יהדות  מגזין  עיון
דונט שו"ת: תשובה הלכתית יכולה גם לסכן
חן ארצי-סרור
פורסם: 26.06.12, 00:31
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 343 תגובות ב-186 דיונים
151. יש לא מעט מאמרים ברמה נורמלית(גם לרמתך הגבוה).פשוט צריך לברו
איציק   (26.06.12)

לברור ולא להתייחס לכל מאמר ברצינות ייתרה.בעיקר לא לשו"ת אסאמאס.

אז לתת קצת כבוד לרבנים שכותבים ברצינות ולא לזלזל ללא הבחנה.

152. אליקים, מלמד, וכיו"ב רבנונים משימים עצמם מומחים לכל.
(26.06.12)
הפתרון במקרה הזה פשוט.
לזמן את מפר החוק הזה לחקירה פלילית. בהיותו בעל מעמד (לפחות מטעם עצמו) בכת שלו, שומה עליו להביא לידיעת השלטונות מעשה התעללות אב בבניו. בחקירה להוציא ממנו מי המנוול המכה, ולחקור גם זאת.
ייתכן שטיפול פסיכולוגי באליקים היה מגלה שבילדותו הוכה ע"י אביו, וראה בזה מופת לחיי משפחה.
או אולי יסתבר שאלו שאלות שממציאים כדי שהחכמים בעיני עצמם יענו. זה היה נהוג פעם בעיתוני ילדים. מתאים לפרסומי הדת.
153. מזמן הבנתי שהרבנים בכח רוצים שאחרים לא יחשבו מחוץ לבועה
דתל"ש   (26.06.12)
הרי מדובר בקהילות סגורות או חשוכות, אין דיבור על דברים הכל בשושו, ולכן מגיעים לידי מצב שבנושאים כמו בין איש לאישתו, האנשים לא שואלים את עצמם במקום את הרב מה נכון ההיגיון לעשות? התורה היא מה שלא תגידו יש סיבות מאחורי כל דבר, אפשר כמובן לא להסכים, ועם התקדמות הטכנולוגיה אפשר להתווכח האם מותר לעשות משהו והאם נחשב במלאכה וכו'..
תלמדו בעצמכם תקראו ספרים תקשיבו להיגיון ולא לרבנים שהם בני אדם שממש לא חכמים כמו בדורות עברו.
כל מוסד הרבנות היום באזרחות ובצבא לא שומעים עליהם בכלל הם רק מחממים את הכיסא בשביל הכבוד והכסף.
154. תגובה ל-9
אביבה   (26.06.12)
צאו כבר מהבועה שלכם!!

רב = מורה - רב אינו בן של אלוהים ואין לו שום הילה סביב ראשו.
הוא בן אנוש כמוך וכמוני.

מה ההבדל בין רופא ורב??? שניהם לא אלוהים ואין לשייך להם שום תכונות מעבר לכך - הם ישבו ולמדו את המקצוע וכעת הם מייעצים, ותו לא!!!
155. אומרים: אם הטיפש לא היה שלי גם אני הייתי צוחק
מהמגזר   (26.06.12)

תפסיקו לדאוג מה יחשבו עלינו כמגזר, פשוט תתחילו לחשוב! זה בטוח יעזור.

אל תחששו, הקב"ה ברא אתכם עם מוח, השתמשו בו. זה קשה, מאתגר, אך משתלם!

שאלו רב, התייעצו עימו, אך בדברים חשובים, בענייני פסיקה והלכה.

אל תתנהגו כטיפשים, אז לא צריך יהיה לדאוג שזה מה שחושבים עלינו.

לצערי הדברים לא הוצאו מהקשרם, אלה פנה הדברים, רדודים קטנוניים ומביישים.

ומהרבנים צריך לבקש, אחריות, לא יותר מזה.

 

156. נושאים עיניהם למספרי מעשיות בשביל לקבל 'חכמה'
ליאור   (26.06.12)
אנשים מסכנים ורפי שכל, המוותרים על הטוב ביותר בעצמם, באנושיותם, ולשם מה? נחמה פורתא והתנערות מאחריותם לחייהם-הם. קומו, עורו! פיקחו עיניים והפעילו את הראש, הולכתם שלל! מילדותכם מכרו לכם את השקר ואתם מפוחדים מדי בשביל להפסיק להאמין בו.

אין אלוהים, אין ניסים, אין עולם הבא, אין נבואות, אין קדושה ואין הנחיה שלא-מהעולם-הזה אשר תסביר לכם מה נכון ומה לא. יש בני אדם והרצונות המתנגשים שלהם, יש כתבים מאובקים המפורשים לפי נטיות המפרש, יש האחזות פתאטית באגדות בשביל לא להצטרך לקחת אחריות ולומר- "אני עושה זאת מכיוון ואני רוצה לעשות זאת, מכיוון ואני חושב שזהו הדבר הנכון לעשות ולא אחרת. ואם אני טועה, שיכה בי ברק. סתם-סתם, אם אני טועה, אודה בזאת ואתקן פעם הבאה, אלמד, אחכים! לא אדבוק במה שאני מכיר רק מכיוון ואני מכיר אותו, וכל יום אהיה אדם טוב יותר ממה שהייתי אתמול."

אם, דווחי על בעלך. ילדים, הרימו קולכם. אב, התבייש בעצמך. קחו צעד לאחור והביטו על המצב, ממש הביטו בו, ותבינו כי לא מהרב תבוא התשובה, התשובה כבר שם וממתינה לכם שתביטו בה.
157. פרימיטיביים. ממתי צריך לשאול 'רבנים' איך לחנך ילדים?????????
מה פתאום 'כבוד' ,   אנשים חשוכים ובורים   (26.06.12)
158. ה"רבנים" של היום שכחו ללמוד "פרקי אבות"
קובי   (26.06.12)

שם נאמר :

"אַבְטַלְיוֹן אוֹמֵר, חֲכָמִים, הִזָּהֲרוּ בְּדִבְרֵיכֶם, שֶׁמָּא תָחוֹבוּ חוֹבַת גָּלוּת וְתִגְלוּ לִמְקוֹם מַיִם הָרָעִים, וְיִשְׁתּוּ הַתַּלְמִידִים הַבָּאִים אַחֲרֵיכֶם וְיָמוּתוּ, וְנִמְצָא שֵׁם שָׁמַיִם מִתְחלל"

159. דרמה קווין שכמותך, את מדברת על חילול ה'?!
מיכל ,   ירושלים   (26.06.12)

יוצא לי לקרוא לא מעט את העלונים הללו ואת השו"ת כשאני מגיעה להתארח אצל אחותי בשבת, ובכל פעם מחדש אני (ולא רק אני) מתלהבת מהתשובות המחכימות שנותנים הרבנים, ולא פעם, כשהיה מדובר בבעיות סבוכות, הרבנים ייעצו "על רגל אחת" והפנו את מבקשי העצה לקבלת ייעוץ מקצועי.

 

ואת, שידועה (מתוך רוב טורייך) באהבת הפרובוקציה, בחתירה נגד למען רווחתך והתקדמותך ושיקולי רייטינג ותשומי (תראו איזו דוסית מחמד, פמיניסטית ומתחלנת אני..), מצאת לך דוגמא אחת ויחידה ועמה הלכת לעשות חילול ה'. אילו באמת רצית לשנות ובאמת היה חשוב לך לשנות, היית פונה אל הרב. כותבת לו מכתב, אבל בחרת לקחת דוגמא יחידה ולהפוך אותה לטור במקום שבו פירור הופך לכיכר לחם שלם, למטעמים. אשרייך.

 

במקרה זה, אין ספק שהרב היה צריך להפנות את האישה לייעוץ, מעבר לעצה שנתן לה, אבל אני סבורה שהוא ידע שהיא מודעת לבעיה ומן הסתם יודעת גם שיש בפניה את האופצייה לפנות לייעוץ שכזה, ואולי היא נמנעת מכך בשלב זה. כנראה שהרב לבנון מעריך את כוחן של נשים והשפעתן במבצרן ועל האיש שלהן קצת יותר ממה שאת מעריכה, שנאמר (ודווקא על פרשת השבוע הנוכחית): "חכמת נשים בנתה ביתה ואיוולת בידיה תהרסנו". הוא נתן לה כלים ועצות איך להתנהג, מה לעשות, איך להוביל את השינוי בדרכי נועם, כפי שרק אישה יכולה לשנות (מה שפמניסטיות שפמנוניות ומלחמתיות לא יבינו לעולם) וכאמור, אין ספק שלמרות שזה מובן מאליו שהיא מודעת לאפשרות שאפשר וצריך ללכת לייעוץ, הוא היה צריך להוסיף זאת בתגובתו. כך או כך, מקרה זה אינו משקף את הכלל, ועובדה שהבאת רק דוגמא אחת ועליה בנית טור שלם.

 

מה הגאווה עושה לאדם... ואת עוד מדברת על חילול ה' ומתייפייפת? למה לא פנית למערכת של אותו עלון? מדוע לא פנית לרב?! מעניין...

 

נא לא לצנזר.

160. ייצוג ותקווה
המתמיד   (26.06.12)
לקרוא את הכתבות שלך, גורם לי לתהות עד כמה הדעה שלך מייצגת הציבור הדתי לאומי? והאם היית יכולה לפרסם כתבה כזאת, בעיתון מגזרי כמו: הצופה או מקור ראשון ?

בשביל עתיד מדינתינו, ובשביל הפינה החמה שיש לי עבור ציבור זה, אני מקווה שדעתך מייצגת את רובו.

חוצמזה נהנתי לקרוא. עלי והצליחי
161. מי שפוסק 'ייהרג ובל יעבור' על שירת נשים בצהל
לא יכול להיות חכם ,   גדול! איש קטן   (26.06.12)

הרב לבנון מתברר כבנאדם שהשכל ממנו והלאה

כמתנחל ביישוב עלק תורני אני מתבייש שהבנאדם הוא הרב האיזורי שלי

162. לפי החוק אסור להרביץ לילדים גם אם הם דתיים
נעמה   (26.06.12)
163. אבוי לישראל, כבו מאורותיו, רבו רבניו ואין לאן להוליך את
נחמן   (26.06.12)
הבושה. כל קורא פסוקים הפך לרב או ידעוני, או מכשף. קורא סקלפים ובטרוט, מדבר אל המתים, מרפא בקבלה, במגנט ובטטות מחוממות וכולם סוחרים בתורה, ללא בושה, ללא יראה. עושים בתורה קרדום לפרנסה, שנור ובטלה.

אלוהים יושב ובוכה ואין לו מושיע.
164. אם כל סטירה היתה מחייבת פתיחת תיק במשטרה, אז כולם היו בכלא.
סטירה לא ,   מחייבת פניה למשטרה   (26.06.12)

סך הכל הוא נתן לה תשובה עניינית. פניה למשטרה על מכות חלשות, יכולה לגרום לגירושין.

אז אולי זה מצויין לעו"סים ולשאר מטפלים למיניהם, אבל לא ברור האם זה טוב לאישה וילדיה.

 

מרוב "דאגה לשלום הילד", גדלים ילדים אלימים  חצופים בעלי שפה דלה ועם הפרעות קשב וריכוז.

 

מרוב  "דאגה לזכויות האישה", קיבלנו בגידות וגירושין על ימין ושמאל.

 

 

 

165. יש לקחת ממנו את ילדו
מי שמכה- פרמיטיבי   (26.06.12)
166. תגובה שפויה - כנסו
בני   (26.06.12)

הבעיה היא לא בעצם התייעצות עם רב. כל אחד מאיתנו לעיתים מדיע למצב בו הוא מתייעץ עם אנשים שהוא סומך על דעתם - הורים חברים, אחים גדולים, מורים וכו'. לכן גם התייעצות עם רב היא בהחלט לגיטימית, כל עוד זה רב קהילה שידוע ומוכר ע"י רבים. במהלך ההתייעצות פורסים מול הרב את כל הפרטים.

הבעיה המרכזית היא שהייעוץ ניתן במסגרת שאינה מתאימה כלל - עלון שבועי. הרב פוסק במקרה של חיים ומוות ללא התעמקות, על סמך כמה שורות כתובות בלבד, מבלי להכיר את האירוע.

למשל - מה זה אב מכה? נותן מכה עדינה בטוסיק פעם בחודש או מצליף בחגורה מדי יום?

167. הבעיה היא לא הרב לבנון. הבעיה היא פסיקה ע"ב מידע
דימה   (26.06.12)
חסר. אי אפשר לפסוק בשאלות של חיים ומוות על בסיס שאלה קצרה. כדי לפסוק במקרה כזה הרב צריך להכיר את כל הפרטים.
168. ממש לא נכון. רוב הרבנים השייכים לרבנות הראשית עובדים
רמי   (26.06.12)
יחד עם שירותי הרווחה והמשטרה. למה לכתוב על דברים שאין לך מושג?
169. הפרסום מעלה לך את ה... לראש
דתי ולא מחסידי הרב   (26.06.12)
גם ונגיד שאת צודקת, כמו שדרשת מהרב לבדוק לפני שהוא עונה אולי כדאי לבקש ממך לבדוק עם הרב.
האם את חושבת שהרב עוקב אחרי הפרסומים ההזויים בווינט (עם כל הכבוד ואין הרבה)?
למה את חושבת שלתקוף את הרב דרך ווינט יהיה יותר מועיל?
למה את חושבת שהפרסום בווינט יותר חזק מהפרסום בעלוני השבת מסתבר שיש לשניהם +- אותו מס' קוראים!!!
על זה אמרו חכמנו טול קורה מבין אינך
170. לא נותן שום כבוד לרבנים חשוכים. להפך.
עופר   (26.06.12)
לא עקרבים, לא שועלים, לא מפלצות החושך, לא ישנו את המציאות העלובה שבה רבים נוהים אחרי הנוכלים האלה שמתחזים למומחים לנפש האדם.
זה פשוט מסוכן!
171. איזה שטויות היא מדברת! כנסו!
נתן   (26.06.12)

קודם כל, מה שמוצג הוא לא שו"ת סלולרי, אלא שאלה שנשלחה לרב ונבחרה להיות מוצגת בעלון במדור שקשור לענייני משפחה.

שנית, בעלון לא מוצגת כל השאלה אלא חלק ממצה ממנה ואף לא כל התשובה אלא החלק החשוב. ברוב המקרים הרב מקבל שאלה, כתובה או בע"פ ולא באנונימיות, משוחח עם השואל ובעלון מוצג רק חלקמייצג מהשיחה ובאנונימיות כדי לשמור על צנעת הפרט.

פשוט עצוב לקרוא מה שהיא כותבת.

ואני לא דוס על... סתם אחד שלא אוהב לקרוא דברים מעוותים.

העיקר שמצאה לעצמה במה ופרסום...

172. אישה לא כותבת לרב בגלל מכה פה ושם-
לעוזר הרב   (26.06.12)
זה ברור שנשים לא פונות על כל מכה. אם מישהיא פונה זה בגלל שהיא חשה סכנה או התעללות.. ואם זה ממוצא זה עוד יותר גרוע. המסר של הרב לנשים דתיות- אל תתלוננו, תחכו ותחכו ותחכו עד שהילדים יגדלו ויהפכו בעצמם לגברים מכים ונשים מוכות
173. איזו כתבה היסטרית...
אביב   (26.06.12)

ב"ה

אין לי בעיה עם התייעצות עם מרכז סיוע, אבל ישר לרוץ למשטרה?! או ללכת להלשין לאיזה חוכמולוג שמשנן כמו תוכי את מה שאמרו לו פרופסורים מנותקים מהמציאות באוניברסיטה?! כל כך מהר לשבור את הכלים?! לערב צד ג' שיפרק את המשפחה הגם ככה מסכנה הזאת?! היסטריים והיסטריות כמו הכותבת (ציטוט: "האם נוכל לומר שלא הידיים האלו שפכו את הדם? ") חושבים שהם מצילים את העולם אבל למעשה הם גורמים בעיקר נזק. אל הרב של בית הכנסת שלנו באים אנשים להתייעץ כל הזמן ולא בגלל שהם יעשו כל מה שהוא יגיד להם (הם אנשי שכונה חילונית למדי בחיפה) אלא בגלל חכמת החיים שלו והנכונות שלו לעזור לכולם, שמה לעשות אמנם קיבל הרבה מהתכונות האלה מהבית ומניסיון חיים אבל בלי ספק  קיבלו כל המרכיבים החיוביים האלו באישיותו חיזוק מהתורה שלמד ומרבותיו  שנתנו לו דוגמה אישית והדרכה. תנו כבוד לתורה,                                                                           

לא כי מישהו מכריח אתכם אלא פשוט מגיע לה שהיא משדרגת לכל כך הרבה אנשים את החיים ככה (כמה אנשים מוצאים  אוזן קשבת אצל הרב של בית הכנסת שלנו ולא רק אצלו, כמה מוצאים עצה טובה, כמה מוצאים דוגמה חיובית ואם אני לא מסכים עם הרב אני מתווכח בצורה מכבדת ומוקירה) נא לפרגן לרבנים ולא להיות כפויי טובה.

174. הכתבה היסטרית,
אביב   (26.06.12)

ב"ה

 ממהרת לערב צד שלישי, דבר שעלול להפוך את האישה לבעל.

אני גר בשכונה חילונית בחיפה. מגיעים להתייעץ עם הרב של בית הכנסת שלנו אנשים לאו דווקא דתיים שלא רואים ברבנים סמכות עליונה והם נהנים מאוזן קשבת, מעצה טובה ומנכונות לעזור בכל דרך: לנחם, לעודד, להתפלל, לייעץ, לתת טלפונים של מי שיכול לעזור, לספר סיפור או משל וכו'

ביומיום שלי אני נפגש באופן קבוע ברבנים מהסוג הזה, אנשי מופת שתורמים לחברה גם בתפקידים אחרים (כלומר לא רק רבני בית כנסת ואפ' לא תמיד בתפקידים רבניים) וכמו אחרים אני מתייעץ איתם תכופות, לומד מ-"הגותם" וכשאני לא מסכים איתם אני מתווכח בצורה מכבדת ומוקירה. אמנם הרב שלנו קיבל הרבה מתכונות אלו מנסיון חיים ומהבית אבל אין ספק שהדבר הועצם פי כמה בזכות דוגמה אישית מרבותיו ובזכות הדרישות המוסריות של התורה אותה למד, לומד ומלמד ובעז"ה ימשיך עוד שנים רבות רבות.

לסיכום: אל תהיו היסטריים, אל תרוצו לגורם שלישי על כל פיפס (לפעמים גם לא לרב), תפרגנו לרבנים, תהנו מהם ותלמדו מהם  גם אם אתם לא מסכימים איתם, קיצר, "תנו כבוד לתורה" , כי מגיע לה.

 

175. למה פנית אליו ב"כבוד הרב"?אם זו תשובתו,לא מגיע לו שום כבוד.
(26.06.12)
176. הפטרנליזם האנטי דתי מגוכך ואנאכרוניסטי יותר מהמיוחס בלעג לרב
חילוני צוחק   (26.06.12)
לכותב המצחיק
כתבה שבמקרה נגעה בעניין אחד שבו אני מביי מכל עניני הדתיים שאין לנו שמץ והנה השטויות הפטרנליסטיות שעבר עליהן הכלח בימי הרצל והאסכולת הנאורות ובחיקוי הבולשביקי שעשה בן גוריון והיום בניאו-זנד איזם.

בקיצור
פעם שנגעת בנושא שכן מבינים בו מתברר שכתבת
ח א ר ט ה
בשפה מרגולית.

נשלח מהסלולארי שלי
177. התעלמות
מאיר ,   מגדל העמק   (26.06.12)
כנראה שכותב הכתבה לא נתקל בשו״ת שישנם בעיתונים ובאתרי האינטרנט שרק לשמוע את התשובות צריך לבכות יום ולילה ועל זה נאמר ״טול קורה מבין עיניך״

נשלח מהסלולארי שלי
178. הרב לבנון עזר לי רבות בחינוך הילדים
משה ,   תל אביב   (26.06.12)
למה כתבת צריכה להכפיש ולכתוב שטויות כדי להתפרסם??
עשי טובה לכולנו ולכי תעסקי במשהו אחר.
אם את ממש רוצה להתעסק בתקשורת- תפרסמי כתבת התנצלות לרב לבנון.
לא הייתי רוצה להיות לידך, לא בעולם הזה ובטח לא בעולם הבא...

נשלח מהסלולארי שלי
179. ממש לא מכובד ולא ראוי להפליל ככה את הרב..
תמחקו את שמו של הרב!   (26.06.12)
אני בטוחה שאם היית פונה יפה לרב לבנון הוא היה מבין אותך והגיוני שהיה מודה שטעה. אנשים טועים לפעמים ואני חושבת שזה מעשה לא ראוי בעליל ולא בוגר לקחת דוגמא אחת וממנה לעשות כותרת המוציאה שם רע מאוד. היכן הזכות לשם הטוב? אני מאוד מקווה שלפחות תמחקו את שמו של הרב לבנון. תודה.
180. הרב אבינר והרב אליהו בעולם קטן
דביר ,   עפרה   (27.06.12)
ככשולחים אליהם שאלה קנטרנית הם עונים כמו שצריך, ואם זה באמת שאלה מהותית אז הם הרבה פעמים כותבים שזה לא לסמס וכו'. וכן הם הרבה פעמים מוסיפים מקורות לתשובות.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה