שתף קטע נבחר

 

"מי הבוס היתה סדרה חלוצית"

ג'ודית לייט יודעת דבר או שניים על נשים חזקות - מי שהיתה אנג'לה באואר ב"מי הבוס", מככבת היום כאמא יהודייה ב"טרנספרנט", ועושה כל שביכולתה כדי לא להפוך אותה לקריקטורה. "אני מכירה את הנשים האלו, מבינה ואוהבת אותן", היא אומרת בראיון

ג'ודית לייט רוצה שינוי. למעשה, זהו אחד הקריטריונים שלפיהם בוחרת השחקנית בת ה-67 את תפקידיה. "מאוד חשוב לי לגלם דמויות של נשים חזקות שמביאות איתן מסר", היא מספרת בראיון טלפוני מלוס אנג'לס, "אני בוחרת אותן בקפידה, לפי העומק והמשקל שלהן ולפי התוכן שאני יכולה לזקק לתוכן. גם אם רבים בסביבתי ישאלו 'למה לך לעזאזל לקחת תפקיד שכזה?' - בשבילי זוהי הזדמנות לשנות משהו בשיח".

 

ושינוי, השתפכו כותרות וביקורות בשנה וקצת האחרונות, היא בהחלט הביאה - כשֶלי, היִידִישֶע מַאמֶע המודרנית של משפחת פפרמן לבית "טרנספרנט". את העונה הראשונה ועטורת הפרסים של הסדרה, שעלתה ברשת אמאזון ב-26 בספטמבר 2014, יצרה ג'יל סולווי (מכותבות "עמוק באדמה") בצלם משפחתה שלה. היא התחקתה אחר חייהם של בני משפחה יהודית, אינטלקטואלית ואמידה מלוס אנג'לס, שמתבשרים יום בהיר אחד שאבי המשפחה מורט (בגילומו של ג'פרי טמבור) מעוניין לחיות את חייו כמוֹרָה, האישה שתמיד היה ושמר עמוק עמוק בארון.

 

"טרנספרנט". יצרה שינוי על המסך    (באדיבות HOT)

"טרנספרנט". יצרה שינוי על המסך    (באדיבות HOT)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

הגילוי המרעיש בעיקר הצריך משלושת ילדיו הבוגרים והנרקיסיסטים ומגרושתו (לייט), שנושאת את כובד העולם על כתפיה, לצאת מבועת העצמי - ולהפגין קצת סובלנות וחמלה. אז הם ניסו, לא תמיד עמדו במשימה, החליפו פה ושם חיבוק בצעקה, התקרבו, התרחקו, האשימו, התפייסו, למדו דבר או שניים על המיניות שלהם ועל הדרך קרעו אותנו מצחוק, הביאו לנו את הקריזה או סחטו מאתנו דמעה. אתם יודעים איך זה - מורכב, וממש לא ורוד, כמו משפחה.

 

שנה חלפה, מים רבים זרמו בנהר והנה קייטלין ג'נר סופרסטאר. מסיבת הטראנס הזו אמנם החלה על המסך לפני כמה שנים, עם סדרות כמו "כתום זה השחור החדש" ו"משפחה מודרנית", אך השנה קפצה מדרגה - בין היתר עם הסרט "מנדרינות" שבמרכזו שתי שחקניות ששינו את מינן, והסרט "הנערה הדנית", ממדוברי האוסקר העוסק באחת הטרנסג'נדריות הראשונות בהיסטוריה. גם מחוץ לאולמות הקולנוע, בכל המדינות בארה"ב הכיר לאחרונה בית המשפט העליון בנישואים חד-מיניים, ואפילו קנדה בחרה לה החודש שופט טרנסג'נדר ראשון.

 

ובתוך כל השיח הזה, שהפך ליער, שבה "טרנספרנט" לעונה שנייה (שמשודרת גם אצלנו במלואה ב-HOT VOD ובסלקום TV). עם הפנים קדימה והרצון להוסיף ולאתגר את הצופים בנושא, בחרה הסדרה באנלוגיה קרובה לליבנו וצעדה אחורה, אל שורשיה היהודיים של המשפחה העולים מזיכרונותיהם של אימה של מורה ודודו האובד, המתגלה בהם כטרנסג'נדר, ונטועים בברלין של שנות ה-30.

 

"טרנספרנט". סודות משפחתיים יכולים להוביל לאסון ()
"טרנספרנט". סודות משפחתיים יכולים להוביל לאסון
 

"השתמשנו בשואה כדי להראות שכל אחד חי עם שואה כלשהי", מסבירה לייט את הקשר בין תחושת אי השייכות היהודית התמידית לזו הקווירית. "זוהי השואה שקרתה ליהודים וגם שואה של תודעה שיכולה להוליד אי סובלנות קיצונית כל כך. אנחנו חייבים להישאר ערים, לשים לב ולעולם לא לשכוח. הבחירה של ג'יל לשלב את ההיסטוריה המשפחתית ואת העובדה שהיה במשפחה הזו טרנסג'נדר, אומרת כל כך הרבה על הסודות שמשפחות שומרות זו מזו, שיכולים להוביל לאסון. אני חושבת ששילוב הנרטיב היהודי ההיסטורי חשוב מאוד לסדרה, לא פחות מהפיכתה של מורט למורה ומהנרטיב הלהט"בי. כל פיסה בסדרה הפכה אותה לחדשה ופורצת דרך באופן בינלאומי".

 

עוד בעונה הראשונה התייחסו רבים ל"טרנספרנט" כאל "הסדרה הכי יהודית בטלוויזיה". יכול להיות שהיא מקדמת סובלנות והבנה עמוקה יותר, לא רק כלפי הקהילה הלהט"בית, אלא גם כלפי הקהילה היהודית?

 

"לחלוטין. עם הדגש על המשפחה, המסורת, העומק וגם ההומור - זה מציב את הנרטיב היהודי מול העולם כמו מבקש לשאול - עכשיו אתם מבינים אותנו? עכשיו אתם מבינים את מקומנו בעולם? ללא ספק יש קשר בין הדברים".

 

ג'ודית לייט בתפקיד שלי עם שתי בנותיה ()
ג'ודית לייט בתפקיד שלי עם שתי בנותיה
 

ואכן, כמו בעונה הראשונה ואפילו יותר, הולכים המין, המגדר, היהדות והמסורת בעונה השנייה של "טרנספרנט" שלובי זרוע. אין נכון או לא נכון, יש התנסויות, מיש מש לגיטימי נטול שיפוטיות גורפת ויהודית כל כך בדבר מה צריך או ראוי - מבחינה מינית או דתית.

 

יש ארוחת שבירת צום יום כיפור (לא שמישהו צם לפניה) אותה מארחת בת המשפחה הקטנה אלי, שכבר חצתה את גיל 30 ועדיין מתמודדת עם תהיות בדבר היותה סטרייטית, לסבית או ישות שנועדה לנדוד לנצח בין המינים כיוון שסירבה לחגוג בת מצווה. יש את הבת הגדולה שרה, שנפרדה מאבי ילדיה לטובת אישה, ועוזבת גם אותה. יש רבנית רפורמית שנושאת ברחמה את בנו של ג'וש, ילד הסנדוויץ' של המשפחה, מבלי שנישאה לו. ויש את אמא שלי, שמקבלת את כולם ללא תנאים, אך זועקת "געוולד" ומאשימה את עצמה כל פעם שקורה משהו רע.

 

"אני מכירה את הנשים האלו, מבינה ואוהבת אותן", מספרת לייט, יהודייה בעצמה, על דמותה. "הקשר למשפחות ולילדים שלהן הוא הדבר הכי חשוב להן. לי היה חשוב שלא להפוך את שלי לקריקטורה, להפוך אותה לאדם אמיתי שניתן להזדהות עמו. שלא יגידו 'היא מצחיקה ומטופשת ולא יודעת על מה היא מדברת'. אבי תמיד אמר לי 'כך אנחנו היהודים מסתדרים בעולם, עם הומור', ולכן לקחתי את התפקיד בצורה מאוד רצינית, באחריות גדולה. ניסיתי לגלם אותה בצורה הכי מורכבת שניתן, כאדם עם הרבה רבדים. באיזושהי רמה עמוקה, שלי יודעת שהיא לא האימא המושלמת, וזה מאוד עצוב לה. היא בודדה ונואשת לקשר ואין לה מושג איך לעשות זאת - וזה גם מה שהופך אותה למצחיקה".

 

שלי ומורה. "עוברות תהליך שיש בו רכות והיסטוריה" ()
שלי ומורה. "עוברות תהליך שיש בו רכות והיסטוריה"
 

במהלך מוכר משלל סרטיו של וודי אלן, שלי אכן מספקת לא מעט רגעים נוירוטיים ואתנחתות קומיות לאורך העונה. "תאכלו, תשתו, תתחשבו גם בי ושכל הרחוב ישמע" הם בהחלט מנת חלקה של אם המשפחה, אך הם אינם באים על חשבון העומק של דמותה. ובעוד שהילדים ממשיכים לחפש, ותהליך השינוי המיני של מורה מצטייר דווקא כברור וכמכוון מכולם, מסעה של שלי, אולי מפאת גילה והעובדה שנעזבה בבגרותה ולא מבחירה - נדמה כעגום ביותר.

 

בשלב מסוים, אחרי מות בעלה השני, מוצאת שלי קרבה וחום מחודש בזרועותיה של מורה. השתיים מדברות, צוחקות, מנחמות זו את זו, ואף יותר מכך. באחת הסצנות אנו חוזים באקט אינטימי בין השתיים באמבטיה, או במה שהן מכנות "פליקי פליקי ת'אם ת'אם". צפיתם והובכתם? מצוין. הרי נופץ לפניכם עוד טאבו טלוויזיוני. ככה זה ב"טרנספרנט", שם גם מיניות בגיל השלישי, ועוד כזו שאינה הטרוסקסואלית, מצטלמת היטב ובלי להתנצל.

 

מיניות בוגרת היא לא דבר שרואים כל יום בטלוויזיה. מהי לדעתך הסיבה לכך?

 

"אני חושבת שלא רואים מספיק נשים בוגרות ומיניות בטלוויזיה כיוון שההנחה היא שאף אחד לא באמת רוצה לראות את זה. גם במובן הזה 'טרנספרנט' הביאה לשינוי. כן, יש בה את סצנת האמבטיה שכולם רוצים לדבר עליה ואת ההתמודדות של שלי עם המיניות שלה, אבל יש בה גם אמירה על אהבה ללא תנאים ועל תשוקה לקשר. ראינו שדווקא הצופים הצעירים הגיבו לתכנים הבוגרים בסדרה בעניין רב, ממש אתגרנו את הדמוגרפיה שלנו. הצופים הבינו שיש פה סיפור אוניברסלי על אנשים, עם כל הקונפליקטים והמורכבויות והיופי, וכשאתה עושה משהו כל כך יפה ועוצמתי - הלב מתרחב. בתוכנית שלנו ניתן לראות ששלי רוצה להיות עם מורה לא משנה מה, ויחדיו הן עוברות תהליך שיש בו רכות והיסטוריה. היכולת הזו, לשנות את השיח באופן שאנחנו משנים בסדרה - היא דבר שלא חוויתי באף תוכנית שעבדתי בה".

 

נראה כי העיסוק במגדר אינו זר ללייט ומלווה אותה בתחנות חשובות בקריירה שלה - וגם בחייה האישיים היא מתנדבת ותורמת זה שנים רבות למען זכויות הקהילה הלהט"בית. היא זכתה אמנם בשני פרסי אמי על תפקידה בסבוניה  "One Life to Live", אולם עבור רבים - ביניהם גם לא מעט ישראלים - היה זה תפקידה המיתולוגי כאנג'לה באואר הקרייריסטית בסדרה "מי הבוס", ששם אותה על המפה. זו, שרצה בין השנים 1984 ל-1992, היתה במובנים רבים גם כן חלוצית, כשהציגה היפוך מגדרי בתוך תא משפחתי אלטרנטיבי בו הגבר נשאר במטבח והאישה "לובשת את המכנסיים".

 

"מי הבוס"

 

את מוצאת קווי דמיון בין "טרנספרנט" ו"מי הבוס"?

 

"זה מעניין. בדיוק דיברתי לאחרונה על 'מי הבוס' ועל מה היה בה שגרם לה להצליח כל כך. היא ללא ספק היתה חלוצית והלכה על הקצה כבר ב-1984. היה שם חילוף מגדרי, אישה עם קריירה מצליחה שהרשתה לגבר לדאוג לביתה, לבנה היחיד ולאמה - וכך הם הפכו למשפחה. היום נשים רבות פונות אליי ואומרות לי 'אנג'לה באואר היתה המודל לחיקוי הראשון שלי, היא נתנה לי השראה להיות אישה מצליחה'. בשעתו לא היה לי מושג שכך יהיה.

 

"לאחרונה יצא לי לחזור ולצפות בכמה מפרקי הסדרה ושמתי לב שתמיד היה בהם מסר, לקח, משהו עם משמעות מעבר. בכל פרק תמיד עלתה השאלה "מי הבוס"? לפעמים היו אלו הילדים, לפעמים מונה, לפעמים טוני ולפעמים אנג'לה. זו היתה כמובן השאלה הגדולה וזו הסיבה ששרדנו 8 שנים. כמו ב'טרנספרנט', היתה שם גם את האהבה הגדולה שהתעלתה מעל הכל ועשתה את כל ההבדל. אני חושבת שאנשים מתחילים לראות את זה עכשיו, בדיעבד, כשמתחילים לדבר על 'מי הבוס' במובן של מגדר - כפי שלא דיברו עליה אז".

 

במסגרת גל הנוסטלגיה ששוטף את המסך ומשיב אלינו סדרות משנות ה-80 וה-90 - האם פנו אלייך בנוגע לאיחוד של "מי הבוס"? האם זה משהו שתרצי לעשות?

 

"כרגע כולם עובדים, כך שזה יהיה משהו שיוכל להתאפשר רק בהמשך. בזמנו ניסינו להיפגש כדי לעשות צילום משותף ואפילו לזה לא הצלחנו להתאים לוחות זמנים. ועדיין - החיים ארוכים, הקריירות שלנו ארוכות והשואו-ביזנס לא עוצר, אז אי אפשר לדעת מה יקרה. לעולם לא אגיד לא לכלום".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים