מדוע נעלמה המילה ישראל מקמפיין עידוד התיירות לאילת בחו"ל?
בקמפיין החדש של משרד התיירות לקהל האירופי, שמטרתו להביא נופשים לאילת בחורף, הושמט שם המדינה בה נמצאת עיר השמש. מה כן תמצאו בקמפיין? "מלונות ענק, חיי לילה סוערים וקניות ללא מע"מ". מדוע זה קרה? משרד התיירות: "הטענה מופרכת, בכל העולם משווקים יעדי תיירות ולא מדינות". ומה דעתכם?
"השאירו את ימי החורף הקרים מאחורים וקפצו אל החופים המפורסמים של אילת השמשית. כל שתצטרכו לעשות לקראת נסיעת המילוט החמה של החורף זה לארוז בגדי ים וקרם שיזוף". כך מוכרים בימים אלה, בקמפיין חדש ומפתה ברחבי אירופה, את עיר השמש הנצחית של ישראל, אילת.
בקמפיין שמאחוריו עומד משרד התיירות, הושקעו כעשרה מיליון שקלים, והוא יוצג ברוסיה, פינלנד, אנגליה, צרפת ופולין. לצד סרטוני פרסומת ומודעות מיוחדות שהופקו במסגרתו, הוקם גם אתר ייעודי לנופש באילת הפועל נכון לעכשיו ברוסית ובפינית. בנוסף לתיאורי השמש וקרם השיזוף, מוצגים בקמפיין גם "מלונות הענק, חיי הלילה הסוערים, הקניות ללא מע"מ והחופים שנמצאים מרחק הליכה מבתי המלון".
מה לא תמצאו במודעות ובסרטונים? את שם המדינה בה נמצאת עיר הנופש הדרומית. באתר הקמפיין כן תמצאו את המילה "ישראל", אך היא הוצנעה במיוחד וכמעט בלתי נראית. על "מיתוגה" של ישראל בעולם אין צורך להרחיב, נדמה כי במשרד התיירות הגיעו לתובנה לפיה "פחות ישראל - יותר מוכר".
עד עתה, מרבית פעילות משרד התיירות ברחבי העולם מותגה תחת הלוגו "Israel" בעיצוב חדשני וצבעוני שנבחר לפני מספר שנים והוביל את ייצוג המדינה בכנסים ובאינספור פרסומים, בהם גם קמפיין נרחב שנערך ברוסיה לפני כשנה. במודעות הדפוס בקמפיין החדש הוחלפה המילה "Israel" במילה "Eilat", באותו עיצוב בדיוק, והסלוגן "Land of Creation" הוחלף ב"Escape to the Sun".
מעבר לשיקולים שהובילו להשמטת מדינת ישראל מקמפיין המזמין את התיירים לנפוש בעיר בישראל - במדינות היעד של המודעות ובעולם כולו, לא בהכרח יודעים דבר על קיומה של העיר. אילת אינה נמצאת בתודעה גלובלית דומה לזו של ירושלים או תל אביב הממותגות עצמאית, או אם תרצו - לונדון, ניו יורק או אמסטרדם שגם כן זוכות למיתוג מוצלח, ללא הקשר למדינה.
תגובת משרד התיירות: "הטענה המובאת בכתבה מופרכת ומעידה על חוסר הבנה מוחלט בשיווק. משרד התיירות משווק את יעדי התיירות של ישראל בהתאם לשיקולים מקצועיים ושיווקיים. כך, בהודו, סין ובארה"ב הקמפיין הראשי הוא לישראל וביעדים אחרים אנו משווקים בהצלחה רבה את מותגי התיירות של ישראל כגון 'סיטי-ברייק' תל אביב וירושלים, חופשת חורף באילת וכדומה. נדגיש שכיום משווקים בכל רחבי העולם יעדי תיירות ומותגים ולא מדינות. כך למשל משווק היער השחור ולא גרמניה, לונדון, פריז, אמסטרדם ויעדים אחרים. בנוסף, בכל הקמפיינים של משרד התיירות מובילים לאתרים שבהם מודגשת ישראל כמדינה".
70 אלף תיירים בדרך
הקמפיין החדש של משרד התיירות לאילת מכוון לתחילת עונת תיירות החורף מאירופה שנפתחה רשמית השבוע. ביום ראשון נחתו עשר טיסות בשדה התעופה עובדה שליד אילת. מדובר במספר נחיתות שלא היה כמותו כבר שנים רבות ובאילת מקווים לעונת תיירותית טובה בכל הקשור לתיירים מאירופה. על פי ההערכות יגיעו בעונה כ-70 אלף תיירים בטיסות ישירות מאירופה לאילת.
בין הטיסות שהגיעו השבוע היו ארבע מרוסיה (שלוש ממוסקבה ואחת מסנט פטרסבורג) ושלוש טיסות מפריז. מרבית הטיסות הן של חברות המוגדרות כחברות לואו-קוסט (ריינאייר, וויזאייר ואחרות). משרד התיירות יחד עם התאחדות המלונות באילת מסבסדים כל טיסה ב-45 יורו לנוסע. גם משרד התחבורה נרתם למאמץ להביא תיירים מאירופה עם ביטול האגרות בשדה התעופה באילת.
הגדלת מספר טיסות החורף הישירות בין אירופה לאילת הוא פרי מאמץ משותף של שני הגופים, לאחר שנים רבות בהן חלה צניחה בהגעת תיירים לעיר הדרומית. בימים אלה אמורים להיסגר הסכמים נוספים בין משרד התיירות לחברות תעופה נוספות על טיסות לאילת בעונת החורף הבאה.
באילת מודעים לכך שחלק מהתיירים מנצלים את הטיסות הזולות ועוברים את הגבול לירדן כדי לנפוש שם, אולם לדברי מנכ"ל התאחדות המלונות בעיר, שבתאי שי, מדובר במספר זניח.