שתף קטע נבחר

תגידו ביי: תפוח יונתן הולך ונעלם

שמתם לב שקשה למצוא את התפוח האדום ירוק, בעל הקליפה הפציחה והטעם החמוץ מתוק? "לאט לאט החקלאים מחסלים את הזן הזה והוא נעלם מהמדפים", אמרו במועצת הצמחים. לעומת זאת, פינק ליידי היקר, גדל פי 6 בכמויות

קליפתו חלקה, מבריקה, פציחה מאוד. צבעה אדום עם גווני ירוק-צהבהב. ציפתו צהובה. גודלו בינוני-קטן. טעמו מתוק עם סיומת חמצמצה. מישהו נתקל לאחרונה בתפוח יונתן? "זו לא העונה", אמר לנו ירקן. ירקנית אחרת סיפרה: "לא ראינו אותו מזמן. אבל גם אם יציעו לנו אותו: המקום בחנות מוגבל". גם ברשתות הגדולות קשה למצוא את התפוח הטעים הזה.

 

שופרסל מייבאת תפוחים בזול אך מוכרת ביוקר 

התפוחים החדשים: עונה ארוכה וזנים מיוחדים

כבר לא מוכרים את זה פה - על מוצרים שאינם 

 

תפוח יונתן. לאן הוא נעלם? (צילום: שאטרסטוק) (צילום: שאטרסטוק)
תפוח יונתן. לאן הוא נעלם?(צילום: שאטרסטוק)

  

נעלם בגלל ביקוש נמוך וגודל קטן

"הביקוש לזן ירד והוא גם לא מגיע ליבולים גבוהים. עקב כך, מתח הרווחים לא טוב ולאט לאט, החקלאים מחסלים את הזן והוא נעלם מהמדפים", אמר ל-ynet משה ברוקנטל, מנהל ענף פירות במועצת הצמחים. "בסוף החקלאי צריך להרוויח. אבל יש זנים מקבילים אליו שנכנסו לשוק".

  

 

מנהל המחלקה החקלאית בחברת בראשית, אייל יונאי, אמר ל-ynet: "אנחנו כמעט שלא מגדלים אותו. הגידול ירד מאוד בשנים האחרונות. במטעים הצעירים, אין כמעט נטיעה של הזן הזה. הביקוש שלו מאוד מוגבל, כי יש לו נטייה להיות פרי קטן והשוק לא כל כך מבקש אותו. נכנסה לצערנו חלופה, פרי שנקרא אמפייר בארה"ב (הכלאה בין דלישס למקינטוש. מ"ק) והוא אמור להחליף את יונתן, אבל הוא לא בדיוק אותו הטעם. מה שכן, הוא גדול יותר והישראלים אוהבים את הגודל שלו. יונתן נעלם בעיקר בגלל הנטייה שלו להיות פרי קטן".

 

הוא נחשב ליותר טעים מהסטארקינג?

"זה נכון, אבל השוק הישראלי אוהב את הסטארקינג, למרות שבעולם - הביקוש שלו יורד".

 

לעומת זאת - פינק ליידי משגשג

יכול להיות שזה קשור להתחזקות של פינק ליידי? התפוח המתוק בעולם עם הטעם הכמעט מושלם, הפך לתפוח מבוקש מאוד, שנצרך בקצב מהיר ומחירו לצרכן גבוה.

 

"ב-4 שנים עברנו מפחות מ-1,000 טון פינק ליידי ל-6,000 טון אצלנו", מספר אייל. "זה הזן עם העלייה הכי גדולה בגידולים. בעוד שנה-שנתיים פינק ליידי יהיה בכמויות של סטארקינג וגם מחירו לצרכן יירד. המחיר הגבוה מייצג כ-40% מהפרי. עכשיו הוא במחירים הרבה יותר נמוכים, כי צבעי הפינק ליידי הישראלי פחות עזים. בתוך שנה-שנתיים נצליח לייצר פרי יותר טוב".

לא ניתן להשיג תפוחי יונתן (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
לא ניתן להשיג תפוחי יונתן(צילום: מירב קריסטל)

  

הישראלים מכורים לתפוח ירוק

בישראל מגדלים 120 אלף טון תפוחים בשנה. "אצלנו בבראשית, זהוב מהווה 25% מהשוק, סטארקינג כ-25%, גרני סמית 25%, גאלה 7%, פינק ליידי 6% וזנים נוספים כולל יונתן 1%", מסביר יונאי.

 

"אני חושב שזהוב (דלישס. מ"ק) הוא עדיין הזן הכי מבוקש בארץ ובעולם. יש אותו בכמויות ואין בעיה לגדל אותו, הוא מגיב מאוד טוב ויש לנו הרבה ניסיון איתו והוא גם יודע להשתמר טוב. יש תפוחים כמו ענה, שאנחנו לא מכניסים לסל התפוחים שלנו, כי הם גדלים בעיקר בדרום, 8,000-6,000 טון שמיועדים בעיקר לשוק הערבי. השוק היהודי נורא רגיש לפרי קמחי. לעומת זאת, לשוק הערבי יש העדפה לפרי כזה.

 

"תפוח פופולרי נוסף זה הגרני סמית. זה הזן הכי קל לגידול, עם היבולים הכי גדולים. מדינת ישראל אפילו חריגה בעולם מבחינת כוח הקנייה שלו כי אצלנו הוא 25% מסל התפוח, כשבעולם הוא איכשהו 4%-3%".

 

איך אתה מסביר את זה?

"זה קצת עניין של דיאטה. חושבים שכיוון שהוא ירוק הוא יותר בריא ופחות משמין. אין בזה שום אמת".

 

כמה ייבוא יש לארץ?

"ייבוא נע בטווח של 26-10 אלף טון בשנה - כמות שיובאה על-ידי רשתות לפני שנתיים".

 

והמחיר לא היה נמוך באופן מיוחד.

"לא. למה שהמחיר יהיה נמוך? הממשלה לא מגבילה את המחיר לצרכן בהתניה לייבוא, אז למה שימכרו בזול".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים