אפליקציה שחושפת את "האותיות הקטנות"
האחים אוהד ואיתן הוניג החליטו ליצור אפליקציה חברתית שמאפשרת לצרכנים לשתף מידע על האותיות הקטנות שמסתתרות בעסקאות, חוזים, הסכמים ותקנונים של חברות צריכה. "שלא ניפול לבורות של אחרים"
נתקלתם באותיות קטנות מרגיזות במיוחד? כיתבו לנו >>
"זה התחיל מסיפור של חבר", אמר ל-ynet אוהד הוניג, שיצר את האפליקציה ביחד עם אחיו איתן. "הבן שלו נפל בטיול והפך נכה. להפתעתו, הוא גילה שהביטוח הסיעודי עליו שילם כל חייו לו ולבני משפחתו תקף לחמש שנים בלבד. הוא התקשר לסוכן שאמר לו: 'כן, זה הסטנדרט. ביטוח סיעודי תקף לחמש שנים. אתה יכול להאריך אותו, אפשר לשלם עליו פרמיה יותר גדולה ולקבל ביטוח מקיף יותר - אבל חמש שנים זה מה שמקובל. גם אני לא ידעתי את זה על הביטוח הסיעודי שלי.
"עוד סיפור שהביא אותנו לדבר הזה: חבר שלנו היה בחו"ל ואמר שאחרי שחזר הוא קיבל הודעה מהחברה ממנה שכר את הרכב על חיוב של 75 אירו כי החזיר רכב לא נקי. הוא תהה: 'ממתי צריך להחזיר את הרכב נקי'?". נאמר לו שכך כתוב באותיות הקטנות של השכרת הרכב בחו"ל.
"הבנו שיש המון ידע לאנשים שנכוו והעלינו רעיון לייצר אפליקציה שאנשים מוסיפים לה את הידע שלהם וגם נהנים מניסיון שאנשים אחרים צברו במהלך חוויות כאלה או אחרות בתחומי רכב, ביטוח, דירה, התנהלות מול בנקים ורשויות מקומיות. התייעצנו עם עורך דין שעבר על הסעיפים, עבדנו על זה בשעות הפנאי שלנו והעלינו אותה לאוויר בשבוע שעבר".
מאמץ קטן לאדם - תרומה גדולה לחבריו הצרכנים
התוצאה היא אפליקציה נוחה לשימוש, שמציגה מידע (מוגבל בינתיים) המאורגן לפי קטגוריות ותת-קטגוריות. "האפליקציה מאפשרת לכל אחד להעשיר אותנו בידע שלו", מספר הוניג. "כשמישהו כותב אות קטנה חדשה באפליקציה, זה מגיע למייל שלנו. אנחנו בודקים את זה משפטית, בודקים שהניסוח נכון, מתומצת ועוזר לכולם, ורק אז מכניסים לאפליקציה. היא חינמית ללא מטרות רווח, חברתית לחלוטין, ומטרתה לאפשר לאנשים לשים לב לדברים ולא ליפול לבורות שאנשים אחרי נפלו בהם - לחסוך כסף ועוגמת נפש.
"דוגמה נוספת: אפשר לראות מתי הוחלפה הבעלות על רכב, וכך לדעת אם מי שמוכר אותו הוא אדם פרטי או סוחר רכב. כל מי שאנחנו מוסיפים לאפליקציה אומר לנו: 'יש לי משהו שחוויתי כששכרתי דירה, יש לי מידע בהתאם לחוויה שהייתה לי עם חברת סלולר', 'הייתה לי בעיה בארנונה'. לכולם יש מה לתרום. זה מאמץ מאוד קטן מאדם לתת אינפורמציה על מה שהוא חווה".
חברות יכולות להמציא ככה אותיות קטנות של מתחרים.
"לכן הכול נבדק ואנחנו גם מוסיפים הערה שלא מדובר בייעוץ שמחליף ייעוץ משפטי".
דוגמאות לאותיות קטנות שחשבנו שחשוב שתיזהרו מהן:
העסקה עם חברות התקשורת מסתיימת אחרי שנה ולפעמים אחרי חצי שנה. המחיר, כמובן, עולה. כולם יודעים וכולם שוכחים: שימו תזכורת.
קראו את החשבונית, תגלו שם באותיות הקטנות הודעות מעניינות על העלאות תעריפים.
אל תפעילו את הסלולרי בלב ים או בטיסה, אחרת תקבלו חיובים במאות ואלפי שקלים.
"ללא הגבלה"? בסלולרי, תמיד יש הגבלה ל"שימוש לא סביר".
תאגידי המים תמיד יגבו מכם לפי משק בית של שתי נפשות. אם יש יותר נפשות בבית - דאגו לעדכן זאת בתאגיד, כי תקבלו תעריף מוזל.
מכירים את הבדיחה, פוליסת הביטוח עלולה לכסות הכול חוץ מאת תביעתך" (ולא במקרה, כך פועלות לעתים חברות הביטוח)? כדאי לקרוא בשבע עיניים את הפוליסה.
האחריות למוצרי חשמל "לבנים" (מכונות כביסה, מזגנים, מקררים) תמיד מוגבלת באיזה תחכום: "9 שנות אחריות (רק על החלקים החיצוניים, לא כולל עלות ביקור טכנאי אחרי השנה הראשונה)".
החלפת שם בכרטיס טיסה שכבר כורטס עלולה לעלות כמו כרטיס נוסף.
אין החזר כספי על המוצרים הבאים.
קניתם מוצר והוא מיד התקלקל? לחברה יש זכות לא להחליף אותו, אלא רק לתקן אותו. בהחלט מרגיז. אם לא הצליחה לתקן מחובתה להחליפו במוצר חדש או להשיב את הכסף לצרכן.
כשכתוב "עד 50% הנחה", סביר להניח שרוב החנות נמכרת בפחות מ-50% הנחה.
מחפשים דירה? שימו לב לחוזה עם המתווך - כנראה שתידרשו לשלם לו 2% מהעסקה.