נגמר המשבר? שיא ברכישת מטוסים פרטיים
לפני המשבר העולמי, בעלי ממון בארץ ובעולם הצטרפו לחוג הסילון ופינקו את עצמם במטוס מנהלים פרטי, וב-2008 נרשם שיא ברכישת מטוסים. סקר חדש מגלה כי ב-2015 חזרו אנשי העסקים לשוק המיועד לעשירים בלבד. כמה מטוסים פרטיים מופעלים בישראל וכמה עסקאות חדשות בוצעו השנה?
לכתבות נוספות בנושא:
עולם היאכטות: האם הוא לעשירים בלבד?
דו"ח: פירות הצמיחה הולכים רק לעשירים
רכישות המטוסים בשנה האחרונה התקרבו מאוד לשיא שנרשם לפני המשבר כך ששנת 2015 עשתה פלאים בשוק היוקרתי של המטוסים פרטיים והביקוש רק הולך וגדל, מגלה הסקר שערכה חברת ג'טסר, העוסקת בתיווך רכישות מטוסים בין אנשי עסקים עשירים לחברות הייצור.
כשמונה רכישות בארץ ב-2015
גם בישראל חלה עלייה ברכישת מטוסים ב-2015 ול-ynet נודע כי בישראל בוצעו כשמונה עסקאות רכישה של מטוסי מנהלים פרטיים במהלך השנה כאשר שוק מטוסי המנהלים בארץ מוערך בעשרות מיליוני דולרים בשנה. כבר היום מוחזקים ע"י אנשי עסקים בישראל 34 מטוסים פרטיים.
על פי נתוני הסקר, ב-2015 נמסרו כ-700 מטוסי מנהלים חדשים בעולם ובסך הכול מופעלים היום כ-20 אלף מטוסי מנהלים פרטיים. עוד עולה כי הביקוש למטוסים רק הולך וגדל ובעשור הקרוב ימכרו 9,200 מטוסים חדשים בעלות כוללת של 270 מיליארד דולר.
בין מטוסי המנהלים הישראליים יש מהמטוסים הגדולים ביותר שמחירם מוערך בכ-70 מיליון דולר (מטוסים כמו בומברדיה גלובל 5000, 6000, גאלפסטרים G4 ובואינג 737 בתצורה עסקית - BBJ) לצד זה, ישנם גם מטוסים קטנים הרבה יותר בשווי ממוצע של כ-20 מיליון דולר.
הסממן המאוס של ימי המשבר
בתחילת שנת 2008 רכשה אי.די.בי פיתוח, שבשליטת נוחי דנקנר, מטוס מנהלים לשימושם של המנהלים הבכירים בחברה, ב-2013 נאלצה קבוצת אי.די.בי להיפטר מהמטוס ולמכור אותו על רקע הבעיות אליהן נקלעה החברה. רוב בעלי הממון הידועים בישראל שייכים למועדון האקסקלוסיבי ומחזיקים מטוס מנהלים פרטי.
חברות רבות בעולם וגם בישראל מצטיידות במטוס מנהלים, אותו מטוס שהיווה סמל מאוס להוצאות כבדות ופזרנות הפיננסית של החברות שתרמה את חלקה להתפרצות המשבר הפיננסי העולמי של 2008. מאז המשבר חלה ירידה בקצב רכישות המטוסים אך שנת 2015 החזירה את הביקוש לשוק היוקרתי, מה שיכול אולי להוות סממן ברור ליציאה מהמשבר של 2008.
בארה"ב קונים יותר, בסין קונים פחות
עו"ד גל פלג, ששירת כטייס קרב בחיל האוויר הישראלי וכיום עומד בראש חברת ג'טר, מציין כי במהלך 2015 ניתן היה לראות המשכיות של המגמה שהתחילה ב-2008, לפייה חלה עלייה ברכישת מטוסים גדולים על חשבון המטוסים הקטנים. ברבעון השלישי של 2015 חלה התאוששות, עם הכרזה והתקדמות בפיתוח של דגמים חדשים.
איפה קנו הכי הרבה מטוסים פרטיים בעולם? לדברי פלג, ההתאוששות שאפיינה את 2015 בשוק מטוסי היוקרה הייתה בעיקר בצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה) כאשר היקף הפעילות שם הוא כ-2.5 מיליארד דולר בשנה. לעומת זאת, באירופה חל דשדוש ברכישת מטוסי היוקרה ב-2015 (לא נרשמה עלייה לעומת 2014) ואילו בסין, רוסיה, ברזיל והודו חלה דווקא ירידה בפעילות התעופה העסקית.
כאמור, נראה כי בשנת 2015 חזר שוק התעופה היוקרתי ומכאן הביקוש רק בדרך למעלה. ביום ראשון הקרוב צפוי להיפתח כנס המיועד לאנשי עסקים שיעסוק בשוק התעופה העסקית ובחידושים בתחום.