מכה למעשנים: טבק וסיגריות יתייקרו השנה
פיליפ מוריס, שמשווקת בין היתר את נקסט ומרלבורו, העלתה את מחירי הסיגריות לקמעונאים בשקל ואת מחיר הטבק ב-2 שקלים. משווק: "הפעם לא נתנו מחיר לצרכן, אז כל אחד יכול לייקר כמה שבא לו. אולי החברה מתכוננת לסיגריה האלקטרונית". החברה: "שינוי המחיר נובע משיקולים מסחריים"
שמתם לב להתייקרות? כיתבו לנו >>
לדברי אחד המשווקים בענף, "פיליפ מוריס תכננו להעלות את המחירים ב-3 שקלים לקופסא אבל הם חששו שגלוברנדס (אחת משתי המתחרות של פיליפ מוריס בישראל, שמשווקת בין היתר את ווינסטון, קאמל, ווג מ.ק) לא תעלה את מחירי הסיגריות שלה ב-3 שקלים. אני חושש שגלוברנדס ודובק (יצרנית באלי, נובלס, טיים, בין היתר) יעלו גם הן את המחירים בעקבות פיליפ מוריס. זו כבר חוצפה. הם מעלים את המחיר כל שנה, לפעמים פעמיים בשנה".
טבק לגלגול יעלה 44 שקל ומעלה
בעקבות ההתייקרות, טבק לגלגול יעלה 44 שקל במקום 42 שקל וחפיסת פרלמנט תעלה 37 שקל, חפיסת מרלבורו 34 שקל, חפיסת L&M תעלה 31 שקל ונקסט - 28 שקל. זאת, בתנאי שהקמעונאים אכן יעלו את המחירים בשקל אחד.
"הפעם פיליפ מוריס לא סיפקו מחירון לצרכן, כל אחד ימכור איך שבא לו ויעלה את המחיר כמה שבא לו", טוען המשווק. "ככה שנקסט אמור לעלות לצרכן 28 שקל, אבל יתכן שימכרו גם ב-29 שקל. בעצם, חפיסת פרלמנט או מרלבורו תעלה כמו שעה וחצי של עבודה בשכר מינימום. אולי ככה החברה מתכוננת לשיווק הסיגריה האלקטרונית שלה - מייקרת את הסיגריות הרגילות, אבל צרכנים כועסים וממשיכים לקנות".
לפני כחודש פורסם שפיליפ מוריס הודיעה כי תחל לשווק מערכות חימום טבק שיחליפו את הסיגריות הרגילות. במקום לשרוף את הטבק, הן מחממות אותו. אם המהלך יצליח, יתכן שתפסיק לייצר בעתיד את הסיגריות הקונבנציונליות. יחד עם זאת, רק 20% מצרכני הסיגריות עברו לסיגריות אלקטרוניות בשנים האחרונות ויש חשש שגם הן מסרטנות.
כרוניקה של התייקרות בלתי נפסקת
בשוק אומרים שככה זה: כשהצרכנים שבויים (ומכורים) - אשר לייקר את מוצר הצריכה בלי לעשות להם חשבון. העלייה האחרונה במחירי הסיגריות היתה במאי 2016 אז החברה ייקרה את רוב מותגי הסיגריות והטבק שלה באותו אופן: 1 שקלים לחפיסת סיגריות ו-2 שקלים לטבק לגלגול. ביולי 2015, החברה ייקרה סיגריות בשיעור של כ-4% ובשווי של 2-1 שקלים לחפיסה, אך לא העלתה את מחירי הטבק לגלגול.
בשנים האחרונות, החברות העלו את מחירי הסיגריות ב-9-8 שקלים סך הכל. בתחילת 2012, מדד המחירים לצרכן עלה ב-24 אגורות, אך ספקיות הסיגריות ייקרו את מותגיהן ב-2 שקלים. בסוף 2013, פיליפ מוריס ייקרה את מוצריה בשקל. דובק אז הודיעה בתגובה שתוזיל כמה מותגים, אך החליטה לחזור ולהעלות מחירים. גלוברנדס יישרה אז קו וייקרה גם היא את המותגים שלה בשיעור דומה. בסוף 2014, פיליפ מוריס שוב ייקרה את מותגיה ושוב בשקל.
במקביל להעלאות המחירים התכופות של החברות, גם המדינה תרמה להתייקרות הסיגריות. ביולי 2012 שר האוצר דאז יובל שטייניץ, ייקר את הסיגריות ב-3-2 שקלים בעקבות העלאת המיסוי על המוצר.
במרס 2013 הוחלט שפטור ממס על ייבוא אישי של סיגריות לארץ, יינתן על פאקט אחד בלבד. במאי 2013 שוב עלה המס על סיגריות. שר האוצר דאז יאיר לפיד, הביא לייקור חפיסה ב-2.5 שקלים. בספטמבר 2015 המדינה הורידה את המע"מ אבל החליטה שלא להוריד אותו על סיגריות.
כבר ב-2012 דיווחנו על תופעה בקרב מעשנים: מעבר למותגים זולים יותר ויותר ולטבק לגלגול. עליית מחירים לא גורמת למעשנים להיגמל מעישון. כיום, בניגוד לתחילת העשור, כבר אין לקנות בישראל סיגריות שמחירן נמוך מ-20 שקל. המחיר הכי נמוך לחפיסה עומד היום על 24 שקל ואין לדעת כמה זמן הוא יחזיק מעמד.
מפיליפ מוריס נמסר בתגובה: "השינויים במחיר נובעים משיקולים מסחריים".