עוזרים בידידות: מוקד הסיוע של הקרן לידידות
"הקמנו את המוקד הזה כדי שאף אדם בישראל שנמצא במצוקה לא ירגיש ייאוש ויידע שיש מי שאכפת לו ממנו וממצבו וינסה כמיטב יכולתו לעזור", מסביר נשיא הקרן לידידות הרב יחיאל אקשטיין על מוקד הידידות שהוקם לפני חמישה חודשים וכבר מסייע למי שפונה
בשיתוף הקרן לידידות
יום חמישי, שעת צהריים. במשרד אפרפר באחד מאזורי התעשייה של ירושלים יושבים כעשרים רכזי פניות של הקרן לידידות ועונים לטלפונים. במבט ראשון המקום נראה כמוקד שירות לקוחות או חברת טלמרקטינג אך מאחורי הקלעים בכל שיחה ושיחה מדובר בדרמה של ממש.
ל"מוקד הידידות" של הקרן לידידות, אשר החל לפעול לפני כחמישה חודשים מגיעים מדי שבוע כאלף פניות מתושבי ישראל המתמודדים עם מצוקות אישיות קשות ואינם מוצאים פתרונות בשום מקום. אנשים שקופים אשר מתבוססים במצוקתם הרחק מעין הציבור, רבים מהם בכלל אינם מוכרים או נעזרים במוסדות הרווחה ונמצאים לעיתים במאבק חסר סיכוי מול הרשויות, בנקים, חברות סלולר וגורמים אחרים.
"הקמנו את המוקד הזה כדי שאף אדם בישראל שנמצא במצוקה לא ירגיש ייאוש ויידע שיש מי שאכפת לו ממנו וממצבו וינסה כמיטב יכולתו לעזור", מספר נשיא הקרן לידידות הרב יחיאל אקשטיין.
מה מציע המוקד שלכם לפונים?
"באופן הפשוט ביותר המוקד שלנו מציע מידע והכוונה עבור אנשים עם שלל בעיות לארגונים ועמותות שיכולים ומוסמכים לתת מענים לבעיות הללו. חשוב להבין שמדובר באנשים שבמשך שנים חיים במצוקה אדירה. אלה אנשים שמתמודדים עם מחלות ונכויות ולא מצליחים להתפרנס או לרכוש לעצמם מזון או תרופות. עולים במצוקה שלא מצליחים לקבל מענה כי אינם דוברי עברית. קשישים שחיים בבדידות נוראה ואינם יכולים לצאת מביתם.
"רבים מהפונים אלינו מספרים על התמודדות קשה מול הרשויות, מול הביטוח הלאומי, הבנקים או אפילו לווים בשוק האפור להם הם חבים כסף ולוחצים אותם ממש אל הקיר. אנחנו פועלים כבר 16 שנה בארץ מכירים היטב ועובדים שיתוף פעולה עם מוסדות הרווחה, מעל ל-200 מחלקות לשירותים חברתיים ברשויות ועוד אלפי עמותות שיש להן רצון ויכולת לעזור, והאנשים פשוט אינם מכירים אותם."
ולמה בעצם שאותם נזקקים לא יפנו לרווחה?
"ברשת הביטחון הסוציאלית בישראל יש חורים גדולים שדרכם נופלים רבים מהנזקקים לסיוע. מערכת הרווחה באופן כללי מצליחה לסייע בעיקר למי שמודע לזכויותיו ויודע לאן לפנות ואיך לדרוש את המגיע לו. במצב זה אנו מגלים מקרים רבים וקשים של אנשים שאינם מטופלים על ידי הרווחה.
"אנחנו כמובן ממליצים לכל אחד בשלב ראשון ליצור קשר עם הרווחה בעירו ולקבל את הטיפול המסור בהחלט שהם יודעים לתת. על אף שפעמים רבות המחלקות עושות כל שביכולתן לסייע, לא תמיד יש להן את הכלים לעשות זאת. את החסר משלימות אלפי עמותות פרטיות שיודעות לתת מענים בשלל תחומים שהמדינה לא יודעת או לא מעוניינת לתת."
אז אם העמותות עוזרות, מה נותן המוקד למי שפונה אליו?
"בישראל פועלות אלפי עמותות בתחומי הרווחה, הבריאות, מיצוי הזכויות, חינוך ועוד. אבל במחקרים שערכנו פעמים רבות בשנים האחרונות גילינו פעם אחר פעם שכ-60 אחוזים מהציבור אינו יודע למנות אפילו שם אחד של עמותה הפועלת לסיוע לאוכלוסיות נזקקות. אלה שכן ידעו, מנו בעיקר עמותות גדולות ובעלות תקציבי פרסום גדולים שמקיימות קמפיינים ציבוריים בתקשורת או מפעילות מתנדבים ושותפויות עסקיות שונות כדי להגיע לאזרח ולגייס ממנו תרומות.
"מה שאנחנו עושים זה בעצם להתבסס על הידע והקשרים שצברנו בשדה החברתי במהלך השנים. אנו מכירים אלפי עמותות מצוינות שמעניקות סיוע לנזקקים במגוון רחב של תחומים, החל מסיוע במזון למשפחות עניות, טיפולי שיניים מסובסדים, ליווי משפטי לבעלי חובות ועד עמותות המסייעות במימון חגיגות בר מצווה או חתונות למי שידם אינה משגת. מעבר לסיוע הכלכלי שהקרן נותנת לעשרות אלפי אנשים במגוון תכניותיה, אנחנו בעצם מנסים ליצור מיצוי טוב יותר של האפשרויות הקיימות עבור האדם במגזר השלישי ועמותות הסיוע."
ולכל פונה שמגיע אליכם מובטח שמצוקתו תיפתר?
"הלוואי", אומר הרב אקשטיין, "יש מקרים בהחלט שמצבם של פונים השתנה באופן משמעותי אך יש מצוקות מורכבות וקשות שאין להן פתרון קסם של זבנג וגמרנו. אנחנו כן יכולים להבטיח אבל שכל פונה אלינו יקבל אוזן קשבת ואכפתיות ושנפעל במלוא המרץ להיטיב את מצבו גם אם מדובר בהקלה מסוימת ולא שינוי מעמיק בחייו.
לדוגמה, אם פונה אלינו משפחה עם חובות של מאות אלפי שקלים, מן הסתם לא נוכל לכתוב צ'ק ולגמור את הסיפור. מה שכן נעשה זה לדאוג באמצעות אחת מהעמותות שיקבלו סיוע במזון, או תרופות או ציוד בסיסי לבית ודברים דחופים אחרים. במקביל נחבר אותו עם עמותות שיודעות לייצג את המשפחות הללו וללוות אותן לתהליך מול הוצאה לפועל או מול חברות הדיור הציבורי, עיריות וכדומה."
תן לי דוגמא למקרה שפתרתם לאחרונה
"מקרה אחד שנחקק אצלי ומהווה בעיני דוגמא לחשיבות הפעילות קרה לפני מספר שבועות. פנתה אלינו עובדת של עמותת מזון וסיפרה על קשישה בשם ר' באזור המרכז שאינה מסוגלת לעמוד בהוצאות השכירות שלה ועומדת להיזרק לרחוב בתוך מספר ימים. יצרנו קשר עם אותה קשישה וחיברנו אותה לעמותת ידיד המתמחה בין היתר בטיפול בבעיות דיור. אנשי העמותה המופלאים התגייסו מידית ורתמו את חברת עמיגור לסייע ובתוך ימים נמצאה לאותה אישה דירה בדיור מוגן של עמיגור. זוהי השותפות שאנחנו יודעים ליצור שיש בה המון כוח."
ומעבר לתחושת הסיפוק שנלווית לסיפורי הצלחה, האם זו לא מעמסה נפשית כבדה לעובדים החשופים לאותם סיפורים קשים כל היום?
"זה לא פשוט בכלל. המצוקות הקשות שמגיעות אלינו מגיעות לכדי איומים בהתאבדות שמעלים פונים ועובדינו נדרשים להכיל ולטפל בהם. לעיתים מול המשטרה או בעזרת ארגונים לסיוע נפשי. עם המעמסה הנפשית אנחנו מתמודדים באמצעות מפגשי שיתוף ותמיכה נפשית שמתבצעים במוקד מדי יום וכמובן שמלכתחילה גייסנו עובדים עם החוסן והניסיון המתאים לעבודה כה רגישה."
בשיתוף הקרן לידידות