יהדות  מגזין  עיון
זה לא צנוע לדבר על צניעות
דליה מרקס
פורסם: 16.07.07, 13:23
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 93 תגובות ב-89 דיונים
31. לומדים דין "צניעות" (במובן של הקפדה על כיסוי גוף האישה) מ-
יוני   (16.07.07)
הפסוק-"ופרע את ראש האישה" {רש"י מפורש במקום} ולכן הלימוד הזה אינו במקומו-למרות שהכתבה מאד נכונה ומעניינת וגם מן הפסוק הנ"ל - הכוונה היא לחיים של ערך וכוונה של אנשים ונשים כלפי שמיים ואינה תלויה בצבע הכפתור וכ'ו
32. מרתק ומעמיק הבנה נכונה של "צניעות"!!!
נינה   (16.07.07)
33. אפשר לחשוב שאצל החילונים המצב יותר טוב
מישהו   (16.07.07)
34. יישר כוחך. זוהי היהדות האמיתית.
יוסי ,   שוהם   (16.07.07)
יהדות שידעה ללכת עם הזמן ולאמץ גישות מודרניות. יהדות שמעיזה להשתחרר ממוסכמות פטריארכליות מיושנות ועבשות, שמשקפות את תפיסת העולם ה"מתקדמת" שלפני 2000 שנה, כדי לשמור על עקרונות הליבה שלה. יהדות שאינה צריכה כל הזמן להתנצל ( או יותר גרוע - להתעלם) על כך שגורמת לסבל לפרטים חלשים בחברה - נשים, מסורבות גט וייבום (!), גרים ואחרים - כי הפרשנות לחוקי התורה התאבנה ו"אין לרבנים כיום כוח לשנות" . יהדות שמפיצה אור מוסרי וערכי אמיתי ולא רק אובססיה לפרקטיקה נוקדנת של מותר ואסור.
35. כל הכבוד.
אני   (16.07.07)
36. יש קטע בלדבר על צניעות שתהיה מודעות לעניין
יעל   (16.07.07)
לא צריך להגזים כמובן, אבל זה חשוב. אומרים שדבר שמוסתר מהעין יש בו יותר כבוד. לדעתי אישה צריכה לשמור את היופי שלה לבעלה. שתהיה יפה בשבילו בבית-וזה לא אומר לא להתלבש יפה בחוץ ודברים כאלה. אבל צריך שתהיה איזו מידה, ומודעות לצניעות, כשאדם מודע לדבר הוא ערני, ואולי לפעמים צריך להסב את צומת ליבו לזה, כי לא תמיד אנחנו מודעים למה שטוב לנו.(וזה לא אומר להחנק בתוך שכבת בגדים, אלא שלא נזלזל, כי זה מתחיל בזה שמקצרים את החצאית, ואז גם עם החולצה חם, ויותר יפה עם מכנסיים, וזה יותר אופנתי, ולאט לאט מאבדים את העומק והכל הופך להיות חיצוני). ואני מסכימה עם הסוף של הדברים שכתבת-להתנהל מתוך תשומת לב.
37. הבעיה היא שהנשים עצמן איך שהן מתלבשות
לא שכזה אכפת לי אבל   (16.07.07)
עם חצאית מיני או מכנסיים צמודים וחזייה לא גדולה מדי ועוד... הן מעידות על עצמן שהן יצור מיני כמו שכותבת המאמר הגדירה את זה ואם הן יתלבשו אם חצאית ארוכה וחולצה ארוכה(שיהיו בגדים יפים גם) אז כבר לא יתייחסו אליהן כאל סתם פיתוי אלא יכבדו אותן יותר
38. ביהדות רפורמית כשלך 50% מתבוללים! עובדה!
אסף   (16.07.07)
39. הויי.. כמה שזה נכון
שירה ,   מרכז   (16.07.07)
זכרון מר יש לי מביה"ס הדתי בו למדתי: ילדה בכיתה ב' (אני) שאוזנה נתלשת ע"י המורה מכיוון שבשעת התפילה לא הניעה את שפתיה וזכרון מר נוסף הוא שהועפתי מהכיתה מכיוון שמכנסי ההתעמלות הארוכים נשארו על גופי מתחת לחצאית לאחר שיעור התעמלות. חסד גדול עשיתי לילדי והם לומדים רק בחינוך חילוני. שם לפחות שמים דגש על העיקר ולא על הטפל. אני מתגוררת ביישוב חילוני ושם אני מרגישה טוב עם עצמי ועם גופי. במושב הדתי בו גדלתי תמיד הרגשתי תחת קרני רנטגן מצד הגברים, צעירים וזקנים כאחד. לדעתי המגזר הדתי בגישתו זו מפספס בגדול.
40. מצוין!נוסיף כי העיסוק ב"צניעות" הוא אפשרות "כשרה לעיסוק במין
כל כבודו- בלי הטפות ,   ראש העין   (16.07.07)
מאמר חשוב וראוי. חלק מהעיסוק של גברים בצניעות הוא סובלימציה לעיסוק במין. מרצה שמסביר בדיוק ובפירוט מה צריך להיות מכוסה ומה זה עושה לו כשהוא רואה בנות... כדאי שיבדוק אתעצמו
41. דליה, אין לך שמץ של מושג על החינוך שלנו
צנועה ,   בית יעקב   (16.07.07)
אם אני מבינה אותך נכון, את קובלת על המודעות המינית, הן מן הצד החילוני באמצעות שיח הפריצות, והן מן הצד החרדי באמצעות שיח הצניעות. אכן, מנקודת מבטך כמי שניזונת מן הפשקווילים והצלצולים את צודקת. אבל את מוזמנת פעם לבוא ולשמוע את השיח החינוכי הפנימי שלנו, את ערכי הצניעות ללא הצלצולים והרעש. את תראי שהם מאד דומים לאלה שאת מבקשת בשם הנביא מיכה.
42. הצניעות ביהדות
חרדית מהדרום   (16.07.07)
אינני מכירה אותך, כותבת השורות; אך מה שברור שאינך יודעת מהי משמעותה העמוקה והאמיתית של הצניעות ביהדות. תסכימי עימי שהסבתות שלך לא נחשפו למה שנחשפות בנות דורנו. ניתן לומר בפרוש שהעולם החילוני היה בעבר פרוץ פחות ו"משוגע" פחות (לא שאני צריכה הוכחות- "זכיתי" לראות בעיני, אבל גם חילוניות עימן דיברתי מסכימות עם קביעה זו...). אני אכן מסכימה שמדור זה אינו יהודי (כמצוין באחת התגובות)- ואני עוד חושבת שביטוי זה אינו גס, אלא עדין מידי. נראה לי שמדור יהודי היה אמור להציג את האור הפנימי של היהדות, להראות כמה היהדות נפלאה (-למי שמכיר, ויעידו על כך אלפי החוזרים בתשובה), להאיר את היהדות ולהציגה כפי שהיא ב א מ ת !!! ו- ר ק מי שיבדוק את היהדות ויכירנה לעומקה יזכה לראות את האור ה א מ י ת י שבה!!! לא מעט קורה שאנשים שאינם מחבבים חרדים לוקחים מעשה כזה או אחר של חרדים ומסתכלים עליו בשטחיות מבהילה? היכן השכל הישר? למה העומק נמצא רק בפרשנויות ובניתוחי דברים? נראה אתכם חודרים לעומקה של היהדות!!! (והרבה לא יעשו זאת מהחשש שיגלו שהיהדות היא האמת, וזה כמובן יחייב אותם) קראתי ברפרוף מס' תגובות, והזדעזעתי !!!!!!!!!! אין לי מה לומר מרוב שיש כ"כ הרבה לומר... אבל בכל זאת, לפני שאתם מחליטים לפרש או לקבוע מה הגברים והנשים החרדים-הדתיים מרגישים- חושבים- עושים מוטב, ואפילו רצוי מאוד (!) שתבדקו מהי יהדות ומהם חרדים! (אני פוגשת לא מעט אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות שראו התנהגות של חרדים- מהרחוב או מהמדיה, והם בטוחים שהם יכולים לפרש את מעשיהם ואת מעשיה ומנהגיה של היהדות החרדית והדתית כולה- כ"כ מהר נהייתם פסיכולוגים ומרצים לענייני יהדות וחרדים??? לאט לכם!!!
43. ל17
(16.07.07)
אותה שאלה אני רוצה לדעת ממך.... מה הבעיה שלך????!!!!!! אין שום בעיה שתתלבשי צנוע ומודרני גם אני ככה שאוהבת להיתלבש לפי ה"מודה", אבל להיתלבש כדי שהאחרים וכל הגברים יסתכלו עלייך???? זה הכבוד הפנימי שלך זה הערך שלך מתלבשת כדי שפלוני היסתכל עלי ??? ושכולם ירצו אותך ?? זה לא ניראה לי מכובד לאישה ת את יכולה ליהיות יפה וכו' אבל למשהו לבעלך שהוא באמת מעריך את זה, נראה לך שאותם אנשים שעוברים לידך ונמשכים הם מעריכים אןתך??? בטח שלא הם מעריכים את הקופסא לא מה שיש בתוכו שלדעתי זה יותר חשוב שיעריכו את הבפנים יותר ממה שבחוץ, זה לא אומר שרק יעריכו את הפנימיות אלא שצריכים להעריך את 2 הדברים... רק כל דבר במידה שלו....
44. צודק 24 וחוץ מזה ש...
יהלומן חרדי   (16.07.07)
שהכותבת הזו ד"ר (ג'ייקל?) -אנא עארף - לא מבינה מה היא כותבת והכל הם גיבובי סרק. ולמה? פשוט. אין דת יותר ריאלית וחכמה מהדת היהודית שזה נמדד ד ו ו ק א בדבר הזה. התורה יודעת את האופי האנושי- -והראיה היא אחת משלש נשים במגזר הכללי -נאנסה!!! וכמעט כולם מהטרדה מינית!! ואצלינו חוץ ממעט פדופילים וחולי נפש -הכל קישקוש לא הטרדות ולא אונס והפוך חיי משפחה בריאים. - למי ששמע את התוכנית של שמוליק תייר ביום ראשון השבוע - -הבין.אין מה לעשות זה הטבע האנושי וכדאי לא לטמון ת'ראש בחול. הפניה לנשים ונערות שיזהרו בצניעותן נובעת מהמצב שהתרגלנו ללבוש חשוף, צמוד וכל מיני מרעין בישין עד שזה חודר גם אצלינו. ושתקום אחת ותגיד שהיא לא יודעת שההתחתכות הזו מגרה גברים! אז דיי ווינט עם כל השטויות - לא מתאים וכדאי שתעלו רמה.וכדאי שהד"ר הזאת תלמד קצת יותר לעומק שהנביא מדבר על צניעות בעבודת השם = שבנאדם לא יתפאר במצוותיו. אבל מה זה סותר את צניעות הלבוש? זה הרי הלכות מפורשות וכתובות! הפרשנות שלך מיסיס ד"ר- נובעת מחוסר ידע ועומק, הרי כבר אמרו "נשים דעתן קלה"!
45. ל-10 לכי חפשי את החברים שלך בגוגל !צריך לנעול אותך בכספת!
ולזרוק את המפתח ,   לאוקיאנוס!!*********   (16.07.07)
46. כנסו לזההההההההההה!!
מיכל ,   מרכז   (17.07.07)
לדעתי כל מה שנאמר פה זה הכללה. אין מה לעשות שלבת צריך שיהיה כבוד ואסור שהיא ככה תמכור את הגוף שלה סתם ככה...זכותך לא להיות מרוצה אם את מרגישה שמדברים על זה אבל מה לעשות שבעולם שלנו מרוב שסקס ומין הפך להיות פרוץ זה רק אובייקט ולא משו מיוחד ולכן מנסים לשמור על זה. אני מבינה אם מפריע לך שמדברים על זה, אבל לא מפריע לך כל הבנות האלה שהולכות ככה בחופשיות ברחוב ומדברות על זה בעוד יותר חופשיות ואפילו מקיימות את זה לנגד כולם בקיצור, מפריע לך שדתיים אמיתיים ומדברים על זה אבל לא מפריע לך שחילונים עושים את זה לעיני כולם?!
47. הרב המכובד שלי עסק באובססיה במדידת אורך החצאית של הבנות..
40 צודק   (17.07.07)
48. ברוך שעשני חילונית !!!
חילונית חרדה ,   שפלה   (17.07.07)
מילה אחת רק לומר על הדוסים: איכס !
49. ל-7
student ,   jeusalem   (16.07.07)
הבעיה בטיעון שלך היא ההנחה שאשה נמצאת בעולם כדי לשרת את הגברים. לצורך גילוי נאות אני חילונית, באתי לירושלים מהפריפריה (לא מת"א הסוטה חס וחלילה...). פתאום אחרי כמה חודשים בירושלים שמתי לב שאני מרגישה לא בנוח כשאני הולכת ברחוב. נכון, אני בשום אופן לא לבושה "צנוע", אבל האם זה מה שקובע לגבי האופי שלי? האם רק החיצוניות קובעת? אם גבר שרואה אותי לא יכול לשלוט בעצמו (ואני בספק), האם הבעיה היא לא שלו? לפני שעברתי לי-ם לא היה לי שום דבר נגד דתיים או חרדים, הכרתי בעובדה שלכל אחד יש זכות לחיות לפי בחירתו. אבל עכשיו אני מרגישה עוינות כלפי וזה גורם לי להרגיש עוינות בחזרה. למה אני צריכה להינזף על כך שעליתי על קו "חרדי" עם מחשוף? מתי האוטובוס חזר בתשובה? הצדיקה שניסתה
50. 34 - מסכימה עם כל מילה...כל הכבוד! יישר כוח!
(17.07.07)
51. כל מילה זהב!
מיכל ,   אלעד   (17.07.07)
אם הסיפור על הרב הזה נכון, (כי זה נשמע כמו המצאה, או בדיחה) אז אני הייתי מגישה נגדו תביעה על הטרדה מינית. כל ההתעסקות האובססיבית היום בצניעות היא הפך הצניעות לחלוטין. בסמינרים הדבר הכמעט יחיד שמתעסקים בו זה גדרי הצניעות. מצד שני בחוגים חרדיים מסוימים מתעסקים באובססביות בכל העניין של שמירת העיניים אצל גברים, ולכן הם הולכים ברחוב עם העיניים ברצפה. ומסתכלים לצד כשמדברים עם אשה. הדבר הזה גורם גם לגברים להתייחס אל עצמם כאל יצורים חלושים ושטופי יצר זימה, כאילו רק יסתכלו על אשה וכבר אוי ואבוי מה יקרה. ומצד שני גורמים לנשים לחשוב שכל הגברים רק מעניין אותם מין. ושכשהם רואים אשה הם רק חושבים על סקס. באמת מאד מאד דומה לכל מיני דעות שנשמעות ברחוב בחילוני המופקר. הייתי מצפה מיהודים דתיים וחרדים להתייחס לעצמם ולחנך את בניהם ובנותיהם ליותר רוחניות. לכבוד עצמי וכבוד לבני המין השני. ולא רק להתעסק בלברוח ממחשבות על נשים (כל המלחמה הזאת במחשבות רק מביאה אותם) ובאיזה בגדים ללבוש. מה תבין מזה הבת היהודיה? שכל הגברים הם חולי יצר ש
52. כולם מתלבשים כדי שיראו אותם יפים גם הגברים וגם ...
אברמלה מלמד   (16.07.07)
העיסוק בצניעות זה באמת לא צנוע זה חרמנות לשמה. גם לגברים לוקח שעות לקשור את העניבה .
53. למגיבה 2-את בהזיות קשות של שינאה
בוז לשטחיות   (17.07.07)
הטקסט שלך כולו קלישאה מפוברקת שמזכירה עלילות דם מפגרות תתבגרי ותמצאי מקצוע- כי חוקרת פרטית את לא
54. ל44 - המשפט האחרון שלך חשף את כוונותיך האוויליות
הייתי ועכשיו כבר לא   (17.07.07)
חוץ מגיבובי העלבות לא אמרת כלום. אין הטרדה מינית במגזר החרדי? הצחקת את הנח"ל (הלא חרדי). חיי משפחה בריאים? בחיאת, תראה את המוסדות לחולי נפש, מלאים בחרדיות שלא עמדו בעול. תפסיק ליפות מציאות שאינה יפה.
55. די עם הדמגוגיה!!
צנועה   (17.07.07)
איפה ראיתם שדליה מדברת על זה שאישה "צירכה למכור את הגוף שלה" איפה היא מדברת על זה ש"נשים צריכות ללבוש בגדים חצופים ומגרים". די עם הדמגוגיה!! היא מדברת על האובססיה והכפיתיות בכל העיסוק בצניעות, שהיא כפי שכתב כאן אחד המגיבים סובלימציה של עיסוק במיניות האישה. זה מה שלא צנוע. די עם הססמאות!!
56. כתבה טובה. הכי חשוב- העבודה הפנימית
סמדר   (17.07.07)
הדיבור, המעשה והכוונה שבלב גם הם חשובים. לא פחות מהלבוש.
57. אף על פי כן....
אברהם הלוי ,   רכסים   (16.07.07)
נכון אני מתגורר בישוב מתחרד,אז מה? אני רוצה לאמר שאני לא שייך למגזר החרדי בישוב רכסים,אבל מה שקורא בישובנו במגזר החרדי הוא לצערי חמור שבעתיים מהמגזר ה"חילוני" בישוב,השמועות עוברות מפה לאוזן,ומשתקפים בשטח,כלומר רואים משפחות חרדיות שמתפרקות לרסיסים,וזאת למרות,ועל אף כל החומרות ש"בלבוש הצנוע", כביכול,פאות שמנאות (מייפות)את המין הנקבי וגורמות לחטא....וכדו'. לצערי עומד מול עיניי מקריהו של הרב פרדס - אב בית בדין בפ"ת - לפני כעשור שנים שנאף עם מתדיינת -לא דתייה- שהגיעה בלבוש צנוע כמתחייב בהליכי גירושין לא פחות ולא יותר בבית הכנסת... אז מה נלין על המגזר "החילוני"? ועל זה נאמר "הפוסל במומו פוסל" וחכמים (ונשיא מדינתנו ) היזהרו בדבריכם. ( ובמעשיכם ).
58. גם הדתיות שלבושות מכף רגל ועד ראש משתרללות חבל"ז!!!!!!!!!!1
אשה טעימה כמו פיצה ,   ויש לה גם פטריות****   (17.07.07)
59. תגובה 44 - סימפטום מטריד לבעית המגזר
יוסי   (17.07.07)
חוסר סובלנות ופתיחות לדעות חדשות. אין לו ספק שיהדות זה רק מה שהוא מכיר מהבית. דעות אחרות הן בובקס. חוץ מזה ההתנשאות- כידוע במגזר "נשים דעתן קלה" ולא יעזור להן לימודים תואר וידע. גם יהלומן כמותו עולה על רבנית ודוקטור כי הוא זכר. כנראה שהוא חושב ששכל נמצא באיבר מאד מסוים בגוף. אין פלא לכן שמתוך תגובתו ברור לחלוטין שלא קרא ולא התייחס לטיעונים שעלו במאמר. ואולי סתם לא הבין.
60. הרבה ???!!! ד"ר- מה הקטע?
רבנית, אם כבר.   (17.07.07)
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה