מתבגר במשבר? שלח סמס
לא רק אימוג'י ותמונות: עמותת ער"ן משיקה היום שירות חדש לבני נוער - קו לתמיכה רגשית באמצעות סמסים. בשלב ראשוני הוא יפעל שעתיים ביום, ובהמשך הפעילות תגדל בהתאם לצורך. המטרה - להגיע למתבגרים דרך פלטפורמה זמינה ולא מאיימת
מתקדמים בהתאם לצעירים: לרגל יום ההתרמה השנתי לעמותת ער"ן, המתקיים היום (ג'), משיקה העמותה שירות חדשני לילדים ובני נוער: קו לתמיכה רגשית באמצעות מסרונים (SMS) שמספרו: 076-8844400.
השירות החדש ינתן ללא תשלום, יספק סיוע ממוקד לילדים ובני נוער, ויפעל בשלב ראשון כפיילוט בין השעות 14:00-16:00. לאחר מכן יורחבו שעות הפעילות בהתאם לצרכים והמגמות שיזוהו בשיחות. בשנת 2015 התקבלו בקווי הטלפון של עמותת ער"ן למעלה מ-170 אלף פניות, מתוכן 22,500 פניות באינטרנט, רובן של בני נוער וצעירים.
בני נוער מקבלים 4,000 הודעות טקסט בחודש
"כשאנחנו חושבים על מסרונים ובני נוער, מה שקופץ לראש אסוציאטיבית זה אימוג'ים ותגובות כמו פחחחחחחחחחחחח או חחחח", אומרת ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית בעמותת ער"ן.
"כאן אנחנו למעשה מנצלים פלטפורמה זמינה ולא מאיימת לצורך הגשת סיוע רגשי ראשוני בזמן מצוקה רגשית ומשבר. הנתונים מלמדים שבני נוער מקבלים קרוב ל-4,000 הודעות טקסט בחודש בממוצע! עוד נמצא כי גם כשהורים שולחים לבני הנוער הודעות כמו – איפה את? תחזרי הביתה עד... וכד' – גם אם בני הנוער לא תמיד עונים, הם קוראים ורואים כל הודעה".
מה כל כך מיוחד בסמסים?
"סיוע רגשי המתקיים על ידי העברת מסרונים באמצעות מכשירים סלולריים עשוי להוות מקור סיוע אטרקטיבי לילדים ולמתבגרים, בשל התכונות המייחדות מדיום זה, בעיקר המיידיות, הנגישות והנוכחות בכל מקום ובכל זמן. יתרה מזאת, שימוש בשפה כתובה מקדם פתיחות וחשיפה אישית.
"למדנו מהניסיון בעולם כי שימוש בסמס שונה מהשיח תמיכתי המקובל, לא רק מעלה את נכונותם של בני הנוער לפנות לסיוע, אלא גם מביא להקטנת התנהגויות מסכנות ומציל חיים. באמצעות ערוץ זה ניתן לספק תמיכה רגשית, לתת מידע, להעריך סיכון ומסוכנות ולהפנות לגורמים מקצועיים בקהילה".
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
איך זה בדיוק מתנהל?
"המתנדבים בעמותה הוכשרו במיוחד לספק את השירות באמצעות מענה מיידי למסרונים. הפונים יוכלו ליצור קשר בכל עת, לקבל מענה מיידי המותאם לצרכיהם ולנהל דיאלוג כתוב באמצעות שליחת מסרון מהמכשיר שברשותם בתנאי אנונימיות.
אוכלוסיית היעד כוללת את כל המתבגרים ובני המשפחה שמעוניינים לקבל סיוע בכל סוג של מצוקה, לרבות נוער המעורב בהתנהגויות מסכנות כגון אלימות, פגיעה מינית, התמכרויות, עבריינות, בריונות מקוונת, אובדנות ועוד".
מענה בדרך הנוחה למתבגרים
- האם יש תחומים מרכזיים יותר שתתנו להם מענה?
"השירות יתמקד בשני תחומים מרכזיים: ייעוץ ומתן תמיכה רגשית – בני הנוער יזכו למענה מיידי, עידוד, הרגעה והנעה לחשיבה על דרכי התמודדות מושכלים עם הקושי, להבדיל מהתנהגויות מסכנות. בנוסף, ינתן מידע והפנייה לגורמי הטיפול המוסמכים בקהילה".
- לא יותר פשוט לדבר בטלפון?
"הנגישות והזמינות לגורמי הסיוע בכל שעות היום ובעיקר הלילה, מאפשרת לבני נוער למצוא כתובת למצוקותיהם בשעה בה נכונותם לפנות לעזרה נמצאת בשיאה.
באמצעות שימוש בתקשורת אחרת, המאפיינת את השיח הטיפולי המקובל, עולה נכונותם של בני נוער להתייעץ ולפנות לסיוע, ללא חשש וחשדנות המאפיינים אותם בשעת פנייה לאנשי מקצוע. מה גם שהניסיון באירופה וברחבי העולם מלמד כי סיוע מיידי וזמין באמצעות SMS הביא להקטנת התנהגויות מסכנות ולמניעת אובדנות".
עמותת ער"ן נותנת שירותי סיוע רגשי ראשוני בטלפון ובאינטרנט, באמצעות 1,200 מתנדבים.