סיכום פסח ברשתות: מכירות המזון זינקו
בפסח האחרון הישראלים לא צמצמו קניית מזון: בשבועיים שלפני החג מכירות המזון עלו ב-5.7%, ובסך הכל עלו מכירות המזון בחג ב-3.3%. לעומת זאת, מכירות שאר המוצרים בסופר ירדו. המחיר המשוקלל של המוצרים בפסח ירד, אבל מצות, שוקולד למריחה, שמנים, קולה וטונה התייקרו. קמעונאי: "היה לנו הפסח הכי טוב אי פעם"
אחרי שנים של צמצום קנייה, הישראלים קנו יותר מזון בפסח 2017: לפי נתוני סטורנקסט, הבודקת את נתוני הקופות של רשתות השיווק, בשבועיים שלפני החג מכירות המזון עלו ב-5.7%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אחרי שנים של ירידה. בסך הכל, מכירות המזון עלו ב-3.3% בכלל תקופת החג, בהשוואה לאשתקד.
מכירות המזון השפיעו על כל שוק מוצרי הצריכה שמציג עלייה במכירות של 1.9%, בהשוואה לחג אשתקד. מ-2013 - המגמה בשוק מוצרי הצריכה היתה של ירידה במכירות. המגמה הזאת של עלייה במכירות, החלה לבצבץ עוד קודם לכן השנה, אך כעת היא מתחזקת.
לעומת זאת, מכירות המשקאות ירדו ב-2% בכלל תקופת החג. בתקופת טרום החג הצלילה במכירות המשקאות היתה עמוקה - 4.8%, והיא התמתנה ל-0% שינוי במכירות בשבועיים שלפני החג. גם המכר של מוצרים לבית ירד בהשוואה לפסח אשתקד - ב-1.2%. מכירות מוצרי טיפוח הפרט ירדו ב-1.7%.
סך הכל כלל מכירות שוק מוצרי הצריכה עלו מ-732 מיליון שקל בארבעת השבועות שלפני החג ל-1.1 מיליארד שקל בשבוע הקניות לחג, עד ערב החג.
הניתוח מבוסס על נתוני כ-2,150 חנויות של רשתות ארציות, סופרמרקטים וחנויות נוחות, המשדרות נתוני מכר אמת מהקופות ומהוות כ-80% מסך המכר בשוק מוצרי הצריכה המבורקד בישראל. הנתונים לא כוללים נתוני קצביה, מאפים, פירות וירקות וסיגריות ולא כוללים רשתות פארם, פיצוציות ואת המגזר הערבי.
במסגרת הבדיקה נבדקה תקופת הקניות טרום החג – השבועיים שבין 14 במרס 2017 ל-27 במרס, 2017 וכן תקופת הקניות לחג – 28 במרס 2017 עד 10 באפריל 2017. היא הושוותה לתקופה המקבילה ב-2016 - 26 במרס עד 8 באפריל 2016 (טרום החג) ו-9 באפריל עד 22 באפריל 2016 (תקופת הקניות לחג).
המכירות הכמותיות של משקאות קולה צללו ב-10.2%
מבדיקת מחירי המוצרים ברשתות, הפסח הזה היה זול יותר, אבל רוב המחירים בסופר לא השתנו: 64% מהמחירים בסופר נשארו זהים למחירי פסח 2016, 13% מהמחירים עלו ב-2017 ו-23% ירדו ב-2017. עקב כך המחיר המשוקלל של המוצרים בסופר בפסח ירד ב-1.9%.
המכר בסופרמרקטים מתחלק לכספי וכמותי. כספי: מה שהרשתות והספקים הרוויחו מהמכירה; כמותי: מספר היחידות או כמות (משקל, נפח) המוצרים שהצרכנים קנו. הפער בין המכר הכמותי למכר הכספי מספק אינדיקציה על עליות או ירידות מחירים.
אז מה הוזל ומה התייקר? שמנים התייקרו בפסח ב-7.9% ובכל זאת המכירות הכמותיות שלהם עלו. לעומת זאת משקאות קולה רגילים התייקרו ב-3.7% והמכירות הכמותיות שלהם צללו ב-10.2%. המכירות הכספיות ירדו "רק" ב -6.9% בשל עליית המחיר. גם שימורי טונה התייקרו ב-8.9% - המכירות הכמותיות שלהם ירדו, אבל המכר הכספי של המוצר עלה "בזכות" עליית המחיר.
בפסח הזה, מצות התייקרו ב-6.1% וצרכנים קנו פחות מצות (1.8%-), אבל הרשתות והספקים הרוויחו יותר (4.8%). ממרחים מתוקים התייקרו ב-2% ובכל זאת קנינו אותם במחיר הגבוה ב-4.9%, דבר שהזניק את המכר הכספי שלהם ב-7%. לעומת זאת, חרוסת הוזלה ב-8.2% וצרכנים קנו כ-3.3% יותר ממנה.
בעוד שתכשירים לניקוי חלונות התייקרו ב-1.8%, חומרים לניקוי אסלות הוזלו ב-2.7% ונוזל כלים הוזל ב-6.8%, מה שגרם לצרכנים לצרוך כמות גדולה יותר של נוזלי כלים – עלייה של 2.4% במכירות לעומת פסח אשתקד. עוד מוצרים שהוזלו: יינות שולחניים, חטיפים מלוחים ומתוקים, ופלים ותבלינים במיכל.
"הפסח הטוב ביותר אי פעם"
איל רביד מויקטורי מרוצה ממכירות החג, שנחשב לאחד החשובים בקמעונאות המזון. "היה לנו הפסח הכי טוב אי פעם. צרכנים קנו יותר מוצרי מזון בפסח כי המחיר שלהם ירד. לא צריכה להיות ירידה דרמטית כדי שצרכנים יקנו יותר. שקל פה שקל שם זה הרבה מאוד כסף. הצרכן הישראלי צורך יותר ממה שצרך שנה שעברה.
איך אתה מסביר את זה שהיה לך פסח כל כך טוב, לטענתך?
המותגים הוזלו וצרכנים קנו יותר מוצרים בפחות כסף. יש שתי רשתות (שופרסל ורמי לוי מ.ק), ששמות דגש על המותג הפרטי החזק שלהן. ככה הן גורמות למותגים הרגילים להוריד מחירים בשאר השוק. אצלי הם יתנו הורדות מחירים. אז זה מה שקרה וצרכנים קנו יותר מותגים. גם יום העצמאות היה מעולה. מכירות הבשר עברו מבשר קפוא לבשר טרי בעקבות הורדות המחירים. למה שתקני קפוא אם יש לך טרי? ההבדל ביניהם הצטמק מ-30 שקל -10 שקלים".
אבל יש ירידה במשקאות, מוצרי ניקיון
"נכון, אבל זו ירידה מתמשכת. בפסח הזה שמו דגש על מזון"
ניצן גולדברג סמנכ"ל מכירות של תנובה טוען: "בניגוד לשנתיים האחרונות שבהן שוק המזון היה בסטגנציה או בירידה, מתחילת השנה הנוכחית אנחנו רואים התאוששות של מכירות המזון שצמחו. אני מאמין שעליית מכירות המזון קשורה לעליית שכר המינימום שהביאה, לשיפור ברמת החיים של חלק לא קטן באוכלוסייה שיכול להרשות לעצמו לקנות עכשיו קצת יותר.
"אני מעריך שהירידה במכירות המזון בשנתיים האחרונות לא נבעה רק מירידה בצריכה, אלא מקנייה יותר מחושבת ואני מתכוון לכך שאנשים קנו פחות ובעיקר זרקו פחות אוכל. עכשיו אנחנו רואים שוק שכבר צמצם את רכישות המזון שנזרק והוא חוזר לצמוח".
החברות הגדולות - סיכום רבעון
ומה לגבי הספקים הגדולים? בתקופה של לפני פסח, רוב חברות המזון דרכו במקום. לפי נתוני הרבעון הראשון של 2017 (ינואר-מרס), כלל הענף גלגל 10.03 מיליארד שקל, בעוד שבתקופה המקבילה ב-2016, הסכום עמד על 9.81 מיליארד שקל – עלייה של 2.24%.
תנובה היא הספק הגדול ביותר בשוק מוצרי הצריכה, עם נתח שוק של 13.8% והיא מציגה שיפור: נתח השוק שלה בכלל השוק גדל ב-1.4% בהשוואה לרבעון הראשון של 2016. כשמשווים אותה רק לספקי המזון, נתח השוק שלה גדול יותר - 16.1% לעומת 15.8% ברבעון המקביל אשתקד, התחזקות של 1.9%.
חברת שטראוס בקיפאון, אם כי בדירוג חברות המזון והמשקאות - היא השתפרה מעט מנתח שוק של 11.9% ברבעון הראשון של 2016, לנתח שוק של 12% ברבעון המקביל ב-2017.
מנגד, אסם הציגה ירידה - החברה מחזיקה נתח שוק כספי של 7.6% מכלל שוק מוצרי הצריכה, לעומת 8% ברבעון המקביל ב-2016. בדירוג ספקי המזון והמשקאות היא ירדה מנתח שוק של 9.2% ל-8.8% ב-2017 – פער של 4.34%.
גם החברה המרכזית למשקאות קלים רשמה ירידה קלה מ-6.8% ל-6.7% בעולם המזון והמשקאות, ובשוק מוצרי הצריכה בכללותו היא מחזיקה ב-5.8%.
חברת יוניליוור ירדה מנתח שוק של 3.7% ל-3.4% בכלל שוק מוצרי הצריכה, וירדה מנתח שוק של 3.4% ל-3% בשוק המזון והמשקאות.
גם החברות טמפו, יפאורה, חוגלה קימברלי ומאפיית אנג'ל בירידה. וילי פוד בעלייה וכך גם שסטוביץ' וסנו.