שתף קטע נבחר
 

מלאכים בדרכים: המורות הנודדות

מדי יום הן עוברות מבית ספר לבית ספר כדי לסייע לתלמידים עם לקויות ראייה ושמיעה להתגבר על הקשיים, להבין את החומר בצורה מיטבית ולהרגיש חלק מהחברה בה הם נמצאים - הכירו את המורות הנודדות, את עבודת הקודש שהן עושות והקשיים בהם הן נתקלות

בשיתוף הסתדרות המורים

 

ברכב של סימה זגורי בן-משה תוכלו למצוא צעצועים, משחקים חומרי לימוד, עזרים לילדים עם לקויות ראייה ושמיעה, בגדים להחלפה, אוכל ושתייה - עולם ומלואו עלארבעה גלגלים. זגורי בן משה היא מורה נודדת, והיא נקראת כך על שם הנסיעות הרבות שהיא עושה מדי יום ביומו כדי להגיע לבתי ספר שונים ברחבי הארץ ולסייע לתלמידים עם לקויות ראייה. כמוה יש בין 4,000 ל-4,500 מורות ומורים שמתמודדים עם לא מעט קשיים ועל כך מעידה מזכ"לית הסתדרות המוחרים, יפה בן דוד, ששמה לה למטרה לעודד את המורים הללו ולתת להם את הכבוד הראוי.

 

הכירו את 50 המורים שעלו לחצי גמר תחרות "המורה של המדינה"

 

הצטרפנו ליום עבודה של מורה נודדת, שמענו ממנה על המחויבות שהיא חשה, על העבודה הלא קלה ועל ההתמודדות עם הקשיים. 

צילום: עפר מאיר

צילום: עפר מאיר

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 
במהלך יום עבודה מגיעים המורים והמורות הנודדים למספר רב של מסגרות חינוכיות, ומקיימים מפגשים פרטניים עם התלמידים. דרך החיבור לתכנים הפדגוגים הנלמדים בכיתה, מסייעים המורים בפיתוח מיומנות ראייה שונות ובקידום הישגי התלמיד.

 

"ביום עבודה אחד, אני מגיעה לכמה מסגרות חינוכיות, כשבממוצע אני מלמדת בין תלמיד לשניים במסגרת", אומרת סימה בן זגורי-משה, מורה נודדות-תומכת לליקויי ראייה, מחוז ירושלים. "אני משתמשת בתכנים פדגוגים הנלמדים בכיתה, ובמפגש הפרטני עם התלמיד אני מראה לו כיצד להשתמש בעיניים בצורה יעילה יותר, על אף הלקות," היא מסבירה.

 

"זו קשת רחבה של מורים, שנודדים בן מסגרת אחת לאחרת במהלך יום עבודה. בתוך קבוצה זו, ישנה קהילה קטנה ומיוחדת של מורים התומכים בליקויי ראייה ושמיעה," אומרת מירב קדוש, מורה נודדות-תומכת לליקויי ראייה, מחוז צפון. "כמות הנדידה של המורים אלו, היא אסטרונומית. כשיש מורות שעוברות בין 14 מסגרות לימוד בשבוע אחד."

 

סימה זגורי בן משה ()
סימה זגורי בן משה

"במסגרת התפקיד שלנו, אנחנו מספקות תמיכה לתלמידים שמשולבים במערכת הלימודים הרגילה או לתלמידים של חינוך מיוחד. חלקם בעלי לקות ראייה וחלקם עם עיוורון. העבודה שלנו מתפרשת לכמה תחומים. בראש ובראשונה אנחנו עובדות פרטנית מול התלמיד, אך אנחנו גם מלוות את הצוות, ועובדות עם גופים נוספים. אנחנו חובשות מספר כובעים בתפקיד זה, ויש לנו הרבה אחריות", מסבירה קדוש.

 

בשעות הלימוד הפרטניות, מתאימים עצמם המורים והמורות הנודדים לתלמיד היושב מולם, בהתאם לשכבת הגיל והיכולת הלימודית. בין היתר, הם עובדים יחד על אסטרטגיות לקריאת טקסטים, סיוע במתמטיקה, טכנולוגיית ברייל ממוחשבת ועוד.

 

"התפקיד שלנו הוא משמעותי ביותר לתלמידים בעלי לקויות ראייה. אני אישית עובדת עם תלמידי תיכון, ומגישה חלק מהם לבגרויות. יש לי תלמידים שמיועדים לעשות 5 יחידות במתמטיקה ובפיזיקה. ללא התמיכה שלנו, הם יתקשו לגשת לבגרויות", אומרת קדוש.

 

מגני ילדים ועד כיתות תיכון, מכתתים את רגליהם אלפי המורים הנודדים, שלעתים מלווים את אותם תלמידים לאורך שנים רבות ועוברים יחד איתם את המסגרות השונות. כשתלמיד בעל לקות ראייה, עובר מחטיבת ביניים לתיכון, המורה התומכת נודדת עמו, דבר שמקל רבות על הכניסה וההשתלבות במסגרת חינוך חדשה.

 

"בעבר בעולם היה נהוג לרכז את כל לקויי הראייה והעיוורים במוסדות מיוחדים משלהם", מספרת זגורי בן-משה על שילובם של ליקויי ראייה במערכת החינוך הרגילה. "כך בעצם הפרידו אותם מהאוכלוסייה הכוללת והמצב הזה היה לא תקין. זה פגע בתלמידים, כשהם הגיעו לבגרות והיה להם קושי להשתלב בתעסוקה ובשאר התחומים," היא מוסיפה.

 

 

 

"הם תלמידים ככל התלמידים, לפעמים עם יכולות יותר גבוהות משאר התלמידים. חוסר המודעות והפחד שקיימים אודות לקויות בחברה כולה, משאירים את אותם תלמידים חכמים במסגרות השונות. יש לי תלמידה במסגרת חינוך רגילה עם ממוצע של 96, היא תלמידת מופת. רבים מהתלמידים שלי משחקים כדור-שער שזה ספורט פראלימפי, ותחרים בחו"ל. אין שום סיבה להשאיר אותם במסגרות מבודדות בחוץ, ולא לתת להם להתמודד, יש להם יכולות אדירות", מספרת קדוש.

 

חדר מורים נייד

כילד, חדר המורים הוא תעלומה מרתקת. הדינמיקה המתרחשת בחדר זה, משפיעה על התנהלות בית הספר, ואין אחד שלא זוכר מילדותו סיפור הנוגע לשהות בחדר המורים. למורים בעלי מקום קבע, חדר המורים, הוא מקום מפגש וייעוץ, עבודה ופנאי ואזור הנפרד מתלמידי בית הספר. אצל המורים הנודדים, כלי העבודה החיוני ביותר למלאכתם הוא הרכב הפרטי, שמהווה עבורם גם חדר מורים אישי על גלגלים.

 

"עבור אלפי המורות הנודדות, שעוברות בין מסגרות החינוך השונות, הרכב הוא המצרך החשוב ביותר לעבודתן", מספרת בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים. לעתים, אותם מורות נאלצות להחליף בגדים ברכב, כשהן עוברות בין החינוך הממלכתי והדתי ומתאימות את עצמן למסגרות. לא אחת הן גם אוכלות צהריים בתוך הרכב."

 

על השעות המרובות שמבלים המורים והמורות הנודדים, בדרך לתמיכה וסיוע לתלמידים עם לקויות, הם אינם מקבלים את הגמול הראוי. החזרי ההוצאות של חדר המורים הנייד והפרטי שלהם, שזולל דלק ומאבד מערכו, לא תואם את המתרחש בשטח.

 

 "יש מורות שעוברות 14 מסגרות חינוכיות בשבוע לימודים אחד", אומרת קדוש. "תחשבו על כמות הזמן בכביש, הנסיעות ובלאי של הרכב הפרטי. מחוז הצפון, שבו אני עובדת, הוא מחוז גדול מאוד בעלי בתי-ספר רבים. מעבר לכך, בכל מערכת חינוך אני פוגשת ילדים עם צרכים שונים, לכן כל הרכב מלא בציוד לימודי. ממכונת ברייל כבדה, למחשב נייד ועד לבריסטולים."

מירב קדוש ()
מירב קדוש
 

לאחרונה, נאבקה הסתדרות המורים לשיפור תנאי העסקתם של המורים והמורות הנודדים. כשהחל מאפריל האחרון, החזרי הוצאות הנסיעה גדלו ב-50%, כחלק מסעיף החזרי הנסיעות. תוספת זו, אמורה להיכנס למשכורתם של אותם מורים, החל מנובמבר 2018.

 

 "אין ספק שהן עושות עבודת קודש קודשים. עבודה נפלאה, במסירות ובאהבה עד אין קץ. אנחנו צריכים לדאוג לתת להן את מה שנדרש כדי שהן יצליחו בעבודתם. לאחרונה, הצלחנו להגיע להסדר כך שלמורות הנודדות ישלמו פר נסיעה כפול 50% אחוזים. החזרי הנסיעה במקרה הזה יכולים להגיע עד כ-2490 שקלים לחודש".

 

"זו עבודה משמעותית עם המון סיפוק, עבודה שלוקחים הביתה. אני תמיד זמינה עבור התלמידים ועבור ההורים, זאת עבודה ללא שעות. אני שמחה שלאחרונה עלתה המודעות לתפקיד שלנו. אנחנו קבוצה קטנה של מורים, שעושים עבודה חשובה", מסכמת קדוש.

 

בשיתוף הסתדרות המורים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בסוף יום יש תחושה של שליחות. סימה זגורי בן משה. מורה נודדת
יפה בן דוד, מזכ"ית הסתדרות המורים
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים