חדשות  דעות
לחנך כמו בפינלנד
אורית חזן
פורסם: 16.11.14, 16:10
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 125 תגובות ב-66 דיונים
31. כדאי לעשות חילופי אוכלוסיה ולייבא פינים לישראל
קובי   (16.11.14)
זה הכל ענין של תרבות ומנטליות. ישראל לעולם לא תגיע למקום שפינלנד נמצאת בו.
מתי ראיתם שר בממשלה נוסע באוטובוס ? כמה כסף אנחנו משלמים להתחנך?
השכלה אצלנו זה מותרות, שם זה דרך חיים...והרשימה ארוכה...
32. לפינלנד אין צבא בעלות של 50 מיליארד שקל לשנה
יובל   (16.11.14)
שמממן את רס"ר יפרח ואת כל אוכלי החינם מגיל 42
33. כאשר בישראל החינוך נתון לגחמות פוליטיות
(16.11.14)
כך הוא נראה-מפלגות מסויימות רואות בערך הבורות נקודת כח לא משנה העטיפה שהם משתמשים-חינוך יהודי.. המטרה היא לגדל כוח אלקטורלי שיצביע עבורם וזו הדרך שהם מצליחים.כמובן שהם מודעים למעשיהם-הרי את בניהם הם לא שולחים לאותם "מוסדות חינוך". וגרוע מכל שגם מפלגות שילטון מוכנות ומשלימות עם המצב-כדי להשאר בשלטון. כל עוד המבנה הפוליטי שלנו לא ישתנה-מה שהיה הוא שיהיה...
34. טוב אחי
דנה   (16.11.14)
קודם שאלה - כמה פרסי נובל יש לפינלנד? כמה לישראל?

ולפני שתקפצו עלי, הרשו לי להרחיב- מערכת החינוך הפינלנדית היא יוצאת מן הכלל בעיני השמאל הליברלי. היא שוויונית ביותר, ודואגת שכולם, כולם, ילמדו את אותם הדברים ויהיו באותה הרמה. בהחלט הישג יוצא מן הכלל.

אבל, כמובן יש את אלה הנזרקים בצד הדרך - בעיקרון, כל אלה שמחפשים משהו שונה. התלמיד המתקשה מקבל עזרה ככל שירצה להגיע לרמה הכללית, אך המחונן זוכה להתעלמות משום שכולם, כידוע, צריכים להגיע לאותה רמה. ויחד עם זאת, לא נשכח שלהורים אין זכות להחליט מה ילמד הילד שלהם, דבר שפוגע במיעוטים דתיים ואתניים.

החינוך הפינלנדי מקבל שבחים מאת כל אותם גורמים שרואים בסוציאליזם אידיאל למופת, שרוצים לכתוש כל זכר להישגיות וייחוד. אני ממליצה דווקא שנשכיל מהם, ולא נלך בדרך הזאת.
35. הייתי בפינלנד
ב.כ   (16.11.14)
נכון שמערכת החינוך מצויינת
אך מה שלא סופר זה שלמרות החינוך הפיני המעולה , קיימת בעיית שיכרות ואלימות בבתים.
הרבה נשים הן חד הוריות
בעקבות אלימות מצד בן הזוג
ובהשוואה לישראל עם מערכת חינוך ישראלית לא הטובות בעולם
אנחנו במצב יותר טוב

נשלח מהאייפד שלי
36. הלוואי והייתה לנו המנטליות של פינלנד! ואנחנו מפנקים את
אמא חנה ,   שרון   (16.11.14)
ואנחנו מפנקים את ילדינו יותר מידי. משמעת. גם את זה צריך. לווסת את האגו!
37. בואו נבהיר משהו אחת ולתמיד - אין דבר כזה "השכלה חינם".
אורן   (16.11.14)
משכורות למורים צריך לשלם? צריך.
כיתות לימוד צריך לבנות ולתחזק? צריך.
מחשבים ומעבדות צריך לממן? צריך.
סימן שמישהו משלם על כל זה, והיות ולממשלה אין כסף משל עצמה, הרי שהמימון מגיע מכספי המיסים של האזרחים. במילים אחרות, אזרחי פינלנד (וכל מדינה סוציאליסטית דומה) משלמים דרך המסים הגבוהים שלהם עבור השירות שהם כביכול מקבלים בחינם.

עבור האזרח זוהי עסקה לא כל כך כדאית, משום שגם אם הוא לא נהנה מן השירות, הוא חייב לשלם עליו. כך למשל אנשים שמעולם לא למדו באוניברסיטה צריכים לממן את ההשכלה האקדמאית של חבריהם, ורווקים צריכים לשלם עבור לימודי הגן של שכניהם מרובי הילדים. בעיני זה לא דבר מוסרי להכריח אדם לשלם עבור שירות שהוא אינו מעוניין בו, מבלי לשאול אותו אם הוא רוצה או לא.

בתחומים מסויימים כמו ביטחון פנים וחוץ, מערכת משפט ותשתיות לאומיות יש משום הצדקה לממשלה לשלוח את ידה הארוכה לכיסו של האזרח ולהכריח אותו לשלם. בתחומים אחרים כגון חינוך, בריאות ורווחה אפשר להתדיין האם זה ראוי. אך בכל מקרה אל תתנו לאף אחד לשקר לכם ולומר שזה "חינם".
38. פחחחחחח , תראו את המורים בבית ספר של הבן שלי :))))))
A   (16.11.14)
39. לא ברור לי איך מורים יכולים לעבוד ללא פיקוח
תומר   (16.11.14)
איך אפשר לנהל מערכת חינוך של מיליוני תלמידים ולתת לכל מורה לעשות מה שהוא רוצה
40. הקלגסים בשלטון רוצים רק חיילים ועובדים ממושמעים וטיפשים.
נטול חרטא   (16.11.14)
אין להם אינטרס במשכילים בעלי חשיבה ביקורתית או מודעות חברתית.
פה ילמדו רק את מה ש"מצדיק את בעלותינו על הארץ" לשיטתם. כלומר תנ"ך ושואה. מיעוט קטן יכול ללמוד גם מקצועות טכניים שיעזרו לתעשיית הנשק.
עם אפלטון וחינוך שיוויוני אי אפשר לשטוף את המוח לצעירים לקראת המלחמה הבאה.

בשביל חינוך טוב צריך לבנות חברה צודקת, לחסל את העוני, לעשות שלום ולהחליף את האליטה המושחתת.
41. יש משהו שכנראה לא הודגש בכתבה
(16.11.14)
ראיתי פעם תכנית על השיטה - מסתבר שאחת הסיבות המרכזיות לכך פשוטה מאד:
המורים והמנהלים בעצמם, פועלים לשנות את שיטות החינוך וייעולן.
הם בעצמם מציעים איך לשפר את החינוך כך שהתלמידים יידעו יותר, והם בעצמם בודקים אם מה שהציע עבר.

האם גם אצלנו למורים ולמנהלים כל כך אכפת מהתלמידים, ויש להם חופש פדגוגי לגבי שיטות לחינוך הילדים?
42. finland
nir   (16.11.14)
lehanek kmo b finland?

haha. medina shel a mamzerim eize xinych kmo b finland
43. קל לדבר על הצלחה בדברים אחרים
קובי   (17.11.14)
כשאין לך צורך להשקיע מיליארדים בבטחון
44. לשבחן של מערכות החינוך בארצות סקנדינביה יאמר
אביבה   (17.11.14)
שכל הסקנדינבים מדברים אנגלית מצויינת!
פה בארץ מלמדים אנגלית ועדיין הישראלים
לא יודעים את השפה.
45. תוהה האם מדובר בעיוורון או ברשעות-
(17.11.14)
החינוך בפינלנד נפתח בשנות ה-90 למגזר הפרטי, והממשלה אפשרה למוסדות פרטיים להתחרות על הואוצ'רים. זו הסיבה היחידה להצלחה!
בתי ספר מתחרים בינם לבין עצמם על התלמידים, וכמו עסק פרטי- נאלצים להשתפר ולהתחרות בכל רגע על עצם קיומם. אלו שכושלים- פושטים רגל ומפנים מקום לטובים מהם.
החינוך הממשלתי, וההזייה אליה מטיף המאמר, לעולם ישיג תוצאות עלובות ובמחיר אסטרונומי. כמו שחברת חשמל ממשלתית/ נמל ממשלתי/ מפעל נעליים ממשלתי נראים- קומבינות, שוחד, מינויים, מלא "מפקחים", בזבוז ורמה בזיונית של שירות/מוצרים, ואלו תמיד במחסור משווע!
החינוך בארץ כושל. אך הסיבה- הממשלה החונקת את המגזר הפרטי. משרד החינוך על תקציביו, פקידיו ומפקחיו, המסווה של חינוך "חובה חינם", הסתדרות ואיגודי עובדים מושחתים (כהרגלם!), תקציבי ענק מכספי משלם המיסים, חוסר אחריות של בית הספר כלפי ה"לקוח", חוסר הערכה של הלקוח כלפי נותן השירות (כולנו ספגנו יחס של פקידי ממשלה עצלים בעבר).
46. למדתי בבית ספר מיקצועי ואחרי הצבא בטכניון
לפידוס   (17.11.14)
לימודים בבית-ספר מיקצועי לא מנעו ממני לסיים לימודים בטכניון כמהנדס אלקטרוניקה. רבים וטובים עברו מסלול דומה. הנקודה היא שצריך להיות תלמיד טוב בבית ספר היסודי ובחטיבת הביניים, על מנת להתקבל לבית ספר מקצועי טוב שמאפשר לסיים עם תעודת בגרות במסלול טכנולוגי. שכחתי צריך להשקיע בלימודים על מנת שתעודת הבגרות תהייה טובה מספיק.
למי שאינו מספיק טוב אף בית ספר תיכון עיוני לא יעזור. מה שאמר השר סילוון שלום מוכיח שהוא יכול לדבר על נושאים שבהם הבנתו שואפת לאפס. האמת רוב השרים בעלי יכולת דומה, דהיינו נמוכה, ולא היו מסוגלים להתקבל ללימודי מחשבים או אלקטרוניקה באף אוניברסיטה אמיתית.
47. It is too late for israel
Moshe ,   Miami   (17.11.14)
Israel becomes a religious state, it is simple demography.
Any reforms or big plans are a waste of time
JEOVA WHO AKBAR!
48. יצא סרט על החינוך בפינלנד. הם לקחו את המושג חברותא מהישיבה
אסתר   (17.11.14)
ומיישמים אותה בכתות הלימוד. הם גם פותחים את הבוקר עם תרגילי קינסיולוגיה המגבירים את הקשב וריכוז
49. החינוך שם נהדר? אז למה אף פעם לא שומעים על
ענת   (17.11.14)
פיתוחים חדשניים מפינלנד, למה הם מובילים באף אחד מהתחונים כמו: מדע, רפואה, טכנולוגיה וכו? מה, הם מייצרים רק מורים ?
50. זה מה שקורה כששולחים מישהו לסיור לימודי - הוא חייב לשוב עם
מורה ,   נצרת עילית   (17.11.14)
"תובנות" שבחו"ל תמיד יותר טוב...שיש מה ללמוד...שאצלנו הכל מפגר...שתמיד בארץ ניכר יש הישגים ורק אנחנו מפגרים. אולי מספיק עם הקרתנות (פרובינציאליות) הזאת? מילא חיים הכט , זוכרים? בין כרכור לסינגפור? אבל מישהי כמו הכותבת שתתפעל מהחנוך בפינלנד? באמת? אם משווים רק את מספר מקבלי פרס נובל בשתי המדינות, רואים כבר את ההבדל לטובתנו. אחרי כן תשוו את מספר המאמרים שנכתבים במגזינים הנחשבים - ישראל מובילה בגדול. אם משווים את מספר המחקרים שהולידו המצאה או גילוי או חידוש מדעי ישים -אין בכלל מה להשוות את הארץ הקרה הזאת עימנו. הפינים נחמדים מאוד, תומכי ישראל, קל להתאהב בהם, אבל לא צריך להיסחף. הם מצוינים בדבר אחד - בהכשרת מורים. הכותבת יכולה להזדהות עם הדבר הזה כי היא באה מאותו התחום וזה בסדר.
51. לא לבלבל בין חינוך להשכלה. חינוך בא מהבית השכלה מהמוסדות
גהעע   (17.11.14)
52. ישראל הפכה למעצמת פרחות וערסים דוחים!
רונן   (17.11.14)
53. במבחן התוצאה
יואב ,   מרכז   (17.11.14)
לידיעת הכותבת,

ישראל נמצאת הרבה לפני פינלנד במספר פרסי הנובל לנפש (וזאת מבלי להתחשב בחתני הפרס שהתחנכו במערכת החינוך בישראל וקבלו את הפרס כשהם אזרחי מדינות אחרות). כמו כן, ישראל הרבה הרבה לפני פינלנד במספר הסטרטאפים ופיתוחי הטכנולוגיה.
54. כולנו בלי יוצא מן הכלל נהיה משכילים אזיי
אם   (17.11.14)
נבין שכל הפנסיה וקופות הגמל שאנו מפרישים אליהם כספים מדי חודש מממנים את בעלי ההון ואותם אלו שסוחרים בכסף שלנו
נבין שאין צורך לעבוד אם אפשר לרוץ לפוליטיקה עם סיסמאות שמריצות אחרייך קהל תומכים שהחשובים מביניהם הם בעלי ההון שייתמכו בך ויתגמלו אותך בהתאם
נבין שלעבוד בניקיון או באבטחה או במפעל שעלול להיסגר אחרי 30 שנות עבודה זה לא בשבילנו כבר
נבין שלא יהיה צורך בארגוני פשע מוגדרים ובשוטרים נגד גנבים כי כולם כבר משכילים ומתוחכמים ויודעים להסוות זאת בדרגות הבכירות שלהם
נבין שכבר לא תהיה אפליה בין כל המגזרים שהתברכנו בהם ולא יהיה לנו על מי ועל מה להישען כאשר נרצה להביא לשינוי
ואולי למעשה נגיע למצב שאנו לא צריכים שינוי כי הוא נעלם לו אז נייבא עובדים זרים או עולים חדשים שיעבדו בניקיון באבטחה ובמפעלים למיניהם ושוב ניצור אפליה ורק בשביל לשמר את השינוי.
55. מאז שעברתי לפינלנד הפסקתי להיות ערס
מיומנו של ערס   (17.11.14)
למרות שלפעמים עוד מתפלק לי. מה שמפתיע אותי שהדסקים שאני אני מוכר פה הכי הרבה זה דיסקים של מזרחית ,למרות שלהם לא מבינים מילה הם מתים על זה
56. כמו תמיד האמת נמצאת איפשהו באמצע. ישראל אינה פינלנד
מורה שחזר להי-טק   (17.11.14)
1. הכותבת מתעלמת ממספר הילדים בכיתה. אצלנו דוחסים לכיתה 40 ילדים. כפועל יוצא מכך המורים נשחקים, המוכשרים הולכים לאיבוד והחלשים נופלים לאחור. ואז הממשלה ממציאה פטנטים. כמעט כמו חכמי חלם שבנו בית חולים ליד גשר רעוע במקום לתקן אותו. את המורים השחוקים מוציאים לפיקוח ולשאר פונקציות מיותרות ואת התלמידים החלשים מושיבים לחינוך פרטני שהמורים ברפורמות החדשות צריכים לעשות. אם היו לוקחים את מספר השעות הזמין ומחלקים אותו בשעות הוראה גודל הכיתות היה קטן והם לא היו צריכים סיוע. והמוכשרים? יהיה בסדר...
2. תכניות הלימוד משתנות חדשות לבקרים ובכל יום ממציאים לפנו פטנטים. יותר בגרויות, פחות בגרויות. השפה כמכלול, השפה כבר לא מכלול. מערכת החינוך מפרנסת המון מומחים שצריכים להצדיק את השכר שלהם ולהראות שהמערכת צועדת קדימה. אז כבר לא מתקנים טעויות, נותנים עבודות במקום מבחנים ומה לא העיקר להראות ש"אחוז הזכאות" עלה.
3. אוכלוסיית פינלנד מאוד הומוגנית לעומת אוכלוסיית ישראל שהינה הטרוגנית מאוד. כחצי מתלמידי כיתות א' לומדים בחינוך החרדי והערבי. כמובן שזה לא עוזר שהחליטה מי שהחליטה (משיקולים פוליטיים) לפטור את החרדים מלימודי ליבה. אבן שטיפשה אחת (גם אם יש לה תואר ד"ר) זרקה לבאר גם מאה לא יוציאו.
4. ילודה. אחוז הילודה בישראל הרבה יותר גבוה מאשר בפינלנד. זאת אומרת שאחוז הילדים בגיל בית ספר אצלנו כפול כמעט מהאחוז בפינלנד. אני רק מציין את זה מכיוון שבבואנו לעשות השוואות מול מדינות ה-OECD צריך לזכור שאחוז מהתל"ג בפינלנד ואותו אחוז מהתל"ג כאן לא יתנו את אותה רמת השירות
5. חינוך מקצועי. הכל כבר נאמר. מתנגדי ההסללה הולכו שולל בידי האוצר. אם יש מי שמאמין שהסיבה שאין חינוך מקצועי היא ההסללה הוא טועה. פשוט חינוך מקצועי עולה הרבה יותר (פחות תלמידים בכיתה, ציוד יקר, תחזוקה וכו') ולכן המדינה שמחה לחסוך ולבטל את החינוך המקצועי. אז אנחנו מייצרים יותר ויותר בעלי תעודת בגרות שלא שווה את הנייר עליו היא מודפסת (לא מאפשרת כניסה למוסד אקדמי) ובדרך מאמללים את התלמידים הלא מתאימים, מונעים מהם מקצוע, מתסכלים את המורים ועל הדרך גם מורידים את הרמה בשביל להגדיל את, נכון, ניחשתם - "אחוז הזכאים"
6. ולבסוף אי אפשר בלי להתייחס למעמד המורה. הבעיות הן לא רק מכיוון התלמידים וההורים. גם המערכת מתייחסת למורים כאל ילדים סוררים. הפיקוח, הכתבת תכניות הלימוד וההכרח לעבור השתלמויות מופרכות רק בשביל להגיד שעשינו השתלמויות. המנהלים מצידם רוצים שקט תעשייתי ולכן ההורים הם המלך. נסרס את התהליך החינוכי רק בשביל שהורים לא יתלוננו. במצב הזה ההורה הוא בעצם המנהל. התלמידים לא טפשים וכשהם רואים לאן נושבת הרוח ושהכח בידיים שלהם אין שום סיבה שהם לא ינצלו את העניין לטובתם. תחזרו לאחור לשנות השישים-שמונים ותנסו להיזכר בענישה המקובלת אז (הוצאה מהכיתה, עמידה בפינה, לימוד בעל פה, כתיבת "משפט עונש" מאה פעמים ועוד ועוד). כל העונשים שהיו מקובלים אז אסורים כיום בשביל לא לפגוע בציפור הנפש של הילד.

