שתף קטע נבחר

תושבים ותלמידים מעין כרם משקמים יחד את היער השרוף

לפני כשנתיים השתוללה שריפת ענק שכילתה את החורש ביער עין כרם בירושלים. את הזמן שבו נתנו לטבע לעשות את שלו ולהתגבר על נזקי האש, ניצלו יערני קק"ל כדי לגבש את תושבי השכונה ותלמידיה לנטיעת יער קהילתי

במאמץ משותף משקמים בימים אלה תושבים ותלמידים בשכונת עין כרם בירושלים את הוואדי בשכונה. שנתיים אחרי השריפה הגדולה מחליפים עצי שבעת המינים וחורש ים תיכוני רעננים את יותר מ-2,000 עצי החורש שעלו בלהבות.

 

כל הפרטים על ועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות" - היכנסו לאתר

 

נטיעת העצים ושיקום היער מהווים את השיא בתהליך משותף לתושבי השכונה, מבוגרים ותלמידים, ליערני הקרן הקיימת לישראל ולעיריית ירושלים שהתכנסו לשולחן עגול במטרה להחליט באיזה אופן יתבצע שיקום הוואדי.

 

נוטעים עצים באדמה ופעילות חברתית בלב (צילום: יוסי זמיר) (צילום: יוסי זמיר)
נוטעים עצים באדמה ופעילות חברתית בלב(צילום: יוסי זמיר)

התושבים התגייסו למהלך שהפך אותם שותפים מכריעים בשיקום היער הסמוך לשכונתם, והיה עליהם להחליט האם עצי האורן ישובו לשלוט בנוף או שבמקומם יינטעו מיני עצים נוספים, זאת נוסף על החלטות שונות בנוגע לסלילת שביל אופניים והתוואי שבו הוא יעבור. התהליך הניב מעורבות קהילתית רחבה בהחלטות וגם בעבודה פיזית בשטח שבמסגרתה שוקמו הטרסות, בוצעו חפירות, ובימים אלה החלו לנטוע את העצים.

 

עצי האורן אשר היו מזוהים במשך שנים רבות עם המראה של ואדי עין כרם פינו מקום כעת גם לעצי שבעת המינים ובהם שקד וזית וכן לעצים נוספים כמו חרוב ואלה.

 

במבצעי הנטיעות לרגל ט"ו בשבט שיחול בשבת השתתפו תושבים בשכונה, תלמידי בתי-הספר באזור וראשי הקרן הקיימת לישראל. בין הנוטעים היו גם כ-90 סטודנטים מאוסטרליה שהגיעו במיוחד לארץ כדי להשתתף בנטיעות. ואדי עין כרם נשרף לפני כשנתיים במהלך שריפת החורש שכילתה כ-197 דונם באזור ירושלים. יערני קק"ל ניצלו את העובדה שלפיה בשנים הראשונות לאחר שריפה לא נעשית עבודה ביער כדי לאפשר שיקום טבעי, ובפרק הזמן הזה הובילו בינתיים את התהליך עם תושבי השכונה להקמת יער קהילתי.

 

תושב השכונה בן עופרים, שהיה שותף פעיל בתהליך, סיפר כי המעורבות של הילדים ושל בני הנוער מהווה המשך למסורת שכונתית של שיתוף ואכפתיות. "השריפה גדולה היה טראומטית עבור כולנו", אמר עופרים. "מעבר להתנסות החווייתית של שותפות ומעורבות בתכנון ובעבודות, הילדים והנוער חוו תהליך חינוכי וערכי של אהבת אדם היוצרת אהבה למקום. הילדים והנוער חשים שהמקום שלהם ויש להם אחריות ואכפתיות כלפיו".

 

"קק"ל היא שותפה של החברה הישראלית כבר 115 שנה, והמקום הזה מייצג שותפות שלנו עם עיריית ירושלים ותושבי עין כרם למען יער עין כרם", אמר יו"ר קק"ל דני עטר. "אנו מזמינים את הציבור הישראלי להיות שותף שלנו באירועי ט"ו בשבט בכל רחבי הארץ".

 

עטר הוסיף כי ט"ו בשבט הוא לא רק חג לאילנות אלא חג שבו החברה הישראלית פוגשת את היערות והפארקים. "בשנה האחרונה הריאות הירוקות של ישראל ידעו שריפות קשות", מזכיר עטר. "זו העת לצבוע את ישראל בירוק, לטעת עץ באדמה ופעילות חברתית בלב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עדי
השריפה בעין כרם
צילום: עדי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים