תלמה מודה: יש סלמונלה בקורנפלקס ובקוקומן שהגיעו למדפים
חברת יוניליוור הורתה לאסוף מהמדפים את מוצרי קורנפלקס תלמה וקוקומן ומבקשת מהצרכנים לוודא שאין ברשותם מוצרים מהסדרות המפורטות בהודעה. לאורך כל המשבר התעקשה החברה כי דגני הבוקר המזוהמים לא יצאו מפתח המפעל
חברת יוניליוור הורתה אמש (יום ה') לאסוף מהמדפים את מוצרי קורנפלקס תלמה וקוקומן בשל חשש לסלמונלה. החברה הודיעה על כך למשרד הבריאות. עד כה טענה החברה שוב ושוב שאין חשש לחיידקים המסוכנים במוצרים שהגיעו למרכולים ושהמוצרים הנגועים הושמדו בחברה. החיידק שנמצא בקורנפלקס הוא סלמונלה אלטונה, שאינו זן אלים אך הוא יחסית נדיר.
בהודעת חברת יוניליוור נכתב כי היא "מבקשת ליידע את קהל צרכניה כי בהמשך לפרסום בדבר סדרות מוצרי דגני בוקר שבהם נמצא זיהום בסלמונלה, ובעקבות פנייה צרכנית, מצאנו כי כמות של 240 יחידות קורנפלקס בד"ץ 750 גרם מיום ייצור 27 ביוני 2016, יצאו אל השוק. כתוצאה מכך ומטעמי זהירות אנו מבקשים מכלל הצרכנים לוודא כי אין ברשותם מוצר מהסדרות המופיעות מטה".
להלן פירוט המוצרים:
תאריך ייצור 26.6.2016, סימון מכונה B, קורנפלקס של אלופים, 750 גרם.
תאריך ייצור 23.6.2016 וגם 27.6.2016 עד 29.6.2016, סימון מכונה B, קורנפלקס בד"ץ, 750 גרם.
תאריך ייצור 29.6.2016 עד 30.6.2016, סימון מכונה B, קוקומן צדפים, 750 גרם.
צרכנים אשר יש ברשותם מוצר מהרשימה, מתבקשים שלא לצרוך אותו ולפנות למוקד שירות הצרכנים של יוניליוור בטלפון 1-800-780-780 לקבלת מוצר חלופי ואיסוף המוצר שברשותם.
עוד נמסר כי "יוניליוור דיווחה מייד למשרד הבריאות על האירוע ונסיבותיו נבדקות על-ידי החברה. הנהלת יוניליוור פועלת ועושה כל שנדרש להבטחת איכות ובטיחות מוצריה".
החברה החלה בריקול ופנתה למשרד הבריאות בהודעה על האיסוף, לאחר שצרכנית פנתה לחברה בטענה שברשותה אריזת קורנפלקס אלופים בהכשר בד"ץ שאותה רכשה בפתח תקווה, מאותם תאריכי ייצור שהחברה הכריזה עליהם כמזוהמים, מוצרים שלפני כמה ימים נטען שלא יצאו מהמפעל. הצרכנית שפנתה לחברה לא התלוננה על כל תסמין בריאותי. אותו קורנפלקס שרכשה הלקוחה הוא אחד מ-240 אריזות נגועות בסלמונלה שנשלחו לפתח תקווה, בה יש לא מעט מרכולים וסופרמרקטים, של רשתות שונות.
בימים האחרונים התלוננו צרכנים של תלמה על שלשולים וכאבי בטן, ואפילו על אשפוזים, בעקבות אכילת דגני בוקר של יוניליוור. בהסתדרות הרפואית אמרו שאין כל ערובה שיוניליוור הצליחה למנוע ממוצרים מזוהמים לצאת מהמפעל, שכן לא ניתן להבטיח שהחיידק זיהם רק את קווי הייצור שזוהו, ושהמוצרים שיוצרו בהם לא יצאו מהמפעל. החיידק שנמצא בקורנפלקס הוא סלמונלה אלטונה (salmonella altona).
הזיהום בקורנפלקס - כל הכתבות:
הסלמונלה בקורנפלקס: "אובדן אמון בתלמה"
סערת יוניליוור: במשרד הבריאות מתכננים
יוניליוור פרסמה את פרטי המוצרים המזוהמים - בהם גם "קוקומן"
מזכיר איגוד רופאי הציבור, ד"ר חגי לוין, אמר כי הבדיקה היא מדגמית ביותר ולכן למרות טענות החברה שלפיה כל המוצרים סומנו ונוצרו בשטח המפעל, אין יכולת לקבוע זאת בוודאות מוחלטת. "איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל מבקש להסביר לציבור כי הימצאות חיידק סלמונלה בפס ייצור מזון יבש אינו ממצא שכיח או שגרתי, אלא מהווה זיהום חריג בפסי ייצור במפעלי מזון. ממצא שכזה מחייב כל מפעל שכפוף לייצור מזון תחת תנאי ייצור נאותים בשגרה, להודיע לרגולטור על גילוי זיהום בפס ייצור מזון ועל הצעדים המתבצעים להחזרת המצב לקדמותו", כתבו ראשי איגוד רופאי הציבור.
"מומחי האיגוד מבקשים עוד להתריע כי לעיתים כן קיימת אפשרות ליציאת מוצרים מפס הייצור המזוהם החוצה מהמפעל עוד טרם זיהוי החיידק המזהם את הפס במעבדה. האיגוד קורא בזאת ליצרני המזון לגלות שקיפות מלאה לציבור בנוגע לאיכות מוצרי המזון בכל זמן, ובוודאי בעת קרות אירועים חריגים. יש לזכור כי חיידק הסלמונלה הוא גורם שכיח להתפרצויות תחלואת מעיים וגורם במקרים נדירים לסיבוכים ואף לתמותה. האירוע ממחיש עוד את הצורך בהשקעת משאבים ובעדכון החקיקה בתחום הפיקוח על המזון לצורך הגנה על בריאות הציבור", חתמו את מכתבם.
צרכנים התלוננו על שלשולים וכאבי בטן
אחד הצרכנים שהתלונן בעמוד הפייסבוק של החברה כתב: "שלום רב. בסניף 'סופר קופיקס' ברחוב שטמפפר פתח תקווה נמכר/ים חטיף 'כריות', שתי יחידות ב-5 שקלים. החטיף אינו פריך, אינו טעים, והחמור מכל גם אינו מוטבע בו תוקף אחרון לשיווק. אכילת החטיף אתמול בערב גרמה לי לכאבי בטן והיום איני מרגיש בטוב. לתשומת לבכם ולכולם". צרכנית נוספת כתבה: "הבן שלי ואני אכלנו מדלפיקאן והוא מתלונן על כאבי בטן".
אם בשם אולגה טענה שילדיה אכלו קורנפלקס תלמה וסבלו משילשולים. אמהות אחרות טענו שילדיהם והן עצמן סבלו מכאבי בטן, ואחת מהן אפילו שלחה תמונה שלה מאשפוז.
יוניליוור, כך מתברר, לא נקטה בשקיפות לאורך כל המשבר. בתחילה סרבו בחברה להשיב על שאלות העיתונאים בנוגע לסיבות לעצירת קו הייצור. "בדיעבד אולי יכולנו לתת תשובה אחרת בפנייה הראשונה, אבל זו חוכמה של בדיעבד", אמרה מנכ"לית החברה ענת גבריאל. "כשהעיתונאים פנו אלינו אמרנו להם שהייתה לנו תקלה במסגרת בדיקות אבטחת איכות שלנו. גילינו בעיות ולמעשה הכלנו את כל הבעיה בתוך המפעל".
"לא רצינו לזרוע פניקה בציבור ולדבר על הזיהומים", הסבירה גבריאל את החלטת החברה להכחיש כי קיימת בעיה במוצרים. "בערב כבר העברנו הודעה יותר מפורטת", הוסיפה.
לאורך כל הדרך טענו בחברה שאין חשש שהמוצרים הנגועים הגיעו לצרכנים, אולם הערב מתברר שגם זה לא מדויק וכי יש חשש של ממש שהציבור רכש מוצרים נגועים בסלמונלה.
"יוניליוור הימרה על חיי ילדים ותינוקות"
ח"כ איציק שמולי, יו"ר שדולת הבטיחות, הגיב לפרסום על איסוף המוצרים החשודים כמזוהמים מהדפים. "מהרגע הראשון טענתי שלא ניתן להסתמך על הודעת החברה כי בוודאות לא דלפו מוצרים מזוהמים למדפים, במיוחד לאחר מדיניות ההסתרה שהפגינה. במקום לנסות ולהשתיק את הביקורת, משרד הבריאות היה חייב להקשיב לה. מדיניות הרגולציה העצמית קרסה וזו ההוכחה שהיא מסכנת את בריאות הציבור", אמר שמולי.
"יוניליוור הימרה על חיי ילדים ותינוקות וזהו מעשה בלתי נסלח. חברות המזון בניגוד עניינים מובנה ואין להן שום אינטרס לדווח על דברים כאלה ולפגוע בעצמן. חייבים לקדם באופן מהיר את חובת הדיווח הציבורית ולא להותיר זאת עוד לבחירתן. אני קורא לרשויות החוק לחקור מיד את החברה ולבדוק האם לא הייתה כאן רשלנות פושעת".
השבוע הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת יוניליוור בסך 1.25 מיליון שקל בגלל זיהום סלמונלה באריזות קורנפלקס של תלמה. התובעים, עורכי הדין דוד אור-חן ואסף נוי, מבקשים לתבוע בשם כל אדם בישראל שאכל ממוצרי תלמה וחש חרדה, חוסר נוחות, כעס וגועל בזמן שפורסם לגביהם שהם נגועים בסלמונלה. עורכי הדין טוענים שהודעת והודאת מנכ"לית החברה ענת גבריאל כי "גילינו את הבעיות ולמעשה הכלנו את הבעיה בתוך המפעל. ייתכן שיכולנו לנהוג אחרת", יצרה תחושה קשה של הסתרה מכוונת.
התובעים טוענים שהעובדה שהתקלה לא פורסמה באף אחד מהאתרים המובילים, על אף שידעה יותר מחודש ימים על הבעיה, והדבר נודע אך ורק לאחר שדווח על מחסור במוצרי החברה על ידי רשתות השיווק,
יש בה כדי לפגוע באוטונומיה, עשיית עושר שלא במשפט ופגיעה על פי חוק הגנת הצרכן. לטענת התובעים, העובדה שמאז פורסמה הפרשה חלה ירידה של 40% במכירות החברה רק מחזקות את טענותיהם.
התובעים סבורים שגם אם איש לא נפגע או סבל מתופעת לוואי, עצם העובדה שלא נמסרה הודעה שמוצרי החברה מזוהמים מהווה פגיעה באנטומיה של הגוף. "כל קהל הלקוחות רשאי להכניס לגופו רק מה שהוא בוחר", אומרים עורכי הדין. "כך או כך, קהל הלקוחות של החברה שעשו שימוש במוצרים האלו חשו חרדה, חוסר ודאות, כעס וגועל של ממש, כפי שניתן לראות בפורומים ובתגובות הקשות לפרסומים", הוסיפו.
התובעים דורשים תשלום של מעל 1,000 שקל לכל תובע. על פי הערכות, כ-1,250 ילדים ומבוגרים נפגעו כתוצאה מהזיהום בדגנים. בנוסף, תובעים עורכי הדין עוד 14.90 שקל בגין כל קופסה שנרכשה, גם אם המוצרים המזוהמים לא התגלו בקופסה עצמה. "אם חברת יוניליוור הייתה מפרסמת במועד ולא באיחור של חודש שהתגלה הזיהום, סביר להניח שהציבור הרחב לא היה רוכש את המוצר או עושה בו שימוש", סיכמו.