פוליסת ביטוח הבריאות החדשה: "מפקירים את המבוטחים"
חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תקפו את המפקחת על הביטוח בעקבות הרפורמה בביטוחי הבריאות שנכנסה היום לתוקף. "יש כאן הגדרות מעורפלות וסתומות". יו"ר הוועדה במהלך הדיון: "לא ידעתי בכלל על הרפורמה ועד עכשיו לא מובן שום דבר". בינתיים האוצר השיק מחשבון להשוואת הביטוחים החדשים
רפורמת בביטוחי הבריאות שנועדה לייצר פוליסת בריאות אחידה, נכנסה היום (ב') לתוקף.
החל מהיום, חברות הביטוח ימכרו פוליסות ביטוח בריאות אחידות. הפוליסות הללו יבטחו ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בישראל בלבד. תנאי הפוליסה יהיו זהים וההבדל בין החברות יהיה במחיר הפוליסה. כל שאר הכיסויים בתחום ביטוח הבריאות כגון השתלות, תרופות מחוץ לסל ועוד, ימכרו בנפרד וניתן להוסיף אותם לפוליסה הבסיסית.
בניגוד לקיים עד כה, תקופת הביטוח היא לשנתיים בלבד והמשמעות היא שבחידוש הביטוח לאחר שנתיים, חברת הביטוח יכולה לשנות את הכיסויים וכן להעלות את מחיר הפוליסה.
בתוך כך, האוצר גם השיק היום מחשבון המאפשר השוואה של עיקרי הכיסויים הנמכרים במסגרת ביטוחי בריאות, בין כל חברות הביטוח המשווקות כיסויים אלו. המחשבון כולל השוואה של עלות ביטוחי ניתוחים, השתלות ותרופת וכן ציון של כל חברת הביטוח במדד השירות שלה. לטענת האוצר, המחשבון יאפשר לקבל החלטה מושכלת טרם רכישת ביטוח, המתבססת על המחיר ועל טיב השירות שהוא צפוי לקבל מחברת הביטוח.
"פגיעה במבוטחים"
המהלך החדש מעורר ביקורת לא מעטה ולטענת גורמים שונים הוא יביא לפגיעה בציבור המבוטחים. היום גם קיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת דיון דחוף בנושא.
אחת הטענות המרכזיות היא שמלבד הפגמים ברפורמה עצמה, ביניהם, החשש מעליית מחירים במיוחד לאוכלוסייה המבוגרת וצמצום כיסויים, הפיקוח לא שינה את נוסח הפוליסות שמאפשרות לחברות הביטוח להתחמק מתשלום בשלל מקרים ולמעשה מרוקנות אותן מתוכן. בנוסף, על פי הרפורמה, מי שירצה לעבור מחברת ביטוח אחת לאחרת, בתום שנתיים, יהיה מחוייב לעבור הליך חיתום, הבוחן את מצבו הרפואי. בכך למעשה הרפורמה סותמת את הגולל על אפשרות של תחרות עבור כל מי שמתגלה אצלו בעיה רפואית.
במסגרת הדיון בוועדה, שהופסק באמצע, בעקבות הוראת יו"ר הוועדה, אמר ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) "מה שמטריד אותי זה לא רק המחיר, אלא השירות. שבסוף המבוטח יוכל לממש את הפוליסה שלו. במשך שנים ארוכות אנשים שילמו על ביטוחים יקרים בחלקם לא רלוונטים, ואנחנו צריכים לשאול האם הרפורמה הנוכחית תיתן לכך מענה".
"למעשה המפקחת על הביטוח מסירה מעצמה את הפיקוח ומטילה אותו על חברת הביטוח. יש כאן הגדרות מעורפלות וסתומות". שמולי הוסיף כי "כאשר יש רפורמה חדשה בענף ואתם הרגולטור ממשיכים לקדש את האותיות בידיעה שהם פוגעים במבוטחים - זה חטא גדול מאוד".
חכ נורית קורן (ליכוד), אמרה בדיון "לא ייתכן שרפורמה בסדר גודל כזה עוברת, והממשלה והכנסת לא מודעות למרכיביה. הפכנו להיות שחקן ביציע. זה רק מבהיר כמה עודף כוח יש לרגולטור הספציפי הזה ביד. הורדתם את מחירי הביטוח לטווח קצר בלבד ואיפשרתם להעלות את המחיר בכל שנתיים; אתם מקדשים את הפגיעה במבוטחים ומפקירים אותם".
קורן התרעמה על כך שהמפקחת, דורית סלינגר, "לא מצאה את הזמן להגיע לוועדה. כבר חודש אני רודפת אחריה והיא לא מצאה את הזמן. כתבתי למפקחת מכתב כבר מזמן ואף אחד לא חזר אלי והכי גרוע שמאשימים אותנו שאנחנו הלובסטים של סוכני הביטוח". קורן הוסיפה "אנחנו צריכים לעשות הצעת חוק כדי להכפיף את המפקחת לוועדה".
נציין כי במסגרת הרפורמה יוכלו חברות הביטוח להעלות את מחירי הביטוח עד 20% מדי שנתיים ללא צורך באישור הפיקוח.
קורן הוסיפה ואמרה "לא יכול להיות שתיעשה רפורמה בהיקף כזה ואנחנו לא יודעים על זה כלום, גם יו"ר הועדה גם חברי כנסת, גם השרים אף אחד לא. אי אפשר שרפורמה כזו חשובה תעבור ככה, למה לא היה דיון בוועד, למה לא שיתפו אותנו, למה הכל בדיעבד. פשוט לא סופרים אותנו. קשה לתקן רפורמה קיימת מאשר לשנות אותה לפני החלתה". לדבריה, הרפורמה במתכונתה הנוכחית גם מביאה לביטולן המיידי של כתבי השירות, הנותנים כיום מענה לכ-300 אנשים עם מוגבלות חולים וילדים הזקוקים לאבחונים.
לא ידענו בכלל על הרפורמה
ח"כ אורלי לוי (ישראל ביתנו), הוסיפה, תוך פניה לנציגת האוצר, "אתם בתשובות שלכם מצטטים את חברות הביטוח. אתם משתפים של לא יודעת מי, בטח לא של האזרח הקטן".
יו"ר הוועדה ח"כ אלי אללוף (כולנו) הודה כי לא ידע כלל הרפורמה והוא אינו מבין בה דבר. "אני שייך לקבוצה שבכלל לא ידעה על הרפורמה הזו. זה בהחלט חמור. אני עד עכשיו (באמצע הדיון) לא מבין כלום ממה שנאמר פה". אללוף הוסיף "זה לא מקובל עלי שלא עונים לפניות של חברי הכנסת".
נציגת אגף שוק ההון באוצר שהשתתפה בדיון, שרונה פלדמן, הממונה על ביטוחי הבריאות והסיעוד באגף, התחמקה ממתן תשובות לחברי הכנסת ומהסבר על הרפורמה והתרכזה בהצגת נתוני רקע להחלטה על הרפורמה.
בין הייתר היא ציינה כי הציבור משלם בשנה 3 מיליארד שקל על ביטוחי הבריאות, 1.8 מיליארד מתוכם עבור ביטוח פרט. מתוך כל שקל שמבוטח משלם, 40% חוזר למבוטח (בביטוחי פרט). השאר הולכים לחברות הביטוח לסוכנים והוצאות. לדבריה "אנשים לא קונים ביטוח מהחלטה רציונאלית אלא מפחד. אין צורך לקנות את אותם ביטוחים שמוכרים את אותו דבר".
בשל קטיעת הדיון, הוועדה הספיקה לעסוק מעט מאוד ברפורמה עצמה וגם נציגת האוצר לא סיפקה את התשובות לשאלות שהועלו.
יו"ר הוועדה, סיכם ואמר כי תוקם ועדת משנה בראשותו של ח"כ איציק שמולי שתדון ברפורמה והשלכותיה, כאשר הדיון הראשון נקבע לתחילת חודש יוני. אללוף הדגיש כי בניגוד לדיון הנוכחי, בדיון הבא הוא יחייב את דורית סלינגר, הממונה על אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר להגיע.
לאור דרישת חברי הכנסת, תיבדק גם מה הסמכות של הוועדה לתקן את הרפורמה.