ועוד כמה הערות לשלל המגיבים:
1. רמת האנגלית בארץ דווקא נחשבת לגבוהה וטובה. להזכירכם הפינים ושכניהם חולקים את אותו "אלף-בית" ויש גם קשר בין השפות. אנחנו מתחילים ממערך שונה הנכתב בכיוון ההפוך ובנוי מלוגיקה אחרת. מצד שני בואוו לא ניתן את כל הקרדיט למערכת החינוך. גם לתרבות שאנחנו צורכים יש כאן השפעה.
2. פרסי נובל זה דבר טוב ונחמד אולם אנחנו נהנים כיום מפירות החינוך של שנות השישים-שבעים. הפינים באמת לא היו אז פונקציה. השאלה היא האם מערכת החינוך שלנו כיום מעודדת ומייצרת תלמידים סקרנים עם הכלים המתאימים להגיע לשם. כמובן שמערכת החינוך לא לבד בנושא זה והיא חלק ממכלול המדינה, הערכים שלה ובכלל איך שאנחנו נראים ומה שאנחנו רואים (האח הגדול מישהו?)
3. רוב המורים שפגשתי בתקופתי במערכת החינוך הינם מסורים וטובים. אי אפשר להפיל הכל על המורים כאשר הם נמצאים בסיטואציה שלא הם יצרו. מצד שני השחיקה במעמד המורה (וזה לא רק כסף) גורמת לכך שהרבה טובים לא מגיעים לשם.
57. ישראל משקיעה כדף בחינוך כמו פינלנד. הדרך היחידה לשפר את
ג'וג'ו בוסקילה   (16.11.14)
המיצבים היא להחליף את העם קרי ההורים.
58. ומה אז יאמרו ההורים?
רונית   (16.11.14)
לו בארץ הלימודים היו מתחילים ב-9 ומסתיימים בערך ב-2 בצהריים ולהוריד ימי שבת וראשון בהם לא לומדים ההורים היו צורחים!
כבר כעת הם טוענים, ללא הצדקה, שיש הרבה חופשים, מה יאמרו כעת?
להורים כבר לא אכפת מהחינוך הם מעוניינים בבייביסיטר ולכמה שיותר שעות!
מעניין שבכתבה לא הוזכר מספר הילדים בכיתה וגודל הכיתות ובכלל אמצעיי הלימוד וההמחשה. כשבארץ יתחילו בזאת(מספר תלמידים וגודל הכיתות) וכבר אנו 50% בדרך לשם.
כנאמר "הדשא של פינלד ירוק יותר".
59. כמה סיסמאות בטקסט אחד?
יוסי לויט ,   נתניה   (16.11.14)
"אחריות המדינה", "העצמת מורים", "מוביליות" - (מה זה? מעבירים ילדים בין בתי ספר?), "תהליכי למידה משמעותיים", "ניהול אג'ילי" (ומה זה אומר?) ועוד ועוד.
כשמישהו לא מסוגל לכתוב ברור, אלא מפריח סיסמאות, שיבושם לו.
60. שכחת פרט מאוד חשוב, ואף קריטי
(16.11.14)
כדי להיות מורה בפינלנד חייבים להיות בעל תואר שני בתחום (או תחום דומה) ודרושים ציונים גבוהים.
הדרישה הזאת הייתה זורקת יותר מחצי המורים שלי בתיכון החוצה.

כמו כן מדובר שם על מקצוע מבוקש מאוד, עם שכר גבוהה ותחרות עצומה.
לא תמצאו כל דבר כזה בישראל.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה