"קשה יותר לנהל עסק קטן מעסק גדול"
תהליך הסרת החסמים הממשלתיים, שנעשה לאחרונה, בכל הקשור לפתיחה וניהול של עסקים קטנים ובינוניים הוא נקודת אור עבור יזמים, אולם אין זה אומר שהעסק החדש יצליח להחזיק מעמד - רבים לא יודעים שהבעיה העיקרית לכישלון היא חוסר ידע של היזם
בשיתוף המכללה האקדמית גליל מערבי
הכותרות מדברות בעיקר על החברות הגדולות במשק כמשפיעות על הכלכלה שלנו, אבל דווקא העסקים הקטנים והבינוניים הם אלו בישראל, כמו גם במדינות רבות, מהווים גורם מרכזי בכלכלה.
בישראל קיימים כ-500,000 עסקים קטנים ובינוניים שהם כ-99% מכלל חברות המגזר העסקי, הם תורמים כ-50% מהתוצר ו-60% ממקומות העבודה במשק, ואחראים ל-77% מתוספת המועסקים במשק בשנת 2014; ומכאן גם חשיבותם לחוסן הלאומי ולמרקם החברתי.
היו חדשניים וממוקדים: 7 טיפים לעסק מצליח
יחד עם זאת, העסקים הקטנים עומדים בפני מציאות עגומה של כישלונות וסגירת העסק כבר בשנה הראשונה - מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שאמנם בכל שנה נולדים כ-50,000 עסקים קטנים, אך במקביל נסגרים כ-40,000 עסקים. כלומר הגידול נטו הינו קטן משמעותית מהיקף הצמיחה שניתן היה להשיג.
האם ניתן ללמוד כיצד לנהל עסק קטן, מה לגבי התנסות בשטח והאם החסמים הממשלתיים הם הבעיה או שאולי חוסר הידע של בעל העסק הוא זה שמכשיל אותו?
הזמנו לאולפן את פרופ' יעקב הורניק- סגן נשיא וראש ביה"ס לניהול, המכללה האקדמית גליל מערבי ואת ד"ר שייקה מרום, העומד בראש ההתמחות לניהול עסקים קטנים ובינוניים בבית הספר לניהול במכללה, כדי שיענו על השאלות החשובות הללו.
פרופ' יעקב הורניק הינו פרופ' למנהל עסקים עם התמחות בשיווק. לימד בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב. פרסם שורה ארוכה של מחקרים וספרים ביניהם אסטרטגיות בפרסום, ניהול השיווק ועוד. פרופ' הורניק כיהן למעלה מ-30 שנים כפרופסור לשיווק בבית הספר למנהל עסקים ע"ש רקנאטי באוניברסיטת תל-אביב במהלכן הפך לאוטוריטה האקדמית הבולטת והפורה בתחום השיווק בישראל, כאשר בין תלמידיו נמנים מנהלים וחוקרים בכירים במשק. כיהן כראש המחלקה לניהול וראש החוג לשיווק באוניברסיטת ת"א ויסד באוניברסיטה את החוג למערכות בריאות ועמד בראש המרכז לניהול מערכות בריאות ע"ש קובנס.
ד"ר שייקה מרום הוא מומחה בתחום הניהול, אסטרטגיה עסקית, שיווק, שיווק בינלאומי, ניהול יזמות ופיתוח עסקי. שימש במגוון תפקידים בחברות הי-טק; וכיועץ לחברות הזנק, וגורמים מוסדיים כולל מט"י והמרכז לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התמ"ס. משמש כמרצה באקדמיה בארץ ובחו"ל, בנושאי יזמות, חדשנות, ניהול ופיתוח עסקי, אסטרטגיה עסקית, שיווק, שיווק בינלאומי, ומסחר אלקטרוני. בוגר הטכניון בלימודי תואר ראשון ושני, השתלם בהתנהגות ארגונית באוניברסיטת מסצ'וסטס, ארה"ב ועשה את תואר הדוקטורט באנגליה, שם התמחה גם בגישות להגדלת הריוחיות בעסקים ובתאגידים.
לפרטים נוספים על חוג הלימוד, לחצו כאן