז מבעיות נפשיות ובעקבות זאת כנפגעת תאונת עבודה. כך קבע לאחרונה בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בתביעה שהגישה העובדת נגד המוסד לביטוח לאומי.

 

 

העובדת, בת שלושים ואם לשלושה, עבדה באחת מחברות ההיי-טק הגדולות בארץ. מכתב התביעה עולה כי בפברואר 2010, העובדת פנתה לאחד האחראים על תהליך העבודה בשיחה טלפונית וביקשה ממנו לקבל הבהרה לגבי הליך מסוים. בתגובה האחראי החל לצעוק עליה בנוכחות העובדים והטיח לעברה: " את לא נורמאלית, את לא בריאה בראש, נפלת מהמיטה, מה את עושה, מה את מדברת, טמבלית, סתומה, מפגרת". במקביל נטען כי אף סינן לעברה קללות ברוסית. 

 

עורכי דינה של התובעת, ניצן וגיל הראל, טענו בבית הדין כי "במהלך השיחה ובסיומה הרגישה התובעת את הקרקע נשמטת מתחת לרגליה, הייתה בהלם ושוק מוחלט שכן כלל לא צפתה תגובה כה פוגענית ומעליבה". עוד נטען, כי "בשלב מסוים בשל ההלם והשוק התובעת לא יכלה להגיב, היא הרגישה שהיא מתנתקת מהגוף של עצמה, היא לא אמרה מילה, לא הייתה מסוגלת לזוז לכמה דקות, הרגישה שיתוק בכל הגוף וחוסר יכולת לזוז או לדבר".

 

לאחר סיום השיחה יצאה התובעת לפינת הישיבה על מנת להירגע, אך בתביעה נטען כי נתקלה בדרך באותו אחראי. "לאחר שהבחין בה הוא המשיך לנזוף בה ולסנן לעברה קללות ואמרות משפילות", נטען. "התובעת לא התייחסה אליו ובשל מצבה הנפשי הקשה כלל לא הייתה מסוגלת לענות לו".

 

אירוע משפיל בשעות העבודה

עוד נטען, כי התובעת ביקשה לעבור לתחנת עבודה אחרת, פחות לחוצה ותחת אחראי אחר, אך המנהל הישיר שלה סירב, נזף בה על שגיאות בעבודתה, והודיעה לה שתצטרך לעבור תדרוך ממושך על מנת לחזור לתפקידה הקודם. עוד נמסר לה באותו המועד שיהיה עליה להמשיך לעבוד עם אותו אחראי ושהיא תצטרך להסתדר איתו.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

על פי התביעה - בעקבות האירוע המשפיל נעדרה העובדת מהעבודה למשך חצי שנה, במהלכה שהתה בחופשת מחלה. בהמשך, טענו באי כוחה - פוטרה ועד היום אינה מסוגלת לחזור למעגל העבודה עקב מצבה הנפשי הקשה. עוד הם טענו, כי מאחר שהאירוע המשפיל התרחש בשעות העבודה - יש לראות בו  כאירוע תאונתי המהווה פגיעה בעבודה. לפי עמדתם, ההתנפלות של האחראי כלפי העובדת והנזק הנפשי שאירע לה בעקבות אותו אירוע, עונים על ההגדרה בחוק לפיה מדובר בתאונת עבודה.

 

המוסד לביטוח לאומי ביקש בכתב ההגנה לדחות את התביעה על הסף בשל השיהוי הרב בהגשתה ובטענה כי מתח ולחץ מתמשך בעבודה אינם נחשבים לאירוע חריג. בנוסף נטען, כי התביעה על בסיס נפשי נולדה רק בעקבות דחיית תביעה אחרת שהגישה העובדת, להכיר בכאבי הגב ממנה היא סובלת כבתאונת עבודה.

 

בית הדין מינה מומחה שסיפק חוות דעת לפיה אכן מדובר בפגיעה בעבודה, והביטוח הלאומי חזר בו מדחיית התביעה. בעקבות זאת, השופט יוסף יוספי נתן תוקף של פסק דין להכרת הביטוח הלאומי באירוע כתאונת עבודה והורה לביטוח הלאומי לשאת בהוצאות המשפט ושכר טרחת עו"ד בסך כולל של 3,500 שקל. בעקבות ההחלטה, העובדת תופנה לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי ולאחר שייקבע לה שיעור הנכות - היא תזכה לקצבה חודשית.  

 

עו"ד דן לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות, מסביר כי ההחלטה להכיר בהתעמרות בעבודה כגורם לתאונת עבודה הינה נדירה למדי - אך לא בלתי אפשרית. "זו לא החלטה שכיחה", הוא מסביר. "עם זאת, ארוע כמו התקף לב או בעיה נפשית - שאינם נגרמים כתוצאה מחבלה נראית לעין - ייחשבו לתאונת עבודה רק במידה שהם ארעו בעקבות אירוע חריג בעבודה, שתרם למצב הרפואי. אם מדובר בתוצאה של משהו שנמשך זמן רב, למשל מתח מתמשך - הביטוח הלאומי ובתי הדין נוטים שלא להכיר בכך כפגיעה בעבודה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים