סאאב תחזור לחיים ב-2014, כיצרנית רכב חשמלי
עכשיו זה רשמי לחלוטין: עסקה לרכישת נכסי סאאב נחתמה. הקונה הוא שוודי ממוצא סיני, שנעזר במימון סיני ויפני. התוצר הכמעט-צפוי יהיה רכב חשמלי שיושק ב-2014 על בסיס ה-9-3 המיושנת
יותר מחצי שנה אחרי שפשטה רגל, נדמה שנמצאה הדרך חזרה לחיים עבור סאאב. יצרנית הרכב השוודית תעבור מנושיה לבעלות משקיע שוודי ממוצא סיני, בסיוע חברה שהוקמה על-ידי משקיעים סיניים ויפנים. סאאב תחזור לייצר מכוניות בראשית שנת 2014, כאשר הדגם הראשון יהיה רכב חשמלי על בסיס ה-9-3 המיושנת - מכונית שהושקה לראשונה בשנת 2002.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
- מנועי דיזל מסרטנים: האם צריך לחשוש?
- מנוע השנה 2012: אקובוסט של פורד
- טויוטה GT86 בישראל: החל מ-230 אלף שקל
במסגרת העסקה, בין נושי סאאב לבין NEVS (ר"ת של National Electric Vehicle Sweden, רכב חשמלי לאומי שוודי), יקבלו הרוכשים את פלטפורמת ה-9-3, פלטפורמה שהייתה בהליכי פיתוח בשם "פניקס", ואת פס הייצור בשוודיה. העסקה לא כוללת את דגמי ה-9-5 וה-9-4X המודרניים, שפותחו לפני שנים אחדות על-ידי ג'נרל מוטורס וזכויות הייצור שלהם יישארו בידי האמריקנים. אלו עושים שימוש בפלטפורמות מתקדמות מזו שמשמשת את ה-9-3.
לדברי דובר NEVS, היעד הוא להפוך את סאאב ל"מובילה עולמית בתחום הרכב החשמלי". עם זאת, הוא אינו נוקב בהיקף המכירות הצפוי לסאאב החדשה. היצרנית מכרה אשתקד פחות מ-15 אלף מכוניות על-פי הערכות גורמים בתעשייה, מספר זעום ביחס ל-133 אלף שמכרה בשנת 2006 ו-כ-32 אלף ב-2010. סאאב נמכרה בראשית שנת 2010 מידי GM לספייקר ההולנדית, שכשלה במאמצים להבריאה. למעשה, מאז נרכשה על-ידי ג'נרל מוטורס ב-1990 מיצרנית המטוסים סאאב, יצרנית הרכב הציגה בעיקר הפסדים וכשלונות.
לפני שפשטה רגל בדצמבר האחרון, סאאב העסיקה כ-3,500 עובדים בעיקר בשוודיה. הבעלים החדש לא ציין כמה עובדים יעסיק כאשר יוחזר הייצור למתכונת מלאה, אך דובר NEVS ציין כי בשלב ראשון הכוונה היא להעסיק 200 עובדים, בעיקר למטרת פיתוח הדגם החשמלי החדש.