שתף קטע נבחר
 

השרים אישרו: סילוק חסמים בפינוי בינוי

2 תיקונים בחוק פינוי-בינוי, שנועדו לסלק חסמים בתחום ההתחדשות העירונית, אושרו בוועדת השרים לחקיקה. התיקון הראשון ימנע את תופעת ה"מאכערים", והתיקון השני מתמודד עם דיירים סרבנים המעכבים פרויקטים

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') להכניס 2 תיקונים משמעותיים בחוק פינוי-בינוי שנועדו לסלק חסמים בתחום ההתחדשות העירונית ולקדם פרויקטים שמתעכבים היום. האישור ניתן לשתי הצעות חוק של שרת המשפטים איילת שקד שגם עומדת בראש ועדת השרים.

 

כתבות אחרונות על פינוי-בינוי בערוץ הנדל"ן :

1,750 דירות חדשות באור עקיבא יוצאות לדרך

ירושלים: מה יקרה לבניינים הישנים בעיר?

ירושלים: 400 דירות חדשות בבית הכרם

 

התיקון הראשון נועד לחסל את תופעת ה"מאכערים". התיקון השני נועד לעקוף מיעוט של דיירים סרבנים שמתנגדים לפינוי-בינוי, לפעמים של דייר בודד, המעכבים את ביצוע הפרויקט בניגוד לרוב המוחלט של הדיירים התומכים בפרויקט.

 

ה"מאכערים" הם יזמים או בעלי דירות שמחתימים את הדיירים על "הסכמי קדם-התקשרות" הכוללים סעיפי בלעדיות אשר מונעים מבעלי הדירות החתומים על ההסכמים להתקשר מראש עם גורמים אחרים לביצוע עסקאות במסגרת תמ"א 38 (חיזוק מבנים נגד רעידת אדמה או פינוי-בינוי), מלבד מארגן ההחתמה.

 

המלכוד שבתופעה זו הופך את הדיירים השותפים להסכמים אלה, בעיקר אם נתנו את הסכמתם בעל-פה, לבני ערובה של מארגן ההחתמה. זאת במקרים הנפוצים שהוא לא מסוגל לממש את העסקה, או שלא מצליח להחתים את רוב הדיירים הדרוש לביצוע העסקאות. דיירים הכבולים להסכם מוקדם אינם יכולים להתקשר עם גורמים אחרים לביצוע הפרויקט.

 

התיקון המוצע מבקש למנוע חתימה חפוזה ובלתי מודעת על הסכמים כאלה. הוא מחייב עריכת הסכם בכתב ולא בעל פה; אחרי כינוס אסיפה של כל בעלי הדירות לפני החתימה, שבה יוצגו להם עיקרי ההסכם; וגם דורש לכלול בהסכם פרטים מהותיים במטרה למנוע מצב שבו מוצאים עצמם בעלי הדירות מחויבים להסכם שתנאיו הבסיסיים אינם ידועים להם.

 

השרה שקד ציינה כי תיקון זה מגביל את תקופת הכבילה שבהסכם קדם ההתקשרות עד 7 שנים, כך שתוקפו יפקע בתום התקופה הקבועה בהצעה המוקדמת. התקופה המדויקת תקבע בהתאם למבחן יכולת המארגן לקדם את העסקה, כך שהשליטה בפרויקט תישאר בידי רוב הדיירים עד למימושו המבוטח. כך גם תמנע מהדיירים חתימה חפוזה ולא מודעת על ההסכם.

 

ביהמ"ש יוכל להורות על פינוי דייר סרבן 

התיקון השני שאושר נועד להתגבר על המכשול הנפוץ החוסם את ביצוע עסקאות פינוי ובינוי נוכח התנגדות בלתי סבירה של אחד או קומץ של בעלי הדירות, למרות העובדה שהרוב המשמעותי של בעלי הדירות מעוניינים בעסקה.

 

השרה שקד ציינה כי הצורך הקיים בחוק בהסכמת כל בעלי הדירות לביצוע עסקת פינוי ובינוי מקנה לבעל הדירה הסרבן עמדת מיקוח בעייתית. הוא עלול לנצל אותה כדי להשתמש בחוק לרעה, לא אחת גם במחיר הכשלת העסקה.

 

החוק הקיים אמנם מאפשר לבעלי הדירות המעוניינים בחתימת ההסכם, לתבוע פיצויי נזיקין מבעלי דירות המסרבים להצטרף למיזם פינוי ובינוי מסיבות שאינן סבירות. זאת בשל הנזק שנגרם להם מאובדן העסקה. אבל סעד הפיצויים הקיים אינו מספק נוכח הקושי בקידום עסקאות פינוי ובינוי בגלל מצבים אלה.

 

התיקון המוצע מעניק לבית המשפט גם את הסמכות להורות בצו על פינוי בעל הדירה הסרבן מדירתו באופן שיאפשר לעסקת הפינוי-ובינוי לצאת לדרך בתנאי שהרוב התומך בהסכם יכיל לפחות 80% מבעלי הדירות בפרויקט.

 

בית המשפט יעמיד את הדייר הסרבן לבחור באחת משתי הסנקציות: זו הקיימת בחוק המחייבת אותו לשלם פיצויים לדיירים שנפגעו מהסירוב, או להורות בצו על פינוי הדירה של דייר הסרבן ומינוי אדם שיהיה מוסמך להתקשר לעסקה בשם הדייר הסרבן.

 

לדברי שקד, "תיקונים אלה יקדמו את מפעל ההתחדשות העירונית בניצול נכון יותר של המשאבים לפתרון למצוקת הדיור החמורה. עלינו לאמץ את הכלים הנכונים לסילוק המכשולים המעכבים את התקדמות הפרויקטים, דוגמת חוק המאכערים שימנע את ניצול הדיירים לרעה לטובת ניצול משאבי הטבע. זהו סדר הדברים הנכון".

 

הצעת החוק תעלה בשם הממשלה לקריאה ראשונה בכנסת בימים הקרובים, עיתכן אפילו עד סוף השבוע.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים