בריאות  דיאטה
אורתורקסיה: כשאכילת אוכל בריא הופכת לאובססיה
אוסנת הראל
פורסם: 01.06.05, 08:28
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 103 תגובות ב-101 דיונים
61. בעבר גם אנורקסיה לא נחשבה להפרעת אכילה.
היו דוגמניות אנורקסי ,   חשוב לדעת   (02.06.05)
חבר'ה תפתחו את הראש למחקרים חדשים. בעבר אנשים חשבו שרזה זה יפה עד שראו הסכנות שבאנורקסיה. זה לא אותו דבר אמנם אבל נותן תחושה שמה שכתוב בכתבה די נכון.
62. ל-48. אני איתך.
רזה ונורמלית   (02.06.05)
63. לבינונית הגאה מ-26 ולכל אלו שבאים בטענות
מוכרחים לקרוא   (02.06.05)
אני לא מבינה אותכם . אני קוראת את התגובות שלכם ולא מאמינה. הכתבת מתנגדת לאובססיה ולא לאכילה נכונה. אם טוב לכם אם האכילה שלכם אז זה אומר שהכל בסדר אצלכם. 26 מערבבת השגים ספורטאים עם תזונה אובססיבית? נו באמת משהו משובש בתפיסה שלך. למרות שאם אני חושבת על זה ישנם הרבה ספורטאים ורקדניות בלט שנזקקים לטיפול פסיכולוגי בגלל ש"אבדו" את טעם החיים לטובת ההישגים הראוותנים. אבל זה אלו שכל החיים שלהם שם. אלו שידעו להשכיל ולחיות יחד עם הספורט - הם זהים לאלו שאוכלים מאכלים בריאים ועדין שפויים.
64. מסכים עם 49. אוסנת: כל הכבוד. רק מי שמבין באמת
מסכים עם כל מלה ,   בכתבה   (02.06.05)
יודע למצוא את דרך הביניים. הקיצוניות גרועה בכל תחום.
65. ל-55: אתה יודע גם איזו תוחלת חיים היתה לקדמונים?
.   (02.06.05)
איך היתה הבריאות שלהם, רמת האנרגיה, חוזק העצמות, רמת הויטמינים? כמה שנים בממוצע הם הצליחו לשרוד עם התזונה המשובחת הזו? רוצה להיות איש קדמון שנפטר בשיבה טובה בגיל 40 - בבקשה...
66. לכל הטבעונים והצמחונים והמתנגדים הכרוניים: תדעו לכם
חשוב לקרוא   (02.06.05)
שהיה מחקר לפני 4 שנים על אנשים שעברו את גיל 100 ונראו נהדר וניסו למצוא משהו משותף מבינהם והיה קצת קשה כי אחד עישן ואחד אכל ג,אנק פוד ואחד צמחוני ואחד לא ויתר על סוכר אבל המשותף היה שהם היו כל הזמן עסוקים, מאושרים וידעו להנות מהחיים. אז גם אם אתם ממשיכים ללעוס חסה - תעשו זאת עם הנאה ולא בגלל הבריאות בלבד.
67. לכל הטבעונים אורגנים - תגובותכם הקיצוניות רק מחזקות את הכתבה
הבקעתם גול עצמי ,   וקיצוני   (02.06.05)
הרי ברור שהכותבת ממליצה על מזון בריאותי אלא שלא בקיצוניות. ואתם כל כך קיצונים שלא מסוגלים לקרוא במתינות את הכתבה ולהבין זאת.
68. אל תרגישו מותקפים
לאורה   (02.06.05)
התופעה חמורה מאוד, ומי שחשוב לו איכות התזונה צריך ליהיות מודע לסכנות. אחי הייה אורתורקס קיצוני. הוא נמנע מלהגיע לארוחות מטעם העבודה, תכנן ארוחות בקפדנות, צמצם את התפרית שלו לגבול שלא יאומן. כשהוא ישב לאכול אמי ואני ברחנו מהבית כי הוא אכל דברים מוזרים עם ריח מגעיל. כשהוא הייה מוכרח לאכול אוכל אסור כי הוא הייה בדרכים, הוא הייה מסוגל לדבר על זה במשך ימים ובעצם כל מה ששמענו כשהתענינו בנסיעה הייה על האוכל, ועל החריגות מה'מותר'. הוא משתפר עם השנים, עדיין לא אוכל סטייק לא שותה קפה או אלכוהול, אבל לא מרגיש אשמה על חריגות. תשמרו על עצמכם.
69. ל-67, צודק בדיוק מה שנקרא בא לקלל ויצא מברך
ד"א כתבה מענינת   (02.06.05)
70. ממש מעניין: כשקראתי את הכתבה
יוסי שבח, רמת גן   (02.06.05)
לא חשבתי שמדובר בתופעה נדירה. אבל כשאני קורא את התגובות המתנגדות ואת הנימוקים שלהם אני מבין שההתמכרות הרבה יותר שכיחה.
71. זוגיות ואותרקסיה
אוכל מזון בריא   (02.06.05)
כבן זוג לשעבר לאישה אורתרקסית, מדובר בתופעה שמאמללת את בני הזוג גם כן. הבעיה שמי שנגוע לא מצליח לראות את הסבל שנגרם לו ולסביבתו
72. different strokes for different folks
קורא   (02.06.05)
לכל אחד ואחת מתאימה דיאטה מעט שונה כי כך העולם בנוי. הבריאה אוהבת גיוון במובנים שונים ומשונים. לאחר סידרת כתבות על דרכים להגיע לתזונה נכונה מצאה הכותבת לנכון *להזכיר לאלו הנקלעים לקיצוניות בנושא* שכדאי להם/ן להרפות מעט את הלחץ על הדוושה. שגם ההנאה מהממזון חשובה - ולא רק היצמדות עיקשת לעקרונות כאלו ואחרים. גם שרה חמו, שהבריאה את עצמה מסרטן מפושט באמצעות אורח חיים נכון שכלל כמובן תזונה מכוונת לעניין, אומרת שאנשים בריאים יכולים לעשות לעצמם הנחות מדי פעם, ושהנאה מאכילה היא אלמנט מפתח. רוב התגובות כאן מעידות שרוב האנשים רואים את שאר העולם דרך הפריזמה הצרה של עולמם הפרטי. האמת האובייקטיבית היא שמה שמתאים לך לאו דווקא מתאים לו/לה. נהנה לזלול ג'אנק? - יבושם לך. מרגישה תחושת עליונות על שאר הבריות כי את חרדית-של-תזונה? - תהיי בריאה. כל אלו שנמצאים בין שתי הגישות הקיצוניות הללו יכולים לקחת משהו מהמאמר.
73. ל 65
יגאל   (02.06.05)
מה הקשר?? פחח רואים שאתה לא מבין כלום זה שהם מתו בגיל 40 זה לא קשור לאכילה הנכונה זה בגלל שפעם לא היו תרופות כמו היום אז אל תזיין בשכל ותערבב בין דברים..
74. ל 46 !!
יגאל   (02.06.05)
זה עזר להגיע לסופר הירוז
75. ל-61. הדוגמא של הרזון והאנורקסיה מצוינת להבנת הנושא.
מסכימה לחלוטין   (02.06.05)
76. אני אורתורקסית
מיכל ,   ראשון   (02.06.05)
עניתי כן על 6 שאלות כולל האחרונה.. זה טוב לאכול אוכל בריא ולהמנע מאוכל מזיק, וזה גם גורם לך יותר לאהוב מאכלים בריאים על מאכלים לא בריאים.. אבל אם ממש ממש רוצים לאכול משהו לא בריא אסור להתנגד לרצון שלך. הרבה זמן כבר לא אכלתי פיצה וזה המאכל שאני הכי אוהבת אבל אני יודעת שאם הייתי לי פיצה חמה וטריה מול העיניים הייתי אוכלת אותה בלי רגשות אשם :) (אה וגם שוקולד אני אוכלת לפעמים אבל הרבה הפעמים אני לא מרשה לעצמי)
77. אורטורקסיה
הרמת גנית   (02.06.05)
אוסנת כתבה מעניינת וקולעת שוב התעלת אני נהנתי מהכתבה והסכמתי איתך לנאמר מבלי להכנס לסמני הגילוי בזה את חידשת לי - תודה.
78. ל-39 יש לך עוד הרבה מה ללמוד בנושא השילוב
אנורקסית לשעבר   (03.06.05)
של אוכל ורגש. כל ההפרעות של האכילה נוצרו מזה. אם את לא מבינה, יותר טוב שלא תפסלי ותלמדי לפני כן.
79. כמה הערות ממי שענה "כן" על רוב השאלות
(04.06.05)
1. אינני פסיכולוג , ויתכן שפסיכולוג יחלוק על מרכיב כזה או אחר של ההגדרות שלהלן , או על הניתוח . מאידך גיסא , סביר שיש מחלוקת על כך גם בין הפס' , בשל הבדלי גישות והשקפות . 2. לדעתי , אובססיה פתולוגית מאופיינת בעיקר א)במימדים גרוטסקיים , ב) במעשים שאינם הגיוניים ואינם סבירים בעליל , ג) הגורמים נזק עצמי , ד) המבוססים על חשיבה לא רציונלית , ה) חרדה בכל נסיון לסטות מצו האובססיה , ו- ו) הכפייתי אינו מסוגל בכוחות עצמו להחלץ מציפורני ההפרעה , והיא משתלטת עליו , משעבדת אותו , ומאמללת אותו , למרות שלרוב בינו לבינו , ברגעים של אמת , הוא מודע לאלמנטים הנ"ל. 3. במקרי מעין-אובססיה , אין מקום להתייחסות פטרונית (ורדודה) של יועץ כזה או אחר ש"שולח אנשים לטיפול" לאחר שהדביק על מצחם אות קין לא מוצדק .צודק החוק שאינו מאפשר לכפות טיפול אף על מקרי אובססיה אמיתיים וקשים , כל עוד אינם מסכנים את זולתם . 4. עקביות , קפדנות , אידאליזם בלתי מתפשר , נחישות , אינדיוידואליזם , נטיה לפרפקציוניזם , סלידה מחולשת הרצון ומתרוצים מקושקשים לאי עמידה במשמעת עצמית שהטלת על עצמך - אינם מבטאים כשלעצמם אובססיה חולנית . 5. אינני יכול לראות (וגם המסופר בתגובות מס' 35 , 47 , 48 , 54 , 56 , 68 , 71 אינו מראה לדעתי ) אובססיה פתולוגית באכילת מזון בריא בדבקות ובקפדנות , לפי קוי המיתאר הטיבעוניים / האורגניים . נעדרים כאן כמעט כל האלמנטים של ההגדרה. מי שיקרא סיפרות טיבעונית ו "אורגנית" יבין שהאיזון , הסבירות והמידתיות , המהוות חלק חשוב של השיטות האלה , אינו מאפשר קיום אף אחד מ- 4 האלמנטים הראשונים של ההגדרה . 6. השאלון , שלכאורה נכתב ע"י ה"ה ברטמן ונייט , איננו קולע , איננו בנוי לאתר מאפיינים אובססיביים לפי ההגדרה הנ"ל , ונראה כמו טבעות מטרה שסומנו מסביב לחץ . כאילו ניסו "להפיל תיק" על מי שמקפיד על תזונתו. אפשר הרי לפרסם כל רעיון מופרך , לעורר גלים , להתפרסם , למכור ספרים ולהתארח בתוכניות טלויזיה , והכל רוב מהומה על לא מאומה . זה לא רציני . 7. רציתי לקבל 10 בשאלון המשונה הזה , אך היו מספר שאלות עליהן נאלצתי בכל זאת לענות בשלילה . בשאלה מס' 1) , האם הכוונה ל- 3 שעות תכנון לפני כל ארוחה , או מידי שבוע , למשל . והאם הזמן שאני מקדיש לקריאת סיפרות מקצועית וכתבות בעיתונים בנושא תזונה במשך השבוע נחשב?. ...על שאלה 4) כמובן שאינני יכול להשיב בחיוב . שאלה 5) היא טריקית ("הולכת וגוברת") ואל נכון השבתי עליה בשלילה . בשאלה 8) התשובה שלי היא חיובית וגם שלילית : אינני אוכל עוד אוכל מזדמן ברחוב , אך אינני נמנע מלהשתתף בארועים משפחתיים או אחרים בגלל תזונתי , וגם אינני רואה צורך להתפשר איתה בגלל השתתפותי בהם . אין סתירה , ואנשים מקבלים אותך כמו שאתה מקבל את עצמך. אבל על זה לא חשבו מנסחי השאלון . גם על שאלה 9) אינני בדיוק יכול לענות בחיוב , כי פשוט אינני נוהג "לחטוא" , ואם נוצר אילוץ אמיתי , אני חי איתו טוב מאוד , ואינני סובל רגשות אשמה / חרדה . 8. קשה לאנשים לקבל שמישהו יכול להנות מאכילה וגם להתגדר בדיאטה כזאת או אחרת ; לקבל על עצמו אילוצים מסויימים בלי להתלונן , אלא מתוך אהבה , ולשמוח בחלקו ; בלי לפנטז על מאכלים אהובים שהיום הם מחוץ לתחום , תוך הסתפקות במה שבתוך התחום ; לשמור דיאטה (ובכלל לקיים אורח חיים בריא ומאוזן) בעקביות במשך שנים , מבלי לקטר ובלי להרגיש קרבן . ושלא יהיה ספק : אני אוהב לאכול , ונהנה מאוד מהאוכל שלי , מרגיש תמיד שבע ולא "מנופח" , ואינני סגפן , אלא נהנתן (כן כן) שלפי תפיסתי חי בלוקסוס (למרות שמה שמנחה אותי איננו הטעם או ההנאה מהמאכל) . 9. אני קניין המזון לבני ביתי , ומידי שבוע מביא הביתה הכל , כי אצלנו כל אחד אוכל משהו אחר . יש בין בני ביתי גם מי שלא נוגעים בפרי או ירק , ונהנים לזלול ג'חנון , בורקס , מיני מאפים טעימים , עוגות , גלידות ושוקולדים . בודאי שאני מבין אותם . אלו היו גם מאכלי התאווה שלי עד לפני 6 שנים (ו- 25 ק"ג יותר . אוכל מן החי מעולם לא הדליק אותי במיוחד ). הארונות והמקרר מלאים ואינני נוגע . אינני מתייסר ואינני נושך שפתיים , או מחכה שהדיאטה תסתיים . 10. אני מניח שגישה כזאת נובעת ממאפייני אישיות מסויימים בהם ניחנתי , אבל גם השתכללה מתובנות וערכים שאימצתי לעצמי כדי להיות מאושר : של פשטות , צניעות ענווה והמנעות מהפעלת שיפוטיות והתנשאות ביחס לכל חי , שימחה בחלקך , ריקון האוויר הנפוח מהאגו , ללמוד להנות מהחומרים של חייך שזמינים לך כאן ועכשיו ולא לשאוף ולפנטז על מה שאין . תהיו בריאים ושימחו בחלקכם . ממני , איש .
80. ל-79, התשובה שלך כל כך אובבסיבית בעצמה, שהיא מוכיחה
משה   (06.06.05)
שאתה בדיוק מה שאתה מנסה להסביר (בעשרות שורות) שאתה לא.
81. חוצפה , בורות וקינאה ירוקה
(06.06.05)
הנה יש מי שמתעלים מעל הבינוניות הכללית , ומפגינים "שליטה מלאה" , "הגיעו ליעד הנכסף של אורח חיים בריא ונכון" , "אכילה לצורך שיפור הבריאות" , "מתכננים מראש את תפריטם ונכונים להגבילו אם מתעורר צורך בכך", "דבקים בגישתם" , "בעלי כוח רצון חזק" , שואפים (ואף מגיעים , שומו שמיים) לשלמות בתזונתם המשוכללת . הנה יש אנשים שקוראים את המלצות התזונאים וממלאים אחריהן בלי תרוצים ובלי חיפופים , והם בריאים , והם רזים , והם מסתובבים בינינו עם האף למעלה , מזכירים לנו - אותם 95% מהציבור שלא מסוגלים לשמור דיאטה לאורך זמן ו/או סובלים מהפרעות אכילה - את חולשתנו ומשמנינו , ואת המחלות שאנו מביאים על עצמנו במו פינו . אנחנו הרי ירוקים מקינאה , אנחנו הרי חייבים לקלקל להם , אחנו הרי חייבים לטעון שמדובר במופרעים , וזה באמת מקל עלינו . כעת רווח לנו . זה לא שאנחנו חלשים , זה הם שמופרעים , והכל בא על מקומו בשלום . אז בואו נעשה סדר , שהכותבת לא השכילה לעשות . בואו לא נדבר על מי שממציא לעצמו תורה תזונתית משונה ומיוחדת , לא רציונלית , לא מאוזנת ומזיקה , שאין מאחוריה הבנה תזונתית וטוען שהתורה שהמציא לעצמו היא הבריאות בהתגלמותה . בואו לא נדבר על מי שלא מבין את חשיבות האיזון והגיוון בתזונה , את חשיבות קיום כל אבות המזון , ואת חשיבות ההתאמה האישית של המזון . בואו נדבר על ציבור של אנשים שדוגלים בצמחונות או בטבעונות , שמבינים דבר או שניים בתזונה , שקוראים את החומר המקצועי הרב שמתפרסם בשנים האחרונות בתחום זה , והם אכן מספיק נבונים ונחושים כדי לקיים המלצות כאלה לאורך זמן , לאמץ אותן כאורח חיים . מנין החוצפה , הבורות וההקינאה הירוקה , להדביק להם מופרעות ? לטעון שהם פאנטיים ומסכנים את בריאותם ? כאילו מי שלא אוכל נבלות ו/או הפרשות של בעלי חיים , ומעדיף לאכול אוכל צמחוני "חי" (או למיצער - מאודה) ולא מעובד תעשייתית [מאוזן ! עם כל אבות המזון (כולל חלבון מלא בכמויות שלא יעיקו על הכליות) ! קיראו קצת ספרים על תזונה נכונה ורפואה מונעת] ורצוי שאינו ספוג בהורמונים , רעלים וחומרי הדברה מסרטנים (זאת משמעותו של אוכל "אורגני" , למי שחשב שמדובר באיזו מיסטיקה איזוטרית) , או שמבין שהגוף אינו פח זבל שצריך לשרת גחמות ריגשיות , ושגם על אכילת מזון "שסתם" "אין לו ערך תזונתי" שבא במקום מזון איכותי משלמים מחיר בריאותי - הוא קיצוני , ומן הראוי להפנות אותו ל"דרך האמצע" ולדקלם לו שתמיד עדיפה בינוניות ו"מתינות" , ומדוע אינו סוטה מפעם לפעם מהמלצות התזונאים , כאחד האדם ? הרי 80% מהמלצות התזונאים הן קונצנזואליות . השוו רשימות של מזונות מומלצים ושאינם מזיקים לבריאות שמפרסמים תזונאים קונצנזואליים , והשוו רשימות של מזונות מזיקים (שרק בשל כך שיודע התזונאי נפש בהמתו הוא ממליץ לצרוך אותם במתינות , ולא לגרוע אותם לחלוטין מהתפריט) . הרי החלק המכריע מוסכם על כולם . אז מה נשאר לנו ? כאלה שמקיימים את ההמלצות בעקביות , ואם כתוב ששומני טראנס סותמים את כלי הדם , אז הם לא יוכלו בורקס , לא פעם בשבוע ולא פעם בחודש , מול כאלה שלא עומדים בפיתוי . או קיי . אז זה בסדר גמור להרגיע את מי שלא עומד בפיתוי מפעם לפעם , ולשכנע אותו שלא יזנח את הדיאטה לחלוטין אם הרף גבוה מידי בשבילו , כי עדיף לקיים 80% או 90% מההמלצות מאשר לא לקיימן בכלל . אבל לקחת את מי שכן עומד בהנחיות , ולהדביק לו העדר הנאת חיים , "ויתור כולל על הנאות הנפש" , רגשות אשמה כבדים על כל סטיה , ובסופו של דבר דיכאון , ולהפוך אותו לקריקטורה ? לא יעזור לכם . זאת אפילו לא פרובוקציה אינטיליגנטית . גם אם אומרים לנו שהמחקר פורסם ע"י רופא טבעוני . אנחנו נמשיך בדרכנו , נמשיך להנות מאיכות חיים משופרת , ונקטוף פירות (תרתי משמע) , ומי שרוצה לאכול עצמו למוות ולהתייחס לגופו כאל פח זבל , תוך שהוא מנחם את עצמו שהצמחוניים האלה והטיבעוניים האלה וכל אוכלי המזון הבריא , הם סתם מופרעים-כפיתיים , בלי איכות חיים ובלי הנאות חיים - יבושם לו . אנחנו נמשיך בשלנו , ואתם תמשיכו בשלכם . איננו זקוקים לגושפנקא של כתבת כזאת או אחרת . יש מספיק ספרות ומחקרים חד משמעיים התומכים בנו . הבריאות שלנו , מצב רוחנו הטוב , ואיכות חיינו המשופרת הם עובדות בשטח , ולא צריך לחכות לזיקנה ולאריכות ימים כדי להשתכנע .
82. חלק מהגובות הקיצוניות פה מראה שזו באמת הפרעה נפשית.
יעל המתבוננת   (08.06.05)
83. ל-81 כל הכבוד
אורתורקס :)   (13.06.05)
לא הייתי יכול לנסח את זה יותר טוב.
84. גם אני אורתורקסית גאה
נעמי ,   תל-אביב   (18.06.05)
יופי של תגובה למאמר. מזדהה עם כל מילה. זה קשה, אלוהים יודע, אבל כמה כדאי. מבין כל חברותי (ואנחנו בגיל די מתקדם...) אני הבריאה היחידה. בברכת בריאות.
85. איזו תגובה נהדרת!
נעמי ,   תל-אביב   (18.06.05)
הזדהיתי עם כל מילה. אני טיבעונית-אורגנית כבר הרבה זמן, ומנסה להטיף לכל העולם, ואנשים לא תמיד שמחים עם זה. באמת כל הכבוד על הרעיונות ועל הניסוח. אני ממש לא מבינה איך אנשים חיים ככה, מכניסים לפה את כל הזבל הזה, מעשנים, לא מנסים להבין איזה נזק גורם להם המזון המרוסס. בברכת בריאות, נעמי
86. שיהיו לך עוד הרבה שנים טובות
נעמי ,   תל-אביב   (18.06.05)
אני חיה ככה (טיבעונות אורגנית בלבד) כבר קרוב לשמונה שנים, וזה הדבר הטוב ביותר שעשיתי אי-פעם לטובת עצמי. נפתרו כל בעיות הבריאות שהיו לי הרבה שנים (אני כבר בת 61). אז תמשיכי ככה, תנסי להטיף למי שמוכן לשמוע, ותהיי בריאה ומאושרת.
87. הפרעה?!?!
הבריאותי ,   ירושלים   (23.06.06)
כל דבר הוא הפרעה?! אני אכול בריא אז יש לי הפרעה? נו מה זה השטויות האלה אם בן אדם מסגל לעצמו אורח חיים בריאותי וגם טעים (כן זה אפשרי!) אז אין לו שום הפרעה!!!
88. כמה שילמו לך?
הבריאותי ,   ירושלים   (23.06.06)
כמה שילמו לך יצרניות הג'אנק פוד/חברות אחרות כדי שתפרסמי את הכתבה??? אני לא אומר לא לצרוך בכלל צ'יפס אבל עדיף לצרוך כמה שפחות מזון מעובד ומטוגן, ויש גם הרבה מאכלים "בריאים" טעימים, הכל עניין של טעם והרגל.
89. 81 צודק!!!
הקפדן ,   ירושלים   (23.06.06)
מה לעשות אנשים ששומרים על בריאותם ורוב (או כל) המזון שהם צורכים הוא אורגני וצמחוני/טבעוני הם אנשים בריאים והרבה פעמים מאושרים יותר משאר האנשים שלא יכולים שלא להיכנע לפיתויים ואחרי זה מתפלאים שהם מקבלים התקף לב/חולים במחלה קשה (חס וחלילה) בגיל 40 או לפני. אז שיהיה לבריאות לכולם.
90. ל-39
איש   (23.06.06)
אתה צודק מי שיודע לא להיכנע לפיתויים ומרגיל עצמו לאורח חיים בריא לא יבכה על כל בורקס/עוגה (במיוחד "תעשייתיים" שלא נאכלה מכיוון שהוא אוכל מזונות אחרים-בריאים, טעימים ומזינים יותר מכל הג'אנק פוד המחליא והמלא בחומרים מסרטנים ומזיקים אחרים. תחשבו על זה!
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה