ואלה המכוניות הבולטות השנה בישראל ובעולם
תעשיית הרכב בשנת 2015 תזכר אמנם יותר עקב פרשת דיזלגייט של פולקסווגן ופחות תודות לדגם חדש ומהפכני, אבל קבלו בכל זאת את הבולטות שבמכוניות החדשות - בארץ ובעולם
קרב מחריף והולך על תצרוכת דלק נמוכה ומניעת זיהום, התפתחות טכנולוגית שמסייעת לנוחות ובטיחות, לצד שערוריית תוכנת הטעיית בדיקות הזיהום של פולקסווגן. שנת 2015 הייתה אמנם סוערת יחסית, עם התאוששות מכירות בשווקים חשובים ושיא מכירות חדש בארץ. אבל היו גם מכוניות, דגמים שונים, שגרמו לנו להמשיך ולאהוב את העולם המוטורי. קבלו את הנבחרות שלנו.
המכוניות שעשו את 2015 - בעולם
טסלה - המנוע של התעשייה
בהתחשב בגודלה הזעיר, טסלה סיפקה בשנת 2015 לא מעט כותרות. אולי זה בגלל הכריזמה והפופולריות של מייסדה, אלון מאסק, ואולי כי כוכבי הוליווד התאהבו במכונית החשמלית וקידמו אותה תחת כל עץ רענן. אבל מה שבטוח הוא שטסלה מחוללת לא מעט שינויים בתעשיית הרכב השמרנית, ומאלצת את יצרניות היוקרה בעיקר לפתח מתחרות חשמליות והיברידיות נטענות. למשל ב.מ.וו i8, רכב הפנאי העתידי של אודי ואפילו מרצדס SLS החשמלית - כולן נולדו בין היתר כמענה ליצרנית האמריקאית הזעירה.
מאזדה MX-5 - הוכחה שאפשר ספורט בזול
הדור הרביעי של מאזדה MX-5, ממכוניות הרודסטר הספורטיביות הזולות בעולם, מוכיח שאפשר להציע מכונית קטנה, מהנה וייחודית עם ביצועים סבירים - בלי לגבות עבורה מחיר מופרז. בעולם לפחות - שם היא נמכרת במחיר מעט נמוך מזה של מאזדה 6 מצוידת. בישראל, משום מה, ביבואנית חשבו שמדובר במוצר יוקרה והמחיר (235 אלף שקל) בהתאם.
המכונית האוטונומית - כבר רואים באופק
נכון, מכונית בלי נהג כלל, שאפשר לשבת בה ולקרוא עיתון בנחת במקום ברקס-גז-ברקס, זה עדיין חזון די רחוק. אפילו האופטימיות שביצרניות, למשל מרצדס, וולוו וכמובן גוגל, מעריכות שזה יקרה רק בסוף העשור. אלא שהרכב האוטונומי לא רק נראה באופק, אלא אפילו נמצא כמעט כאן בישראל. מכוניות שיודעות לבצע פעולות היגוי קלות (למשל שמירה על מרכז הנתיב), לבלום ולהאיץ לבד ולקרוא מידע משלטים, כבר נוסעות על כבישי ישראל והופכות את הנהיגה למעט יותר קלה.
המכוניות שעשו את 2015 - בישראל
קיה ספורטאז' - ניצחון רכב הפנאי
אז נכון, בסוף קיה ספורטאז' יסיים כפי הנראה את שנת 2015 במקום השלישי בלבד במכירות, ובכל זאת. מעולם רכב פנאי לא היה כל-כך קרוב להפוך למכונית הנמכרת ביותר בישראל, וזה עשוי לקרות כבר בשנת 2016 אם לא יהיו הפתעות גדולות מדי. אז נכון, לפני שנים ספורות הופתענו כולנו כאשר מכונית מיני (קיה פיקנטו) עשתה היסטוריה והפכה לנמכרת מכולן, אבל בכל זאת - הרגע בו רכב פנאי יעבור משפחתית סדאן יסמן - יותר מכל - את השינוי הדרמטי בהעדפות של הישראלים.
אסטון מרטין - האריסטוקרטיה כבר פה
בעוד רוב הישראלים טרודים באיך לממן משפחתית 1.6, בכל זאת משמח לגלות שגם מותג רב-מורשת ועם מכוניות סופר-אקסקלוסיביות, מצליח למצוא קהל רוכשים בישראל. אחרי הכל, עד לפני שנים ספורות בלבד המקסימום שיכולנו לרכוש בייבוא סדיר היה פורשה, כעת לאחר הצטרפות פרארי ומזראטי גם אסטון מרטין ראתה כי טוב, והשיקה בישראל את היצע הדגמים המלא והמרשים מאוד.
דצ'יה - מוכיחה שאפשר זול
הרבה גבות הורמו כשחברת קרסו, יבואנית רנו, אינפיניטי וניסאן, הודיעה על חידוש שיווק מכוניות דצ'יה - ועוד בשמן הרומני הרשמי. אחרי הכל, הניסיון הראשון (תחת מותג רנו) נחל כשלון מהדהד, תיבה ידנית לא בנמצא והיו מי שתהו אם השם "דצ'יה" לא נושא עדיין יותר מדי קונוטציות שליליות. אלא ש-2015 מוכיחה שהניסיון החריג - ושיטת השיווק החריגה לא פחות - נחלו הפעם הצלחה, וישראלים רבים הסכימו לוותר על אבזור מותרות ועל "מותג נחשב", בתמורה לחסכון של עשרות אלפי שקלים.