שתף קטע נבחר

הרב הראשי: מוצרים שנראים כמו חמץ - חמור יותר מקטניות

"לו הרבנים שאסרו את הקטניות היו חיים היום, הם היו מתירים את הקטניות ואוסרים את המוצרים שנראים כמו חמץ", אומר הרב דוד לאו ל-ynet. ולא רק הוא: גם הראשון לציון הרב יצחק יוסף, ראש רבני "צהר" הרב דוד סתיו והרב שלמה אבינר לא חשים בנוח מול לחמניות כשרות לפסח. ומתי יתירו קטניות גם לאשכנזים?

"לו הרבנים שאסרו את הקטניות היו חיים היום, הם היו מתירים את הקטניות ואוסרים את המוצרים שנראים כמו חמץ", אומר הרב הראשי ל-ynet. ולא רק הוא: בכירי הרבנים לא חשים בנוח מול לחמניות-פסח ומיני ופלים שמזכירים עד מאוד בצורתם את המוצר האסור בפסח.  

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

 

ומה עם קטניות? אין בשורה: על אף שאחוז גבוה מהעם היהודי נישא בנישואים בין-עדתיים, גזירת הקטניות בעינה תעמוד. בעיצומו של החג ביקשנו לברר בקרב רבנים בכירים עד מתי פסח 1300 (התקופה שבה גזרו חכמי אשכנז, "הראשונים", על איסור אכילת קטניות בעדות הגפילטע), ואיך ייתכן שקטניות עדיין אסורות, בין היתר מחשש לבלבול וטעייה בין סוגי הדגנים והקטניות – אבל מוצרים שנראים חמץ גמור, זוכים לכשרויות מהודרות.

 

עוד פסח בערוץ היהדות :

ההגדה של ynet: מ"הא לחמא" - ועד "דיינו"

 

"לו הייתי בדור שבו האשכנזים אסרו לאכול קטניות, הייתי אומר 'אל תאסרו קטניות, אבל תאסרו ופלים ומוצרי מזון שנראים כמו חמץ', ועלולים לגרום לטעות", אומר ל-ynet הרב הראשי לישראל, דוד לאו. "זו הכשלה וצריך לעשות כל מאמץ שלא להגיע לזה".  

 

 

"אני זוכר את הכאב של מספר יהודים שפנו אלי, וסיפרו בעצב כיצד טעו ואכלו חמץ בפסח, מאחר ובשל טעות של משגיח כשרות, בסופרמרקט נמכר חטיף חמץ במהלך החג. לכן הרבנות נתנה הוראה חד-משמעית על חובה לשנות גם את צורת המזון וגם את האריזה, כדי שיודגש ההבדל. אבל לוקח למפעלים הגדולים זמן להטמיע את שינוי הצורה. עם זאת, בדו"חות שאנחנו מקבלים מתברר שהקושי הזה פוחת והולך".

 

האם יש טעם להמשיך ולהקפיד על איסור קטניות כשיש כל כך הרבה משפחות "מעורבות"?

 

"אם היו שואלים אותי את השאלה הזו לפני 30 שנה, הייתי מבין אותה יותר מאשר היום. כידוע, כיום יש שפע כל כך גדול של מאכלים כשרים לפסח, מכל הסוגים, כולל למי שלא אוכל קטניות וגם למי שלא אוכלים שרויה. היות שכך, מותר שבוע אחד לעשות את המאמץ, ולשמר מנהגים.

 

 

"חשוב לזכור שבסופו של דבר, מנהג הוא דבר שנשאר גם אחרי שנים, כך שמעבר לחשיבות ההלכתית, לשמירת מנהג יש יופי מיוחד. לשבוע אחד מותר לנו להיות בני חורין מההרגלים שלנו, ולמרות שמדובר במשפחות שיש בהן כאלה שנוהגים היתר, אם אבי המשפחה מקפיד על קטניות, טוב שהמנהג ימשיך, למרות שלעיתים זה עלול לגרום לאי נוחות מסוימת".

 

"אי אפשר לגזור גזירות חדשות"

גם הראשון לציון, הרב הראשי יצחק יוסף אינו איש בשורה לאשכנזים: "יש להמשיך ולשמור את המסורת הנהוגה בכל עדה ועדה", הוא אומר ל-ynet, "ועל כן מי שנהגו אבותיו שלא לאכול קטניות, יש להמשיך במנהג זה. במשפחות מעורבות יש ללכת אחר בעל הבית: אם הבעל אשכנזי והאישה ספרדייה, לא תבשל אורז וקטניות, ואם האשה אשכנזייה והבעל ספרדי, רשאית כעת לנהוג כמנהג בעלה".

 

לאפה כשרה לפסח ()
לאפה כשרה לפסח

 

בעדות מסוימות חששו כל כך מפני בלבול וטעייה בחמץ בפסח, עד שאסרו אפילו לאכול דברים שהצליל שלהם מזכיר את המילה חמץ, כגון מאכלים בחומץ (חמץ נהגה בהברה אשכנזית כ"חומץ"). הרב הראשי יצחק יוסף מסביר כי על אף חוסר הנוחות של הרבנים מהמוצרים שנראים כמו חמץ בפסח, הרי שלדבריו "אין ביכולתנו לגזור גזרות חדשות ולאסור, אך יש להקפיד ולפרסם במקום בולט בתעודת כשרות טובה שמוצרים אלה כשרים לפסח".

 

הרב דוד סתיו, רב היישוב שוהם ויו"ר ארגון רבני "צהר", דווקא מוצא מקום להקל למשפחות הנישאות בין עדות שונות. לדבריו, "במשפחות מעורבות המנהג נקבע לפי מסורת משפחת האב, וראוי להמשיך במסורת זו. יחד עם זאת ראוי שאישה תוכל להמשיך במנהג אבותיה, ובלבד שהדבר יעשה בשלום ובאחווה".

 

עם זאת, בכל הנוגע למוצרי המזון שנראים כמו חמץ, קובע הרב סתיו כי "נכון להימנע", כדבריו, "בשל דמיונם הרב העלול להכשיל". אף כי "לא תמיד זה אפשרי, כמו למשל באבקות מרק וכדומה".

 

קטניות? לעשות הכל כדי להיות ביחד

הרב שלמה אבינר, רב היישוב בית אל וראש ישיבת "עטרת ירושלים", קובע כי "איננו חושדים בתלמידי חכמים שיתנו חלילה הכשר על חמץ. אשר לסוגיית מראית עין (האם אין לאסור, כמו שחז"ל אסרו כמה דברים משום כך), התשובה היא שאחרי חז"ל איננו מוסמכים לגזור גזרות על כלל ישראל. מה שהם אסרו - אסרו, ומה שלא אסרו - לא אסרו. במיוחד שכולם יודעים שזה לא חמץ".

 

גם זה כשר לפסח (צילום: יח"צ) (צילום: יח
גם זה כשר לפסח(צילום: יח"צ)

 

בנוגע לאיסור על אכילת קטניות, קובע הרב אבינר: "כלל גדול בהלכה: יש לנהוג כמנהג אבותיו. ויש עוד כלל גדול: שבענייני מנהגים ועדות יש להתקרב אחד לשני בכל דרך המותרת על פי התורה, ובמיוחד כשאוכלים אצל משפחה - יש להשתמש בהיתר המירבי. וכן במשפחה מעורבת, שכל משפחה צריכה לנהוג כמנהגה, וגם יש לעשות את הכל להיות ביחד.

 

"והוא הדין לגבי קטניות בפסח לאשכנזים וחלק מהספרדים כגון עולי מרוקו - שהוא מנהג של חומרא לסייג וגדר שיש לו תוקף של תקנת וגזרת איסור". הרב אבינר אומר כי לאשכנזים מותר לאכול בכלים שבישלו בהם קטניות.

 

"אגב, לפעמים יש אשכנזי בעל תשובה שנוהג כספרדי לאכול קטניות משום שהוא קורב על ידי ספרדים, וצריך לתת לו קטניות. הרי הוא יודע מה שהוא עושה, והוא שאל את רבו. זה מזכיר שפעם הייתי בכנס רבנים והראשון לציון, הרב מרדכי אליהו זצ"ל היה שם. מישהו שאל אותו שאלה דומה: חסידי חב"ד מחזירים בתשובה ספרדים, וכך הספרדים נעשים חב"דניקים עם כל מיני מנהגי אשכנז – האם זו בעיה? הרב אליהו ענה: יהי רצון שכל ישראל יחזרו בתשובה, אפילו יהיו אשכנזים!"

 

"אם כן הכל עולה בקנה אחד: 'והאמת והשלום אהבו'. לשם האמת לא צריך להרוס את השלום, ולשם השלום לא צריך להטות מהאמת, ויש לזכור מה שהורה הרב אלעזר מנחם מן שך לבני ישיבות שאין דעת הוריהם נוחה ממנהגיהם ודקדוקי ההלכה שלהם, ומתווכחים איתם על הנהגותיהם, ובאים לידי ריב ומדון, שבכל דבר שכתבו הפוסקים שבמקום הפסד מרובה יש להקל, אזי גם כאן יש להקל, מפני ש'ריב עם ההורים נחשב להפסד מרובה'".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן, אתר שטורעם.נט
הרבנים הראשיים
צילום: גיל יוחנן, אתר שטורעם.נט
מומלצים